Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 22.6.2017 (tv)

Kahtia jakautuneen perussuomalaisten ja Uuden vaihtoehdon kannatus on mitattu ensimmäistä kertaa. SDP:llä on nyt 3 presidenttiehdokasta. Suomessa on viisi 5 tähden leirintäaluetta.

Keskiviikko 21.6.2017 (radio)

Nesteen lakko peruuntui

neste logo
Neste on öljynjalostusyhtiö, joka toimittaa polttoaineita eri puolille Suomea. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
 

Nesteen työntekijät peruvat lakon.

Nesteen työntekijät aikoivat mennä lakkoon ensi viikolla.

Työntekijät sanoivat, että he keskeyttävät bensan ja muiden polttoaineiden toimittamisen, koska he vastustavat hallituksen suunnitelmia.

Hallitus on suunnittellut, että valtio pienentää omistusta Nesteessä.

Nyt suunnitelmista aiotaan keskustella Nesteen työntekijöiden kanssa.

Neste toimittaa bensaa ja muita polttoaineita esimerkiksi huoltoasemille ja lentokentille. Valtio omistaa 50,1 prosenttia Nesteestä.

 

Entiselle kaupunginjohtajalle vankeutta

Jukka Peltomäk
Vantaan entinen kaupunginjohtaja Jukka Peltomäki aikoo valittaa vankeustuomiosta. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Vantaan entinen kaupunginjohtaja on tuomittu vankilaan.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Jukka Peltomäen yli kahdeksi vuodeksi vankilaan, koska hän oli ottanut lahjuksia. Lahjukset antoi vantaalainen arkkitehtitoimisto.

Peltomäki joutuu maksamaan valtiolle lähes 200 000 euroa. 

 

Kehitysvammaisilla vaikeuksia saada työtä

Rami Laurila odottaa tiskikoneen pesemistä
Suomessa on noin 3 000 työkykyistä kehitysvammaista, muistuttaa kehitysvammaliitto. Kuva: Emma Hinkula / Yle

Kehitysvammaisten on vaikea saada työtä Suomessa. Kehitysvammaisille ei makseta riittävästi palkkaa.

Suomessa on noin 25 000 kehitysvammaista, jotka ovat työikäisiä. Heistä vain noin 500 tekee tavallista työtä, josta maksetaan palkkaa.

Kehitysvammaliitto sanoo, että noin 3 000 kehitysvammaista voi tehdä tavallista työtä.

Moni kehitysvammainen osallistuu työtoimintaan, josta ei makseta palkkaa. Työtoiminta voi olla esimerkiksi askartelua tai puutarhanhoitoa.

 

Juhannuksen menoliikenne alkaa

Juhannuksen menoliikennettä 23. kesäkuuta.
Monella suomalaisella alkaa juhannuksena loma. Kaupungeista lähdetään usein jo torstaina. Kuva: Yle

Torstaina alkaa juhannuksen menoliikenne.

Suurilla teillä on paljon autoja koko päivän, koska ihmiset lähtevät pois kaupungeista. Moni haluaa viettää juhannusta kesämökillä.

Poliisi kertoo, että juhannuksen menoliikennettä valvoo noin 90 nopeusvalvontakameraa eli peltipoliisia.

 

Pohjoisessa on nyt yötön yö

Pariskunta järven äärellä juhannusyönä.
Pohjoisessa aurinko voi paistaa juhannuksen aikaan koko yön. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Tänään keskiviikkona on vuoden pisin päivä eli kesäpäivänseisaus.

Pohjoisessa se tarkoittaa sitä, että aurinko ei laske ollenkaan. Etelä-Suomessa päivänvaloa on lähes 19 tuntia.

Keskiviikon jälkeen päivä alkaa lyhentyä, mutta sää lämpenee.

 

Hilla kukkii Lapissa

Hilla
Hilla eli lakka on monen suomalaisen herkku. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Etelä-Lapissa kukkii nyt arvokas marja. Se on hilla, joka kasvaa suolla.

Hilla kukkii tänä kesänä myöhään, koska sää on ollut kylmä. Se on hyvä asia, koska yöt eivät ole enää liian kylmiä hillan kukille.

Nyt toivotaan, että sää ei ole tuulinen vaan lämmin ja tyyni. Silloin paikalle tulee paljon hyönteisiä, jotka pölyttävät hillan kukat.

Hillalla on monta nimeä, esimerkiksi lakka ja suomuurain.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä