Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 14.6.2019 (tv)

Jos verkkopankkitunnukset varastetaan, voi syntyä isoja vahinkoja. Omaninlahdella on hyökätty 2 öljylaivaa vastaan. Helsingin Taidehalli esittelee tänä kesänä Susanne Gottbergin töitä. Tutkijat ovat seuranneet saimaannorppia riistakameran avulla. Sää lämpenee.

Lauantai 15.6.2019 (radio)

Tasa-arvo toteutuu hyvin Pohjoismaissa

Naisia puistossa pöydänääressä kesällä.
Naisten ja tyttöjen tasa-arvo toteutuu Pohjoismaissa hyvin, mutta ei erinomaisesti. Kuva: AOP

Suomi on maailman toiseksi tasa-arvoisin maa. Lastenoikeusjärjestö Plan kertoo, että Suomen edellä sukupuolten tasa-arvossa on vain Tanska. Suomen jälkeen seuraavina tulevat Ruotsi ja Norja.

Lastenoikeusjärjestö Plan on tutkinut, miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu eri maissa. Planin raportti kertoo, että tasa-arvon parantamiseksi pitää tehdä vielä paljon työtä.

Noin 1,4 miljardia tyttöä ja naista eli 40 prosenttia kaikista maailman tytöistä ja naisista elää maissa, joissa tasa-arvo toteutuu erittäin huonosti. Heikoimmin tasa-arvo toteutuu Nigerissä, Jemenissä, Kongon tasavallassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Noin 8 prosenttia maailman tytöistä ja naisista elää maissa, jotka saivat hyvän arvosanan. Yksikään maa ei saanut erinomaista arvosanaa.

Vihreät sai uuden puheenjohtajan

Vihreiden väistyvä puheenjohtaja Pekka Haavisto onnittelee uudeksi puheenjohtajaksi valittua Maria Ohisaloa
Vihreiden entinen puheenjohtaja Pekka Haavisto onnittelee uutta puheenjohtajaa Maria Ohisaloa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Vihreät on valinnut uuden puheenjohtajan. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin sisäministeri Maria Ohisalo. Ohisalolla ei ollut vastaehdokkaita.

Maria Ohisalo on 34-vuotias ja kotoisin Helsingistä. Hän on yhteiskuntatieteiden tohtori ja tutkinut esimerkiksi köyhyyttä.

Ohisalo on ollut aiemmin vihreiden varapuheenjohtaja.

Ilmailuliitto juhlii Turussa

Turun Air Show Turun lentokentällä
Ilmailuliiton juhlanäytös toi tuhansia ihmsiä Turhn lentoasemalle. Kuva: Petra Ristola / Yle

Suomen Ilmailuliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Syntymäpäivää juhlitaan koko viikonloppu Turun lentoasemalla.

Taivaalla nähtiin tänään esimerkiksi taitolentoa, pelastushelikoptereita ja muodostelmalentoa. Ohjelma on sama myös huomenna sunnuntaina.

Turussa voi myös nähdä 5 eri valmistajan hävittäjäkoneet, joiden joukosta valitaan uudet hävittäjät Suomen ilmavoimille. Ilmavoimien nykyiset Hornet-koneet poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä.

Kävely on hyväksi terveydelle

kaksi senioria sauvakävelyllä
Kävely on hyvää liikuntaa myös ikäihmisille. Kuva: Iuliia Mazur / AOP

Jo muutaman tuhannen askeleen kävely joka päivä riittää parantamaan iäkkäiden naisten kuntoa ja terveyttä.

Uusi amerikkalaistutkimus kertoo, että iäkkäiden naisten ei tarvitse kävellä 10 000 askelta päivässä. Jo 4000 askelta riittää parantamaan iäkkäiden naisten terveyttä, kertoo lääketieteen julkaisu JAMA Internal Medicine.

Tutkimuksessa oli mukana 17 000 naista, joka olivat noin 70-vuotiaita. Naisten liikkumista seurattiin esimerkiksi askelmittareiden avulla.

Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että kävelystä on hyötyä terveydelle. Se on kuitenkin ollut epäselvää, kuinka monta askelta päivässä on hyvä määrä iäkkäille ihmisille.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä