Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.9.2017 (tv)

Pankkikortin kopiointi voi tulla kalliiksi. Suomalainen tienaa  2 500 euroa. Avohoito on suosittua mielenterveyshoidossa. Viikonloppuna on kesäisen lämmintä.

Sunnuntai 24.9.2017 (radio)

 

Saksan vaalit

Henkilö äänestää Saksan liittopäivävaaleissa.
Saksalaiset äänestivät parlamenttivaaleissa sunnuntaina. Kuva: Philipp Guelland / EPA

Saksassa on ollut parlamenttivaalit. Vaaleissa eniten ääniä saivat kristillisdemokraatit.

Kristillisdemokraattien johtaja on Angela Merkel. Merkel on myös Saksan liittokansleri eli hän johtaa Saksan hallitusta.

Kristillisdemokraattien menestys vaaleissa tarkoittaa, että Merkel voi jatkaa liittokanslerina.

Vaaleissa menestyi hyvin myös AfD-puolue. Se on melko uusi puolue. Se saa edustajia Saksan parlamenttiin nyt ensimmäistä kertaa.

AfD eli Vaihtoehto Saksalle on äärioikeistolainen puolue. Se ei esimerkiksi halua maahanmuuttajia Saksaan.

AfD ei pääse hallitukseen, vaikka se menestyi vaaleissa hyvin. Muut Saksan puolueet eivät halua tehdä yhteistyötä sen kanssa.

Seksin ostaminen

nainen nojaa aitaan verkkosukkahousuissaan
Poliitikot keskustelevat siitä, pitääkö seksin ostaminen kieltää kokonaan. Kuva: AOP

Suomen parlamentissa eli eduskunnassa keskustellaan seksibisneksestä.

Osa keskustapuolueen kansanedustajista haluaa, että seksin ostaminen kielletään kokonaan. He sanovat, että kieltoa tarvitaan, koska seksibisneksessä ihmisiä käytetään hyväksi.

Nyt Suomen laki sanoo, että seksin ostaminen on väärin, jos seksin myyjä on alle 18-vuotias. Seksiä ei saa myöskään ostaa ihmiskaupan uhrilta, joka on pakotettu myymään seksiä.

Jalkapallofanien tappelu

Jalkapallo treenit
Jalkapallo on joskus myös riidan aihe. Kuva: Ari Lahti / AOP

Helsingin keskustassa oli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä iso tappelu. Tappelussa oli mukana vähän yli 10 ihmistä.

Poliisi kertoo, että tappelu alkoi kahden jalkapallojoukkueen kannattajien riidasta. HJK:n ja Ilveksen fanit suuttuivat toisilleen.

Paikalla tarvittiin paljon poliiseja, että tilanne rauhoittui.

Taiwanilainen pyöräilijä

Taiwanilainen maailmanmatkaaja Ryo Jui-Ti Wang on kiitollinen.
Taiwanilainen pyöräilijä Ryo Jui-Ti Wang sai uusia varusteita suomalaisilta, kun entiset varastettiin. Kuva: Jaakko Matikainen.

Lopuksi vielä uutinen taiwanilaisesta pyöräilijästä, joka on matkalla Suomessa.

30-vuotias Ryo Jui-Ti Wang pyöräili Taiwanista Suomeen Kiinan ja Venäjän läpi. Matka kesti vuoden.

Suomessa Wang halusi nähdä joulupukin. Matka joulupukin luo Rovaniemelle katkesi Kemissä, koska joku varasti Wangin pyörän ja tavarat. Poliisi löysi pyörän, mutta ei Wangin tavaroita.

Kun suomalaiset kuulivat Wangin tarinan, monet halusivat auttaa häntä. Wang on saanut suomalaisilta vaatteita ja varusteita. Nyt hän voi pyöräillä joulupukin luo.

Joulupukin tapaamisen jälkeen Wangin pyörämatka jatkuu. Hän aikoo kiertää maailmaa 10 vuotta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä