Eläkeläinen lisää kulutustaan, yksinhuoltajilta leikattiin – mutta kaikki maksavat yhä enemmän teleoperaattorille

Tilastokeskuksen tilasto kertoo, ketkä kuluttavat entistä enemmän ja mihin. Teleoperaattorit ovat suurimpia voittajia.

suuret ikäluokat
Henkilö kirjoittautuu Osuuspankin verkkopankkiin tietokoneellaan.
Ismo Pekkarinen / AOP

Tilastokeskuksen torstaina julkistama tilasto suomalaisten kulutustottumuksista kertoo, kenellä Suomessa on rahaa kulutukseen entistä enemmän – ja kenellä entistä vähemmän. Alla olevassa taulukossa korostimme yli viidenneksen muutoksia vihreillä ja punaisilla ympyröillä.

Yli 64-vuotiaiden kotitalouksien kohdalle vihreitä ympyröitä kertyi pitkä rivi.

Senioreiden tietoliikenteeseen käyttämä summa kasvoi neljässä vuodessa yli neljänneksen. Rahankäyttö hotelleihin ja ravintoloihin sekä toisaalta alkoholiin kasvoi vielä enemmän.

Havainto ei hämmästytä Jyväskylän yliopiston professori Terhi-Anna Wilskaa.

– Yli 64-vuotiaiden joukossa on yhä enemmän työeläkettä nauttivia suurten ikäluokkien edustajia. He ovat hyvin kulutuskykyisiä, hän sanoo.

Kotitalouksien kulutus
Kotitalouksien kulutus

Uudet eläkeläiset ovat Wilskan mukaan eri joukkoa kuin ne seniorit, jotka ovat jo vuosikymmenet nauttineet kansaneläkettään. Tämä näkyy kulutusmahdollisuuksissa ja myös kulutuksen kohdentumisessa. Hyvä esimerkki on juuri alkoholi.

Yli 64-vuotiaiden kotitalouksissa alkoholiin käytetty rahamäärä kasvoi neljässä vuodessa peräti 44 prosenttia.

– Mutta eivät eläkeläiset ole ryhtyneet juopottelemaan! Noiden 1950-luvun alussa syntyneiden juomakulttuuri on ollut nuoresta pitäen hyvin erilainen kuin heidän vanhempiensa. Eläkkeellä he vain jatkavat vanhaan malliin, Wilska sanoo.

Sama periaate heijastuu muuhunkin kulutukseen. Suurilla ikäluokilla ei ole sota-ajan kokeneiden säästämismentaliteettia.

Yksinhuoltajan ahdistus

Yllä olevan taulukon punaiset pallurat ja pienentyvät kulutusluvut kerääntyvät ikävästi yksinhuoltajien sarakkeeseen. Yksinhuoltajat kertovat vähentäneensä neljässä vuodessa ravintolakäyntejä (-24%), vaateostoksia (-34%) ja terveysmenoja (-28%). Heidän kokonaiskulutuksensa on laskenut peräti seitsemän prosenttia.

– Aika moni Sipilän hallituksen leikkaus tuli voimaan vuosien 2015–2016 aikana. Työttömyysturvan leikkaukset todennäköisesti näkyvät tässä ryhmässä, samoin kuin lapsilisien leikkaukset, Wilska pohtii.

– Opintotuen leikkaus taas näkyy todennäköisesti yksinasuvien kulutuksessa.

Wilska on seurannut Tilastokeskuksen kokoamia kulutuslukuja jo vuosien ajan. Tälläkään kertaa varovainen kansa ei aloittanut kulutusjuhlia vielä ensimmäisten nousukauden merkkien ilmaantuessa taivaanrantaan. Kokonaisuutena suomalaisten kulutus kasvoi neljän vuoden aikana vain prosentin verran.

Muutama toimiala kasvoi kuitenkin kohisten.

Operaattorit kasvukärjessä

Tietoliikennealalla kehitys kulkee nopeasti ja kilpailu on armotonta. Tästä huolimatta operaattorit ovat onnistuneet lohkaisemaan yhä enemmän euroja suomalaisten kulutuksesta. Kasvua syntyi kaikissa kotitaloustyypeissä, ja yhteensä lähes viidenneksen.

Elisan liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen kertoo, mistä kasvu syntyy.

– Puheminuuttien ja tekstiviestien määrä on laskussa, mutta ihmiset ovat valmiita maksamaan nopeammasta datayhteydestä. Toisaalta aiemmin käytettiin joko mobiilia tai kiinteää dataliittymää, tänään yhä useammin molempia.

Myös Ihanainen puhuu seniorikulutuksen kasvusta. Aiemmin tarve paremmille mobiilidatayhteyksille painottui lähinnä nuorimpaan ikäpolveen, mutta tilanne on muuttunut.

– Demografiamielessä tämä on koko kansan juttu. Moni eläkkeelle siirtyvä on myös tottunut käyttämään mobiilidataa työpuhelimessaan ja ottaa sen käyttöön työuran jälkeen siviilipuhelimissaan, Ihanainen sanoo.

Matkarahat menivät ulkomaille

Suomalaisten kulutus ravintoloihin ja hotelleihin kasvoi neljässä vuodessa yli kymmenyksen, kertoo Tilastokeskus. Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan se ei ole satanut ainakaan kotimaan yrittäjien laariin.

– Meidän kasvumme ei ollut noina vuosina missään tapauksessa noin vahvaa, vaikka vuosi 2016 oli jo vähän parempi.

Timo Lappi epäilee suomalaisten käyttäneen rahansa ulkomailla.

– Suomalaisten matkailu ulkomaille on kasvanut kymmenen vuoden aikana noin 60 prosenttia, hän toteaa.

Jotain hyvää sentään. Päättyvä vuosi sujui Timo Lapin mukaan kylmästä kesästä huolimatta mukavasti ja ensi vuoden ennusmerkit ovat vielä paremmat. Ne eivät kuitenkaan vielä tässä kulutustilastossa näy.

*Lue lisää: *

Eläkeikäisten kulutusmenot kasvavat rajusti – yli 64-vuotiaiden kotitalous käytti 23 000 euroa vuodessa