yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 19.1. 2018 (tv)

Politiikan tutkijat arvioivat presidentti Niinistön ensimmäistä kautta. Suomessa halutaan, että äidit imettävät vauvoja pitempään. Hiihtäjä Iivo Niskanen on Vuoden urheilija. Pandat saivat Suomessa juhlallisen vastaanoton.

Lauantai 20.1.2018 (radio)


Bussionnettomuus Turkissa

Pelastusviranomaiset turmapaikalla Turkin Eskisehirissä.
Bussi ajoi päin puita Turkissa. Kuva: Emrah Yasar / EPA

Turkissa on tapahtunut paha bussionnettomuus. Ainakin 11 ihmistä kuoli ja yli 40 ihmistä loukkaantui.

Onnettomuus tapahtui aikaisin lauantaiaamuna. Bussi oli matkalla Ankarasta Bursaan, kun se törmäsi puihin.

Suurin osa bussin matkustajista oli hiihtolomalla. He olivat matkalla laskettelukeskukseen.

Vielä ei tiedetä, mikä oli onnettomuuden syy. Poliisi on pidättänyt bussin molemmat kuljettajat.

Kemin Lumilinna

Kemin Lumilinnan ravintola.
Lumilinnassa on esimerkiksi ravintola. Kuva: Minna Aula / Yle

Täällä Suomessa Kemin Lumilinna on nyt auki.

Tänä vuonna Kemin Lumilinnan teema on metsän eläimet. Lumilinnasta löytyy myös hotelli ja ravintola.

Tämä on 23. kerta, kun Kemiin on rakennettu iso lumilinna.

Pitkä nuoruus

Nuorisoa värifestivaaleilla.
Nuoruus jatkuu nykyään pitkään. Kuva: Marton Monus / EPA

Nuoruus kestää nykyään kauemmin kuin ennen. Näin sanovat brittiläiset tutkijat.

Nuoruus alkaa murrosiässä, ja murrosikä alkaa nykyään 4 vuotta aikaisemmin kuin ennen. Tutkijat sanovat, että murrosikä alkaa nykyään jo 10-vuotiaana.

Murrosikä alkaa aikaisemmin, koska ravinto on parantunut. Murrosiän aikana ihmisestä kasvaa biologisesti aikuinen.

Tutkijat sanovat, että nuoruus myös jatkuu pitempään. Nuoruus loppuu nykyään vasta 24-vuotiaana eli 5 vuotta myöhemmin kuin ennen.

Nuoruus loppuu myöhemmin, koska nuoret opiskelevat pitempään ja saavat lapsia myöhemmin kuin ennen. Myös aivot kehittyvät vielä yli 20-vuotiaana.

Tutkijat kuitenkin muistuttavat, että nuoria ei saa kohdella lapsina.

Suomalainen voitti

alamäkiluistelu st. paul
Alamäkiluistelussa on kova vauhti. Kuva: EPA

Nuori suomalainen urheilija Mirko Lahti on menestynyt hyvin. Lahti on alamäkiluistelija.

Lahti voitti junioreiden MM-sarjan ensimmäisen kilpailun. Kilpailu oli Saint Paulissa, USA:ssa.

Alamäkiluistelussa luistelijat laskevat kilparataa alas kovaa vauhtia. Vauhti voi olla yli 80 kilometriä tunnissa.

Mirko Lahti kilpailee myös miesten sarjassa. Lahti aloitti miesten kilpailun hyvin ja pääsi loppukilpailuun eli finaaliin. Sunnuntaina selviää, kuinka hyvin Lahti menestyy miesten finaalissa.

Sää muuttuu

Ihmisiä lumipyryssä.
Luminen sää jatkuu vielä joitakin päiviä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Kylmä sää loppuu ensi viikolla. Vielä maanantaina ja tiistaina pakkasta on koko maassa, etelässä noin 15 astetta ja pohjoisessa jopa 30 astetta.

Keskiviikkona sää lämpenee, ja torstaina lämpötila on nollan yläpuolella melkein koko maassa. Etelä-Suomessa sataa myös vettä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä