Kaikki talviolympialaisista!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 16.2.2018 (tv)

Siivouskemikaalit ja sisäilma. Metronkuljettajat tyytymättömiä. Finnairin hyvä tulos. Tuntematon sotilas. Hiihtotaitoja tarvitaan armeijassa. Talvipakkaset jatkuvat.

Tiistaina ei ollut selkouutisia televisiossa, koska tv näytti tärkeää keskustelua eduskunnasta.

Tiistai 20.2.2018 (radio)


Irakin turvallisuustilanne

Sotilas vartioi torikauppaa Irakin pääkaupungissa Bagdadissa.
Irakin pääkaupungin Bagdadin turvallisuustilanne on parantunut. Kuva: Ali Abbas / EPA

Maahanmuuttovirasto eli Migri on arvioinut Irakin turvallisuutta.

Maahanmuuttoviraston tutkijat kävivät Irakin pääkaupungissa Bagdadissa. He tutkivat, onko turvapaikanhakijoiden turvallista palata Bagdadiin.

Maahanmuuttoviraston arvio ei muuttunut matkan takia. Migri on edelleen sitä mieltä, että Bagdad on melko turvallinen kaupunki. Siksi Suomi jatkaa irakilaisten käännyttämistä, eli turvapaikanhakijoita lähetetään takaisin Irakiin.

Maahanmuuttovirasto kuitenkin sanoo, että Irakissa on myös vaarallisia alueita. Vaarallisille alueille ei lähetetä ketään.

Työttömiä vähemmän

TE-palvelutoimiston ovi.
Työttömien määrän väheneminen on huomattu myös Työ- ja elinkeinotoimistoissa. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Työttömien määrä vähenee. Työttömiä oli tämän vuoden tammikuussa 4000 vähemmän kuin viime vuoden tammikuussa.

Työttömiä on nyt noin 230 000. Nämä luvut ovat Tilastokeskukselta.

Myös Työ- ja elinkeinotoimistot kertovat, että työttömien määrä vähenee. Myös työttömiä nuoria on Työ- ja elinkeinotoimistojen asiakkaina nyt vähemmän kuin vuosi sitten.

Yhteishaku alkoi

Ammattikoulussa rakennusalaa opiskeleva poika mittaa lautaa.
Nyt on aika hakea esimerkiksi ammattikouluun. Kuva: Yle

Kevään yhteishaku on alkanut. Nuoret voivat nyt hakea ammattikouluun ja lukioon. Yhteishaku loppuu maaliskuun 13. päivä.

Nuoret saavat tietää kesäkuussa, saivatko he opiskelupaikan. Opinnot alkavat syksyllä.

Kuninkaalliset hautajaiset Tanskassa

Tanskan prinssi Henrikin hautajaiset Christiansborgin linnan kirkossa Kööpenhaminassa 20. helmikuuta.
Prinssi Henrikin arkku Christiansborgin linnan kirkossa Kööpenhaminassa. Kuva: Liselotte Sabroe / AFP

Tanskassa oli tiistaina kuninkaalliset hautajaiset. Tanskan prinssi Henrik haudattiin Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa.

Prinssi Henrik oli kuningatar Margareetan puoliso. Margareeta on ollut Tanskan kuningatar jo 46 vuotta.

Tanska ja Suomi kuuluvat Pohjoismaihin. Pohjoismailla on hyvät ja läheiset suhteet. Myös Tanskan kuninkaalliset ovat vierailleet usein Suomessa.

Tanskan prinssi Henrik kuoli viikko sitten.

Pakkanen jatkuu

Mies menee Oulujokeen uimaan talvella
Nyt on aika nauttia talvesta. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Pakkassää jatkuu Suomessa. Tämä viikko on kylmä, ja ensi viikon alussa on vielä kovempi pakkanen.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että Venäjältä Siperiasta tulee silloin tosi kylmää ilmaa Suomeen.

Ensi viikolla pakkasta voi olla yöllä jopa 30 astetta. Päivällä aurinko jo vähän lämmittää ja pakkanen laskee 10 ja 20 asteen välille. Tuulen takia pakkanen kuitenkin tuntuu kovemmalta.

Ei ole tavallista, että Etelä-Suomessa on näin kova pakkanen vielä helmikuun lopussa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä