Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 13.7.2018 (tv)

Suomi lisää rajatarkastuksia Helsingin huipputapaamisen aikana. Suomalainen sukeltaja Mikko Paasi on kertonut Thaimaan operaatiosta. Välitysfirmat vaativat vuokra-asunnon hakijoilta laitonta toimistomaksua. Helena Leveelahti sai kiekonheiton hopeamitalin nuorten MM-kilpailuissa. Säätiedot.

Sunnuntai 15.7.2018 (radio)

Mielenosoituksia tänään ja huomenna

Mielenosoitusrekvisiittaa.
Helsingissä osoitetaan mieltä tänään ja huomenna, kun Yhdysvaltojen ja Venäjän presidentit ovat käymässä. Kuva: Liisa Takala / Yle

Helsingissä on ollut tänään mielenosoituksia. Ne liittyivät siihen, että Yhdysvaltojen ja Venäjän presidentit tapaavat huomenna Helsingissä.

Noin 2 tuhatta ihmistä marssi kulkueessa Helsingissä. He halusivat kertoa, että ihmisoikeudet, demokratia, rauha ja rakkaus ovat tärkeitä asioita.

Perussuomalaiset-puolueen nuoret järjestivät oman mielenosoituksen. He toivottivat Yhdysvaltojen presidentille tervetuloa Suomeen. Myös huomenna on monia erilaisia mielenosoituksia.

Ranska ja Malta ottavat siirtolaisia


Merestä pelastettuja siirtolaisia.
Kesäkuussa Välimerestä pelastettiin siirtolaisia Espanjaan. Kuva: Miguel Paquet / EPA

Välimerellä on siirtolaisia odottamassa kahdessa laivassa.

Heitä on yhteensä 450. Ranska ja Malta ovat sopineet, että kumpikin maa vastaanottaa 50 ihmistä.

Italia on päättänyt, että se ei enää ota vastaan Välimereltä laittomasti maahan tulevia ihmisiä. Italia on joutunut päätöksen takia kiistoihin muiden Euroopan Unionin jäsenmaiden kanssa. Italia vaatii, että muut maat ottavat enemmän siirtolaisia vastaan.

Sinilevä pilaa uimavedet

Sulka ajelehtii sinilevän värjäämässä merivedessä Lauttasaaren rannassa Helsingissä
Sinilevää kelluu merenrannassa Helsingissä. Jos vedessä on sinilevää, ei siinä voi uida. Kuva: Jussi NUkari / Lehtikuva

Suomessa on ollut tänä kesänä tosi lämmin.Lämmin sää saa sinilevät kukkimaan merellä.

Suomenlahti, joka on merialue Suomen ja Viron välissä, on melkein täynnä sinilevälauttoja.

Sinilevää on myös järvissä. Jos järvessä tai meressä on sinilevää, ei vedessä voi uida.Sinilevän peittämää vettä ei kannata käyttää mihinkään.

Tänään tuli kesän lämpöennätys

Sitruunavettä terassin pöydällä
Helteellä pitää juoda vettä! Kuva: Kay Roxby / Alamy Stock Photo / AOP

Tänään Suomessa oli taas lämmin päivä.

Etelä-Suomessa Porvoossa oli 31 astetta lämmintä. Se on tämän kesän lämpöennätys.

Huomenna maanantaina on vielä kuumempi päivä. Päivällä on melkein koko maassa yli 25 astetta lämmintä. Ilmatieteen laitos varoittaa, että helle on tukalaa huomenna.



Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä