Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.9.2019 (tv)

Poliisi pyrkii takavarikoimaan rikoshyödyn. Merivoimat saa 4 uutta sotalaivaa. Agilityn MM-kisat alkoivat Turussa. Säätiedot.

Sunnuntai 22.9.2019 (radio)

Työministeri: Minimipalkkaa ei tarvita lakiin

Timo Harakka efter SDP:s presskonferens 4.6.2019.
Työministeri Timo Harakka (sd.) korostaa, että pohjoismainen malli sopii myös EU:lle. Kuva: Lehtikuva

Työministeri Timo Harakka sanoo, että Suomessa ei tarvita minimipalkkaa lakiin.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen on esittänyt, että minimipalkkojen kirjaaminen lakiin selvitetään.

Harakan mielestä pohjoismainen malli on toimivampi. Siinä palkat perustuvat työehtosopimuksiin. Harakka sanoo, että pohjoismaista mallia ei ole tarvetta muuttaa.

Minimipalkka on kirjattu lakiin monissa Euroopan unionin maissa.

Thomas Cook yritetään pelastaa konkurssilta

Thomas Cook -matkatoimiston tiski Frankfurtin lentokentällä kesäkuussa.
Kuva: Armando Babani / EPA

Brittiläinen matkafirma Thomas Cook yritetään pelastaa. Firmaa uhkaa konkurssi. Konkurssissa velkaisen firman kaikki omaisuus siirretään velkojien valtaan.

Lontoossa on pidetty Thomas Cookin pääomistajien ja velkojien tapaaminen. Firmalle yritetään sopia noin 220 miljoonan euron lisärahoitus.

Firman matkoilla on tällä hetkellä noin 600 000 asiakasta.

Suomessa toimiva matkatoimisto Tjäreborg on osa Thomas Cook -konsernia. Tjäreborgin matkoilla on tällä hetkellä noin 3 400 suomalaista.

Turussa taloyhtiö kielsi lyhytaikaisen vuokraamisen

Air B'n'B hakusivu läppärin näytöllä
Kuva: AOP

Suomessa monet vuokraavat omaa asuntoa Airbnb-vuokrauksessa. Se on nettisivusto, jossa voi ilmoittaa huoneen tai asunnon vuokrattavaksi. Airbnb ottaa välittämisestä 10 - 13 prosenttia.

Lyhytaikainen vuokraaminen voi aiheuttaa haittoja. Turistit voivat rikkoa taloyhtiön omaisuutta. He voivat aiheuttaa myös melua, joka haittaa talon asukkaita.

Turussa uusi taloyhtiö halusi välttää ongelmat. Se teki yhtiöjärjestykseen jo etukäteen pykälän, joka kieltää lyhytaikaisen vuokraamisen. Jälkeenpäin lyhytaikainen vuokraaminen on vaikeaa kieltää. Kielto vaatii kaikkien osakkaiden suostumuksen.

Kiinteistöliitto kertoo, että kielto on suomalaisissa taloyhtiöissä harvinainen.

Yle kysyi nuuskan laillistamisesta

nuuskaa kädessä
Kuva: AOP

Osa kansanedustajista haluaa laillistaa nuuskan käytön Suomessa. Nuuskaa ei saa myydä Suomessa, mutta varsinkin nuoret käyttävät nuuskaa yhä enemmän.

Ylen lähetti kansanedustajille kyselyn. Esimerkiksi vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne sanoo, että kielto ei ole tehokkain tapa vähentää haittoja. Säännelty myynti ja verotus voivat toimia paremmin.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen sanoo, että nuuskaongelmaa ei enää hallita. Kyllönen sanoo, että laillistaminen on parempi kuin salassa toimiminen.

Nuuskan laillistaminen vaatii EU:sta poikkeusluvan. Ruotsilla on poikkeuslupa.

Ylen nettisivuilta voi katsoa, ketkä kansanedustajat kannattavat nuuskan laillistamista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä