Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 21.1.2017 (tv)

Nuoret näkevät Suomen tulevaisuuden synkkänä. Outoa ruokaa lautaselle. Vanhat pärjäävät, jos he liikkuvat. Suomalainen design Venäjälle.

Tiistai 21.1.2017 (radio)

Oppilaat hyviä ongelmien ratkaisemisessa

Koululainen tekee kotiläksyjä.
Suomalaiset oppilaat pärjäsivät Pisa-tutkimuksessa taas. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Suomi on sijoittunut kymmenen parhaan joukkoon Pisa-tutkimuksessa, joka mittaa menestystä koulussa.

Pisa-tutkimus mittaa oppilaiden osaamista muun muassa matematiikassa ja lukemisessa sekä ongelmien ratkaisussa.

Suomalaiset nuoret sijoittuivat uudessa tutkimuksessa seitsämänneksi. Heillä on siis hyvät keskustelutaidot tilanteissa, joihin liittyy ongelmia. Tutkimuksessa oli mukana koululaisia useista maista.

Suomea paremmin sijoittuivat muun muassa Etelä-Korea, Kanada ja Viro.

Äitiyspakkaukselle ehkä uusi nimi

Äitiyspakkaus vuosi 2017
Vuoden 2017 äitiyspakkauksen sisältö. Kuva: Kela
Kansaneläkelaitos eli Kela on aloittanut kampanjan, jossa etsitään nimeä äitiyspakkaukselle. Äitiyspakkauksessa on vauvan vaatteita ja hoitotavaroita. Sen saa jokainen äiti ilmaiseksi.

Kela miettii, pitääkö äitiyspakkauksen nimessä huomioida aiempaa paremmin kaikki perheet ja syrjiikö nykyinen nimi isiä.

Äitiyspakkauksen nimi on kirjattu lakiin. Nimen muuttamisesta päättää eduskunta.

Nimiehdotuksia voi lähettää vuoden loppuun asti.

Nuorille Suomen tulevaisuus on synkkä

Kahden nuoren naisen jalat.
Nuorten oma tulevaisuus näyttää hyvältä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Nuoret näkevät Suomen tulevaisuuden synkkänä.Tämä selviää tuoreesta tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan vain noin 20 prosenttia nuorista suhtautuu Suomen tulevaisuuteen optimistisesti. Tutkimuksessa oli mukana noin 200 nuorta ihmistä.

Tutkimuksessa selvisi kuitenkin, että suurin osa nuorista näkee oman tulevaisuuden hyvänä. Tutkimuksen tuloksilla yritetään vaikuttaa päättäjiin ja siihen, miten yhteiskunta kehittyy.

Henkilökohtaisille avustajille tulee koulutus

Invamerkki.
Suomessa on noin 25 000 henkilökohtaista avustajaa. Kuva: Risto Degerman / Yle
Vammaisten ihmisten henkilökohtaiset avustajat saavat oman ammatillisen koulutuksen. Tutkinto tulee voimaan ensi vuoden alussa.

Tämän jälkeen henkilökohtainen avustaja on suojattu tutkintonimike. Se tarkoittaa, että nimikettä voivat käyttää vain ihmiset, jotka ovat suorittaneet tutkinnon.

Suomessa työskentelee noin 25-tuhatta henkilökohtaista avustajaa.

Cheekin keikat  myytiin heti täyteen

Cheek tiedotustilaisuus 15.11.2017.
Cheek lopettaa komeasti. Kuva: Jouni Immonen / Yle
Rap-artisti Cheekin viimeisen konsertin liput myytiin aamulla alle minuutissa. Järjestäjä ilmoitti heti toisesta konsertista, koska lippujen kysyntä oli suuri. Myös toisen konsertin liput on jo myyty.

Cheek esiintyy viimeisen kerran Lahdessa ensi elokuussa. Cheek kertoi viime viikolla, että hän lopettaa. Cheekin mukaan lopettaminen oli ainoa tapa päästä stressistä eroon.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä