Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 29.10.2020 (tv)

Finnair. Kasvomaskit. Golf. Sää.

Torstai 29.10.2020 (radio)


Auton runko liukuhihnalla.
Uudenkaupungin autotehtaalla on paljon työpaikkoja. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Uudenkaupungin autotehdas

Uudenkaupungin autotehdas palkkaa lisää työntekijöitä. Tehdas tarvitsee 400 uutta autonrakentajaa.

Autoja ostetaan nyt paljon. Siksi Uudenkaupungin autotehdas tarvitsee uudet työntekijät nopeasti. Tarkoitus on, että työntekijät aloittavat noin 3 kuukauden kuluttua.

Autotehdas tarvitsee uusia autonrakentajia kaikilla osastoilla.

Ravintoloiden rajoitukset

Henkilö juo olutta ravintolassa.
Alkoholin myyntiä rajoitetaan koronan takia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hallitus jatkaa ravintoloiden koronarajoituksia helmikuun loppuun asti.

Rajoituksista päätetään alueilla. Rajoitukset ovat ankarampia alueilla, joiden koronatilanne on huono.

Esimerkiksi Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti jo kello 22.

Suomen koronatartunnat

THL:n johtaja Mika Salminen sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä 29. lokakuuta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomessa on torstaina raportoitu 188 uutta koronatartuntaa. Tänä vuonna on raportoitu yhteensä noin 15 500 koronatartuntaa.

Luvut ovat pienempiä kuin monessa muussa maassa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen sanoo, että suomalaiset ovat noudattaneet koronaohjeita hyvin.

Salminen sanoo myös, että Suomella on koronavilkun maailmanennätys. Jo 2,5 miljoonaa suomalaista eli puolet suomalaisista on ladannut puhelimeen koronavilkun. Koronavilkku antaa hälytyksen, jos puhelimen käyttäjä on ollut lähellä ihmistä, jolla on koronatartunta.

Salminen kuitenkin varoittaa isoista perhejuhlista. Isoja perhejuhlia ei ole hyvä järjestää, koska koronavirus on usein levinnyt perhejuhlissa.

Ranskan puukotus

Kartta Ranskasta.
Puukotus tapahtui Nizzassa, Etelä-Ranskassa. Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Ranskassa on tapahtunut puukotus. Puukotuksessa kuoli 3 ihmistä.

Puukotus tapahtui kirkossa Nizzan kaupungissa. Mies hyökkäsi kirkkoon ja löi ihmisiä puukolla.

Hyökkääjä tappoi kirkossa naisen ja miehen. Lisäksi hän haavoitti 1 naista niin pahasti, että nainen kuoli vähän myöhemmin.

Nizzan pormestari sanoo, että puukotus oli todennäköisesti terrori-isku. Poliisi sai tekijän kiinni, ja hän on nyt sairaalassa.

Ranskan muslimineuvosto tuomitsee Nizzan iskun. Muslimineuvoston mielestä teko oli väärin.

Lähipäivien sää

Segelbåtar
Sää kylmenee perjantaina, mutta lämpenee taas sunnuntaina. Kuva: Yle/Mari Latva-Karjanmaa

Sää kylmenee.

Pohjoisessa on perjantaina aurinkoista ja lämpötila on pakkasella. Etelässä on pilvistä ja vettä voi sataa vähän.

Viikonloppuna etelätuuli voimistuu ja tuo lämmintä ja kosteaa ilmaa Suomeen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä