Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 21.9.2017 (tv)

Rohingya-muslimien joukkopako Myanmarista. Bussilakko Helsingin seudulla. Saaristossa kerätään romuveneitä. Lintulajit muuttuneet 10 vuodessa.

Torstai 21.9.2017 (radio)

Kaksoiskansalaisuus nousi esiin Pietarissa

Nainen pitelee käsissään Suomen ja Venäjän passeja.
Suomessa voi olla samaan aikaan esimerkiksi Venäjän ja Suomen kansalainen. Kuva: Anna Nesterova / Yle

Pääministeri Juha Sipilä on tavannut Venäjän pääministerin Dmitri Medvedevin Pietarissa. Vierailulla tuli esille Suomen kaksoiskansalaisten asema. Suomen lain mukaan ihminen voi olla samalla Suomen ja jonkin toisen maan kansalainen. Suomi on selvittänyt, täytyykö kaksoiskansalaisilta estää pääsy joihinkin töihin Suomen turvallisuuden takia.

Sipilä sanoi, että selvitystä tehdään edelleen. Hän kertoi, että selvitystä ei tehdä mitään maata vastaan.

Yleinen kuukausipalkka on 2500 euroa

Seteleitä
Palkka on Suomessa usein 2500 euroa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaisten yleisin kuukausipalkka oli viime vuonna 2 500 euroa. Siinä ei ole mukana esimerkiksi lomarahaa.

Tilastokeskuksen mukaan noin 2500 euroa kuukaudessa sai viime vuonna noin 69 000 henkilöä. Heitä ovat esimerkiksi sairaanhoitajat, lastentarhanopettajat ja rakennustyöntekijät. 

Jos suomalaisten palkoista lasketaan keskiarvo, saadaan keskipalkka. Suomalaisten keskipalkka oli viime vuonna alle 3400 euroa.

Suurinta keskipalkkaa saavat vähän yli 40-vuotiaat työntekijät. 

Suomalainen koti on myös turistikohde

Kiinalaiset turistit tutustumassa Etelä-Karjalaiseen kotiin
Kiinalaiset turistit ovat kiinnostuneita, miten suomalaisessa kodissa asutaan. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Kiinalaiset turistit haluavat vierailla matkallaan suomalaisessa kodissa. Suomen itäosassa Etelä-Karjalassa kiinalaisille turisteille annetaan mahdollisuus päästä suomalaiseen kotiin. Kiinalaiset ovat vieraina esimerkiksi yhden yön.

Vierailujen aikana turistit saavat esimerkiksi tehdä suomalaista ruokaa. Kiinalaisia kiinnostavat esimerkiksi terveellisyys, sauna ja puulämmitys. Kiinalaiset ovat innostuneet omakotitaloista, jotka ovat lähellä luontoa.

Saara Aallolle palkinto positiivisuudesta

Saara Aalto esiintyi Tuomiokirkon portailla Helsingissä 5. joulokuuta.
Saara Aalto esiintyi viime joulukuussa Helsingin Senaatinorilla. Kuva: Compic / AOP

Laulaja Saara Aalto on Vuoden Positiivisin Suomalainen.  Vuoden Positiivisimman Suomalaisen valintaraati sanoi, että Saara Aalto on tehnyt pitkään töitä vaikealla alalla, jolla on vaikea menestyä.

Suomalaisille Aalto tuli tunnetuksi 10 vuotta sitten, kun hän osallistui Talent-laulukilpailuun. Viime vuonna hän osallistui Iso-Britannian X-Factor-kilpailuun ja tuli toiseksi.

Kesän lämpö tulee hetkeksi takaisin

Syysaurinko paistaa kellastuvien koivujen reunustaman järven rannalla.
Viikonloppuna voi olla kaunis syksyn sää. Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Viikonloppu on Suomessa aika lämmin. Suomeen tulee lauantaina lämmintä ilmaa. Lämpötila voi silloin nousta Lounais-Suomessa 19 asteeseen, jos taivas ei ole pilvinen.

Monella muullakin alueella lämpötila voi olla lähellä 19 astetta. Myös sunnuntaista on tulossa aika lämmin syyskuun päivä.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä