Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 25.9.2.2020 (tv)

Valtion verotulot ovat vähentyneet. Suomessa toivotaan, että kodit kierrättävät tekstiilejä. Työpaikoilla ei usein ymmärretä aikuisten lukivaikeutta. Sää.

Sunnuntai 27.9.2020 (radio)

Työsuhdepyörä kiinnostaa suomalaisia

kehityspäällikkö Veera Luostarinen on kulkenut työmatkojaan jo puolitoista vuotta työantajansa Spondan tarjoamalla leasingpyörällä.
Työsuhdepolkupyörä säästää työntekijän rahaa ja lisää kuntoa. Kuva: Matti Myller / Yle

Työsuhdepolkupyörä kiinnostaa suomalaisia.

Työsuhdepyörä on ensi vuodesta lähtien verovapaa 1200 euroon saakka.

Käytännössä työnantaja hankkii työntekijän käyttöön pyörän. Työntekijän ei tarvitse maksaa pyörästä veroa, jos sen käyttöarvo on korkeintaan 100 euroa kuussa.

Verotulot vähenevät 4 miljoonaa euroa, jos 10 000 työntekijää ottaa koko veroedun käyttöönsä.

Munasoluja ja siittiöitä luovutetaan taas paljon

Spermapankki Tanskassa.
Spermapankki Tanskassa Kuva: Riikka Uosukainen / Yle

Julkiseen terveydenhuoltoon on tullut tänä vuonna ennätysmäärä munasolujen ja siittiöiden luovuttajia.

Julkisella sektorilla lopetettiin sukusolujen luovutushoidot vuonna 2016. Hoidot aloitettiin uudestaan viime vuoden lopulla.

Munasolujen luovuttajaksi sopii terve, alle 36-vuotias nainen. Siittiöiden luovuttajaksi sopii terve, alle 46-vuotias mies.

Tanskan koronasovellus on ollut pettymys

Kuvassa on Kööpenhaminan metro.
Pyöräilijä metrossa Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Kuva: Olafur Steinar Rye Gestsson / EPA

Tanskan koronasovellus mobiililaitteissa toimii huonosti. 2 kuukauden aikana sovelluksen avulla on löydetty vain 8 uutta tartuntaa.

Sovelluksen on tarkoitus lähettää varoitus kaikille niille, jotka ovat olleet tekemisissä tartunnan saaneen ihmisen kanssa.

Sovelluksen on ladannut yhteensä lähes 1,4 miljoonaa tanskalaista. Varoituksia on heinä-syyskuussa lähtenyt kuitenkin vain noin 600.

Viranomaiset lupaavat korjata sovellusta.

Sienten itiöt voivat aiheuttaa allergisen reaktion

nuori männynherkkutatti
Herkkutatit ovat lakkisieniä, joiden itiöt kypsyvät syksyllä Kuva: Yle, Risto Salovaara

Metsäsienien itiöt voivat aiheuttaa siitepölyallergian kaltaisia oireita.

Itiö on lisääntymiseen tai leviämiseen erikoistunut solu. Itiöitä on monilla eliöillä ja kasveilla.

Tatit, haperot ja rouskut kehittävät itiöitä, jotka voivat aiheuttaa oireita herkille.

Yleensä sieni-itiöille allergiset ihmiset kärsivät jo useista eri allergioista. He kuitenkin saavat oireita itiöistä melko vähän.

Tämä viikko on ollut kuurojen viikko

nainen viittoo
Viittomakieli on kuurojen äidinkieli. Kuva: Valeria Borovskaya / Yle

Sunnuntaina on vietetty kansainvälistä kuurojen päivää. Sitä on vietetty jo vuodesta 1958.

Myöhemmin päivä laajentui nykyiseen muotoon, ja siksi tällä viikolla on vietetty kuurojen viikkoa. Suomessa juhlalähetys järjestettiin verkossa koronaepidemian takia.

Revontulet voivat nyt näkyä etelässä

Revontulia kuvattuna Kaavin Syrjävaaralla.
Kuva: Olli Reijonen

Nyt on mahdollista nähdä taivaalla revontulia myös Lappia etelämpänä. Se johtuu hyvästä avaruussäästä.

Ilmatieteen laitos kertoo, että viikonloppuna komeita revontulia on näkynyt ainakin Tampereella asti.

Sunnuntain ja maanantain välisestä yöstä on tulossa melko selkeä eteläisessä ja keskisessä Suomessa. Pientä sumua voi kuitenkin syntyä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä