Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 21.6.2018 (tv)

Maanteillä on juhannuksena ruuhkaa. Juhannuksen veneliikenteessä hukkuu joku joka vuosi. Sauna kuuluu suomalaiseen juhannukseen. Torstai on vuoden pisin päivä. Sää on juhannuksena sateinen ja tuulinen.

Perjantai 22.6.2018 (radio)


Tuuli katkaisi sähköjä

Sähkölinja.
Kova tuuli voi tehdä vahinkoa sähkölinjoille. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Sähköt ovat olleet poikki eri puolilla Suomea. Monta tuhatta kotia on ollut ilman sähköä perjantaina eli juhannusaattona.

Sähköt katkesivat kovan tuulen takia. Tuuli on ollut perjantaina niin kovaa, että se on kaatanut puita sähköjohtojen päälle.

Tuuli haittasi myös junaliikennettä. Junaliikenne Iisalmen ja Kajaanin välillä Itä-Suomessa oli poikki jonkin aikaa, koska tuuli kaatoi puita junaradalle.

Sipilä matkustaa EU-tapaamiseen

Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomen pääministeri Juha Sipilä tapaa muita EU-johtajia sunnuntaina. Sipilä osallistuu EU-johtajien tapaamiseen Brysselissä.

Tapaamisessa johtajat keskustelevat maahanmuutosta ja pakolaisista ja valmistautuvat Euroopan unionin huippukokoukseen. Huippukokous järjestetään ensi viikolla.

Maahanmuutto on ajankohtainen teema Euroopassa. Osa EU-maista haluaa vähentää maahanmuuttoa.

Saksan johtaja, liittokansleri Angela Merkel toivoo, että EU-maat sopivat yhdessä, miten maahanmuuttoa ja pakolaisasioita hoidetaan.

Varhaisperuna on kesäherkku

Varhaisperuna viedään pellolta pesuun ja kylmäsäilytykseen, josta peruna pakataan tilaajien tarpeisiin.
Uudet perunat kuuluvat juhannuksen ruokapöytään. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Uudet perunat ovat tulleet kauppaan tänä vuonna aikaisin.

Kesän alku oli lämmin ja aurinkoinen. Siksi perunoita nostettiin pellosta noin 2 viikkoa aikaisemmin kuin tavallisesti.

Suomalaiset ovat iloisia, että uusia perunoita on juhannuksen ruokapöydässä. Uudet perunat eli varhaisperunat ovat alkukesän herkku.

Juhannustaika tuo rakkauden

7 kukkalajia tyynyn päällä.
Kukat valmiina juhannusyötä varten. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Suomalaisille juhannus on rakkauden aikaa. Kumppania on etsitty jo ennen Tinderiä.

Vanha keino kumppanin löytämiseen oli juhannustaika. Valoisa juhannusyö oli hyvä aika tehdä taikoja.

Ehkä tavallisin juhannustaika oli tällainen: Kerää 7 erilaista kukkaa ja pane ne tyynyn alle juhannusyönä. Unessa näet, kenen kanssa menet naimisiin.

Toinen tapa oli panna tyynyn alle saunavihta. Vihdan oksia ei saanut sitoa toisiinsa. Myös vihta toi uneen tulevan puolison.

Juhannusyönä kannatti myös katsoa kaivoon. Kaivon vedessä näkyi tulevan puolison kuva. Taika toimi ainakin, jos katsoi kaivoon alasti.

Kannattaa kokeilla, ehkä joku taika toimii vielä nykyäänkin. Jos et viitsi tehdä taikoja, kysy Tinderiltä, kuka on sinulle se oikea.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä