Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 15.6.2018 (tv)

Turun puukotus. Yhteishaku. Älykännykkä. Parisuhde. Sää on helteinen.

Sunnuntai 17.6.2018 (radio)

Kultarannassa keskustellaan

Presidentti Sauli Niinistö ja YK:n pääsihteeri Antonio Guterres kättelevät YK:n uudistamista koskevan kokouksen yhteydessä New Yorkissa maanantaina 18. syyskuuta .
YK.n pääsihteeri Antonio Guterres ja presidentti Sauli Niinistö. Kuva: YK / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistön isännöimät Kultaranta-keskustelut ovat alkaneet. Aiheena on tänä vuonna kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus.

Päävieras on tällä kertaa YK:n pääsihteeri Antonio Guterres. Hän pitää keskustelujen päätöspuheen huomenna maanantaina.

Kultaranta-keskusteluissa puhutaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Keskustelut pidetään presidentin kesäasunnolla Naantalissa.

Tilaisuus järjestetään nyt 6. kertaa.

Itämeren miinat

Merimiinoja miinalaivan kannella.
Merimiinoja miinalaivan kannella. Kuva on otettu vuonna 1943. Kuva: Heinrich Hoffmann / AOP

Itämeressä on yhä paljon miinoja, jotka ovat peräisin sota-ajalta.

Tämän kuun alussa Suomen merialueelta raivattiin noin 90 merimiinaa. Saman verran miinoja raivattiin Viron merialueelta vähän aikaa sitten.

Sodan aikana Suomenlahteen laskettiin ehkä noin 60 000 miinaa, kertoo Suomen ympäristökeskuksen meribiologi Anu Lastumäki. Lastumäki on mukana kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa selvitetään miinojen vaikutusta Itämereen.

Merenpohjan miinat ovat jo niin vanhoja, että ne uhkaavat ruostua rikki. Jos miina ruostuu rikki, siitä pääsee mereen TNT-räjähdysainetta. TNT on myrkyllistä.

Tutkimuksessa selvitetään, miten miinoista karannut räjähdysaine saastuttaa merta ja sen eläimiä.

Halla vei mansikkaa

Mansikankukkia.
Mansikankukka. Kuva: Anja Hiltunen / Yle

Osa kesän mansikkasadosta on tuhoutunut hallan takia.

Alkukesän aikana on ollut useita hallaöitä eli lämpötila maanpinnassa on laskenut alle nollan. Halla on tuhonnut monin paikoin jopa 80 prosenttia mansikkasadosta.

Tuhoja on tullut esimerkiksi Pohjois-Savossa Suonenjoella, jossa viljellään paljon mansikkaa. Esimerkiksi suositun Polka-mansikkalajikkeen kukat ovat tuhoutuneet joillakin tiloilla melkein kokonaan hallan takia.

Uimavesien lämpötila

Lapsi leikkii vedessä.
Etelä-Suomen järvissä tarkenee leikkiä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Etelä-Suomessa uimavedet ovat vähän lämpimämpiä kuin tavallisesti kesäkuun puolivälissä.

Maan etelä- ja länsiosissa järvien pintaveden lämpötila on noin 15-19 astetta.

Pohjoisessa järvivesi sen sijaan on vähän kylmempää kuin tavallisesti. Lapin järvissä pintaveden lämpötila on noin 8-14 astetta.

Juhannusviikolla sataa

Sataa vettä
Ensi viikolla Suomeen tulee useita sadealueita.

Sää muuttuu sateiseksi ja tuuliseksi.

Ilmatieteen laitos kertoo, että ensi viikolla Suomeen tulee useita sadealueita. Ukkoskuuroja saadaan ainakin Pohjois- ja Itä-Suomessa. Tiistaina vettä sataa myös Etelä-Suomessa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että myös juhannuksena on viileää ja sateista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä