Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 18.10.2017 (tv)

Kemissä toimii uudenlainen koulutuskampaamo. Viime yönä vietettiin Asunnottomien yötä. Uudenlaisia unilääkkeitä testataan. Hyvinkäällä voi nähdä lasten ja nuorten taidetta monista maista. Säätiedot.

Keskiviikko 18.10.2017 (radio)

 

Puoluekokous Kiinassa

Pekingissä alkoi tänään Kiinan kommunistisen puolueen 19. puoluekokous.
Yli 2000 ihmistä osallistuu Kiinan kommunistisen puolueen kokoukseen. Kuva: Wu Hong / EPA

Kiinassa on alkanut kommunistisen puolueen kokous. Se on Kiinan tärkein poliittinen tapahtuma, koska kommunistinen puolue päättää Kiinan asioista. Puoluekokouksessa valitaan myös Kiinan johtajat.

Kommunistisen puolueen tärkein johtaja on nyt Xi Jinping. Hän on myös Kiinan presidentti. On jo varmaa, että Xi Jinping jatkaa molemmissa tehtävissä, koska puoluekokous niin haluaa.

Puoluekokous järjestetään joka 5. vuosi. Kokouksessa on yli 2000 osallistujaa.

Syytteitä terrorismirikoksen valmistelusta

Isisin lippu
Terroristijärjestö Isisin lippu. Kuva: Mohammed Al-Mosuli / EPA

Kolme ihmistä on saanut syytteen terrorismirikoksen valmistelusta. He ovat Suomen kansalaisia.

Syytetyt aikoivat ehkä lähteä Syyriaan taistelemaan terroristijärjestössä. Lisäksi he ehkä hankkivat rahaa talousrikoksilla.

Viranomaiset epäilevät, että rikokset tapahtuivat vuosina 2012 ja 2013.

Syytetyt itse sanovat, että he eivät ole tehneet rikoksia.

Poliisi löysi huumeita

Oulun poliisilaitoksen takavarikoimaa huumetta.
Poliisi löysi huumeita Oulussa. Kuva: Oulun poliisilaitos.

Oulun poliisi on löytänyt rikollisilta suuren määrän huumausaineita.

Poliisi löysi amfetamiinia 30 kiloa. Poliisi epäilee, että rikolliset toivat amfetamiinin Suomeen viime kesänä.

Lisäksi poliisi löysi rikollisilta yli 8 kiloa hasista ja kilon marihuanaa. Poliisi epäilee, että rikolliset toivat huumeet Ruotsista.

Poliisi sanoo, että huumeiden arvo oli noin 1,6 miljoonaa euroa.

Uusia unilääkkeitä testataan

Uneton mies yöllä sängyssä. Herätyskello ja vesilasi yöpöydällä.
Uniongelmat ovat tavallisia. Kuva: YLE / Arja Lento

Monet nukkuvat huonosti. Jopa miljoona suomalaista kärsii uniongelmista.

Nyt testataan uudenlaisia unilääkkeitä. Ne parantavat unen laatua. Lääkkeet eivät tee muistia huonoksi.

Potilaan ei ehkä tarvitse käyttää uudenlaisia unilääkkeitä kauan. Uniongelmat voivat uusien lääkkeiden avulla loppua kokonaan.

Tämä on hyvä uutinen ihmisille, jotka nyt tarvitsevat unilääkettä joka yö.

Uudenlaiset unilääkkeet tulevat apteekkiin ehkä 2 tai 3 vuoden päästä.

Olemme kaikki samaa rotua

Pihalla pöydän ääressä seisova tutkija pitää mittaria istuvan koehenkilön ranteen päällä ja kirjoittaa ylös lukemaa.
Tutkija mittaamassa ihon värisävyä. Kuva: Tishkoff lab

Ihmisiä ei voi jakaa rotuihin ihonvärin mukaan. Kaikki ihmiset ovat samaa rotua.

Tutkijat ovat selvittäneet niitä ihmisen geenejä, jotka vaikuttavat ihonväriin. Geenit ovat samat ympäri maailmaa.

Tutkijat sanovat, että ihmisen ihonväri on vaihdellut aina. Ihmisen historian alussa Afrikassa oli vaaleita ihmisiä ja Euroopassa tummia.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä