Kaikki talviolympialaisista!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 16.2.2018 (tv)

Siivouskemikaalit ja sisäilma. Metronkuljettajat tyytymättömiä. Finnairin hyvä tulos. Tuntematon sotilas. Hiihtotaitoja tarvitaan armeijassa. Talvipakkaset jatkuvat.

Olympiakisojen takia maanantaina ei ollut selkouutisia televisiossa.

Sunnuntai 18.2.2018 (radio)

Asunnot menevät nyt kaupaksi

Kauppakirja pöydällä.
Pääkaupunkiseudulla ja 10 suurimmassa kaupungissa asunnot menevät nyt hyvin kaupaksi. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Asunnot menevät tällä hetkellä hyvin kaupaksi isoissa kaupungeissa.

Asuntojen hinnat olivat tammikuussa noin 4,5 prosenttia suuremmat kuin viime vuoden tammikuussa.

Asuntokauppiaat sanovat, että ihmiset uskaltavat nyt ostaa asuntoja, koska taloustilanne on parantunut.

Helsingin keskustassa on jo pulaa keskikokoisista perheasunnoista.

Ruotsi ja Suomi valmiina Itä-Ukrainaan

Nainen seisoo hajonneen talon reunalla.
Ukrainassa taistelut jatkuvat, ja sinne halutaan lähettää rauhanturvaajia. Kuva: Alexander Ermochenko / EPA

Suomi ja Ruotsi voivat lähettää rauhanturvaajia Itä-Ukrainaan.

Ruotsi ja Suomi kertoivat asiasta turvallisuuskokouksessa, joka oli Münchenissä, Etelä-Saksassa.

YK suunnittelee rauhanturvaoperaatiota Itä-Ukrainaan, koska siellä on edelleen taisteluja.

Rauhanturvaoperaatioon voi osallistua noin 20 000 sotilasta.

Münchenin kokoukseen osallistui myös monia muita maita.

Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoi kokouksessa, että Israel on valmis iskemään Iraniin.

Netanjahun mielestä Iranin toiminta on muuttunut entistä röyhkeämmäksi.

Netanjahu sanoi, että Israelin suhteet muihin arabimaihin ovat kuitenkin parantuneet.

Iranissa tuhoisa lento-onnettomuus

Kartta
Lento-onnettomuus tapahtui vuorilla, jonne pelastustyöntekijöiden on vaikea päästä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Iranissa on tapahtunut lento-onnettomuus.

Lentokone syöksyi maahan vuoristossa, Iranin eteläosassa.

Koneessa oli 66 matkustajaa. Viranomaiset uskovat, että kaikki matkustajat kuolivat onnettomuudessa.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Latvian keskuspankin pääjohtajaa kuulusteltu

Latvian keskuspankin pääjohtaja Ilmārs Rimševičs.
Ilmārs Rimševičs on johtanut Latvian keskuspankkia vuodesta 2001 lähtien. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Latvian keskuspankin pääjohtaja on otettu kiinni ja poliisi on kuulustellut häntä.

Kuulustelu liittyy korruptiotutkintaan.

Pääjohtajan koti ja toimisto tutkittiin jo perjantaina.

Keskuspankki ei ole komentoinut pääjohtajan kuulusteluja.

USA:ssa vaaditaan tiukempia aselakeja

Ihmisiä mielenosoituksessa Fort Lauderdalessa, Floridassa .
Mielenosoittajat vaativat tiukempia aselakeja Yhdysvaltoihin Floridan kouluampumisten jälkeen. Kuva: Joe Raedle / AFP

Yhdysvalloissa on ollut paljon mielenosoituksia, joissa on vaadittu aselakien tiukentamista.

Mielenosoittajat sanovat, että Yhdysvalloissa saa aseita liian helposti.

Mielenosoituksia on järjestetty sen jälkeen, kun nuori mies ampui 17 ihmistä floridalaisessa koulussa viime keskiviikkona.

Mielenosoittajat moittivat etenkin poliitikkoja, joilla on yhteyksiä aseita kannattavaan Kansalliseen kivääriyhdistykseen NRA:han. He moittivat muun muassa presidentti Donald Trumpia.

Myös liittovaltion poliisia FBI:tä on moitittu. FBI oli saanut varoituksen miehestä, joka ampui koulussa. FBI ei kuitenkaan ottanut varoitusta vakavasti.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä