Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 18.1.2019 (tv)

Eläkeyhtiöt: maahanmuuttajia tarvitaan lisää. Kahvista tulee ehkä pulaa ilmastonmuutoksen takia. Työpaikoilla puhutaan jo kesälomista. Lumityöt tulevat kalliiksi kaupungeille.

Sunnuntai 20.1.2019 (radio)

Testamentteja tehdään liian vähän

Testamentin allekirjoitus.
Huonosti tehty testamentti voi olla mahdoton panna täytäntöön. Kuva: Tiina Kokko / Yle

Liian harva suomalainen tekee testamentin.

Perintöjuristit sanovat, että ehkä vajaat 20 prosenttia on tehnyt testamentin, joka on voimassa. Siksi perintöriitoja on yhä enemmän. Lisäksi vainajilla on yhä useammin takana monta avioliittoa.

Testamentit aiheuttavat riitoja, jos ne on tehty huonosti ja huolimattomasti. Testamenteissa voi olla virheitä, jos ne tehdään itse. Joskus virheet ovat niin suuria, että testamenttia ei voi panna täytäntöön.

Noin 90 prosenttia suomalaisista perinnöistä kuitenkin jaetaan sovussa vainajan kuoleman jälkeen.

Tekoäly moderoi tehokkaasti

tekoäly-kuvitus
Tekoäly on tehokas nettikeskustelujen moderoinnissa. Kuva: AOP

Tekoälyä käytetään yhä enemmän nettikeskustelujen moderoinnissa. Moderoinnissa joku valvoo netin keskusteluja. Keskusteluja voidaan myös poistaa netistä.

Tekoäly pystyy käsittelemään suurempia viestimääriä kuin ihminen. Tekoäly on myös nopeampi.

Tekoäly voi olla demokraattisempi ja puolueettomampi kuin ihminen. Koneelle voidaan opettaa, että moderoinnissa katsotaan vain viestin sisältöä, ei kirjoittajaa.

Myös Yle alkoi viime vuonna moderoida keskusteluja tekoälyn avulla. Ylen koneelle opetetaan Ylen journalistisia periaatteita. __

Varis on älykäs lintu

Uudenkaledonianvaris
Uudenkaledonianvaris. Kuva: John Gerrard Keulemans

Varikset ovat älykkäämpiä kuin tähän asti on tiedetty.

Uusin tutkimus kertoo, että varis osaa arvioida esineen painon pelkästään katselemalla sitä. Lintu arvioi painon tavasta, jolla tuuli vaikuttaa esineeseen.

Testissä varikset tajusivat syyn ja seurauksen suhteen yhtä hyvin kuin 7 - 10-vuotiaat ihmislapset.

Tutkijat testasivat uudenkaledonianvariksia.

Pakkasennätys meni rikki

jääkiteitä lasissa
Kuva: AOP

Lapissa on mitattu talven uusi pakkasennätys. Ilmatieteen laitos kertoo, että Ylitornion Meltosjärvellä mitattiin sunnuntaiaamuna pakkasta 34,1 astetta.

Kaikkien aikojen pakkasennätyksestä ollaan vielä kuitenkin kaukana: vuonna 1999 Kittilän Pokassa Lapissa oli pakkasta 51,5 astetta.

Pakkanen jatkuu myös lähipäivinä.

Sääkartta
Kuva: Yle Sää

Maanantaiaamuna on täydellinen kuunpimennys

Kuunpimennys.
Kuunpimennys Kirkkonummella. Kuva: Risto Rautee

Maanantaiaamuna taivaalla näkyy täydellinen kuunpimennys. Se alkaa kello 6.41 ja päättyy kello 7.43.

Pimennys voidaan havaita kokonaan Pohjois-Suomessa. Eteläisessä ja itäisessä Suomessakin siitä näkyy osa.

Kuunpimennystä voi seurata paljaalla silmällä, kiikarilla tai kaukoputkella.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä