Hyppää sisältöön

Asfaltissa käytettävä oktomurske on syypää muun muassa autojen jakohihnojen kulumiseen – nyt Väylävirasto harkitsee sen käytön lopettamista

Vaikka oktomursketta ei enää ensi kesänä levitettäisi teille, vuosien aikana käytetyn aineen poistaminen olisi valtava urakka. Lisärahaa Väylävirasto ei aio siihen hakea.

Oktomursketta on käytetty laajasti teiden päällystämisessä muun muassa Oulun alueella. Arkistokuvassa asfaltointitöitä kesällä 2020. Kuva: All Over Press / Ismo Pekkarinen

Väylävirasto tutkii mahdollisuuksia luopua autoille vaarallisesta oktomurskeesta tienrakennusmateriaalina, kertoo Väyläviraston asiantuntija Katri Eskola. Ensin kuitenkin virasto kerää lisätietoja uudesta tutkimuksesta varmistaakseen, että tutkimuksen tulos on yksiselitteinen, Eskola sanoo.

Tiistaina julkistettu Oulun yliopiston vetämä tutkimus osoittaa, että teille levitetty oktomurske on syypää autojen jakohihnojen ja jakopään hammaspyörien nopeaan kulumiseen. Pohjois-Suomessa on vuosien ajan ihmetelty, miksi autojen jakohihnoja hajoaa alueella niin paljon.

Lue lisää: Kalliiden moottoririkkojen aiheuttaja on sittenkin oktomurske – uusi tutkimus paljasti ongelman, jonka hinta voi olla sata miljoonaa euroa

Sen lisäksi virastossa on alettu tutkia, miten oktomurskeen levittäminen teille voitaisiin lopettaa. Käytännössä tämä koskee ensi kesän urakoita, koska niitä ollaan jo suunnittelemassa. Eskolan mukaan samalla pitää kuitenkin noudattaa hankintalakia.

Teitä uusitaan normaalilla rahoituksella

Myöhemmin tänä vuonna virastossa aletaan selvittää sitä, milloin korjataan teitä, joille vuosien kuluessa on levitetty oktomursketta. Eskolan mukaan Väylävirasto aikoo korjata oktomursketta sisältäviä teitä sillä budjetilla, joka teiden kunnostukseen on, eikä korjaamiseen ole tällä hetkellä suunnitelmia pyytää liikenneministeriöltä lisää rahaa. Oktomursketta sisältävien teiden korjaaminen maksaisi 20 miljoonaa euroa.

Tämä tarkoittaa, että oktomurske tuskin kovin nopeasti poistuu teiltä, vaikka sen käyttö lopetettaisiin jo ensi kesänä. Sitä on levitetty 400 kaistakilometrille, eli kaksi kertaa enemmän kuin Pohjois-Suomen elyn tienpäällystysurakat olivat viime vuonna.

Oktomursketta on käytetty karttaan punaisella merkityillä tieosuuksilla Tornio-Kemin ja Vaasan ja varsinkin Oulun seudulla. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

Eskolan mukaan loppuvuoden aikana selvitetään, missä kaikkialla oktomursketta on käytetty, mikä on teiden kunto ja milloin ne muuten tulisivat uusittavaksi. Hänen mukaansa tyypillisesti oktomursketta sisältävät tiet ovat sellaisia, joita uusitaan muutenkin melko tiheästi.

Liikenneministeriö ei halua ottaa kantaa siihen, olisiko lisärahoitusta mahdollista saada, jos Väylävirasto sitä pyytäisi.

Oktomurskeen tuottaja Outokumpu sen sijaan on valmis luopumaan oktomurskeen myymisestä asfaltin kiviainekseksi, jos Väylävirasto niin päättää.

Outokummun ferrokromiliiketoiminnan johtaja Martti Sassi on valmis oktomurskeen käytön lopettamisen, mutta muistuttaa, että asfaltin valmistaja päättää, mitä kiviainesta asfalttiin käytetään.

– Outokumpu toimittaa sellaista kiviainesta, mitä asfaltintekijä haluaa. Jos oktomurske ei kelpaa tekijälle, emme tietenkään sitä enää sitten tarjoa. Odotamme Väyläviraston kantaa, kertoo Sassi.

Outokummun oktomursketta myyvä Destia myi oman päällysteliiketoimintansa noin vuosikymmen sitten.

– Destian alihankkijoina työskentelevät päällysteurakoitsijat päättävät asfaltin koostumuksen tilaajan eli Väyläviraston tai esimerkiksi kaupungin yleisten laatuvaatimusten mukaisesti, kertoo Destian viestintäpäällikkö Johanna Harjula.

Peab Asfalt kertoo lopettaneensa oktomurskeen käytön vuonna 2020. Skanskan mukaan oktomurske ei ole viime vuosien aikana ollut merkittävässä roolissa yhtiön hankkeissa. Sitä on kuitenkin käytetty vähäisissä määrin vielä viime vuonnakin.

Sitra: Kiertotaloudessa ei pitäisi ottaa riskejä

Oktomurskeen paljastuminen autojen ongelmien syypääksi toivottavasti ei vahingoita koko kiertotalouden mainetta, sanoo Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran kiertotalousteemaa vetävä johtaja Mari Pantsar.

– Tavoite on varmasti ollut hyvä ja on ajateltu, että voidaan korvata neitseellisiä raaka-aineita teollisuuden sivuvirroilla.

Oktomurske on terästeollisuuden sivutuotetta, jota on käytetty tien päällystämisessä etenkin Oulun, Kemi-Tornion ja Rovaniemen seudulla 1970-luvulta näihin päiviin saakka.

Jonne Untinen kertoo, millaisia vaikutuksia jakopään hihnoihin oktomurskeella todettiin tiistaina julkistetussa tutkimuksessa.

Pantsarin mukaan kierrätysmateriaaleista pitäisi aina tutkia tarkkaan koostumus, laatu ja mahdolliset riskit.

– Ilmeisesti nyt ei olla tarpeeksi tarkkaan tutkittu.

Hänen mukaansa kiertotaloudessa ei pitäisi ottaa isoja riskejä, ja oktomurskeen tapaus on tutkittava huolella.

Pantsarin mielestä ei ole kohtuullista, että yksittäiset autonomistajat joutuivat oktomurskeen aiheuttamien autorikkojen maksajiksi.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta 24.9.2022 kello 23:een saakka!

Lue myös: Yllättäen katkennut auton jakohihna aiheutti muuttofirman autoon tuhansien eurojen remontin – korjaamoyrittäjä: "Kyllä tähän joku ratkaisu pitäisi löytyä"