Kaikki talviolympialaisista!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.2.2018 (tv)

Aikuisten unettomuutta voidaan hoitaa unikoulussa. Tutkijat uskovat musiikin auttavan aivovammapotilaita. Perinteiset lentoyhtiöt ja halpalentoyhtiöt toimivat samalla tavalla. Jääkarusellit pyörivät taas. Kylmä sää jatkuu..

Perjantai 23.2.2018 (radio)

Valtion alkoholiyhtiö listataan pörssiin

Koskenkorva-pulloja Altian tuotantolaitoksella Rajamäellä.
Koskenkorva on tunnettu suomalainen viina. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
 Suomen valtion alkoholiyhtiö Altia listataan Helsingin pörssiin. Se tarkoittaa, että kuka tahansa voi ostaa yhtiön osakkeita ja olla yksi sen omistajista.

Suomen valtio on tähän asti omistanut Altian kokonaan. Valtio aikoo nyt myydä pois suuren osan osakkeista.

Yksi Altian tunnettu tuote on Koskenkorva-viina. Se on todella vahvaa viinaa.

Jehovan todistajien erityiskohtelu syrjii muita

Uudet alokkaat saapuvat Santahaminan varuskuntaan Helsingissä.
Suomessa Jehovan todistajien ei tarvitse mennä varusmiespalvelukseen lainkaan. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
 Helsingin hovioikeus on tehnyt linjauksen Jehovan todistajien varusmiespalvelukseen liittyen.

Tähän asti Jehovan todistajat ovat Suomessa saaneet kokonaan vapautuksen varusmiespalveluksesta uskonnollisen vakaumuksen perusteella.

Suomessa on kuitenkin mahdollista kieltäytyä varusmiespalveluksesta myös muun vakaumuksen takia. Jos palveluksesta kieltäytyy kokonaan, saa siitä puolen vuoden vankeusrangaistuksen.

Helsingin hovioikeus on sitä mieltä, että Jehovan todistajia suositaan, koska he saavat heti vapautuksen.

Afrikkalaistaustaisia verenluovuttajia tarvitaan

Verenluovutus
Maailmassa on satoja erilaisia veriryhmäyhdistelmiä. Kuva: Eveliina Matikainen/Yle
 Suomen punainen risti SPR tarvitsee afrikkalaistaustaisia verenluovuttajia.

SPR sanoo, että yleensä verenluovuttajan etnisellä taustalla ei ole merkitystä. Toisinaan käy kuitenkin niin, että potilaalla on harvinainen veriryhmä.

Esimerkiksi veriryhmä U- on sellainen harvinainen veriryhmä, jota löytyy afrikkalaissyntyisiltä ihmisiltä.

Erilaisia veriryhmäyhdistelmiä on maailmassa jopa satoja. Kun ihmiset muuttavat eri maihin, tarvitaan myös erilaista verta.

Saunominen on suomalaista kulttuuriperintöä 

Löylynheittoa
Saunominen on suomalaista arkipäivän kulttuuriperintöä. Kuva: Petri Jauhiainen / Yle
 Suomalaiset saunaseurat ovat aloittaneet kansainvälisen hankkeen.

Ne haluavat, että saunominen otetaan mukaan kansainväliselle kulttuuriperintölistalle. Kansainvälistä aineettoman kulttuuriperinnön listaa pitää YK:n kulttuurijärjestö Unesco.

Aineeton kulttuuriperintö tarkoittaa sellaista elävää perinnettä, joka on osa ihmisten arkea.

Pakkanen jatkuu ensi viikollakin

Nainen hiihtää Pielisellä.
Päivällä on hyvä hiihtää, kun yön pakkanen vähän lauhtuu. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
 Viikonloppuna on koko maassa pakkasta. Pakkanen jatkuu ensi viikollakin.

Idästä tuleva kaikkein kylmin ilmamassa menee kuitenkin eteläpuolelta Suomen ohi. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä