Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 30.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatartunnat

Opaskyltti koronatestipaikalle.
Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa edelleen. Perjantaina ilmoitettiin yli 700 uutta koronatartuntaa.

Korona leviää nyt tapahtumissa ja festivaaleilla sekä baareissa ja ravintoloissa. Korona tarttuu ihmisiin, joilla ei ole vielä koronarokotuksia.

Tähän mennessä noin 66 prosenttia suomalaisista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen. 34 prosenttia suomalaisista on saanut molemmat koronarokotukset.

Koronatartuntoja on paljon nuorilla. Monilla nuorilla ei ole vielä koronarokotuksia, ja nuoret myös käyvät paljon baareissa ja festivaaleilla.

Korona armeijassa

Suomen puolustusvoimien alokaskoulutus Santahaminassa
Monet nuoret ovat saaneet koronatartunnan armeijassa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Korona leviää myös Suomen armeijassa. Heinäkuun aikana armeijassa on todettu noin 300 koronatartuntaa.

Suurin osa koronatartunnoista on nuorilla, jotka nyt ovat armeijassa. Suomen armeija on pakollinen miehille ja vapaaehtoinen naisille.

Eniten koronatartuntoja on Karjalan prikaatissa. Siellä koronatartunnan on saanut 100 ihmistä.

Korona leviää nopeasti myös Kainuun prikaatissa. Lyhyessä ajassa Kainuun prikaatissa on todettu noin 30 uutta koronatartuntaa.

Nuoret pyritään rokottamaan armeijassa koronaa vastaan niin nopeasti kuin mahdollista.

Rattijuoppoja valvotaan

Mies puhaltaa alkometriin.
Poliisi voi selvittää puhalluskokeella, onko kuljettaja juonut alkoholia. Kuva: AOP

Poliisi valvoo liikennettä ensi viikolla enemmän kuin tavallisesti. Poliisi seuraa, onko liikenteessä rattijuoppoja eli ovatko autonkuljettajat käyttäneet alkoholia tai huumeita.

Poliisi valvoo koko maassa, että kuljettajat ovat ajokunnossa. Poliisi valvoo kuljettajia erityisesti paikkakunnilla, joissa on paljon kesämökkejä.

Heinäkuu loppuu pian, ja myös monien kesäloma loppuu. Siksi monet palaavat kesämökiltä takaisin kaupunkiin.

Kalajoen metsäpalo

Kalajoella Pohjois-Pohjanmaalla levinnyt maastopalo.
Kalajoen metsäpaloalue on 300 hehtaaria. Kuva: Glenn Hägg / Lehtikuva

Tilanne Kalajoen metsäpaloalueella on vähän parantunut. Kalajoella satoi vettä, ja se helpottaa sammutustöitä.

Kalajoki on Pohjois-Pohjanmaalla, noin 130 kilometriä Oulun eteläpuolella.

Kalajoen metsäpalo syttyi maanantaina. Se on Suomen suurin metsäpalo melkein 50 vuoteen.

Sammutustyöt jatkuvat Kalajoella vielä kauan.

Viikonlopun sää

sääkartta
Lauantaina aurinko päistaa etelässä, muuten viikonloppu on sateinen.

Sateet jatkuvat Suomessa myös viikonloppuna.

Lauantaina etelässä ja lännessä on aurinkoista, mutta sunnuntaina tulee uusia sateita koko maahan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä