Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 18.8.2017 (tv)

Espanjassa on tehty kaksi terrori-iskua. Matkustusilmoitus kannattaa aina tehdä. Suomessa moni somalialainen on työtön. Pääsykokeita uudistetaan. Viikonloppuna on sateista.

Perjantai 18.8.2017 (radio)

 

Turussa väkivaltainen hyökkäys

Turun kauppatori.
Turussa puukotettiin useita ihmisiä. Kuva: Laura Laine
Turussa tapahtui iltapäivällä väkivaltainen hyökkäys. Useita ihmisiä puukotettiin. Poliisi ampui yhtä epäiltyä tekijää ja otti hänet kiinni. Hyökkäyksen takia poliisi lisäsi valvontaa rautatieasemilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Poliisi tarkasti myös Turusta lähteviä junia ja linja-autoja.

Moni somalialainen on työtön

Sagal Mohamud Ali
Sagal Mohamud Ali toivoo somalialaisten nuorten saavan töitä. Kuva: Petra Ristola / Yle
Moni Suomessa asuva somalialainen on työtön. Työikäisistä somalialaisista puolet on ilman työtä. Nyt huolestuttaa erityisesti Suomessa syntyneiden toisen polven somalialaisten työllistyminen.

Länsi-Suomen Somaliseuran puheenjohtaja Sagal Mohamud Ali sanoo, että somalialaisiin nuoriin suhtaudutaan vielä ennakkoluuloisesti. Näyttää siltä, että somalialaiset naiset saavat helpommin työtä kuin miehet.

Suomessa ei ole ongelmalähiöitä

Kartta
Ruotsissa on 23 asuinaluetta, jossa on pahoja ongelmia. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Suomessa ei ole vaikeita asuinalueita eikä ongelmalähiöitä, sanoo poliisi. Toisin on Ruotsissa. Ruotsissa poliisi sanoo, että maassa on 23 asuinaluetta, jossa on paljon ongelmia. Niillä alueilla on paljon rikollisjengejä eikä poliisi saa niitä kuriin.

Suomessa on rakennettu alueita, joissa on erilaisia asuntoja ja siksi myös erilaisia asukkaita.

Pääsykokeet uudistuvat

Opiskelija kuvattuna Porthaniassa Helsingin yliopistossa.
Korkeakouluihin voi ensi vuonna päästä ilman pääsykoetta. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pääsykokeet muuttuvat Suomessa. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut valitsevat jo ensi vuonna ison osan oppilaistaan arvosanojen perusteella. Lukion tai ammatillisen perustutkinnon jälkeen jatko-opintoihin voi hakea todistuksella.

Enää ei siis välttämättä tarvitse lukea pääsykokeisiin. Korkeakoulut päättävät itse, miten ne valitsevat oppilaat.

Espanjassa kaksi terrori-iskua

ihmisiä ja kynttilöitä
Espanjassa vietettiin minuutin hiljainen hetki. Kuva: Quique Garcia / EPA
Espanjassa vietettiin tänään minuutin hiljainen hetki. Sillä kunnioitettiin ihmisiä, jotka kuolivat kahdessa terrori-iskussa. Barcelonassa kuljettaja ajoi pakettiauton kävelykadulle. Ainakin 13 ihmistä kuoli ja yli sata loukkaantui. Uhrit olivat monista eri maista.

Cambrilsin kaupungissa poliisi keskeytti samanlaisen iskun, mutta silti kuusi ihmistä loukkaantui.

 

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä