Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 16.9.2021 (tv)

Jussit. Akkutehdas. Koronarokotukset. Sää.

Torstai 16.9.2021 (radio)

Koronatartunnat

Koronarokotus
Koronarokote pistetään olkavarteen. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa vähenee hiljalleen.

Viime viikolla uusia tartuntoja todettiin runsaat 3100. Se on noin 750 tartuntaa vähemmän kuin toissa viikolla, kertovat Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Tartunnan saavat nyt alle 50-vuotiaat ihmiset, joita ei ole rokotettu koronaa vastaan.

Yli 12-vuotiaista noin 65 prosenttia on nyt saanut 2 rokoteannosta.

Ilmastonmuutos

Savupiippuja iltataivasta vasten
Hiilivoimalan savupiippuja Kiinassa. Kuva: AOP

Koronapandemia ei ole hidastanut ilmastonmuutosta.

Maailman ilmatieteen järjestö WMO kertoo, että talouskasvun hidastuminen ja koronarajoitukset eivät ole vähentäneet päästöjä.

WMO kertoo, että päästöt kasvavat taas eikä päästötavoitteiden toteutuminen ole edes lähellä. Pariisin ilmastosopimuksen tavoite on rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

Uudenlainen viisumi

Passintarkastuspisteen kyltti Suomenlinna.
Hallitus haluaa helpottaa ja nopeuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Hallitus ehdottaa muutoksia ulkomaalaislakiin. Esitykseen kuuluu uudenlainen D-viisumi, jonka avulla halutaan helpottaa ja nopeuttaa työperäistä maahanmuuttoa.

D-viisumia esitetään aluksi vain erityisasiantuntijoille ja kasvuyrittäjille. D-viisumilla voi olla Suomessa vuoden ajan

Lakiesitys menee nyt eduskunnan käsittelyyn. Sen on tarkoitus tulla voimaan ensi keväänä.

Kuljettajien lakko

Maistraatintorin ja Kyllikinportin raitiovaunupysäkkien välillä on miltei näköyhteys.
Raitiovaunupysäkki Helsingin Länsi-Pasilassa. Kuva: Paula Tiainen / Yle

Pääkaupunkiseudulla raitiovaunut ja metro ovat vielä huomisen pois liikenteestä.

Raitiovaunut ja metro seisovat 2 päivää, torstain ja perjantain, kuljettajien protestin takia. Kuljettajat protestoivat kaupungin aikeita perustaa firma metro- ja raitiovaunuliikennettä varten. He pelkäävät, että uudessa firmassa työehdot ovat huonommat.

Kuljettajat palaavat takaisin töihin lauantaiaamuna.

Avaruusturistit

Siviilimiehistö SpaceX-raketin kyydissä ennen lennon laukaisua.
Ensimmäiset avaruusturistit lähtivät matkaan torstaiaamuna. Kuva: AFP / SpaceX

Avaruusmatkailussa on tehty historiaa. Yhdysvalloissa Floridassa laukaistiin aamulla avaruuteen raketti, jonka kyydissä on vain siviilejä.

Space X -yhtiön aluksessa on 4 matkustajaa, mutta ei lainkaan ammattilentäjiä.

Avaruusalus kiertää maapalloa noin 600 kilometrin korkeudessa. Lento kestää 3 päivää. Sen jälkeen alus laskeutuu Atlantin valtamereen.

Perjantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sää on huomenna poutaista ja pilvistä. Paikoin voi aurinko vähän paistaa.

Päivälämpötila on etelässä vähän yli 10 astetta, muualla viiden ja kymmenen asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä