Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 22.6.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Ukkossateet

Kaatunut kuusi Oulun Pikisaaressa
Kova tuuli kaatoi puita Pohjanmaalla. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Suomessa on ollut kovia ukkossateita. Pohjanmaalla on satanut myös isoja rakeita.

Myös tuuli on ollut kovaa. Tuuli on kaatanut puita ja katkaissut sähköt monilta kodeilta.

Maanantaina yksi ihminen kuoli Oulussa myrskyn takia. Hän jäi puun alle, joka kaatui myrskyssä.

Koronarokotustodistus

Koronarokotustodistus puhelimessa.
Koronarokotustodistus löytyy osoitteesta kanta.fi. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on otettu käyttöön Euroopan unionin koronarokotustodistus.

Suomalaiset löytävät oman koronarokotustodistuksen netistä, Omakanta-palvelusta. Osoite on kanta.fi.

Tieto koronarokotuksesta tulee Omakanta-palveluun viimeistään 5 päivää rokotuksen jälkeen.

Ihmiset tarvitsevat koronarokotustodistusta esimerkiksi ulkomaanmatkojen aikana.

Vuoden pakolaiset

Sara Al Husaini ja Ahmed Mesaedy.
Sara Al Husaini ja Ahmed Mesaedy valittiin Vuoden pakolaisiksi. Kuva: Julius Töyrylä

Suomen Pakolaisapu on valinnut Vuoden pakolaiset.

Vuoden pakolaisnainen on espoolainen Sara Al Husaini. Al Husainin perhe on Irakista. Hän on syntynyt pakolaisleirillä Saudi-Arabiassa.

Sara Al Husaini vietti lapsuusajan Kuopiossa, Itä-Suomessa. Nyt hän haluaa tuoda esiin pakolaistaustaisten lasten ja naisten asioita.

Vuoden pakolaismies on Ahmed Mesaedy. Hän pakeni Irakista ja tuli Suomeen vuonna 2015. Hän on tehnyt työtä maahanmuuttajien neuvonnassa ja ollut esimerkiksi kehittämässä Tampereen kaupungin palveluja.

Jalkapallon EM

Lukas Hradecky heittäytyy pallon eteen.
Suomen maalivahti Lukas Hradecky on pelannut tosi hyvin Suomen maalilla. Maanantaina hänellä oli kuitenkin myös epäonnea. Kuva: Anton Vaganov / EPA

Suomi on hävinnyt Belgialle jalkapallon EM-kilpailuissa. Belgia voitti maanantaina Suomen 2 - 0.

Peli oli jännittävä. Tilanne oli pitkään tasan 0 - 0. Suomi tarvitsi ainakin tasapelin jatkopaikkaa varten.

Kun peliaikaa oli jäljellä noin 15 minuuttia, Belgia teki maalin. Suomella oli tilanteessa epäonnea. Pallo pomppasi Suomen maalivahti Lukas Hradeckyn kautta Suomen omaan maaliin.

Vähän myöhemmin Romelu Lukaku teki Belgian toisen maalin. Suomi siis hävisi, mutta pelasi hienosti. Belgia oli vaikea vastustaja, koska se on yksi parhaista jalkapallomaista.

Suomen tilanne jalkapallon Euroopan mestaruuskilpailuissa on nyt huono. Suomi ei ehkä saa jatkopaikkaa. Asia varmistuu keskiviikkona.

Sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sade ja ukkonen jatkuvat keskiviikkona.

Etelässä sää on kuuma, lämpötila on noin 30 astetta.

Pohjoisessa keskiviikko on viileä päivä, lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä