Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.3.2019 (tv)

Britannian EU-ero siirtyy. Lapin taivaalla lentää sotilaslentokoneita harjoituksen takia. Kemikaalitehdas räjähti Kiinasssa. Ranuan eläinpuiston karhut heräsivät talviunilta. Espoon Blues on jääkiekon naisten Suomen mestari. Säätiedot.

Sunnuntai 24.3.2019 (radio)


Risteilylaiva pelastettiin Norjassa

Vikin Sky -risteilijä ajautumassa kohti rantaa Hustadvikassa Norjassa.
Risteilylaiva oli vaikeuksissa myrskyn takia. Kuva: Frank Einar Vatne / EPA

Norjan rannikolla on ollut iso pelastusoperaatio.

Pelastajat ovat auttaneet laivaa, jonka moottori meni rikki myrskyssä. Laiva pääsi satamaan sunnuntai-iltana.

Laiva on iso risteilylaiva, jossa oli melkein 1400 ihmistä. Aluksi matkustajia vietiin turvaan helikoptereilla.

Tilanne oli vakava, mutta laiva ei ollut vaarassa upota eikä matkustajilla ollut suurta hätää. Kukaan ei kuollut.

Laiva oli merellä noin 2 kilometrin päässä rannasta, kun se meni rikki lauantaina. Merellä oli kova myrsky.

Thaimaassa järjestettiin vaalit

Äänestyspaikka
Thaimaalaiset äänestivät sunnuntaina. Kuva: Diego Azubel / EPA

Thaimaassa on järjestetty vaalit. Thaimaalaiset äänestivät sunnuntaina parlamenttivaaleissa.

Vaaleissa selviää, jatkuuko sotilaiden valta Thaimaassa. Vaalivoitosta kilpailee 2 puoluetta. Toinen kannattaa sotilashallitusta ja toinen vastustaa sitä.

Näyttää siltä, että vaalivoitto menee puolueelle, joka kannattaa sotilashallitusta. Sotilaiden valta Thaimaassa ehkä jatkuu.

Ulkoministeriä yritettiin lyödä

Soldiers of Odin -takkinen mies, joka yritti lyödä sinisten Timo Soinia, maahan kaadettuna ja kiinni otettuna Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla sunnuntaina 24. maaliskuuta.
Turvamiehet estivät miestä, joka yritti lyödä ulkoministeriä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Ulkoministeri Timo Soinia yritettiin lyödä sunnuntaina. Mies yritti lyödä Soinia Korson maalaismarkkinoilla Vantaalla. Turvamiehet estivät teon.

Soini jatkoi vaalityötä normaalisti. Korson maalaismarkkinoilla oli monen puolueen edustajia, koska eduskuntavaalit ovat jo 3 viikon kuluttua.

On tosi epätavallista, että joku hyökkää poliitikkoa vastaan Suomessa. Tavallisesti poliitikot saavat rauhassa keskustella ihmisten kanssa.

Muuttolinnut palaavat Suomeen

Punapipoinen Matti Maskulin on aktiivinen lintuharrastaja. Kevätmuuton aikaan riittää katseltavaa.
Lintuharrastajat seuraavat lintujen kevätmuuttoa. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Kevät on tullut lintuharrastajille.

Muuttolinnut palaavat takaisin Suomeen. Ne ovat viettäneet talven lämpimissä maissa.

Lintuharrastajat ovat nähneet jo paljon eri lintuja, esimerkiksi kiuruja ja västäräkkejä.

Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen välillä on kuitenkin iso ero. Kun pohjoisen lintuharrastajat näkevät esimerkiksi kevään ensimmäisen kiurun, etelän lintuharrastajat ovat nähneet kiurun jo satoja kertoja.

Lintujen kevätmuuttoa voi myös kuunnella. Keväällä linnut laulavat paljon. Erityisesti koiraslinnut laulavat, kun ne yrittävät houkutella naaraslintuja.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä