Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 11.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Venäläiset lentokoneet

Yksityislentokone Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoradalla.
Yksityiskone kuvattuna Helsinki-Vantaalla lokakuussa 2021. Kuvituskuva. Kuva: Harri Koskinen

Suomi on kieltänyt yhteensä noin 30 venäläiseltä lentokoneelta pääsyn Suomeen. Syy on, että EU kielsi kaikilta venäläisiltä lentokoneilta pääsyn EU:n alueelle, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Suomi on kieltänyt lentoja esimerkiksi sen takia, että lentokoneen on omistanut venäläinen ihminen. Koneessa on myös ehkä ollut venäläinen matkustaja, joka on EU:n pakotelistalla. Suomi kieltää lennon Suomeen myös, jos lennon tilaa venäläinen henkilö.

Porvoon tulipalo

Porvoon vanhaa kaupunkia tulipalon jälkeen, hiiltyneitä lautoja kadulla, katot poissa rakennuksista.
Porvoon vanhaa kaupunkia tulipalon jälkeen, hiiltyneitä lautoja kadulla, katot poissa rakennuksista. Kuva: Reeta Crémin / Yle

Vanhassa Porvoossa syttyi keskiviikkona illalla tulipalo. Tulipalo syttyi ravintolassa. Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa.

Tulipalo on nyt sammutettu. Rakennus vahingoittui pahasti tulipalon takia. Vielä ei tiedetä, miksi tulipalo syttyi.

Vanha Porvoo on Porvoon kaupungin vanhin kaupunginosa. Vanhassa Porvoossa on paljon vanhoja puutaloja.

Hirvien metsästys

Hirvi Ranuan eläinpuistossa
Hirvi Ranuan eläinpuistossa. Kuvituskuva. Kuva: Marjukka Talvitie / Yle

Metsästäjät saavat ampua vähemmän hirviä kuin aikaisemmin.

Syksyn ja talven metsästyksessä saa ampua yhteensä noin 36 600 hirveä. Viime syksyn metsästyksessä saatiin saaliiksi noin 42 000 hirveä.

Suomen riistakeskus vähentää hirvien metsästystä monin paikoin, koska hirviä on vähemmän kuin viime vuonna.

Hirvien metsästys alkaa suuressa osassa Suomea lokakuussa.

Sinilevä

Sinilevää vedessä ja pala rantakalliota
Sinilevää vedessä ja pala rantakalliota Kuva: Jaakko Salo

Sinilevää on nyt meressä ja järvissä enemmän kuin aikaisemmin. Sinilevää on enemmän kuin aiemmin, koska sää on ollut lämmin.

Järvissä on enemmän sinilevää kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Myös meressä on enemmän sinilevää kuin viime viikolla. Rannikolla sinilevää on kuitenkin nähty tosi paljon vain Rauman lähellä. Avomerellä sinilevää on paljon joissakin paikoissa.

Sää

Hietarannan uimarannalla Helsingissä nautittiin aurinkoisesta päivästä 21. kesäkuuta 2022.
Sää on aurinkoinen. Kuva: Silja Viitala / Yle

Sää on perjantaina melkein koko maassa aurinkoinen. Aamulla Keski-Suomessa sataa vähän vettä.

Etelä-Suomessa on perjantaina helle. Lämmintä on joissakin paikoissa melkein 30 astetta. Muualla maassa ei ole ihan yhtä lämmin. Pohjois-Suomessa lämpötila on 13 ja 19 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä