Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 17.10.2019 (tv)

Pasilan uusi asema ja kauppakeskus Tripla on avattu. Musiikkimuseo Famessa on paljon uutta teknologiaa. Sulkavalla avattiin 640 metriä pitkä silta. Hallitus lupaa nopeuttaa työlupien käsittelyä. Säätiedot.

Torstai 17.10.2019 (radio)


Brexit

Liput liehuvat Lontoossa.
Kuva: Tolga Akmen / AFP

Brexit-sopimus on valmis. Euroopan unioni ja Britannia saivat sopimuksen valmiiksi torstaina.

Vielä ei ole varmaa, hyväksytäänkö sopimus. Sopimus tulee voimaan, jos kaikki EU-maat sen hyväksyvät. Sopimus pitää hyväksyä myös Euroopan parlamentissa ja Britannian parlamentissa.

Britannian parlamentti ei ehkä hyväksy brexit-sopimusta. Parlamentti äänestää sopimuksesta lauantaina.

Brexit-sopimuksen vaikein asia on ollut Irlannin ja Pohjois-Irlannin raja. Brexitin jälkeen raja on myös EU:n ja Britannian raja.

Brexit tarkoittaa Britannian eroa Euroopan unionista. Brexit on ollut pitkä ja vaikea prosessi. Britit äänestivät jo 3 vuotta sitten brexitin puolesta, mutta Britannia on vieläkin osa Euroopan unionia. Pääministeri Johnson haluaa, että ero toteutuu lokakuun lopussa eli noin 2 viikon kuluttua.

Tripla

Triplan avajaiset.
Ihmiset jonottivat uuteen Triplaan torstaiaamuna. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Pasilan uusi asema on avattu. Avajaisjuhlaa vietettiin torstaina.

Pasilan asemalla pysähtyy yli 1000 junaa päivässä ja aseman kautta kulkee 50 000 junamatkustajaa joka päivä.

Myös uusi kauppakeskus Tripla on nyt auki. Tripla on Pasilan aseman vieressä.

Tripla on iso kauppakeskus. Triplassa on 250 kauppaa.

Koko Triplan alueen rakentaminen maksoi noin 1,2 miljardia euroa.

Asunnottomien yö

Markku Korhonen kertoo, että ennen asunnottomaksi joutumista, hän toimi yrittäjänä.
Kuva: Mari Jäntti / Yle

Torstain ja perjantain välisenä yönä vietetään asunnottomien yötä. Ihminen on asunnoton, jos hänellä ei ole omaa kotia.

Suomessa on asunnottomia vähemmän kuin ennen. Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä vähenee.

Asunnottomien joukossa on myös nuoria ja naisia. Noin 1000 alle 25-vuotiasta on ilman asuntoa. Asunnottomia naisia on noin 1200.

Asunnottomien yön tapahtumia on eri puolilla Suomea.

Kevyt liikunta

Hiihtäjää liukuu yhdellä suksella.
Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Jo kevyt liikunta tekee hyvää sydämelle. Kevyestä liikunnasta on hyötyä jopa nuorille.

Oulun yliopisto tutki yli 3000 nuorta miestä. Tutkija Jaakko Tornberg sanoo, että kevyt säännöllinen liikunta lisäsi sydämen sykevaihtelua. Se on merkki sydämen hyvästä terveydestä.

Tornberg toivoo, että tutkimus innostaa nuoria aloittamaan liikuntaharrastuksen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä