Kaikki talviolympialaisista!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 16.2.2018 (tv)

Siivouskemikaalit ja sisäilma. Metronkuljettajat tyytymättömiä. Finnairin hyvä tulos. Tuntematon sotilas. Hiihtotaitoja tarvitaan armeijassa. Talvipakkaset jatkuvat.

Olympiakisojen takia maanantaina ei ollut selkouutisia televisiossa.

Maanantai 19.2.2018 (radio)


Avoimet työpaikat

Työntekijä metalliyrityksen työkoneella
Esimerkiksi teollisuudessa on avoimia työpaikkoja. Kuva: Penpichaya Khonchalad / Yle

Avoimien työpaikkojen määrä kasvaa. Vuonna 2017 avoimia työpaikkoja oli noin 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016.

Firmojen on usein vaikea löytää työntekijöitä avoimiin työpaikkoihin. Firmat eivät löydä tarpeeksi työntekijöitä, joilla on sopiva koulutus.

Firmat arvioivat, että viime vuoden lopussa jo yli 50 prosenttia avoimista työpaikoista oli sellaisia, joihin on vaikea löytää työntekijää. Esimerkiksi teollisuuden ja kaupan alan työpaikkoja on usein vaikea täyttää.

Kaupan alan ylityökielto

Asiakkaita kaupassa ostoksilla.
Asiakkaat eivät vielä huomaa kaupan alan ylityökieltoa. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Kaupan alalla on alkanut ylityökielto. Työntekijät eivät tee ylityötä kaupoissa tai kauppojen varastoissa. He työskentelevät vain normaalin työajan verran.

Ylityökiellon takia kauppojen hyllyillä voi olla vähemmän tavaroita kuin tavallisesti ehkä muutaman päivän päästä.

Työntekijöiden ammattiliitto päätti ylityökiellosta. Ammattiliitto neuvotteli työnantajien kanssa uudesta työehtosopimuksesta, mutta neuvottelut eivät vielä onnistuneet. Työehtosopimuksessa sovitaan esimerkiksi palkoista.

Liikemiehen kuolema Ugandassa

Ugandan poliisin tiedottaja Emilian Kayima tiedotustilaisuudessa Kampalassa 19. helmikuuta.
Ugandan poliisi kertoi tutkimuksista toimittajille maanantaina. Kuva: Teemu Juhola / Yle

Afrikassa Ugandassa poliisi tutkii suomalaisen miehen kuolemaa. Ugandan poliisi kertoo, että se on pidättänyt monta ihmistä asian takia.

Suomalainen liikemies löydettiin kuolleena hotellista Ugandan pääkaupungissa Kampalassa. Tämä tapahtui helmikuun 6. päivä. Vielä ei ole varmaa, mikä oli kuoleman syy.

Liikemiehen kuolemasta on puhuttu Suomessa paljon, koska miehellä oli lupa markkinoida eli mainostaa Patrian tuotteita. Patria on suomalainen firma, joka valmistaa aseita. Patrian omistaja on Suomen valtio.

Patrian mielestä oli virhe, että liikemiehellä oli lupa markkinoida Patrian aseita Ugandassa. 2 Patrian johtajaa erosi viime viikolla, koska he olivat vastuussa virheestä.

Koululaisten kiroilu

kolme nuorta yhdeksäsluokkalaista kännyköidensä kimpussa
Kimpisen yläkoulun oppilaat Riika Manninen, Eeva Laine ja Teemu Vainikka ovat sitä mieltä, että myös aikuisten kiroilu on rumaa. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Koululaiset kiroilevat joskus paljon, mutta Kimpisen yläkoulu Lappeenrannassa on päättänyt taistella rumia kirosanoja vastaan. Koulun oppilaat eivät saa enää kiroilla.

Opettajat tekevät merkinnän, kun he kuulevat kirosanan. Jos oppilaalle tulee 3 merkintää, opettaja keskustelee oppilaan kanssa.

Koulu on myös luvannut palkinnon luokille, jotka käyttävät siistiä kieltä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä