yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 15.1.2018 (tv)

Tutkija: Pisa-testin merkitystä liitoitellaan. Some halutaan helpoksi kaikille. Iranilaistankkerin uppoaminen voi aiheuttaa ympäristökatastrofin. Jäätilanne on tosi huono. Sää on kylmää.

Valitettavasti tiistain 16.1.2018 tv-lähetys ei tullut ulos. Syynä oli tekninen vika. Pahoittelemme!

Tiistai 16.1.2018 (radio)

Suomi menettää tukia brexitissä

Euro-veistos keskuspankin edessä
Kuva: Arne Dedert / EPA

Britannian lähtö Euroopan unionista vähentää EU:n budjettia. Vähennys on yli 10 miljardia euroa. Siksi Suomen saamat aluetuet ja maataloustuet voivat vähentyä.

Yle kysyi maksuosuuksista Suomen EU-edustajilta.

grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kokoomuksen, sosiaalidemokraattien ja vihreiden edustajat hyväksyvät, että Suomen nettomaksut kasvavat. He vaativat kuitenkin ehtoja. He vaativat, että EU:n varoja pitää käyttää tehokkaasti. He vaativat myös, että niiden maiden tukia vähennetään, jotka ovat EU:n oikeusvaltioperiaatetta vastaan. Kaikki maat eivät esimerkiksi huolehdi pakolaisista.

grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Perussuomalaisten, vasemmistoliiton ja keskustan edustajat vastustavat nettomaksun kasvattamista. RKP:n edustaja ja yksi keskustan edustaja miettivät vielä kantaa nettomaksuun.

Sähkölasku on kallistunut keskimäärin 20 euroa

Pyykin pesua.
Suomalaiset maksoivat sähköstä viime vuonna noin 20 euroa enemmän kuin vuonna 2016. Kuva: AOP

Suomalaisten sähkölasku kasvoi viime vuonna keskimäärin 20 euroa vuodessa. Nousu johtuu sähkönsiirrosta, joka kallistui. Nousu oli sähköllä lämpiävissä taloissa vajaat 4 prosenttia ja muissa kotitalouksissa 6 prosenttia.

Sähköenergian hinta laski, ja siksi kuluttajan sähkölasku ei noussut enempää. Suomen sähköntuotanto oli viime vuonna lievässä laskussa. Kulutus sen sijaan nousi vähän.

Sähkön tuonti Ruotsista väheni, ja Venäjältä tuotiin sähköä entiseen tahtiin. Talvikaudella sähköä pitää tuoda naapurimaista, kun kulutus on runsasta.

Osuuspankissa saldot ovat taas kunnossa

OP Ryhmän logo ikkunassa
Tekninen vika vei rahaa asiakkaiden tileiltä. Vika on nyt korjattu, ja tilitiedot ovat oikein. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Osuuspankki kertoo, että kaikki virheet asiakkaiden saldoissa on korjattu.

Asiakkaiden tilit näyttivät maanantaina todellisuutta pienempää saldoa. Vika johtui virheestä pankin tietojärjestelmässä. Syytä tutkitaan.

Äitiyspakkauksen tuttu nimi säilyy

Äitiyspakkaus vuosi 2017
Äitiyspakkauksessa on paljon tarpeelllista tavaraa ja vaatetta vauvalle. Pakkauksen saa jokainen Suomessa asuva raskaana oleva nainen tai adoptiovanhempi. Pakkauksessa on yhteensä yli 50 tuotetta. Kuva: Kela

Äitiyspakkauksen nimi säilyy. Kela teki marraskuussa kyselyn uudesta nimestä pakkaukselle. Myös nykyistä nimeä sai kannattaa. Kela mietti, pitääkö äitiyspakkauksen nimessä ottaa huomioon paremmin kaikki perheet. Kela myös mietti, syrjiikö nykyinen nimi isiä.

Nimiehdotuksia tuli melkein 30 000 kappaletta. Melkein 60 prosenttia vastaajista halusi, että äitiyspakkauksen nimi pysyy entisenä. Ehdotukset toimitettiin perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle. Saarikko sanoo, että nimenvaihto ei ole tulosten perusteella ajankohtainen.

Äitiyspakkaus-nimen lisäksi ääniä saivat esimerkiksi vauvapakkaus, perhepakkaus, vanhempainpakkaus, rakkauspakkaus ja ensipakkaus. Myös vauvakka, baby box, isyyspakkaus ja vaaviloota saivat kannatusta. Äitiyspakkauksen nimi on äitiysavustuslaissa. Siksi pakkauksen nimen voi vaihtaa vain eduskunta, Kela sanoo.


Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä