Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.8.2019 (tv)

Saksan talousongelmat voivat vaikuttaa myös Suomeen. Pasilaan valmistuu uusi juna-asema. Lappi on tärkeä Suomen matkailulle. Säätiedot

Sunnuntai 25.8.2019 (radio)


Ampumistapaus Porvoossa

Porvoossa oli meneillään suuri poliisioperaatio varhain sunnuntaina 25. elokuuta. Tutkintaa tehtiin Ölstensin teollisuusalueella.
Porvoossa oli iso poliisioperaatio. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Porvoossa on ammuttu kohti poliiseja. Kukaan ei kuollut, mutta 2 poliisia joutui sairaalaan.

Ampuminen tapahtui lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ampumispaikka on Porvoon Eestinmäessä teollisuusalueella.

Ampumisen takia Porvoossa oli iso poliisioperaatio. Poliisi on etsinyt ampujia koko sunnuntain. Poliisi arvioi, että ampujat ovat vaarallisia.

Pääministerin haastattelutunti

Pääministeri Antti Rinne ennen Yle Radio Suomen pääministerin haastattelutunnin suoraa lähetystä Kesärannassa Helsingissä 25. elokuuta.
Pääministeri Antti Rinne radiohaastattelussa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Pääministeri Antti Rinne sanoo, että Porvoon ampumistapaus on vakava.

Rinteen mielestä jokin on muuttunut yhteiskunnassa, jos poliisia vastaan hyökätään. Rinne muistuttaa, että poliisi suojelee meitä kaikkia.

Pääministeri Rinne kommentoi Porvoon tapahtumia radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Rinne oli ohjelman vieraana ensimmäistä kertaa. Rinne aloitti pääministerin tehtävässä kesäkuussa.

Pääministerin haastattelutuntia on tehty melkein 60 vuotta. Ohjelma lähetetään kerran kuukaudessa. Antti Rinne on 25. pääministeri, jota ohjelmassa haastatellaan.

Suomalainen nuorisovankilassa Syyriassa

Mies tuolilla kuvattuna takaa.
Nuorisovankilan suomalainen ei halua kertoa omaa nimeä julkisesti. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Sitten uutinen Syyriasta. Ylen toimittaja on tavannut suomalaisen nuoren, joka on nuorisovankilassa Syyriassa.

Suomalainen nuori mies on nyt 18-vuotias. Hän oli 14-vuotias, kun hän matkusti perheen mukana terroristijärjestö Isisin alueelle.

Suomalainen jäi kiinni, kun Isis hävisi sodan. Nyt hän on nuorisovankilassa, jossa nuoria yritetään auttaa takaisin normaaliin elämään.

Vankilaa hoitavat kurdit, jotka taistelivat Isisiä vastaan. Suomalainen sanoo, että olot vankilassa ovat hyvät.

Haastattelun pitkä yleiskielinen versio löytyy Ylen nettisivuilta osoitteesta yle.fi.

Kolttasaamelaiset

Kolttasaamelaisten asuttamisjuhla 24.8.2019.
Kolttasaamelaisia juhlavieraita kolttasaamelaisissa vaatteissa. Kuva: Sara Wesslin / Yle

Lapin Sevettijärvellä on ollut viikonloppuna iso juhla. Juhlaan osallistui kolttasaamelaisia.

Kolttasaamelaiset ovat saamelaisten yksi ryhmä. Saamelaiset ovat Lapin alkuperäiskansa.

Juhlassa kolttasaamelaiset muistelivat, kuinka heille etsittiin uusia koteja 70 vuotta sitten. Silloin toinen maailmansota oli ohi, ja Suomi menetti Venäjälle kolttasaamelaisten alueita.

Monet koltat menettivät oman kielen ja kulttuurin, kun he muuttivat muualle Suomeen. Nyt kolttasaamen kieli ja kolttakulttuuri ovat taas nousussa ja voivat paremmin.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä