Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 9.12.2019 (tv)

Sanna Marin on uusi pääministeri. Vientialan isot lakot alkoivat. Joulukukkien muoviruukuille toivotaan vaihtoehtoa. Sää.

Maanantai 9.12.2019 (radio)

Uusi hallitus muodostuu


Sanna Marin ja Antti Rinne
Uusi pääministeri Sanna Marin (sd.) ja vanha pääministeri Antti Rinne (sd.) Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallituspuolueet ovat sopineet uusista ministeripaikoista. Puolueet, jotka muodostavat hallituksen, vaihtavat ministerien tehtäviä eli salkkuja. SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin on uusi pääministeri. Edellinen pääministeri Antti Rinne ei ole enää hallituksessa.

Keskustan puheenjohtajasta Katri Kulmunista tulee valtiovarainministeri ja Mika Lintilästä tulee elinkeinoministeri. SDP:n Sirpa Paatero, joka erosi hallituksesta Posti-kiistan takia, palaa hallitukseen. Paaterosta tulee kuntaministeri.

Myös muita ministereitä vaihtuu ministeritehtävästä toiseen. Uusi hallitus nimitetään ehkä tiistaina.

Vientialojen lakot alkoivat

Lakkovahteja Meyer Turku Oy telakan portilla Turussa
Lakkovahteja Meyer Turku Oy telakan portilla Turussa. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Suomen vientialojen lakot ovat alkaneet. Lakossa on 9 Teollisuusliiton sopimusalaa ja yli 180 työpaikalla. Lakossa on noin 100 000 työntekijää.

Ihmisiä on lakossa esimerkiksi öljynjalostamoilla, kaivoksissa, lääketehtaissa ja sahoilla. Työntekijöillä ja työnantajilla on riita siitä, paljonko palkkoja nostetaan.

Terveyskeskusten hammashoitoon tuli ruuhka

Hammaslääkäri ja hammashoitaja työssään.
Hammashoidon Kela-korvaukset ovat pienentyneet paljon. Kuva: Juha-Pekka Inkinen / Yle


Kela-korvausten pienentäminen on ruuhkauttanut terveyskeskusten hammashoidon. Monet ihmiset eivät enää mene yksityiselle hammaslääkärille, koska Kela-korvaus on pienentynyt.

Kela-korvaus oli ennen 30 prosenttia yksityisen hammaslääkärin hinnasta. Nyt Kela-korvaus on vain 15 prosenttia.

Kunnallisiin terveyskeskushammaslääkäreihin on tullut paljon lisää potilaita. Hoitoon voi joutua odottamaan kauan.

Poliisin tulo voi kestää kauan monilla paikkakunnilla

Poliisiauto.
Poliisin tulo voi harvaanasutulla alueella kestää kauan. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on paljon paikkakuntia, joissa voi joutua odottamaan kauan poliisia. Poliisi on selvittänyt, miten nopeasti poliisipartiot pääsevät apuun eri puolilla Suomea.

Melkein 60 paikkakunnalla poliisipartion saapuminen kestää yli 40 minuuttia hälytyksestä.

Alueilla, joilla asuu ihmisiä harvassa, matkat ovat pitkiä. Esimerkiksi Itä-Lapissa Savukoskella poliisin saapuminen kestää tunnin ja 10 minuuttia hälytyksestä.

Kaupungeissa poliisi ehtii paikalle nopeasti. Esimerkiksi Helsingissä poliisi ehtii apuun yleensä viidessä minuutissa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä