4. Ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Jaana: Minä tykkään leipoa. Leivoin eilen isoisän kanssa, mutta ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Piirroshamot vanha mies ja nuori nainen leipomassa.
Kuva: Miku Huttunen / Yle

Jaana on leiponut isoisän kanssa pullia. Mutta miten ne onnistuivat? Ja mikä on Strömsö?

Strömsö on ruotsinkielinen tv-ohjelma, jossa tehdään ruokaa ja puutöitä, askarrellaan ja hoidetaan kasveja. Strömsössä kaikki on tosi helppoa ja kaikki onnistuu aina hyvin.

Sen sijaan Jaanan ja isoisän pullat eivät onnistuneet hyvin. Pullat paloivat, koska ne olivat uunissa liian kauan. Jaanan pullat ovat mustia ja kovia. Jaanan leipominen ei siis mennyt yhtä hienosti ja helposti kuin Strömsössä.

Oikeassa elämässä kaikki ei mene yhtä hyvin kuin Strömsössä. Silloin auttaa huumori ja pitää osata nauraa itselleen.

Facebookissa on jopa ryhmä, jonka nimi on "Ei menny niinku Strömsössä" (Ei mennyt niin kuin Strömsössä). Ryhmässä ihmiset kertovat omista mokista eli virheistä ja nauravat niille yhdessä toisten kanssa.

Ehkä myös Jaana panee Facebookiin kuvan pullista, jotka näyttävät ihan hassuilta.

Lisää sanontoja

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä