Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.10.2021 (tv)

Hiekka-akku. TE-toimistojen verkkolähetykset. Suomen jalkapallovoitto. Sää.

Sunnuntai 24.10.2021 (radio)

Koronapassi

Pääministeri Sanna Marin valmistautui Ylen Radio Suomen pääministerin haastattelutuntiin Kesärannassa Helsingissä 24. lokakuuta 2021.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että koronapassin käyttö myös ensi vuoden puolella on perusteltua. Lainsäädäntö koronapassista vanhenee vuodenvaihteessa.

Marin sanoi Pääministerin haastattelutunnilla Radio Suomessa, että koronapassin laajempaa käyttöä pitää pohtia.

Marin sanoi, että hallitus ei suunnittele rokotepakkoa.

Eläkkeet

Ikääntyneen naisen käsi pitelee mansikkakuvioista kahvikuppia. Pöydällä näkyy myös sanomalehden kulma.
Nuoret ovat huolissaan siitä, riittääkö heille tulevaisuudessa kunnon eläkettä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Poliittiset nuorisojärjestöt ovat huolissaan eläkkeistä.

Järjestöjen mielestä nuoret menettävät uskon eläkejärjestelmään ja sen kestävyyteen.

Osa järjestöistä haluaisi puhua työeläkkeiden leikkaamisesta eli pienentämisestä. Se voi olla osa rahoitusongelman korjaamista, järjestöt sanovat.

Suomen ongelma on se, että eläkeläisiä on koko ajan enemmän ja maksajia vähemmän.

Esimerkiksi Ruotsissa on käytössä malli, joka leikkaa eläkkeitä, kun rahat eivät riitä.

Ruuhkamaksut

Liikenneruuhkaa Helsingin Porkkalankadulla.
Liikenneruuhkaaa Helsingin Porkkalankadulla. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Kansalaisaloite ruuhkamaksuja vastaan etenee eduskunnan käsittelyyn.

Aloite on kerännyt 50 000 kannatusilmoitusta.

Aloitteessa vaaditaan, että lakien ja säännösten valmistelu ruuhkamaksuista keskeytetään.

Hallitusohjelmassa on kirjaus mahdollisista ruuhkamaksuista.

Uniogelmat

Nuori makaa sängyssä ja katsoo puhelintaan.
Yhä useampi lapsi käyttää tietokonetta tai puhelinta myöhään illalla. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Leikki-ikäisten lasten uniongelmat ovat Suomessa yleisiä. Noin 20 prosentilla leikki-ikäisistä on jonkinasteisia uniongelmia.

Asiaa tutki Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kysely kertoo, että suurin osa univaikeuksista on lieviä.

Terveyspalvelufirma Terveystalo arvioi, että lasten uniongelmat ovat lisääntyneet.

Esimerkiksi puhelimen ja muiden laitteiden käyttö ennen nukkumaan menoa häiritsee unta.

YK:n päivä

YK:n logo.

Tänään sunnuntaina on vietetty kansainvälistä Yhdistyneiden Kansakuntien päivää.

YK on itsenäisten valtioiden vapaaehtoinen turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö.

YK:n peruskirja tuli voimaan vuonna 1945. Tavoite oli tuolloin edistää rauhaa, turvallisuutta, oikeudenmukaisuutta ja ihmisoikeuksia.

Merkkipäivää on vietetty vuodesta 1948.

Sää

Kuurankukkia.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Syksyn pakkasennätys mitattiin varhain sunnuntaiaamuna Lapin Sodankylässä.

Vuotson havaintoasemalla lämpötila oli - 21,2 astetta.

Huomenna maanantaina runsaita sateita tulee varsinkin maan itäosassa ja pohjoisessa. Muualla tulee paikoin tihkua. Päivällä sää poutaantuu lännestä alkaen.

Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa pääosin -1 ja +9 asteen välillä, pohjoisessa -3 ja -15 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä