Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 17.10.2017 (radio)

Poliisikoira.
Poliisikouluun halutaan lisää opiskelijoita. Kuva: Yle
Poliisikouluun kaivataan lisää opiskelijoita

Poliisikoulussa on pula hyvistä hakijoista. Poliisikoulun oppilaspaikkoja lisättiin tänä vuonna. 60 opiskelupaikkaa jäi kuitenkin käyttämättä, sillä kouluun ei löytynyt sopivia opiskelijoita.

Varsinkin ruotsinkielisistä opiskelijoista on pula. Ruotsinkieliselle kurssille järjestetään lisähaku syksyllä.

Kaksi naista ja mies hymyilevät kunniakirjan kanssa.
Riitta Kuusi, Maria Sten ja Sixten Ekstrand vastaanottivat palkinnon. Kuva: Kaisa Kaatra/Selkokeskus
Kirkolle palkinto selkokielisyydestä

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on saanut palkinnon selkokielen käytöstä. Palkinto on nimeltään Vuoden selväsanainen.

Kirkko sai palkinnon, koska se on tuottanut aineistoa ja palvelua helpolla suomen ja ruotsin kielellä jo monta vuotta. Kirkolla on verkkosivut selkosuomeksi ja selkoruotsiksi. Kirkko järjestää selkokielisiä jumalanpalveluksia. Myös esimerkiksi kasteen ja vihkimisen toimittamiseen on selkokielinen kaava.

Punainen aurinko Helsingin taivaalla.
Aurinko hehkui punaisena tiistaina päivällä. Kuva: Kimmo Porttila / Yle
Aurinko oli punainen

Aurinko näytti tänään punaiselta varsinkin Etelä-Suomessa. Aurinko värjäytyi, koska Irlannissa riehunut Ophelia-myrsky puhalsi Suomeen metsäpalojen hiukkasia Etelä-Euroopasta ja hiekkapölyä Saharasta.

Ilmatieteen laitos kertoi, että satelliittikuvassa näkyi pölyvana. Se kulki Hollannin ja Ruotsin kautta Suomeen.

Patjoja telineellä ensisuojassa.
Turun asunnottomat pääsevät nukkumaan ensisuojaan. Kuva: Monica Forssell / Yle
Nyt on asunnottomien yö

Tänään vietetään Asunnottomien yötä. Yö on osa  YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaista päivää. Asunnottomien yöllä muistutetaan siitä, että jokaisella on oikeus vakinaiseen asuntoon.

Suomessa asunnottomien määrä on vähentynyt. Kuitenkin viime vuoden lopussa lähes 7000 ihmistä oli Suomessa ilman asuntoa. Joka neljäs yksinasuva asunnoton on maahanmuuttajataustainen.

Prinssi William
Prinssi William tulee ensi kuussa Suomeen. Kuva: Oli Scarff / AFP
Prinssi William vierailee Suomessa

Britannian prinssi William saapuu Suomeen marraskuun lopulla. Hän tulee presidentti Sauli Niinistön vieraaksi. Prinssi William on Britannian kruununperimysjärjestyksessä toinen, isänsä kruununprinssi Charlesin jälkeen.

Tiistai 17.10.2017 (tv)

Pikkukaupunkien keskustat tyhjenevät ja kivijalkakaupat menettävät asiakkaita. Helsinki nostaa omakotitalojen tonttien vuokria rajusti. Suomen evankelis-luterilainen kirkko saa  Vuoden selväsanainen -palkinnon. Yli tuhat laulujoutsenta levähtää Kemijärvellä ennen talvimuuttoa. Säätiedot.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä