Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.5.2020 (tv)

Asuntokauppa hiljeni. Puusta on pulaa. Uimarantoja puhdistetaan. Sääennuste.

Sunnuntai 24.5.2020 (radio)



Nyt säästetään suurempia summia kuin ennen

Nainen tutkii verkkopankin säästölaskuria.
Yleisin syy säästämiselle tai sijoittamiselle on pahaan päivään varautuminen. Muita syitä ovat esimerkiksi yllättävät ja kalliit hankinnat tai lomailu ja matkustaminen. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomalaiset säästävät suurempia summia rahaa kuin aikaisemmin. Säästöpankkiryhmä kertoo, että yhä useampi säästää tai sijoittaa yli 400 euroa kuukaudessa.

Nordea kertoo, että kuukausisäästäjät säästävät keskimäärin noin 300 euroa. Vuodessa suomalaiset säästävät tai sijoittavat keskimäärin 2 000 euroa.

Nordea arvioi, että suuri osa aloittaa säästämisen tai sijoittamisen vasta 40 ikävuoden jälkeen. Säästämistä jatketaan eläkeikään asti.

Aktiivisimmat säästäjät ovat nyt 55 - 65-vuotiaita.

Miehet sijoittavat rahastoihin ja osakkeisiin useammin kuin naiset.

Vain 15 prosenttia suomalaisista ei säästä ollenkaan.

Huumerikollisuus on kasvanut korona-aikana

Huumekätkö Lahdessa, henkilön kädessä amfetamiinia
Huumekätkö. Kuva: Hämeen poliisi

Huumerikollisuus on jatkanut kasvua korona-aikana. Varsinkin amfetamiinia on käytetty aiempaa enemmän.

Poliisin tietoon tuli keväällä 2 kertaa enemmän huumausainerikoksia kuin viime keväänä.

Suuren osan kasvusta selittää yksi iso tutkinta, joka koski huumeiden verkkokauppaa.

Rikosten kokonaismäärä kuitenkin laski maalis-huhtikuussa.

Hätäkeskuksiin tulee liikaa turhia puheluja

Hätäkeskuksen työntekijöitä työpisteillään Keravan hätäkeskuksessa.
Moni soittaja kysyi viime vuonna viraston aukioloaikaa tai sähköyhtiön yhteystietoja. Niin ei pidä tehdä. Se kuormittaa hätäkeskusta turhaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hätäkeskukset vastasivat viime vuonna lähes 3 miljoonaan puheluun.

Suurin osa puheluista koski terveydentilan yleistä heikentymistä, kaatumista tai sydänperäistä rintakipua. Noin puolet kaikista hätäilmoituksista johtaa ambulanssin tai poliisin saapumiseen.

Noin kolmasosa puheluista oli turhia. Niillä ei ollut mitään tekemistä kiireellisten viranomaispalvelujen kanssa.

Soittajat kysyivät esimerkiksi virastojen aukioloaikoja tai yhteystietoja. Tällaisia turhia puheluja tuli noin 865 000.

Jätettä kertyy aiempaa enemmän

Täysiä roskapusseja maassa roskalaatikon edustalla.
Kuva: Amanda Vikman / Yle

Jätteen määrä on hieman lisääntynyt koronaviruksen aikana. Eniten on lisääntynyt kartonkijäte ja muovijäte.

Syy on esimerkiksi se, että nyt ostetaan paljon tavaraa verkkokaupasta.

Suurempi syy on kuitenkin se, että kiinteistöt ovat alkaneet kerätä enemmän muovia.

Koronan aikana lajittelu on lisääntynyt.

Poliisi puuttui nuorison kokoontumiseen

Poliisiauto Oulun oikeustalon edustalla.
Arkistokuva poliisiautosta Oulun oikeustalon edustalla. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Oulussa poliisi joutui puuttumaan lauantai-iltana nuorten kokoontumiseen. Tilanne uhkasi muuttua vaaralliseksi.

Sadat nuoret kokoontuivat autoilla, moottoripyörillä ja mopoilla pysäköintialueelle Kaakkurissa. Nuoret kolaroivat ajoneuvoilla ympäri pysäköintialuetta.

Osa nuorista loukkaantui lievästi.

Kun poliisi tutki kolareita, osa nuorista kävi käsiksi poliisiautoihin. Nuoret myös häiritsivät poliisin ja sairaankuljetuksen tehtäviä.

Poliisi tutkii tekoja.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä