Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 28.6.2017 (tv)

Kolean kesän myynti. Kodinkoneiden paloturvallisuus. Ruokolahden leijona. Lintujen pesintä. Sää lämpenee.

Keskiviikko 28.6.2017 (radio)

Kylmä sää haittaa kauppojen ja ravintoloiden kesämyyntiä

Ihmisiä jäätelökioskilla.
Jäätelö käy kaupaksi, kun kesä on lämmin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Jäätelökioskeissa ja kesäkahviloissa on hiljaista, koska kesä on ollut kylmä.

Ne eivät saa tänä kesänä tarpeeksi rahaa.

Myös kauppojen ja ravintoloiden omistajat ovat huolissaan.

Kesävaatteita, rantaleluja ja puutarhatuotteita on ostettu kaupasta vain vähän. Myös grillimakkaraa on ostettu vähemmän kuin viime vuonna.

Matkatoimistot ovat kuitenkin tyytyväisiä. Ne ovat myyneet paljon ulkomaanmatkoja tänä kesänä. Moni suomalainen lähtee ulkomaille, koska Suomessa on niin kylmä. 

 

Tietokonevirus Petja leviää maailmalla

Petyan esittämä kiristysviesti
Haittaohjelmalla yritetään kiristää tietokoneen omistajaa. Haittaohjelma lukitsee koneen ja vaatii maksua siitä, että lukitus poistetaan. Kuva: Viestintavirasto

Tietokoneisiin on levinnyt paha virus eli haittaohjelma. Uutta haittaohjelmaa sanotaan Petjaksi.

Haittaohjelman avulla on tehty kyberhyökkäyksiä etenkin yritysten tietokoneisiin.

Haittaohjelmalla voi lukita tietokoneen ja vaatia koneen omistajalta rahaa.

Haittaohjelman käyttö alkoi Ukrainassa ja Venäjällä. Sitä on havaittu myös Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa.

Myös Suomessa on havaintoja Petja-haittaohjelmasta.

 

Poliisi esittää vangitsemisia pizzeriapalosta

Pizzeriassa syttyi sunnuntai-iltana tulipalo, joka oli polttopulloisku kertoo poliisi.
Poliisi otti pizzerian palon jälkeen kiinni kaksi miestä. Heitä esitetään nyt vangittaviksi. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Poliisi esittää, että kaksi miestä vangitaan Espoon pizzeriapalon takia.

Paloa tutkitaan törkeänä tuhotyönä.

Tulipalo syttyi sunnuntai-iltana Espoon Kyyhkysmäessä, kun pizzerian ikkunaan heitettiin polttopullo.

Ravintola tuhoutui palossa.

 

Poliisi hyökkäsi helikopterilla Venezuelassa

Venezuelan pääkaupungissa Caracasissa tulitettiin helikopterista maan sisäministeriötä ja heitettiin kranaatteja korkeimman oikeuden rakennusta päin tiistaina 27. kesäkuuta 2017.
Venezuelassa poliisi kertoo, että hän hyökkäsi helikopterilla maan hallintorakennuksia vastaan. Kuva: Caraota Digital / Reuters

Venezuelan pääkaupungissa Caracasissa on tulitettu hallintorakennuksia poliisin helikopterista.

Poliisihelikopterista heitettiin kranaatteja korkeimman oikeuden rakennusta päin ja ammuttiin sisäministeriötä, kertovat Venezuelan viranomaiset.

Entinen poliisilentäjä Oscar Perez sanoo videolla, että hän teki iskun. Perez ja joukko sotilaita, poliiseja ja siviilejä vastustavat Venezuelan presidenttiä.

Venezuelassa on ollut pitkään levotonta. Siellä on ollut paljon mielenosoituksia presidenttiä vastaan.

 

Kodinkone voi aiheuttaa tulipalon

Pelastuspäällikkö Jyri Silmäri lähestyy paloa sammutuspeiton suojassa.
Sammutuspeitto on hyvä väline pienen tulipalon sammuttamisessa. Kuva: Paavo Koponen / Yle

Kodin sähkölaitteet eli kodinkoneet voivat aiheuttaa tulipalon. Esimerkiksi leivänpaahdin tai pyykkikone voivat syttyä palamaan.

Pelastuslaitos sanoo, että kodinkone kannattaa sammuttaa itse, jos se syttyy palamaan. Palokunta ei ehkä ehdi ajoissa paikalle.

Pienen palon voi sammuttaa nopeasti esimerkiksi sammutuspeitolla tai vaahtosammuttimella. 

Pelastuslaitos sanoo, että kodinkoneet kannattaa pitää puhtaina ja ehjinä. Silloin ne eivät syty helposti palamaan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä