Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 1.12.2020 (tv)

Koronavirusrokotukset. Naantalin öljynjalostamo. Ruuan verkkokauppa. Sää.

Tv-lähetyksestä puuttuu tekstitys. Pahoittelut siitä.

Tiistai 1.12.2020 (radio)

Koronatartunnat

THL:n projektipäällikkö Anna Katz Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
THL:n projetipäällikkö Anna Katz kertoi Suomen koronatilanteesta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinin laitos on huolissaan koronavirustartuntojen kasvusta Suomessa.

Suomessa on vahvistettu tänään 550 uutta koronavirustartuntaa. Kahden viime viikon aikana tartuntoja on raportoitu melkein 6000. Se on melkein 3000 enemmän kuin kahden edellisen viikon aikana.

THL:n projektipäälliikkö Anna Katz kertoo, että tartuntoja on todettu myös pienillä paikkakunnilla eli tauti leviää koko maassa.

Katz on huolissaan myös siitä, että sairaalapotilaiden määrä on kasvanut paljon viime päivinä. Sairaalahoidossa on nyt noin 180 koronapotilasta. Heistä noin 20 on tehohoidossa.

Anna Katz kertoo, että koronanäytteitä tutkitaan noin 20 000 päivässä. Koronavirus todetaan vähän alle 3 prosentissa näytteistä.

25 prosenttia koronavirustartunnoista todetaan ihmisillä, joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame. THL kertoo, että tartuntatilastojen kärjessä ovat ihmiset, joiden äidinkieli on esimerkiksi venäjä, somalia, arabi tai kurdi:

Koronarokotteet

Biontechin koronarokotetta ampullissa.
Biontechin ja Pfizerin koronarokote odottaa myyntilupaa. Kuva: Biontech / EPA

Suomalaisten koronavirusrokotukset alkavat ehkä alkuvuodesta.

Koronavirusrokotteita on kehitetty ympäri maailmaa. Ensimmäiset rokotteet ovat jo valmiit, ja ne odottavat myyntilupaa Euroopan lääkevirastolta.

Suomalaiset asiantuntijat sanovat, että ensimmäiset myyntiluvat saadaan ehkä joulun tienoilla. Sen jälkeen menee vielä pari viikkoa, ennen kuin rokotukset voivat alkaa.

Asiantuntijat sanovat, että melkein kaikki Suomen aikuiset ehditään ehkä rokottaa ensi kesään mennessä.

Joulukalenterit

Kosmetiikkaa sisältävä joulukalenteri Kouvolan Sokoksella.
Tämän joulukalenterin luukkujen takaa löytyy kosmetiikkaa. Kuva: Antro Valo / Yle

Tänään on joulukuun ensimmäinen päivä, ja monet lapset ovat aamulla avanneet joulukalenterin ensimmäisen luukun. Joulukalenterin avulla lasketaan päiviä jouluun.

Nykyään myös monet aikuiset hankkivat oman joulukalenterin. Aikuisten joulukalentereita ostavat etenkin nuoret aikuiset.

Aikuisten joulukalentereissa voi olla esimerkiksi kahvia, sipsejä tai olutta. Siellä voi myös olla jotain pikkutavaraa kuten kosmetiikkaa tai hiuskoristeita.

Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska vertaa aikuisten joulukalentereita aikuisten värityskirjoihin ja ystäväkirjoihin. Hän sanoo, että niitä hankkivat ihmiset, jotka haluavat vielä hetken pitää lapsuudesta ja nuoruudesta kiinni.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä