Tiistai 20.4.2021 (tv)
Sijaispula. Nasa. Disko. Sää.
Sijaispula. Nasa. Disko. Sää.
Metsäjätti Stora Enso vähentää rajusti paperituotantoa. Firma aikoo sulkea Suomessa Veitsiluodon tehtaan Kemissä.
Ruotsissa aiotaan sulkea Kvarnsvedenin tehdas. Paperin kysyntä on heikkoa, ja molemmat tehtaat tuottavat tappiota.
Veitsiluodossa katoaa 670 työpaikkaa ja Ruotsissa 440 työpaikkaa.
Veitsiluodon tehdas on maailman pohjoisin paperitehdas. Se on myös yksi Euroopan suurimmista paperi- ja kartonkitehtaista. Se on toiminut lähes 100 vuotta.
Stora Enso aikoo keskittyä pakkauksiin, rakentamisratkaisuihin ja biomateriaaleihin.
Pääministeri Sanna Marin on luvannut, että hallitus tukee työntekijöitä ja Kemin alueen taloutta.
Paperiliitto sanoo, että sulkeminen ja irtisanomismäärä ovat teollisuusalan historian suurimmat.
Poliisi epäilee useita alaikäisiä taposta Helsingissä. 24-vuotias uhri kuoli Helsingin päärautatieasemalla maanantai-iltana.
Asemalla oli noin 10 ihmisen joukkotappelu, jonka seurauksena yksi ihminen kuoli.
Uhri menehtyi puukotukseen tapahtumapaikalla.
Poliisi tavoitti osan epäillyistä heti tapahtuneen jälkeen. Kaikki epäillyt ovat alaikäisiä.
Verottajan päätös pimittää tietoja suurituloisten verotuslistasta on laiton. Asiasta päätti Helsingin hallinto-oikeus.
Verottajan täytyy kertoa, ketkä ovat pyytäneet omien verotietojen poistoa suurituloisimpien listalta.
Viime vuonna 4 600 ihmistä pyysi poistamaan tietoja listalta. He vetosivat tietosuoja-asetukseen.
Yle ja muut mediat valittivat verottajan salauspäätöksestä. Verohallinto ei kuitenkaan suostunut kertomaan medialle, ketkä pyysivät nimiä pois.
Havis Amandan patsas eli Manta on jo saanut ylioppilaslakin. Manta sijaitsee Helsingin Kauppatorin laidalla.
Lakitusvuorossa olivat Hanken Svenska Handelshögskolanin eli ruotsinkielisen kauppakorkeakoulun ylioppilaskunta. Manta sai lakituksessa myös kasvomaskin.
Perinteisesti Manta lakitetaan vappuaattona ja lakitusta seuraa satoja ihmisiä.
Viime vappuna patsas lakitettiin virtuaalisesti koronapandemian vuoksi. Patsas myös peitettiin vaneriaidalla. Tänäkin vuonna patsas viettää vappua turvassa aitojen sisällä.
Yli 100-vuotiasta Mantaa halutaan suojata liian kovalta käsittelyltä.