Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.3.2019 (tv)

Britannian EU-ero siirtyy. Lapin taivaalla lentää sotilaslentokoneita harjoituksen takia. Kemikaalitehdas räjähti Kiinasssa. Ranuan eläinpuiston karhut heräsivät talviunilta. Espoon Blues on jääkiekon naisten Suomen mestari. Säätiedot.

Perjantai 22.3.2019 (radio)


Pakasteissa listeriabakteeria

Bakteerin viljelyä laboratoriossa.
Tullilaboratorio tutkii ruokatuotteita. Kuva: Tullilaboratorio

Tullilaboratorio on löytänyt pakasteista listeriabakteeria. Listeriabakteeria oli hedelmissä, marjoissa ja vihanneksissa, jotka tuotiin ulkomailta Suomeen pakasteina.

Pakasteissa oli listeriabakteeria kuitenkin niin vähän, että kaupat saivat myydä ne. Listeriabakteeri lähtee ruuasta pois, kun ruoka kuumennetaan. Huuhtelu vedellä ei riitä.

Vanhukset ja odottavat äidit sairastuvat helpoiten listeriabakteerin takia.

Tullilaboratorio löysi listeriabakteeria hedelmistä ensimmäistä kertaa.

Lapissa sotaharjoitus

F/A-18 Hornet-hävittäjä
Armeijan lentokoneita lentää Lapin taivaalla sotaharjoituksen aikana. Kuva: Jiji Press / EPA

Pohjoisessa on sotaharjoitus. Ruotsi järjestää sotaharjoituksen, johon osallistuu myös muita maita. Myös Suomi on harjoituksessa mukana.

Harjoituksen pääpaikka on Pohjois-Ruotsi. Ruotsin ja Suomen sotilaslentokoneet harjoittelevat yhdessä myös Suomen puolella.

Sotilaslentokoneet lentävät harjoituksen aikana Lapin taivaalla. Harjoituslennot jatkuvat ensi keskiviikkoon asti.

Ghanassa bussionnettomuus

Katunäkymä Ghanassa.
Ghanassa on paljon bussiliikennettä. Kuva: AOP

Afrikan Ghanassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Noin 60 ihmistä kuoli, kun 2 bussia törmäsi toisiinsa.

Kuolleiden määrä voi kasvaa, koska osa loukkaantuneista on tosi huonossa kunnossa. Loukkaantuneita on noin 30.

Onnettomuus tapahtui yöllä. Törmäyksessä toinen busseista syttyi tuleen. Kummassakin bussissa oli noin 50 matkustajaa.

Brexit siirtyy

Britannian pääministeri Theresa May tiedotustilaisuudessa Brysselissä 21. maaliskuuta.
Britannian pääministeri Theresa May. Kuva: Emmanuel Dunand / AFP

Britannian EU-ero eli brexit siirtyy.

Britannian pääministeri Theresa May pyysi Euroopan unionilta lisää aikaa eron järjestämiseen.

EU-maiden johtajat antoivat lisäaikaa 22. päivä toukokuuta asti. Ehtona on, että Britannian parlamentti hyväksyy erosopimuksen ensi viikolla.

Jos parlamentti ei hyväksy erosopimusta, lisäaika loppuu 12. päivä huhtikuuta.

Tarkoitus oli, että brexit tapahtuu jo maaliskuun lopussa. Britannian poliitikot eivät kuitenkaan osaa päättää, miten brexit hoidetaan.

Kurdien uusi vuosi

Kurdien uusi vuosi on alkanut. Kurdit juhlivat uutta vuotta, kun on kevätpäiväntasaus. Silloin päivästä tulee pitempi kuin yö.

Kevään juhla on kurdeille myös kansallispäivä. Sitä viettävät kurdit eri maissa. Myös Suomen kurdit ovat juhlineet uutta vuotta ja kurdien kansallispäivää.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä