Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 16.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.


Biden ja Putin tapasivat

Presidentit Joe Biden ja Vladimir Putin matkalla neuvotteluihin.
Joe Biden ja Vladimir Putin. Kuva: Mikhail Metzel /All Over Press

USA:n ja Venäjän presidentit ovat tavanneet Genevessä Sveitsissä. USA:n uusi presidentti Joe Biden tapasi nyt ensimmäistä kertaa Venäjän presidentin Vladimir Putinin.

Biden ja Putin keskustelivat USA:n ja Venäjän asioista ja monista kansainvälisistä asioista.

USA:n ja Venäjän suhteet ovat huonot. Presidenttien tapaaminen ei ehkä kuitenkaan paranna paljon maiden suhteita.

Opiskelijat ja koululaiset

Opiskelijoita juhlimassa vappua Oulun torinrannassa.
Korona-ajan opiskelijaelämä on ollut hiljaista. Kuva: Hanna Holopainen / Yle

Koronatilanne on vaikuttanut opiskelijoihin ja koululaisiin. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos ja Kela ovat tutkineet, miten opiskelijat ovat jaksaneet.

Yli 50 prosenttia opiskelijoista sanoo, että yksinäisyys on lisääntynyt korona-aikana. Eniten yksinäisyyttä ovat kokeneet 18–22 -vuotiaat naiset, jotka opiskelevat yliopistossa.

Korona-aika on vaikuttanut myös yläkoululaisiin. Monet yläkoululaiset ovat kokeneet ahdistusta. Ahdistusta on kokenut noin 33 prosenttia tytöistä ja 10 prosenttia pojista.

Palvelualan työntekijät

Prisman kassatyöntekijöitä ja asiakkaita.
Palvelualalla työntekijät kohtaavat paljon ihmisiä ja siksi terveys huolettaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Korona-aika on pelottanut monia palvelualan työntekijöitä. Työterveyslaitos on tehnyt tutkimuksen asiasta.

36 prosenttia palvelualan työntekijöistä sanoo, että on pelännyt, pysyykö terveenä. Eniten pelkoa on ollut kaupan alan työntekijöillä.

Palvelualan töissä, esimerkiksi kaupassa, työntekijät tapaavat paljon ihmisiä. Siksi monia palvelualan työntekijöitä pelottaa, että joltain asiakkaalta voi saada koronatartunnan.

Suomi jalkapallon EM-kisoissa

Huuhkajat lämmittelemässä.
Huuhkajat lämmittelemässä. Kuva: Lars Baron / Getty Images

Vielä uutinen jalkapallosta. Suomen joukkue Huuhkajat on hävinnyt Venäjälle 0-1 jalkapallon EM-kisojen B-lohkon ottelussa Pietarissa.

Suomen pelaaja Joel Pohjanpalo puski kerran pallon Venäjän maaliin, mutta maalia ei hyväksytty, koska tilanne oli paitsio.

Venäjä voitti Suomen 1-0.

Sää

Torstain sääkartta.
Suomeen tulee lämmintä ilmaa.

Torstaina sää on suuressa osassa Suomea poutainen eli ei sada.

Maan etelä- ja keskiosassa paistaa enimmäkseen aurinko.
Pohjoisessa on pilvistä ja voi tulla sadekuuroja.

Lämpötila on 18 ja 25 asteen välillä, Lapissa lämpötila on 10 ja 16 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä