Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 20.2.2019 (tv)

Nuorten syrjäytyminen on vähentynyt. Päiväkodeista tehdään entistä isompia. Ranskassa on osoitettu mieltä vihapuhetta vastaan. Muotisuunnittelija Karl Lagerfeld on kuollut. Säätiedotus.

Keskiviikko 20.2.2019 (radio)


Presidentti Putin on puhunut parlamentille

Putin piti vuosittaisen puheensa 20. helmikuuta.
Presidentti Vladimir Putin puhui Venäjän kongressille. Kuva: Alexander Nemenov / AFP

Venäjän presidentti Vladimir Putin on pitänyt puheen maan parlamentille. Putin sanoi, että venäläisten elämä parantuu tänä vuonna.

Putin lupasi lisää rahaa etenkin lapsiperheille. Hän kertoi, että lapsilisiä korotetaan ja veronalennuksia annetaan sellaisille perheille, joissa on monta lasta.

Putin sanoi puheessaan myös, että Venäjän talouden pitää kasvaa ainakin 3 prosenttia 2 vuodessa.

Ranskalaiset osoittivat mieltään vihapuhetta vastaan

Pariisin mielenosoitukseen osallistui myös keltaliivejä, jotka sanoutuivat irti antisemitismistä.
Pariisin mielenosoitukseen osallistui myös niin sanottuja keltapaitoja. Kuva: Juha Nurminen

Ranskassa on ollut isoja mielenosoituksia.

Ranskalaiset vastustivat vihapuhetta, joka kohdistuu juutalaisiin. Mielenosoitusmarsseihin osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä eri puolilla maata.

Ranskassa on tehty viime aikoina enemmän hyökkäyksiä juutalaisia vastaan kuin aikaisemmin. Presidentti Emmanuel Macron lupaa, että Ranska rankaisee viharikosten tekijöitä.

Egypti teloitti kuolemaantuomittuja

Tältä näytti Hisham Barakatin murhapaikalla kesäkuussa 2015.
Tältä näytti Hisham Barakatin murhapaikalla kesäkuussa 2015. Kuva: Khaled Elfiqi / EPA

Egypti on teloittanut yhdeksän ihmistä.

Heidät tuomittiin kuolemaan 2 vuotta sitten korkea-arvoisen syyttäjän Hisham Barakatin salamurhasta. Hänet tapettiin vuonna 2015. Murhasta tuomittiin kuolemaan yhteensä 28 ihmistä.

Teloitettujen ihmisten epäillään olleen egyptiläisen Muslimiveljeskunnan jäseniä. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty kehottaa Egyptiä keskeyttämään teloitukset.

Syrjäytyneitä nuoria on vähemmän kuin ennen

Ohjaamo, syrjäytyminen, hanke
Kokonaan toimettomana olevia nuoria on vähemmän kuin aiemmin. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Aiempaa harvempi nuori on syrjäytynyt.

Selvitys kertoo, että kokonaan ilman työtä tai koulutusta olevia nuoria on vähemmän kuin ennen. Määrä on vähentynyt 3 vuodessa 14 000:lla nuorella.

Nuorten syrjäytyminen on erilaista eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Itä-Suomessa ja Kaakkois-Suomessa on vaikeampaa päästä töihin tai opiskelemaan kuin Länsi-Suomessa.

Kuluttajien valinnat aiheuttavat valtaosan ilmastopäästöistä

Tuulivoimala
Kuluttajien valinnat vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Kuva: Kari Kosonen / Yle

Kuluttajien valinnat aiheuttavat 70 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä.

Ruoka aiheuttaa suomalaisen päästöistä 20 prosenttia ja asuminen 30 prosenttia. Lihan korvaaminen kasvisproteiineilla ja vihreän sähkön valitseminen vähentäisivät paljon päästöjä. Vihreä sähkö tarkoittaa esimerkiksi tuulivoimalla, aurinkoenergialla tai vesivoimalla tehtyä sähköä.

Voit laskea oman ilmastokuormasi Ylen ilmastolaskurilla. Ilmastolaskuri on osoitteessa yle.fi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä