Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 3.6.2022 (tv)

Ukraina. Ammattikoulut. Kotimainen muoti. Sää.

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.

Maanantai 27.6.2022 (radio)


Junaliikenne

Lähikuva kyltistä, jossa lukee
Ratatyöt kestivät kauemmin kuin suunniteltiin. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Junat kulkevat taas. Junaliikenne oli pitkään poikki, koska ratatyöt kestivät kauemmin kuin odotettiin.

Ratatöitä tehtiin juhannusviikonloppuna, kun junaliikennettä on vähän. Töiden piti valmistua sunnuntaina iltapäivällä, ennen kuin juhannuksen paluuliikenne alkaa.

Ratatyöt kuitenkin jatkuivat maanantai-iltapäivään asti. Erityisesti siltatyö Tampereen lähellä kesti kauemmin kuin odotettiin.

Junat olivat myöhässä jopa 15 tuntia. Junissa oli monta tuhatta matkustajaa.

Niinistön tapaamiset

kuvakombo: Sauli Niinistö, Tayyip Erdogan, Magdalena Andersson, Jens Stoltenberg
Presidentti Sauli Niinistö, Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg, Ruotsin pääministerin Magdalena Andersson ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan tapaavat tiistaina.

Presidentit tapaavat Espanjassa. Tapaaminen järjestetään, ennen kuin Espanjassa alkaa puolustusliitto Naton kokous.

Myös Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson ja Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg osallistuvat tapaamiseen.

Tapaamisen aihe on Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenhakemukset. Suomi ja Ruotsi päättivät toukokuussa hakea Naton jäsenyyttä.

Turkki ei halua Suomea ja Ruotsia Natoon. Turkki sanoo, että Suomi ja Ruotsi suojelevat kurdeja, jotka Turkin mielestä ovat terroristeja.

Turkki on Naton jäsen, ja kaikkien Nato-maiden pitää hyväksyä puolustusliiton uudet jäsenet.

Norjan ampuja

Kaksi henkilöä nojaa toisiinsa Pride-lippu olalla, taustalle on laskettu kukkia.
Ihmiset ovat tuoneet kukkia ja sateenkaarilippuja Oslon ampumispaikalle. Kuva: Martin Solhaug Standal / EPA

Norjassa oikeuden on aika päättää, vangitaanko mies, joka ampui ihmisiä Norjan pääkaupungissa Oslossa viikonloppuna.

Mies ampui ihmisiä homobaarissa ja sen lähellä. Ampumisessa kuoli 2 ihmistä ja noin 20 ihmistä loukkaantui.

Ampujaa epäillään murhasta ja terrorismista. Ampuja on Norjan kansalainen. Hän on syntynyt Iranissa.

Ampumistapauksen takia Oslon Pride-kulkue peruttiin. Pride-kulkueessa ihmiset juhlivat homojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeuksia.

Helsinki Pride

Kuvassa Jenni Haukio itsenäisyyspäivän juhlavastaanottona 2018 Presidentinlinnassa.
Rouva Jenni Haukio on Pride-tapahtuman suojelija. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Helsingin Pride-viikko on alkanut tänään maanantaina. Pride-viikon teemana ovat seksuaalivähemmistöjen oikeudet.

Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma. Tänä vuonna tapahtuman suojelija on presidentti Sauli Niinistön puoliso Jenni Haukio.

Helsingin Pride-kulkue järjestetään lauantaina. Oslon ampumistapauksen jälkeen Helsingissä kiinnitetään erityistä huomiota kulkueen turvallisuuteen.

Sää

sääkartta

Hellesää jatkuu Suomessa. Maanantaina Espoossa mitattiin 32,4 astetta.

Myös tiistaina lämpötila on suuressa osassa maata noin 30 astetta. Länsi-Suomessa tulee ukkossateita.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä