1. Torilla tavataan!

Jaana: Mikä peli! Suomi johtaa 3-4! Torilla tavataan!

Ihmiset juhlivat torilla.
Kuva: Miku Huttunen / Yle

Jaana katsoo televisiosta peliä, ehkä jääkiekkoa. Peli on tärkeä, se on melko varmasti loppuottelu eli finaali. Pelin voittaja on ehkä maailmanmestari tai saa olympiakultaa. Peli loppuu ihan pian.

Mutta miksi Jaana haluaa tavata torilla? Ja kenet hän haluaa tavata? Ja milloin?

Jaana uskoo, että Suomi voittaa pelin. Siksi hän haluaa tavata torilla kaikki, ja heti pelin jälkeen. Samalla tavalla ajattelevat monet muut. Kaikki haluavat juhlia Suomen voittoa yhdessä.

Jos Jaana asuu Helsingissä, hän menee Kauppatorille. Siellä ihmiset juhlivat yhdessä Havis Amandan patsaan ympärillä. Juhlia on myös muiden kaupunkien toreilla.

Kun suomi voittaa tärkeät kilpailut, torilla tavataan kahdesti: heti pelin jälkeen ja sitten myöhemmin uudestaan joukkueen kanssa.

Tapa tavata torilla alkoi vuonna 1995. Silloin Suomi voitti jääkiekon MM-kilpailut.

Kun Suomen jääkiekkojoukkue palasi kotiin, iso joukko suomalaisia otti joukkueen vastaan Helsingin Kauppatorilla. Torilla oli isot juhlat.

Voitto vuonna 1995 oli suomalaisille tosi tärkeä, koska se oli Suomen ensimmäinen MM-voitto jääkiekossa. Voitto tuntui erityisen hyvältä, koska Suomi voitti loppuottelussa rakkaan naapurin ja kilpakumppanin Ruotsin.

Nykyään torille mennään aina, kun Suomi saa ison voiton. Torilla on juhlittu esimerkiksi Suomen ainoaa euroviisuvoittoa.

Lisää sanontoja

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä