2. Se on helppo nakki!

Jaana: Remontti on melkein valmis. Meidän pitää vielä maalata seinät tänään. No, se on helppo nakki!

Kaksi maalaria.
Kuva: Miku Huttunen / Yle

Jaanalla on töissä kiire. Remontin pitää valmistua tänään. Mutta osaako Jaana maalata tarpeeksi nopeasti? Vai haluaako hän ensin syödä?

Jaana osaa kyllä maalata nopeasti. Jaanan mielestä seinien maalaaminen on tosi helppoa. Siksi hän sanoo, että se on helppo nakki.

Jaana ei ajattele nakkimakkaraa, kun hän puhuu nakista. Helppo nakki tarkoittaa helppoa asiaa tai tehtävää.

Englanniksi ei puhuta nakkimakkarasta vaan kakusta: "It is a piece of cake."

Ehkä nakki on parempi vertaus helpolle kuin kakku. On nimittäin vaikea tehdä hyvä kakku. Mutta nakki on helppo ruoka. Sen voi paistaa, keittää tai grillata. Tai nakin voi panna suoraan paketista suuhun. Se on helppo nakki!

Lisää sanontoja

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä