Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 5.8.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Beirutin räjähdys

Räjähdyspaikka ilmasta kuvattuna.
Räjähdys tapahtui Beirutin satama-alueella. Kuva: AFP

Libanonin pääkaupungissa Beirutissa on tapahtunut tosi iso räjähdys.

Räjähdys tapahtui tiistai-iltana Beirutin satamassa. Räjähdys tapahtui rakennuksessa, johon oli varastoitu melkein 3000 tonnia ammoniumnitraattia. Ammoniumnitraatti on kemikaali, jota käytetään esimerkiksi lannoitteiden ja pommien valmistuksessa.

Räjähdyksessä on kuollut yli sata ihmistä ja loukkaantuneita on tuhansia, kertoo Libanonin Punainen Risti. Jopa 300 000 ihmistä jäi ilman kotia.

Suomen ulkoministeriö kertoo, että räjähdyksessä loukkaantui myös yksi suomalainen. Lisäksi Suomen suurlähetystö vaurioitui pahoin.

Koronakuolemat

Hoitohenkilökunta siirtää potilasta sairaalan edustalla.
Hoitajat siirtävät koronaviruspotilasta Yhdysvalloissa Teksasissa. Kuva: Go Nakamura / AFP

Koronaviruksen leviäminen maailmalla jatkuu.

Johns Hopkins -yliopiston seuranta kertoo, että koronavirukseen on kuollut jo yli 700 000 ihmistä eri puolilla maailmaa.

Koronatartuntoja on varmistettu yhteensä yli 18,5 miljoonaa.

Suomen koronatilanne

Kyltti kertoo, että lentomasemalla on koronavirustestauspiste.
Koronavirustestejä tehdään nyt myös Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Petri Kosonen / Yle

Koronavirustartuntojen määrä kasvaa myös Suomessa. Uusia tartuntoja on todettu viime vuorokauden aikana 29. Tartuntoja on nyt todettu yhteensä yli 7500.

Tartuntamäärät ovat Suomessa viikon aikana melkein tuplaantuneet eli kasvaneet liki 100 prosenttia edellisestä viikosta. Uusia tartuntoja on todettu 7 viime päivän aikana yhteensä 98. Edellisen 7 päivän aikana uusia tartuntoja todettiin 53.

Koronavirukseen on Suomessa kuollut yhteensä 331 ihmistä.

Kasvomaskien hinta

Hengityssuojainta käyttävä nainen Ruoholahden metroasemalla Helsingissä 4. elokuuta
Kasvomaski voi estää koronaviruksen leviämistä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoo huomenna, aikooko se suositella kasvomaskeja koronaviruksen leviämisen torjumiseksi.

Jos Suomeen tulee kasvomaskien käyttösuositus, sen noudattaminen voi maksaa 100 euroa kuukaudessa. Kasvomaskit maksavat noin euron kappale.

Arvioiden mukaan ihmisellä kuluu yli 100 maskia kuukaudessa, jos hän käy töissä ja käyttää maskeja oikein. Maskit ovat kertakäyttöisiä eli samaa maskia saa käyttää vain kerran.

Kasvomaski peittää suun ja nenän, ja siksi se voi estää koronaviruksen leviämistä.

Säätiedot

Torstaina on pääosin poutaa. Kuva: YLE / Jouni Koutonen

Sää on huomenna enimmäkseen poutaista. Yksittäisiä sadekuuroja voi kuitenkin tulla lännessä ja pohjoisessa.

Lämpötila on huomenna 18 ja 23 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä