yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 23.1.2018 (tv)

Suomalaislapset syövät liian vähän vihanneksia. Presidentinvaalien ennakkoäänestys loppuu tänään. Presidenttiehdokkaat kertovat, miten he aikovat ottaa maahanmuuttajat huomioon. Säätiedot.

Tiistai 23.1.2018 (radio)

Mielenosoitus ja lakkoja aktiivimallia vastaan

SAK:n liittojen edustajia liittokokouksessa Helsingin Messukeskuksessa.
SAK:n liittojen edustajat keskustelivat työttömyysturvan aktiivimallista Helsingin Messukeskuksessa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Työntekijöiden keskusjärjestö SAK haluaa, että hallitus peruu työttömyysturvan aktiivimallin.

SAK järjestää mielenosoituksen aktiivimallia vastaan Helsingin Senaatintorilla. Mielenosoitus on ensi viikon perjantaina, helmikuun 2. päivä.

Rakennusliitto ja Auto- ja kuljetuslan työntekijäliitto AKT järjestävät lakot samana päivänä.

Aktiivimalli tarkoittaa sitä, että työtön saa vähemmän tukea, jos hän ei hae aktiivisesti työtä. Aktiivimallissa työttömän pitää 3 kuukauden aikana tehdä muutama päivä työtä tai olla koulutuksessa. Muuten tuki pienenee.

Myös iso osa suomalaisista on sitä mieltä, että aktiivimalli on huono.

Helsinki-Vantaan lentokentällä vaaratilanne

Finnairin lentokone Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Finnairin kone Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Helsinki-Vantaan lentokentällä oli tiistaiaamuna vakava vaaratilanne.

Lennonjohto antoi matkustajakoneelle luvan lähteä kiitotielle. Kiitotiellä oli kuitenkin samaan aikaan 3 työkonetta, jotka olivat poistamassa lunta. Lentokone ei kuitenkaan törmännyt työkoneisiin eikä kukaan loukkaantunut.

Lentokoneessa oli 60 matkustajaa. Se oli matkalla Latvian pääkaupunkiin Riikaan.

Onnettomuustutkintakeskus tutkii vaaratilanteen.

Vihannesten syöntiä opitaan jo päiväkodissa

lapsi syö vihanneksia
Vihanneksia on hyvä syödä monta kertaa päivässä. Kuva: AOP

Suomalaislapset syövät liian vähän hedelmiä, marjoja ja vihanneksia.

Suositukset sanovat, että alle kouluikäisten lasten on hyvä syödä vihanneksia 5 kertaa päivässä. Keskimäärin syöntikertoja on kuitenkin vain 2 tai 3.

Alle kouluikäisille lapsille on nyt tehty omat ruokailusuositukset päiväkoteja, kerhoja ja esikouluja varten. Tavoitteena on opettaa lapsia syömään terveellisesti ja monipuolisesti

Elinsiirtojonossa on satoja ihmisiä

Elinsiirto.
Viime vuonna elinsiirroista yli puolet oli munuaisensiirtoja. Kuva: AOP

Suomessa tehtiin viime vuonna melkein 400 elinsiirtoa.

Yli 50 prosenttia elinsiirroista oli munuaisensiirtoja. Toiseksi eniten tehtiin maksansiirtoja.

Suomessa tehdään myös esimerkiksi sydämen ja keuhkonsiirtoja.

Uutta elintä odotti vuodenvaihteessa yli 500 ihmistä.

Kaikki eivät saa uutta elintä ajoissa. Joka vuosi jopa 10 prosenttia potilaista kuolee, koska ei pääse ajoissa elinsiirtoleikkaukseen.

Uusi pakkasennätys syntyi Muoniossa

Kuvassa sääkartta lämpötiloineen.
Maanantain ja tiistain välinen yö oli kylmä koko maassa. Kuva: Yle

Viime yönä yönä syntyi tämän talven uusi pakkasennätys.

Luoteis-Lapissa Muoniossa pakkasta oli viime yönä 34,6 astetta.

Tämän talven edellinen pakkasennätys oli 33,5 astetta. Se mitattiin 7. joulukuuta Väylän kylässä Inarissa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä