Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 2.4.2020 (tv)

Suomi lisää koronatestausta. Koulujen etäopetus jatkuu. Varusmiehet auttavat Uudenmaan rajavalvonnassa. Säätiedot.

Torstai 2.4.2020 (radio)

Laivamatkustajien karanteeni

Länsisataman uusin terminaali.
Länsisataman terminaali (arkistokuva). Kuva: Ulla Malminen / Yle

Jos ihminen tulee Suomeen laivalla, hän joutuu nyt karanteeniin. Viranomaiset valvovat matkustajia satamissa tarkemmin kuin aikaisemmin.

Jos matkustajalla on oireita, hänelle tehdään koronatesti. Jos oireita ei ole, matkustaja menee 2 viikoksi karanteeniin.

Matkustajat eivät saa käyttää julkista liikennettä. Karanteeniin pitää mennä taksilla tai omalla autolla. Karanteenissa ollaan yleensä kotona.

Matkustajia on nyt tullut laivalla Suomeen noin 200 päivässä.

Karanteeni koskee kaikkia ihmisiä, jotka tulevat Suomeen ulkomailta.

Kysely koronakriisistä

Matkustajan jalat tyhjällä bussin käytävällä.
Moni nuori aikuinen sanoo kyselyssä, että ei jaksa koronakriisin poikkeusoloja kovin hyvin. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Taloustutkimus on tehnyt kyselyn siitä, mitä ihmiset ajattelevat koronakriisistä.

Yli 50 prosenttia ihmisistä sanoo, että koronakriisi on muuttanut elämää vain melko vähän. Vain 1 prosentti vastaajista arvioi, että koronakriisi on tosi kauhea. Naiset ajattelevat näin useammin kuin miehet.

Moni nuori aikuinen sanoo, että ei jaksa poikkeusoloja kovin hyvin. Nuoret pitävät erilaisia rajoituksia vaikeampina kuin vanhemmat ihmiset.

Espanjan työttömyys

Punaisen ristin työntekijä valmistelee väliaikaissairaalan vuodepaikkoja Barcelonassa.
Punaisen ristin työntekijä valmisteli väliaikaissairaalan vuodepaikkoja Barcelonassa keskiviikkona. Kuva: Susanna Saez / EPA

Espanjassa suuri määrä ihmisiä on jäänyt työttömäksi. Maaliskuussa yli 300 000 ihmistä ilmoittautui työttömäksi. Tämä on kaikkien aikojen suurin määrä kuukauden aikana.

Espanjassa on nyt yhteensä 3,5 miljoonaa työtöntä.

Espanjassa on ollut koronaviruksen takia poikkeustila maaliskuun puolivälistä lähtien. Tautiin on kuollut Espanjassa jo yli 10 000 ihmistä.

Yliopistoihin paljon hakijoita

Helsingin yliopiston kirjasto
Opiskelupaikkaa Helsingin yliopistosta tavoittelee noin 32 500 hakijaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin pyrkii tänä keväänä ennätysmäärä ihmisiä. Hakijoita oli lähes 152 000.

Suuri osa hakijoista ei pääse opiskelemaan. Opiskelupaikkoja on yhteensä 46 600.

Yli puolet uusista korkeakouluopiskelijoista valitaan nyt 1. kerran todistusten perusteella. Loput opiskelijat valitaan pääsykokeen perustella. Pääsykokeet on tarkoitus järjestää toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa.


Lisää tietoa koronaviruksesta: https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/tietoa_koronaviruksesta/11284951

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä