5. Kertaus on opintojen äiti.

Jaana: Opiskelen arabiaa. Se on vaikeaa, mutta opin kyllä. Kertaus on opintojen äiti.

Piirroshahmoja, jotka lukevat kirjaa.
Kuva: Miku Huttunen / Yle

Jaana on päättänyt oppia arabiaa. Jaanan mielestä hyvä keino on lukea tärkeät asiat uudestaan ja uudestaan. Silloin ne jäävät mieleen. Sitä tarkoittaa, että kertaus on opintojen äiti.

Jaanan keino ei ole uusi. Se on noin 2500 vuotta vanha.

Roomalaiset sanoivat: "Repetitio est mater studiorum." Tämä latinankielinen lause levisi ympäri Eurooppaa. Sitten se on käännetty eri kielille.

Eurooppalaiset käyttävät vieläkin monia lauseita, jotka ovat antiikin ajalta. Ne ovat siis tosi vanhoja. Nämä lauseet ovat varmasti viisaita, koska ne ovat eläneet niin kauan.

Mutta kuinka kauan vielä elää lause "Kertaus on opintojen äiti"? Pitääkö vielä painaa asioita mieleen, jos ne voi aina tarkistaa netistä?

Kaikkia asioita ei ehdi etsiä netistä. Siksi jotkin asiat on vain pakko oppia. Ja opettajat muistuttavat vielä monta kertaa, että kertaus on opintojen äiti.

Lisää sanontoja

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä