Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.5.2022 (tv)

Niinistö USA:ssa. Rajavartijat. Teatteri. Sää.

Sunnuntai 22.5.2022 (radio)


Suomen ja Turkin neuvottelut

Ulkoministeri Pekka Haavisto Vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa 22.5.2022
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Jani Saikko / Yle

Suomi haluaa selvittää ongelmat Turkin kanssa. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomen ja Turkin välillä tarvitaan lisää neuvotteluja.

Suomi ja Turkki neuvottelevat Suomen Nato-jäsenyydestä. Suomi on hakenut jäsenyyttä puolustusliitto Natossa, mutta Turkki ei hyväksy Suomen hakemusta.

Suomi pääsee Natoon vasta sitten, kun Suomen hakemus on hyväksytty kaikissa Nato-maissa, myös Turkissa.

Turkin mielestä Suomi suojelee terroristeja. Turkki haluaa Suomelta tiukempia toimia esimerkiksi kurdien PKK-järjestöä vastaan.

Ulkoministeri Haavisto muistuttaa, että PKK on jo Suomen mielestä terroristijärjestö. Lisäksi Suomi voi esimerkiksi luvata valvoa entistä paremmin, että Suomessa ei valmistella terroritoimia, Haavisto sanoo.

Myös Ruotsilla on samanlaisia ongelmia Turkin kanssa. Suomi ja Ruotsi ovat hakeneet Naton jäsenyyttä yhdessä.

Ruoka Ukrainan satamissa

Volodymyr Zelenskyi lähikuvassa. Hänellä on mikrofoni vasemmassa kädessä ja oikea ilmassa kasvojen edessä.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi. Kuva: Sergey Dolzhenko / EPA

Ukrainan satamissa on paljon ruokaa, jota ei voida viedä ulkomaille sodan takia.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukrainan satamissa on 22 miljoonaa tonnia ruokaa. Venäjä estää ruuan viennin laivoilla. Lisäksi Venäjä varastaa ruokaa itselleen, Zelenskyi sanoo.

Ukraina on tärkeä viljan ja ruokaöljyn tuottaja. Monissa maissa ruokaa on pian liian vähän, koska ruokakuljetukset Ukrainasta eivät toimi.

Ukrainassa on ollut sota jo melkein 3 kuukautta. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun lopussa.

Digipalvelut ja vanhukset

Mies käyttää puhelimellaan pankkipalveluita.
Yli 80-vuotias Matti Nikola maksaa laskuja älypuhelimella. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Monet vanhukset jäävät digipalvelujen ulkopuolelle.

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo on huolissaan vanhuksista, jotka eivät käytä tietokonetta tai älylaitteita. He eivät pääse palveluihin, jotka on siirretty verkkoon.

Topo sanoo, että ihmisten pitää saada tärkeät palvelut myös konttorissa tai puhelimessa.

Topon mielestä asiasta tarvitaan laki. Lain pitää turvata, että kaikki voivat käyttää esimerkiksi pankkien, Kelan, verotoimiston ja poliisin palveluja, vanhusasiavaltuutettu Topo sanoo.

Sää

Sääkartta kolmelle päivälle
Kuva: Joonas Koskela / Yle

Alkuviikko on poutainen, vettä ei sada.

Sää on myös lämmin. Maanantaina lämpötila on etelässä noin 20 astetta.

Tiistai on kesäinen päivä, ja aurinko paistaa suuressa osassa maata. Lämpötila on paikoin yli 20 astetta.

Lämmin ja aurinkoinen sää jatkuu vielä keskiviikkona, mutta torstaina Suomeen tulee sateita ja sää viilenee.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä