Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 14.5.2021 (tv)

Koronan kotitesti. Taidemuseo Amos Rexin näyttely. Luonnonyrtit. Sää.

Lauantai 15.5.2021 (radio)

Elpymispaketti

Eduskunnan tukipaketti työskentely
Perussuomalaisten kansanedustaja Sebastian Tynkkynen puhui yli kahdeksan tuntia eduskunnan elpymispakettikeskustelussa. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Eduskunta on lopettanut keskustelun EU:n elvytyspaketista. Keskustelu loppui yöllä. Perussuomalaisten kansanedustajat käyttivät paljon pitkiä puheenvuoroja, ja siksi keskustelu kesti monta päivää.

Eduskunnan seuraava täysistunto on ensi tiistaina. Eduskunta äänestää elpymispaketista todennäköisesti tiistaina.

Hallitus haluaa, että Suomi hyväksyy elvytyspaketin. Oppositiopuolue perussuomalaiset vastustaa elvytyspakettia.

EU:n elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni aikoo antaa rahaa EU-maille, jotka ovat kärsineet koronaviruksesta.

Koronaluvut

Koronatestiä otetaan Tyksin drive in -testauspisteellä.
Koronatestiä otetaan Tyksin drive in -testauspisteellä. Kuva: Mikael Soininen / Tyks

Suomessa on 192 uutta koronatartuntaa. 2 viikon aikana uusia tartuntoja on ollut noin 3000. Tämä on 390 vähemmän kuin 2 viikkoa sitten.

Suomessa on ollut nyt yhteensä vähän alle 90 000 koronatartuntaa.

Nuorten juhlat

Poliisiauto Helsingissä. 3.3.2021.
Poliisiauto. Kuvituskuva. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Poliisi lopetti noin 200 nuoren juhlat Lahdessa. Nuoret juhlivat Lahden satamassa perjantaina illalla. Nuoria oli esimerkiksi suljettujen ravintoloiden terasseilla ja talojen katoilla.

Alueella sattui myös ainakin 1 pahoinpitely. Lahdessa on voimassa rajoitus, joka kieltää yli 6 ihmisen kokoontumisen. Syynä on huono koronatilanne.

Kiinan Mars-mönkijä

Tulipyrstöinen raketti nousemassa taivaalle.
Marsiin laskeutuminen on osa Kiinan kunniahimoista avaruusohjelmaa. Tianwen-1:tä kuljettanut Pitkä marssi -kantoraketti lähti Wenchangista Kiinasta viime heinäkuussa. Kuva: EPA

Kiinan mönkijä on laskeutunut Mars-planeetan pinnalle.

Mönkijä on robottiauto. Mönkijässä on 6 pyörää, joilla se liikkuu Marsin pinnalla. Mönkijä toimii aurinkovoimalla.

Mönkijä kerää ja tutkii kiviä, joita on Marsin pinnalla. Mönkijä myös etsii Marsista vettä.

Emma-palkinnot

Behm esiintyy Emma-gaalassa.
Behm on putsaamassa pöydän Emma-gaalassa. Kuva: Julius Konttinen / Emma 2021

Perjantai-iltana palkittiin suomalaisia muusikkoja Emma-gaalassa.

Eniten Emma-palkintoja sai muusikko Behm. Behm sai yhteensä 7 Emmaa. Kukaan ei ole ennen saanut näin paljon Emmoja.

Behm oli vuoden artisti ja vuoden tulokas. Myös yleisön mielestä Behm oli vuoden paras suomalainen artisti.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä