Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 18.8.2022 (tv)

Sormenjäljet. Oder-joki. Tekstiilijäte. EM-kulta. Sää.

Torstai 18.8.2022 (radio)

Sormenjäljet

Kumihanskainen käsi pyörittelee sutia seinällä jossa on sormenjälkiä.
Sormenjälkiä tutkitaan. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Passien sormenjälkitietoja halutaan käyttää rikosten tutkinnassa.

Sisäministeriö selvittää, voiko poliisi käyttää passi- ja henkilökorttirekisterien sormenjälkiä rikostorjunnassa.

Poliisi sanoo, että useat vakavat rikokset voivat selvitä, jos tiedot annetaan rikostutkijoiden käyttöön.

Rekistereissä on noin 3 miljoonan henkilön sormenjäljet.

Selvitys annetaan eduskunnan hallintovaliokunnalle lähiviikkoina.

Kylmälaitteet

Kylmää vaativien tuotteiden välikkö, oikealla rasvapaketteja, käytävän toisella puolella valmisruokia, käytävän päässä joitakin asiakkaita.
Kylmälaitteet kuluttavat paljon sähköä. Avoimet kuluttavat enemmän kuin suljetut. Pakastekaapeissa on useimmiten kansi tai ovi. Kuva: Saara Hirvonen / Yle

Suomessa kaupan ala käyttää noin 3–4 prosenttia kaikesta sähköstä. Eniten sähköä kuluu valaistukseen ja kylmälaitteisiin.

Monissa marketeissa on kymmeniä metrejä avoimia kylmähyllyjä. Niissä on yleensä eineksiä, lihoja ja maitotuotteita.

Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivan asiantuntija Harri Heinaro suosittelee suljettuja hyllyjä. Ne voivat kuluttaa sähköä noin 40 prosenttia vähemmän kuin avohyllyt.

Kaupan alan suurimmat ketjut ovat S- ja K-ryhmä sekä Lidl. Ne kertovat, että ovien ja kansien käyttö on suositus kaikissa myymälöissä, joita uudistetaan.

Uusimiseen menee vielä vuosia.

Korona ja kortisoli

Positiivista tulosta näyttävä koronan kotitesti.
Koronasairaus on monilla ihmisillä pitkäkestoinen. Kuva: Antti Seppälä / Yle

EM-kulta

Wilma Murto jublar.
Wilma Murto hyppäsi EM-kultaa seiväshypyssä. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Vielä iloinen urheilu-uutinen.

Suomi on saanut uuden Euroopan-mestarin yleisurheilussa. Wilma Murto voitti myöhään keskiviikkona seiväshypyn Euroopan- mestaruuden Münchenissä.

Murto voitti kultaa tuloksella 485. Murron aiempi Suomen ennätys parani nyt 13 senttimetriä.

Murron voittotulos 485 on EM-kisaennätys ja tämän vuoden toiseksi kovin tulos koko maailmassa.

Wilma Murron voitto on historiallinen: viimeksi suomalaisnainen on voittanut yleisurheilussa EM-kultaa vuonna 1994.

Sää

Kolme punaisena ja oranssina hehkuvaa sääkarttaa vierekkäin. Pe, la ja su.

Etelästä virtaa perjantaina lämmintä ilmaa. Sade- ja ukkoskuuroja tulee monin paikoin lännessä ja pohjoisessa. Lapissa päivä on paikoin sateinen.

Maan etelä- ja keskiosassa lämpötila kohoaa 25 ja 30 asteen välille. Lauantaina Lapissakin lämpötila nousee 25 asteeseen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä