Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 19.10.2018 (tv)

Älypuhelin häiritsee parisuhteita. Kivihiilen käyttö halutaan lopettaa. Poliisi saa uusia aseita. Kivenveisto vaatii paljon aikaa. Sää.

Sunnuntai 21.10.2018 (radio)

Yhdysvallat ja Venäjä kiistelevät sopimuksesta

Yhdysvaltain Donald Trump ja Venäjän Vladimir Putin tapasivat Helsingissä 16. heinäkuuta 2018.
Yhdysvaltain ja Venäjän presidentit tapasivat heinäkuussa Helsingissä. Kuva: Anatoli Maltsev / EPA

Yhdysvallat ja Venäjä kiistelevät ydinasesopimuksesta. Sopimus kieltää keskipitkän kantomatkan ydinohjukset.

Maat solmivat sopimuksen 30 vuotta sitten. Sopimus lopetti maiden välisen asevarustelukilpailun.

Nyt Yhdysvallat sanoo, että se irtisanoo sopimuksen. Yhdysvallat sanoo, että Venäjä rikkoo sopimusta ja valmistaa aseita, jotka on kielletty.

Venäjä uhkaa, että se kostaa, jos Yhdysvallat irtisanoo sopimuksen.

Asiantuntijat sanovat, että Venäjä ei ole enää Yhdysvalloille niin tärkeä vastustaja. Kiina sen sijaan on iso ja tärkeä vastustaja.

Huomenna alkaa 2 päivän lakko

Lakkovahti-käsivarsinauha.
Lakkovahti on työntekijä, joka seuraa, että tilanne pysyy rauhallisena lakon aikana. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Suomessa on huomenna maanantaina ja ylihuomenna tiistaina lakko.

Lakossa on 10 000 työntekijää.

Lakossa on työntekijöitä, jotka tekevät ruokaa päiväkodeissa, kouluissa ja hoitokodeissa. Lapset voivat tarvita eväät mukaan päiväkotiin ja kouluun.

Lakossa on myös työntekijöitä, jotka ovat töissä kirjastoissa, uimahalleissa ja liikuntatiloissa.

Lemmikkien hoitoon käytetään paljon rahaa

Eläintenhoitaja Mari Weiden valmistelee Niisku-kissan leikattavaksi.
Eläinlääkäri voi nykyään tehdä monimutkaisen leikkauksen lemmikille. Kuva: Pertti Huotari / Yle

Suomalaiset käyttävät paljon rahaa sairaiden lemmikkieläinten hoitoon.

Eläinlääketiede on kehittynyt. Nykyään eläinlääkäri voi tehdä vaikean leikkauksen lemmikille. Siksi lemmikkien hoitokulut ovat kasvaneet, vaikka lemmikkejä on yhtä paljon kuin ennen.

Vain pieni osa lemmikin omistajista on ottanut vakuutuksen lemmikille. Suurin osa lemmikin omistajista maksaa hoitokulut itse.

Jos lemmikki on vaikeasti sairas, sen hoito voi maksaa monta tuhatta euroa.

Yöllä on tuulista

Mies rantakallioilla.
Ensi yönä merellä on tosi kova tuuli. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Ensi yönä on kova tuuli. Tuuli alkaa yltyä jo illalla.

Merellä myrskyää ja maalla tuuli on puuskaista Etelä- ja Keski-Suomessa.Tuuli voi aiheuttaa sähkökatkoja.

Tuuli tyyntyy huomenna.

Huomenna maanantaina taivas on selkeä ja sää poutainen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä