Maanantai 16.5.2022 (tv)
Suomen ja Ruotsin Nato-hakemukset. Ukrainan Euroviisu-voitto. Sääennuste.
Suomen ja Ruotsin Nato-hakemukset. Ukrainan Euroviisu-voitto. Sääennuste.
Suomen parlamentissa eli eduskunnassa keskustellaan puolustusliitto Natosta. Keskustelun jälkeen Suomi on valmis hakemaan Naton jäsenyyttä.
Myös Suomen naapurimaa Ruotsi hakee jäsenyyttä Natossa. Suomi ja Ruotsi jättävät jäsenyyshakemukset yhtä aikaa. Se tapahtuu lähipäivinä.
Suomi ja Ruotsi haluavat puolustusliitto Natoon, koska Venäjä on hyökännyt Ukrainaan. Nato-jäsenyys on Suomen ja Ruotsin johtajien mielestä paras tapa huolehtia turvallisuudesta.
Puolustusliitto Natossa on nykyään 30 jäsenmaata. Ne auttavat toisiaan, jos johonkin jäsenmaahan hyökätään.
Korona leviää Pohjois-Koreassa, Aasiassa. Yli miljoona pohjoiskorealaista on jo sairastunut koronaan ja noin 50 ihmistä on kuollut koronan takia.
Pohjois-Korean asukkaat eivät ole saaneet koronarokotuksia. Maailman terveysjärjestö, Kiina ja Venäjä ovat tarjonneet Pohjois-Korealle koronarokotteita, mutta Pohjois-Korea ei halua ottaa niitä vastaan.
Pohjois-Korea on yrittänyt estää koronaa niin, että se on sulkenut maan rajat kokonaan.
Euroviisujen laulukilpailut kiinnostivat suomalaisia myös tänä vuonna. Lauantain finaali eli loppukilpailu sai yli 2 miljoonaa tv-katsojaa.
Euroviisujen voitto meni Ukrainalle. Ukraina sai ennätysmäärän ääniä tv-katsojilta ympäri Eurooppaa.
Ukrainan edustaja Kalush Orchestra kiitti katsojia ja sanoi, että voitto on tärkeä ukrainalaisille keskellä sotaa.
Bändi on varma, että Euroviisut voidaan järjestää ensi vuonna uudessa ja onnellisessa Ukrainassa.
Kirsikkapuut kukkivat jälleen Helsingin Roihuvuoressa.
Roihuvuoressa on Kirsikkapuisto ja japanilaistyylinen puutarha. Siellä on yhteensä noin 315 kirsikkapuuta.
Kirsikkapuistossa on vietetty hanami-juhlaa aina keväällä vuodesta 2008 alkaen. Hanami on japania, ja se tarkoittaa kukkien katselemista.
Tiistai on kolea päivä koko maassa. Lämpötila on alle 10 astetta koko maassa.
Pilvisyys on enimmäkseen runsasta, aurinkoisinta on Perämeren rannikolla.
Maan etelä- ja keskiosassa tulee paikoin sadekuuroja ja Lappiin saapuu luoteesta lumisateita.
Keskiviikko on aurinkoinen ja lämmin päivä. Lämpötila on Etelä- ja Keski-Suomessa noin 15 astetta.