Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 24.7.2017 (tv)

Suomessa on aikaisempaa enemmän lapsia, jotka elävät isovanhempien luona. Suomi menestyi hyvin parayleisurheilun MM-kilpailuissa Lontoossa. Myös Suomessa voi viettää rantalomaa. Säätiedot.

Maanantai 24.7.2017 (radio)

 

Suuri ydinsukellusvene

Maailman suurin ydinsukellusvene, venäläinen Dmitri Donskoi.
Maailman suurin ydinsukellusvene, venäläinen Dmitri Donskoi. Kuva: Merivoimat / Lehtikuva

Suomenlahdella liikkuu nyt harvinainen alus. Se on maailman suurin ydinsukellusvene.

Sukellusvene on venäläinen. Sen nimi on Dmitri Donskoi.

Sukellusvene on 172 metriä pitkä. Sukellusvene kulkee veden alla.

Ydinsukellusvene Dmitri Donskoi on matkalla Pietariin. Pietarissa on juhlat, koska Venäjän laivasto täyttää 100 vuotta.

Rattijuopot vaarana

Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Yksi puhallus riittää näyttämään, onko kuljettaja juonut alkoholia. Kuva: Kalle Schönberg Yle

Poliisi valvoo tällä viikolla liikennettä enemmän kuin tavallisesti. Poliisi etsii liikenteestä rattijuoppoja eli kuljettajia, jotka ovat juoneet alkoholia.

Poliisi valvoo liikennettä erityisesti paikkakunnilla, joissa on paljon kesämökkejä.

Poliisi sanoo, että rattijuoppoja on kesällä enemmän kuin muina aikoina. Liikenteessä kuolee paljon ihmisiä juuri kesällä. Noin 30 prosenttia liikenteen kuolemantapauksista sattuu kesällä.

Isovanhemmat vanhempina

Isot ja pienet kädet
Isovanhemmasta voi tulla lapsen holhooja, jos lapsen vanhemmat esimerkiksi käyttävät huumeita. Kuva: YLE / Sini Salmirinne

Suomessa on aikaisempaa enemmän lapsia, jotka elävät isovanhempien luona.

Jos lapsen ei ole hyvä asua omien vanhempien kanssa, viranomaiset etsivät hänelle uuden kodin. Lapsi tarvitsee uuden kodin esimerkiksi silloin, kun vanhemmat käyttävät huumausaineita tai juovat liikaa alkoholia.

Ensimmäiseksi viranomaiset tutkivat, voiko joku läheinen ihminen ottaa lapsen luokseen. Nykyään monet isovanhemmat ovat niin hyvässä kunnossa, että he jaksavat kasvattaa lapsenlapsen.

Isovanhemmasta tulee lapsenlapsen huoltaja tavallisesti noin 60-vuotiaana.

Parayleisurheilun MM-kilpailut

Amanda Kotaja.
Maailmanmestari Amanda Kotaja. Kuva: James Marsh / AOP

Suomi menestyi hyvin parayleisurheilun MM-kilpailuissa Lontoossa. Kilpailuissa oli mukana vammaisurheilijoita.

Ratakelaaja Amanda Kotajasta tuli sunnuntaina maailmanmestari. Hän voitti kultamitalin 100 metrin kilpailussa. Kotaja kilpailee pyörätuolilla.

Keihäänheittäjä Marjaana Heikkinen sai sunnuntaina hopeamitalin. Hän oli kilpailun toiseksi paras heittäjä. Heikkinen heittää keihästä istuma-asennossa.

Suomi sai parayleisurheilun MM-kilpailuista yhteensä 6 mitalia.

Suomen paras urheilija Lontoossa oli ratakelaaja Leo-Pekka Tähti. Hän sai 2 mitalia. Toinen oli kultamitali, eli Tähti oli maailmanmestari pyörätuolien 100 metrin matkalla.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä