Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 21.7.2017 (tv)

Kreikassa Kosin saarella on tapahtunut maanjäristys. Lapinjärvellä järjestetään pakolaisperheiden lapsille tapaamisia, joissa tehdään ruokaa yhdessä. Mustasaaressa on rakennettu uudenlainen vanhusten talo. Suomalaiset ovat harrastaneet sauvakävelyä jo 20 vuotta. Säätiedot.

Perjantai 21.7.2017 (radio)

 

Maanjäristys

Maanjäristyksen tuhoja Kosin saarella varhain perjantaiaamuna 21. heinäkuuta.
Maanjäristys aiheutti vahinkoa Kosin saarella. Kuva: AP

Kreikassa Kosin saarella on tapahtunut maanjäristys.

Maanjäristyksessä kuoli 2 ihmistä. Toinen oli ruotsalainen turisti ja toinen oli turkkilainen turisti.

Lisäksi melkein 200 ihmistä loukkaantui. Järistys tuhosi myös rakennuksia.

Maanjäristys tapahtui torstain ja perjantain välisenä yönä. Järistyksen keskus oli Kosin saaren ja Turkin välissä.

Kosilla on myös suomalaisia turisteja, mutta kukaan suomalainen ei todennäköisesti loukkaantunut.

Rapu

Rapuja astissa.
Rapu on monien herkku. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Täällä Suomessa rapujen pyynti on alkanut. Rapuja pyydystetään lokakuun loppuun asti.

Odotetaan, että rapuja saadaan Suomen vesistä tänä vuonna melko paljon. Suomessa pyydystetään rapuja melkein 4 miljoonaa kappaletta joka vuosi.

Ravut ovat ruskeita eläimiä, mutta ne muuttuvat punaisiksi, kun ne keitetään. Ravut pannaan kattilaan elävinä.

Kesän lopussa ja syksyllä monet järjestävät rapujuhlia. Rapujuhlissa syödään tietysti rapuja. Rapujen kanssa juodaan snapseja. Snapsi on pieni lasillinen jotakin vahvaa alkoholia.

Hilla

Hilla kypsymässä 4.7.2016 Rovaniemellä
Hilla on kohta kypsää. Kypsä hilla on keltainen. Kuva: Jarmo Honkanen / Yle

Myös hilla-aika on alkamassa. Hilla on arvokas luonnonmarja. 

Ensimmäiset hillat tulevat myyntiin todennäköisesti tänä viikonloppuna.

Hillat kypsyvät tänä kesänä vähän tavallista myöhemmin, koska sää on ollut kylmä. Arvioidaan, että hilloja saadaan tänä vuonna melko tavallinen määrä.

Hilloja kasvaa eniten Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa. Hilla kasvaa suolla.

Hillalla on myös monta muuta nimeä, esimerkiksi lakka ja suomuurain.

Sauvakävely

Sauvakävelijöitä metsässä
Sauvakävely on terveellistä. Kuva: YLE / Aarne Kauranen

Suomalaiset ovat harrastaneet sauvakävelyä jo 20 vuotta.

Sauvakävelyä tutkitaan Itä-Suomen yliopistossa. Tutkijat kertovat, että sauvakävely on tehokkaampaa liikuntaa kuin tavallinen kävely ilman sauvoja.

Tutkijat sanovat, että sauvakävely laskee verenpainetta ja kolesterolia. Sauvakävely myös laihduttaa. Voidaan sanoa, että suomalainen sauvakävely on terveellistä.

Sää

Rauman Poroholman uimaranta.
Uimaranta odottaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Vielä hyviä uutisia säästä. Sää lämpenee ensi viikolla.

Tiistaina Suomeen tulee lämmintä ilmaa, ja sen jälkeen sää on lämmin monta päivää. Ensi viikosta tulee ehkä kesän tähän asti lämpimin viikko.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä