Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.10.2017 (tv)

Autoon kannattaa pian vaihtaa talvirenkaat. Euroopan unioni jatkaa jäsenyysneuvotteluja Turkin kanssa. Helsingissä nuorisotyötä tehdään myös kouluissa. Säätiedot.

Lauantai 21.10.2017 (radio)

 

Katalonian kriisi

Päämisteri kirjoituspöydän takan
Pääministeri Mariano Rajoy johtaa Espanjan hallitusta. Kuva: Carlos Hidalgo / EPA

Poliittinen kriisi Espanjan Kataloniassa jatkuu. Espanjan hallitus aikoo rajoittaa Katalonian autonomiaa. Hallitus kertoi asiasta lauantaina.

Autonomia eli itsehallinto tarkoittaa, että Katalonia saa itse päättää monista asioista. Vaikka Katalonia on osa Espanjaa, se on päättänyt itse esimerkiksi Katalonian kouluista ja terveydenhuollosta. Katalonialla on myös oma poliisi.

Nyt Espanjan hallitus alkaa määrätä Katalonian asioista. Syynä on se, että Katalonia on suunnitellut itsenäisyyttä.

Osa katalonialaisista haluaa, että Katalonia eroaa Espanjasta ja katalonialaiset perustavat oman valtion. Espanjan hallitus sanoo, että suunnitelma itsenäisestä Kataloniasta on laiton.

Tampereen mielenosoitukset

Suomen vastarintaliikkeen uusnatsit kokoontuvat Laukontorilla Tampereella 21. lokakuuta 2017.
Uusnatsit osoittivat mieltä Tampereella. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Tampereella on osoitettu mieltä. Tampereella oli lauantaina 2 isoa mielenosoitusta.

Laukontorilla oli uusnatsien mielenosoitus. Mielenosoittajat kuuluivat ryhmään, jonka nimi on Pohjoismainen vastarintaliike. Se on rasistinen ryhmä.

Keskustorilla osoitti mieltä toinen ryhmä. Ryhmän nimi on Tampere ilman natseja. Se halusi vastustaa rasistisen ryhmän mielenosoitusta.

Mielenosoitukset sujuivat rauhallisesti. Tampereella oli paljon poliiseja. Poliisit pitivät huolta siitä, että eri ryhmät pysyivät eri paikoissa.

Ammattitaidon suomalaiset maailmanmestarit

Emeliina Papinniemi maailmanmestari ammattitaitokilpailu WorldSkills
Kodiittorisarjan maailmanmestari Emeliina Papinniemi. Kuva: WorldSkills

Suomalaiset ovat menestyneet hyvin ammattitaidon MM-kilpailuissa eli WorldSkills-kilpailuissa. Kilpailut järjestettiin Abu Dhabissa. Suomi sai 3 kultamitalia ja 1 hopeamitalin.

Kultamitalin voittajat ovat Matias Korri, Sofia Sundqvist ja Emeliina Papinniemi. He ovat uusia maailmanmestareita. Korri oli paras lentokonehuollossa, Sundqvist lähihoitajasarjassa ja Papinniemi kondiittorisarjassa.

Emeliina Papinniemi oli kilpailujen paras suomalainen. Hän sai enemmän pisteitä kuin muut suomalaiset. Papinniemi on ensimmäinen suomalainen, joka on voittanut kondiittorialan kansainväliset kilpailut.

Papinniemi valmistui Saimaan ammattiopisto Sammosta 2 vuotta sitten. Nyt hän on työssä ja opiskelee samalla kondiittorin kisällintutkintoa.

Kondiittori valmistaa hienoja herkkuleivonnaisia. Papinniemi sanoo, että puhtaat pohjoismaalaiset maut ovat nyt maailmalla trendikkäitä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä