Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 18.8.2017 (tv)

Espanjassa on tehty kaksi terrori-iskua. Matkustusilmoitus kannattaa aina tehdä. Suomessa moni somalialainen on työtön. Pääsykokeita uudistetaan. Viikonloppuna on sateista.

Torstai 17.8.2017 (radio)

Vihreiden kannatus on noussut

Grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Vihreiden kannatus on noussut, kertoo Ylen puoluekannatuskysely. Vihreät on nyt toiseksi suosituin puolue. Sen kannatus on 17,6 prosenttia. Vihreiden kannatus ei ole koskaan ollut näin korkea.

Kokoomus on puolueista suosituin. Sitä kannattaa 20,8 prosenttia vastaajista. Keskusta on kolmanneksi suosituin puolue ja sosialidemokraattinen puolue SDP on neljäntenä.

Niinistö tapaa Trumpin

Donald Trump ja Sauli Niinistö.
Donald Trump ja Sauli Niinistö tapaavat pian. Kuva: AOP
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapaa Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin tämän kuun lopussa. Niinistö tapaa Trumpin Yhdysvalloissa Valkoisessa talossa. He tapaavat ensimmäisen kerran.

Suomessa pidetään tärkeänä sitä, että Suomen presidentti kutsutaan tapaamaan Yhdysvaltain presidenttiä.

Monikulttuurisuuskeskus tyhjennettiin

Monikulttuurisuuskeskus
Savukaasu aiheutti vaaratilanteen Helsingin monikulttuurisuuskeskuksessa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Helsingin monikulttuurisuuskeskus tyhjennettiin tänään vaaratilanteen takia. Muutama ihminen sai lieviä hengitysoireita. Myöhemmin selvisi, että oireet johtuivat savukaasusta. Sitä levisi keskukseen, kun muovirasia oli sulanut mikroaaltouunissa.

Helsinki pärjäsi vertailussa

Ilmakuva Kauppatorin altaasta.
Helsinki on maailman viihtyisimpien kaupunkien joukossa. Kuva: Retu Liikanen / Yle
Helsinki on mukana maailman viihtyisimpien kaupunkien joukossa. Helsinki tuli vertailussa yhdeksänneksi, 140 kaupungin joukossa.

Helsinki sai täydet pisteet vakaudesta ja terveydenhoidosta. Kulttuurielämästä ja ympäristöstä Helsinki sai vähiten pisteitä. Australian toiseksi suurin kaupunki Melbourne oli vertailun paras.

Heinäkuu oli ennätyksellisen kuuma

Koululainen makaa tiedottomana menetettyään tajuntansa helteessä. Muut lapset seisovat rivissä.
Koululainen pökertyi kuumuuden takia Kiinassa. Kuva: Roman Pilipey / EPA
Tämän vuoden heinäkuu oli ennätyksellisen kuuma maailmassa. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoo, että erityisen kuumaa oli Kiinassa, Australiassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa.

Nasan mittaukset vahvistavat käsitystä siitä, että ilmaston lämpeneminen johtuu ilmastonmuutoksesta, jonka ihminen aiheuttaa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä