Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 21.1.2017 (tv)

Nuoret näkevät Suomen tulevaisuuden synkkänä. Outoa ruokaa lautaselle. Vanhat pärjäävät, jos he liikkuvat. Suomalainen design Venäjälle.

Maanantai 20.11.2017 (radio)


Tutkijat taistelevat muovijätettä vastaan

Muovipussi valokuvattuna Punaisessameressa, Egyptin rannikolla.
Muovi meressä on iso ongelma. Kuva: Mike Nelson / EPA

Suomalaiset tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla voidaan vähentää muovijätettä merissä. Maailman merissä on paljon muovijätettä ja se on iso ongelma.

Esimerkiksi suihkusaippuassa ja hammastahnassa on muovihelmiä. Ne hankaavat ihoa ja sen takia ne puhdistavat. Myös uusi aine puhdistaa, mutta se myös hajoaa luonnossa.

Uudet helmet eivät siis ole muovihelmiä vaan selluhelmiä.

Tutkijat etsivät aineita, joilla esimerkiksi kierrätyspaperista ja käytetyistä vaatteista voi tehdä uutta materiaalia.

Autoilija törmäsi lapseen

Mies ylittämässä katua.
Poliisi pyytää havaintoja autoilijasta, joka törmäsi lapseen. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Autoilija törmäsi Helsingissä lapseen, joka ylitti suojatietä. Autoilija pakeni paikalta. Poliisi pyytää havaintoja autoilijasta. Autoilija törmäsi lapseen sunnuntaina Itäkeskuksessa.

Poliisi sanoo, että 6-vuotias poika ylitti suojatietä isän kanssa. Auto törmäsi lapseen kovalla vauhdilla. Hänet vietiin sairaalaan tutkimuksiin.

Länsimetrolla pääsi hyvin töihin

Taideteos Tapiolan metroaseman laiturilla.
Taideteos Tapiolan metroaseman laiturilla. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Länsimetro kulki hyvin maanantaina aamulla, kun ihmiset ajoivat sillä töihin. Ihmiset kulkivat maanantaina aamulla Länsimetrolla ensimmäistä kertaa töihin.

Länsimetro avautui lauantaina. Päivän aikana metrolla matkusti jopa 220 000 ihmistä. Länsimetro kulkee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen.

Poliisi ottanut kiinni monta valepoliisia

Poliisin käyttämät käsiraudat.
Valepoliisina esiintyminen voi olla petos. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisi on kirjannut Suomessa tänä vuonna jo yli 800 rikosilmoitusta valepoliiseseista. Valepoliisi on ihminen, joka esiintyy poliisina. Valepoliiseja epäillään esimerkiksi petoksesta.

Valepoliisit ovat esimerkiksi kysyneet ihmisiltä pankkitunnuksia. Poliisi sanoo, että se ei koskaan kysy ihmisten pankkitunnuksia

Merkelin asema on uhattuna

Liittokansleri Angela Merkel, taustalla CSU:n puheenjohtaja Horst Seehofer
Saksassa on vaikeaa. Kuva: Felipe Trueba / EPA

Saksassa hallitus neuvottelee ja neuvotteluissa on nyt ongelmia.

Liberaali puolue ilmoitti yllättäen, että se lähtee neuvotteluista. Neuvottelujen loppuminen uhkaa Angela Merkelin neljättä kautta.

Merkel on Saksan liittokansleri. Merkeliä pidetään takaajana sille, että Euroopan Unioni pysyy vakaana.

Kulttijohtaja Manson on kuollut

Sarjamurhaaja Charles Mansonia tuodaan oikeuden eteen.
Sarjamurhaaja Charles Mansonia tuotiin oikeuden eteen joulukuussa 1969. Kuva: AOP

Sarjamurhaaja Charles Mansonia tuotiin oikeuden eteen joulukuussa 1969.Yhdysvalloissa pahamaisen kultin johtaja Charles Manson on kuollut.

Mansonin johtama ryhmä murhasi elokuvaohjaaja Roman Polanskin vaimon, näyttelijä Sharon Taten. Ryhmä murhasi myös kuusi muuta ihmistä.

Murhat tapahtuivat 60-luvun lopulla. Manson oli loppuelämänsä vankilassa. Manson oli 83-vuotias, kun hän kuoli.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä