Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.4.2018 (tv)

Pohjanmaalla on tulvia. Vieraan kielen opetus alkaa pian kouluissa jo 1. luokalla. Suomalainen bändi The Rasmus on kiertänyt Venäjää. Säätiedot.

Sunnuntai 22.4.2018 (radio)

Vanhusten kotihoito ontuu

hoitaja pitää vanhusta kädestä
Koti ei ole vanhukselle aina paras hoitopaikka. Kuva: AOP

Oikeusoppineet sanovat, että vanhusten kotihoidon yleistyminen on aiheuttanut vaaratilanteita.

Yle haastatteli oikeustieteen tohtoreita. He sanovat, että laitoshoidon purkaminen on mennyt jo liian pitkälle. Esimerkiksi siviilioikeuden emeritusprofessori Urpo Kangas sanoo, että kyse on pahimmillaan heitteillejätöstä. Suurimmassa hädässä ovat muistisairaat, jotka asuvat yksin kotona.

Kotihoidossa on liian vähän työntekijöitä, ja työssä on kiire. Lisäksi laitospaikkoja on liian vähän. Lakia vanhuspalveluista kiristettiin 3 vuotta sitten.

Viimeksi ilmi tuli tapaus, jossa ihminen oli palannut laitoksesta kotiin. Kotihoitajat eivät muistaneet käydä asiakkaan luona, ja hänet löydettiin monen viikon jälkeen kuolleena.

Suomeen tulee tulorekisteri

Seteleitä ja palkkakuitti naisen kädessä.
Tulorekisteristä voi tarkistaa omat palkkatulot, mutta muiden ihmisten tietoja ei pääse katsomaan. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomeen tulee ensi vuoden alussa uusi tietokanta, tulorekisteri.

Suomalaiset voivat nähdä siitä omat palkkatulot melkein reaaliajassa. Myös esimerkiksi Kela ja Verohallinto pääsevät katsomaan tulorekisterin tietoja.Molemmat viranomaiset uskovat, että uusi rekisteri helpottaa niiden työtä. Se auttaa estämään väärinkäytöksiä.

Tulorekisteristä on hyötyä myös vakuutusalalle. Reaaliaikaisuus parantaa harmaan talouden torjuntaa, jossa esimerkiksi kierretään veroja.

Maailman vanhin ihminen on kuollut

Kuvakaappaus The Asahi Shimbun- uutissivustolta aiheesta, joka koskee Nabi Tajiman kuolemaa 117 vuoden iässä.
Kuvakaappaus Asahi Shimbun -lehden sivuilta liittyen Nabi Tajiman kuolemaan. Kuva: Asahi.com

Maailman vanhin ihminen on kuollut.

Japanilainen Nabi Tajima -niminen nainen menehtyi sairaalassa Etelä-Japanissa. Hän oli 117-vuotias. Tajima oli syntynyt elokuussa vuonna 1900. Tajimasta tuli vanhin tiedossa oleva ihminen, kun jamaikalainen Violet Brown kuoli viime syyskuussa. Myös Brown oli 117-vuotias.

Maailman vanhin ihminen on nyt tiettävästi Chiyo Yoshida. Japanilainen Yoshida on 116-vuotias.

Korvasieniä on jo nähty

Korvasieni
Näin isoja korvasieniä voi löytää ehkä parin viikon kuluttua. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Korvasieniä on löydetty jo eri puolilla Suomea.

Sieniasiantuntija Lasse Kosonen kertoo, että sienet ovat vielä pieniä. Varsinaisen korvasienikauden alkuun kuluu pari viikkoa. Korvasienet tekevät jo syksyllä pienen itiöemän, joka odottaa lumen sulamista ja hyviä kasvuoloja.

Korvasieni on herkullinen ruokasieni, mutta se on myrkyllinen. Korvasientä ei saa syödä ilman oikeaa käsittelyä. Korvasieniä pitää keittää 2 kertaa runsaassa vedessä ainakin 5 minuutin ajan. Sen jälkeen sienet pitää huuhdella runsaalla vedellä.



Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä