Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 25.09.2018 (tv)

Porin kaupunki tutkii, kuinka paljon ruoka vaikuttaa vanhusten kuntoon. Monet äidit kärsivät raskauden aikana synnytyspelosta. Kuluttajavirasto on saanut paljon valituksia Viagogo-nettisivusta. Vuoden parhaat jalkapalloilijat on valittu. Säätiedot.

Tiistai 25.9.2018 (radio)


Kaksi miestä vangittu

Vangitsemisoikeudenkäynnin alku, kasvot peitettyinä ja asianajaja Tuomas Sunnari.
Käräjäoikeus päätti vangitsemisesta tiistaina. Kuva: Marjatta Rautio / Yle

Oikeus on vanginnut 2 miestä, jotka otettiin kiinni poliisioperaatiossa Turun seudulla.

Poliisi epäilee miehiä rahanpesusta ja verorikoksista. Rahanpesussa yritetään peittää, että raha on saatu rikosten avulla.

Miehet itse sanovat, että he eivät ole tehneet rikosta. Toinen mies on Viron kansalainen, ja toinen on Venäjän kansalainen.

Viikonlopun poliisioperaation kohde oli firma, jonka nimi on Airiston Helmi. Operaatio oli iso, ja se herätti paljon huomiota.

OP aloittaa yt-neuvottelut

Osuuspankin pääkonttori Teollisuuskadulla Helsingissä.
OP:n pääkonttori Helsingissä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

OP Ryhmä aikoo järjestää työntekijöiden tehtäviä uudella tavalla. Siksi OP aloittaa yt-neuvottelut eli yhteistoimintaneuvottelut työntekijöiden kanssa.

Neuvottelut koskevat 6000 työntekijää. Neuvottelut koskevat OP:n pääkonttoria, mutta ne eivät koske osuuspankkeja.

Yt-neuvottelut tarkoittavat usein sitä, että osa työntekijöistä irtisanotaan. OP sanoo, että sen yt-neuvotteluissa kysymys on enemmän uudesta organisaatiosta kuin potkuista.

Uuden organisaation avulla OP haluaa säästää 100 miljoonaa euroa vuodessa. OP ehkä esimerkiksi vähentää työtä, jota se ostaa muilta firmoilta.

Paavi vieraili Virossa

Paavi avoautossa väkijoukon keskellä.
Paavi tuli Viroon Latviasta, jossa hän vieraili maanantaina. Kuva: Alessandro di Meo / EPA

Paavi Franciscus on vieraillut Tallinnassa, Virossa. Paavi piti tiistaina messun Tallinnan Vapaudenaukiolla. Myös iso joukko Suomen katolilaisia matkusti Tallinnaan ja osallistui paavin messuun.

Paavi on katolisen kirkon johtaja. Hän vierailee usein eri puolilla maailmaa. Baltiassa paavi vieraili Viron lisäksi Liettuassa ja Latviassa.

Viagogosta on valitettu

Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta.
Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta. Kuva: Viagogo.com/fi

Kuluttajavirasto on saanut paljon valituksia Viagogo-nettipalvelusta. Viagogo myy pääsylippuja eri tapahtumiin

Ihmiset ovat valittaneet Kuluttajavirastolle, että Viagogo on ottanut heiltä suuremman summan, kuin se lipun oston aluksi ilmoitti. Viagogo myös myy lippuja usein kalliimmalla kuin virallinen lipunmyyjä.

Viagogo on sveitsiläinen palvelu. Se on joutunut Sveitsissä oikeuteen.

Lapissa satoi lunta

Ensilumi Kipisjärvi
Kilpisjärvellä satoi lunta 25.9.2018. Kuva: Antti Ohenoja

Ensilumi on satanut Lappiin. Lunta satoi aikaisin tiistaiaamuna Kilpisjärvellä. Lunta satoi 2 senttimetriä.

Lapissa voi sataa lisää lunta keskiviikkona. Päivä on sateinen, ja ainakin osassa Lappia sade on lunta tai räntää.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä