Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 19.10.2018 (tv)

Älypuhelin häiritsee parisuhteita. Kivihiilen käyttö halutaan lopettaa. Poliisi saa uusia aseita. Kivenveisto vaatii paljon aikaa. Sää.

Lauantai 20.10.2018 (radio)

Marssijat vaativat poliitikoilta toimintaa

Irma Nuuttila esitteli
Irma Nuuttila oli mukana ilmastomarssilla. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomessa ihmiset ovat tänään olleet mukana ilmastomarssilla. 

Ilmastomarssilla oli Helsingissä tuhansia ihmisiä. Marssijat halusivat, että poliitikot kiinnittävät huomiota ilmastonmuutokseen. 

 Marssi päättyi Eduskuntatalolle. Siellä oli poliitikkoja marssijoita vastassa. 

Poliitikot kertoivat, mitä puolueet aikovat tehdä ilmastonmuutoksen takia. 

Saudiarabialaisen toimittajan tapauksesta uusia tietoja

Saudi-Arabian konsulaatti Istanbulissa.
Toimittaja kuoli Saudi-Arabian konsulaatissa Istanbulissa. Kuva: Sedat Suna / EPA

Saudiarabialaisen toimittajan erikoisesta tapauksesta on saatu uusia tietoja. 

Toimittaja meni Turkissa Saudi-Arabian konsulaattiin hoitamaan asioita kolme viikkoa sitten. Sitten hän katosi. 

Toimittaja oli kirjoittanut juttuja, joissa hän arvosteli Saudi-Arabian kruununprinssin hallintoa. 

Nyt Saudi-Arabia on ilmoittanut, että toimittaja kuoli tappelussa konsulaatissa. 

 Suomalainen professori Hannu Juusola tietää paljon Lähi-idän asioista. Hän sanoo, että Saudi-Arabian selitystä ei usko kukaan. Professori uskoo, että toimittaja tapettiin, koska Saudi-Arabian hallinto määräsi niin. 

 Toimittajan tapauksesta on tullut iso kansainvälinen selkkaus. 

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on ainoa, joka sanoo, että hän uskoo toimittajan kuolleen vahingossa tappelussa. Yhdysvallat ja Saudi-Arabia ovat liittolaisia.

Kotikummi on yksinäiselle vanhukselle ystävä

Leena Nordman ja Karen Martiano istuvat sohvalla.
Leena Nordman ja Karen Martiano ovat vapaaehtoisia kotikummeja. Kuva: Lauri Rautavuori / Yle

Moni vanhus on Suomessa yksinäinen. 

Lahden kaupungissa vanhuksien seuraksi ovat ryhtyneet vapaaehtoiset kotikummit.Kotikummi käy kylässä ja kysyy yksinäiseltä, mitä kuuluu. 

 Lahdessa vapaaehtoisia kotikummeja on jo 40.Heistä nuorin on 17-vuotias. 

Yöllä voi olla pakkasta koko maassa

Ruskan värjäämiä haavanlehtiä, joita koristaa valkoinen huurre.
Pakkasyön jälkeen voi luonnossa olla kaunista. Tiellä voi myös olla liukasta. Kuva: Pentti Kallinen

Huomenna sunnuntaina sää on pilvistä. 

Etelä- ja Itä-Suomessa aurinko voi vähän pilkistää. 


Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä