Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 3.6.2022 (tv)

Ukraina. Ammattikoulut. Kotimainen muoti. Sää.

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Perjantai 24.6.2022 (radio)

Ukraina

Kuorma-auto tulessa ennen siltaa joka yhdistää Sjeverodonetskin ja Lysytšanskin
Tuhoutunut kuorma-auto Severodoonetskin ja Lysytsanskin välisellä sillalla. Kuva: Alex Chan Tsz Yuk / AOP

Ukrainan joukot joutuvat vetäytymään Itä-Ukrainassa Sjeverodonetskista. Näin kertoo Luhanskin alueen kuvernööri. Venäjä on tulittanut aluetta kuukausien ajan.

Kuvernööri sanoo, että Sjeverodonetskin kaupunki on tuhoutunut raunioiksi. Venäjä on vallannut suurimman osan kaupungista.

Kuvernööri sanoo, että venäläiset etenevät nyt Lysytshanskiin, joka on Sjeverodonetskin viereinen kaupunki.

USA:n aseapu Ukrainalle

Maaston vihreä ajoneuvo, joka toimii raketinheittimenä.
USA on jo antanut Ukrainallle tällaisia ​​Himars-raketinheitinjärjestelmiä. Kuva: AOP

USA lähettää lisää aseapua Ukrainaan.

USA lähettää Ukrainaan 4 raketinheitinjärjestelmää ja muita aseita ja sotatarvikkeita. Uuden apupaketin arvo on noin 450 miljoonaa dollaria.

Tarkoitus on, että Ukraina voi paremmin estää Venäjän joukkojen etenemistä Ukrainassa. USA on antanut Ukrainaan raketinheittimiä myös aiemmin.

Afganistan

Pahasti tuhoutunut rakennus kuvattuna ylhäältäpäin maaseutumaisessa ympäristössä.
Maanjäristys rikkoi paljon rakennuksia Afganistanissa. Kuva: EPA

Afganistanin maanjäristyksessä on kuollut ja loukkaantunut paljon ihmisiä. Afganistanin itäosassa oli iso maanjäristys keskiviikkona.

Afganistanin viranomaiset kertovat, että ainakin 1000 ihmistä on kuollut ja useita tuhansia ihmisiä on loukkaatunut järistyksen takia. Noin 10 000 taloa on vaurioitunut.

YK on lähettänyt Afganistanin apua, esimerkiksi telttoja, ruokaa ja lääkintätarvikkeita.

Koronarokotteet

Hoitaja pistää koronarokutksen naisen olkavarteen.
Koronarokotukset ovat pelastaneet paljon ihmishenkiä, kertoo tutkimus. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Koronarokotteet ovat pelastaneet paljon ihmishenkiä. Näin kertoo uusi tutkimus.

Tutkijat selvittivät, miten koronarokotukset auttoivat estämään kuolemia 12 kuukauden eli 1 vuoden aikana.

Tutkimuksessa oli mukana 185 maata. Tutkijat arvioivat, että koronarokotteet pelastivat lähes 20 miljoonan ihmisen hengen viime vuonna.

Juhannus

Kolme iloista naista katsoo hymyillen kameraan juhannusseppeleet päässä Helsingin Lonnan saarella juhannusaattona.
Emilia Hellsten, Taru Jäntti ja Meri Frantti ovat panneet päähän perinteisen juhannusseppeleen. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Suomessa vietetään nyt juhannusta. Perjantai on juhannusaatto ja lauantai on juhannuspäivä.

Monet suomalaiset ovat matkustaneet kaupungista kesämökille. Teillä oli paljon liikennettä torstaina ja perjantaina. Nyt perjantaina illalla liikenne on hiljentynyt.

Monilla suomalaisilla alkaa juhannuksena kesäloma.

Juhannus on myös Suomen lipun päivä. Lippu nostetaan ylös lipputankoon juhannusaattona kello 18 ja lasketaan alas vasta juhannuspäivänä kello 21. Juhannusyö on ainoa yö, jolloin liputetaan.

Sää

Lauantain sääkartta.
Sää on nyt tosi lämmintä.

Juhannuksen sää on suuressa osassa Suomea aurinkoinen ja kuuma. Pohjois-Lapissa voi olla välillä pilvistä. Lämpötila on lauantaina 26 ja 31 asteen välillä, Pohjois-Lapissa 18 ja 26 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä