Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 27.11.2020 (tv)

Helsingin ja Uudenmaan uudet koronarajoitukset. Laskettelukeskusten tilanne. Maradonan hautajaiset. Säätietoja.

Sunnuntai 29.11.2020 (radio)


Pääministeri kommentoi koronatilannetta

Pääministeri Sanna Marin saapuu hallituksen neuvotteluihin Säätytalolle 25. marraskuuta 2020 Helsingissä.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin on kommentoinut Suomen koronatilannetta.

Marinin mielestä on hyvä, että Suomessa on huomattu, kuinka vakava koronatilanne nyt on. Koronarajoituksia on otettu käyttöön eri puolilla Suomea. Marin sanoo, että koronatilanne voi vielä jopa huonontua.

Pääministeri toivoo, että ihmiset viettävät joulua vain muutaman perheenjäsenen tai ystävän kanssa, eivät suuressa joukossa. Kaikkien pitää myös muistaa turvaväli ja kasvomaski, jos he tapaavat jouluna vanhuksia, Marin sanoo.

Toimittajat haastattelivat Marinia sunnuntaina radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti.

Suomen koronatartunnat

Suomessa on 322 uutta koronatartuntaa. Eniten tartuntoja löydettiin sunnuntaina Helsingin ja Uudenmaan alueelta.

Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on melkein 25 000.

Pirkanmaan koronarajoitukset

Työmiehiä asentamassa aitausta Koskikeskuksen yleisöpenkeille.
Tamperelaisessa kauppakeskuksessa suljetaan oleskelutiloja koronasuositusten takia. Kuva: Antti Eintola / Yle

Koronatilanne on pahentunut Tampereen seudulla eli Pirkanmaalla.

Uusia koronatartuntoja on löydetty paljon. Esimerkiksi perjantaina löydettiin 39 uutta koronatartuntaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhdessä päivässä.

Nyt Tampereen seudulle tulee uusia koronasuosituksia. Yli 10 hengen tilaisuuksia ei ole hyvä järjestää, ja esimerkiksi sisäliikuntatilat ja uimahallit on syytä panna kiinni.

Tampereen seudun eli Pirkanmaan uudet koronasuositukset alkavat joulukuun 2. päivä ja loppuvat joulukuun 22. päivä.

Ensimmäinen adventtisunnuntai

Kynttila+adventti
Sunnuntaina sytytettiin ensimmäinen adventtikynttilä. Kuva: Yle

Suomessa on vietetty ensimmäistä adventtisunnuntaita.

Ensimmäinen adventtisunnuntai aloittaa adventtiajan eli joulunodotuksen. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina monessa kodissa sytytetään ensimmäinen adventtikynttilä.

Ennen joulua on 4 adventtisunnuntaita. Siksi myös adventtikynttilöitä on yhteensä 4.

Monet suomalaiset käyvät kirkossa ensimmäisenä adventtisunnuntaina. Tänä vuonna monet ovat seuranneet adventtijuhlaa netin kautta, koska kirkoissa ei saa olla isoja ihmisjoukkoja koronan takia.

Alkuviikon sää

Lapsi liikkeellä sateessa Espoon Suvelassa 19. marraskuuta.
Sateinen sää jatkuu. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Viikko alkaa sateisessa säässä. Etelässä sataa vettä, ja pohjoisessa sataa lunta.

Lämpötila on nollan tienoilla. Etelässä on vähän lämpöasteita, pohjoisessa on vähän pakkasta. Yöllä pakkasta voi olla koko maassa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä