Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 19.7.2018 (tv)

Metsä palaa Pyhärannassa, Länsi-Suomessa. Robotit muuttavat hoitotyötä jo lähivuosina. Ampiaisia on tänä kesänä paljon. Alkoholittomat juomat ovat suosittuja. Säätiedot.

Torstai 19.7.2018 (radio)


Kolari Mäntyharjulla

Mäntyharjulla tapahtuneen nokkakolarin onnettomuuspaikka.
Mäntyharjun kolarissa kuoli 3 ihmistä. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Itä-Suomessa Mäntyharjulla on tapahtunut paha kolari. Kolarissa kuoli 3 ihmistä.

Tilanne alkoi, kun poliisille ilmoitettiin autosta, jonka kuljettaja oli ehkä humalassa. Poliisi löysi kuljettajan, joka lähti autolla pakoon. Poliisi seurasi autoa.

Lopulta pakoauto törmäsi 2 muuhun autoon. Pakoauton kuljettaja ja 2 muuta ihmistä kuolivat. Pakoauto syttyi törmäyksessä tuleen.

Tilanne oli harvinainen. Suomessa ei ole tavallista, että ulkopuolisia ihmisiä kuolee, kun poliisi yrittää ottaa autoa kiinni.

Metsäpalo Pyhärannassa

Helikopteri sammuttaa metsäpaloa
Helikopteri sammuttaa tulipaloa. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Länsi-Suomessa Pyhärannassa on iso tulipalo. Metsä palaa isolla alueella.

Sammutustöissä on palomiehiä, jotka saavat apua armeijalta. Paikalla on noin 200 ihmistä.

Sammutustyössä on mukana myös helikoptereita. Sammutustyö kestää vielä pitkään.

Tuli ei ole polttanut taloja, mutta yli 50 ihmistä on siirretty pois paloalueelta.

Zubierille mitali

Hassan Zubier
Hassan Zubierilla on jo mitali Suomesta, nyt tulee mitali myös Britanniasta. Kuva: Helena Andersson

Ruotsalainen Hassan Zubier saa mitalin Britannian kuningattarelta. Zubier saa mitalin rohkeasta teosta.

Zubier oli Suomessa viime elokuussa, kun Turussa tapahtui puukotus. Zubier auttoi naista, jota tekijä löi puukolla.

Tekijä hyökkäsi myös Zubierin kimppuun. Siksi Zubier on nykyään pyörätuolissa.

Kuningatar Elisaber palkitsee mitalilla myös ihmisiä, jotka auttoivat toisia Lontoon terrori-iskussa. Kuningatar jakaa mitalit syksyllä Buckinghamin palatsissa Lontoossa.

Zubier asuu nykyään Ruotsissa, mutta hän on syntynyt Britanniassa.

Zubier on jo aikaisemmin saanut mitalin Suomesta. Mitalin myönsi presidentti Sauli Niinistö.

Luvassa ukkosta

salama taivaalla
Viikonloppuna taivaalla voi nähdä salamoita. Kuva: AOP

Sää muuttuu viikonloppuna. Suomeen tulee ukkosia. Ukkoset alkavat perjantaina ja yleistyvät lauantaina.

Ukkonen tuo myös salamat taivaalle. Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että salamat voivat olla hienoja.

Ukkossade voi olla voimakasta Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa jo perjantaina. Matti Huutonen sanoo, että vettä voi sataa monta senttiä tunnissa. Erot eri alueiden välillä ovat kuitenkin suuria.

Lauantaina sateet jatkuvat. Ilmatieteen laitos varoittaa ihmisiä kovasta sateesta lauantaina koko maassa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä