yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 11.12.2017 (tv)

Pankkikonttorien määrä vähenee. Monet koululaiset toivovat todistukseen numeroita aikaisemmin kuin nyt. Milanon Suomi-koulu lähettää terveisiä Italiasta Suomeen.

Tiistaina 12.12. televisiossa ei ole selkouutisia, koska TV1 näyttää keskustelua eduskunnasta. Radion selkouutiset tulevat normaalisti.

Tiistai 12.12.2017 (radio)

 

Lumikaaos liikenteessä

lumipyry
Tiistaina satoi paljon lunta. Kuva: Kari Ahotupa / Yle

Lumisade tuuli on haitannut liikennettä tiistaina. Autoteillä on ollut kolareita, ja monet bussit ovat olleet myöhässä.

Junaliikenne Helsingin ja Turun välillä oli jonkin aikaa poikki, koska lumi kaatoi puita junaradalle. Myös lähiliikenteen junia on peruttu.

Myöhästymisiä on ollut myös lentoliikenteessä.

Suomalaiset perheet

vauva imee rintamaitoa
Suomessa syntyy vähän vauvoja. Kuva: AOP

Suomessa syntyy vähemmän vauvoja kuin ennen. Suomalaiset ovat myös vanhempia kuin ennen, kun he saavat ensimmäisen lapsen.

Väestöliitto on tutkinut nuorten aikuisten ajatuksia perheestä. Nuoret ovat nykyään sitä mieltä, että sopiva ikä hankkia lapsia on noin 30 vuotta. Vielä 50 vuotta sitten suomalainen nainen sai ensimmäisen lapsen 23-vuotiaana.

Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch sanoo, että tilanteeseen on monta syytä. Monet nuoret aikuiset ajattelevat, että perhe ja lapset tuovat kiirettä, stressiä ja riitoja. Siksi lasten hankkiminen ei kiinnosta nuoria.

Monet siirtävät lasten hankkimista, koska he haluavat ensin nauttia elämästä. Nuoret ajattelevat, että matkat, harrastukset ja ystävien tapaaminen loppuvat, kun perheeseen syntyy lapsia.

Nuoret naiset miettivät paljon myös sitä, miten lapset vaikuttavat työhön. 

Joskus parit voivat jäädä ilman lasta, jos lapsen hankkimista siirretään kauan. Naisen mahdollisuus saada lapsi pienenee 30 ikävuoden jälkeen.

Japanin perhekeskukset

Neuvola Lahti vauvan painon mittaus
Suomalainen neuvola kiinnostaa japanilaisia. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Lisää asiaa perheistä. Japani ottaa esimerkkiä Suomen neuvoloista. Suomessa on käynyt paljon japanilaisia tutustumassa suomalaiseen neuvolaan.

Japanilaiset ovat ihailleet sitä, että neuvolat palvelevat Suomessa kaikkia perheitä. Japanilaisten mielestä hienoa on myös se, että sama terveydenhoitaja hoitaa perhettä pitkän aikaa. Usein hoitajan ja perheen suhde alkaa raskaudesta ja jatkuu niin kauan, että lapsi menee kouluun. Japanilaiset ovat yllättyneet myös siitä, että terveydenhoitaja ja perhe keskustelevat Suomessa paljon.

Japani perustaa nyt perhekeskuksia. Ne toimivat samaan tapaan kuin suomalaiset neuvolat.

Parisiin Suomi-koulu

Pariisilaisia koululaisia
Terveisiä Pariisista! Kuva: Yle

Suomi-koulujen terveiset jatkuvat. Uusimmat terveiset tulevat Pariisista.

Pariisin Suomi-koulun video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Pariisin Suomi-koulun terveiset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä