Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 26.6.2017 (tv)

Ramadan päättyi ja juhlat alkoivat. Juhannus sujui rauhallisesti - moni juhli festivaaleilla. Suomalaiset ovat tyytyväisiä nopeusrajoituksiin. Sää on sateista.

Maanantai 26.6.2017 (radio)

Suomi kiinnostaa etenkin kiinalaisturisteja

Turisteja Helsingn Senaatintorilla.
Suomi kiinnostaa nyt etenkin kiinalaisia turisteja. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomi kiinnostaa ulkomaalaisia turisteja.

Ulkomaalaisten turistien yöpymiset kasvoivat Suomessa tammi-huhtikuussa. Yöpymisiä oli noin 25 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Etenkin kiinalaisten turistien määrä kasvaa, kertoo matkailualan järjestö MaRa.

Myös venäläiset matkustavat taas Suomeen, koska Venäjän rahan eli ruplan arvo on noussut.

 

Pääministeri Sipilä vierialee Kiinassa

Kiinan presidentti Xi Jinping
Kiinan presidentti Xi Jinping vieraili Suomessa. Nyt Suomen pääministeri Juha Sipilä vierailee Kiinassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
 

Pääministeri Juha Sipilä on tavannut Kiinan presidentin Xi Jinpingin Pekingissä.

Kiina haluaa jatkaa yhteistyötä Suomen kanssa, sanoo presidentti Xi.

Xi vieraili Suomessa huhtikuussa ja Sipilä kiitti vierailusta. Sipilä sanoi, että Xin vierailu on yksi Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kohokohdista.

 

Suomi karkottaa kurdeja Turkkiin

Serhat ja Demir hakivat Suomesta turvapaikkaa.
Serhat ja Demir karkotetaan Suomesta Turkkiin. Kuva: Jari Kovalainen
 

Suomi käännyttää kurdeja, jotka Turkki on vanginnut. Kurdit on vangittu Turkissa poliittisten syiden takia.

Maahanmuuttovirasto ei pidä kurdeja vainon uhreina, kertoo Yle uutiset.

Kurdit voivat  joutua Turkissa moneksi vuodeksi vankilaan. He myös kertovat, että heitä on kidutettu vankilassa.

 

Pizzeria tuhopoltettiin Espoossa

Pizzeriassa syttyi sunnuntai-iltana tulipalo, joka oli polttopulloisku kertoo poliisi.
Tulipalo tuhosi pizzerian kokonaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
 

Espoon Kyyhkysmäessä sytytettiin sunnuntaina illalla pizzeria palamaan.

Poliisi epäilee, että kaksi miestä heitti polttopullon pizzerian ikkunaan. Poliisi on ottanut kiinni kaksi miestä.

Pizzerian sisällä oli noin 8 asiakasta, kun se syttyi palamaan. He olivat hengenvaarassa, kertoo pizzerian omistaja.

Pizzeria tuhoutui tulipalossa.

 

Suomalaiset tyytyväisiä nopeusrajoituksiin

Vaihtuvan nopeusrajoituksen kyltti moottoritien varressa.
Nopeusrajoitus moottoriteillä on nyt enintään 120 kilometriä tunnissa. Kuva: Yle

Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä siihen, että moottoritieillä saa ajaa enintään 120 kilometriä tunnissa.

Yle teki kyselyn, jonka mukaan 70 prosenttia ihmisistä on tyytyväisiä nykyisiin nopeusrajoituksiin.

Lähes 30 prosenttia sanoi kyselyssä, että he haluavat moottoriteille korkeammat nopeusrajoitukset.

Liikennevirasto sanoo, että nopeusrajoituksia ei nosteta. Jos autot ajavat nopeammin, melu lisääntyy, tiet kuluvat ja bensaa tarvitaan entistä enemmän.

 

Juhannus sujui rauhallisesti

Mies pitelee alkometriä
Humalassa ei saa ohjata venettä. Poliisi ja merivartiosto puhalluttivat juhannuksena autoilevia ja veneileviä ihmisiä. Kuva: Juha Korhonen / Yle
 

Juhannus oli Suomessa melko rauhallinen, sanoo poliisi.

Poliisi sanoo, että syynä oli todennäköisesti kylmä sää.

Poliisi sai kiinni noin 160 ratti- ja ruorijuoppoa eli ihmisiä, jotka ajoivat autoa tai venettä humalassa.

Juhannuksen meno- ja paluuliikenteessä kukaan ei kuollut, vaikka autoja oli paljon tiellä.

Juhannuksena hukkui ainakin kuusi ihmistä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä