Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 15.8.2018 (tv)

Italiassa siltaromahduksen uhriluku kasvaa. Ruotsissa poltettiin taas autoja. Luokkahuoneet ja pulpetit katoavat peruskouluista. Helsinkiläiset innostuivat pyöräilemään. Säätiedot.

Keskiviikko 15.8.2018 (radio)

Metsäpaloja on ollut paljon

Puu palaa juuresta.
Pyhärannassa Varsinais-Suomessa paloi metsää heinäkuussa. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Suomessa on ollut tänä vuonna metsäpaloja enemmän kuin tavallisesti.

Metsäpaloja on ollut tänä vuonna jo noin 3300. Tavallisesti metsäpaloja on koko vuoden aikana vähän yli 2000, kertoo pelastusylitarkastaja Rami Ruuska sisäministeriöstä.

Ruotsissa on tänä vuonna ollut monta suurpaloa, joita on ollut vaikea sammuttaa. Ruotsissa metsää on palanut kesän aikana noin 20 000 hehtaaria.

Myös Suomessa metsäpalot ovat tänä vuonna olleet keskimääräistä isompia. Ne eivät kuitenkaan ole olleet yhtä isoja ja vaikeita kuin Ruotsissa, Rami Ruuska sanoo.

Ruotsin poliisi etsii tuhopolttajia

Palaneita autoja parkkipaikalla Göteborgissa.
Ruotsissa poltettiin maanantai-iltana melkein sata autoa. Kuva: Adam Ihse / EPA

Ruotsin poliisi on ottanut kiinni kaksi ihmistä, joita epäillään autotuhopoltoista. Poliisi myös kertoo, että Turkin rajapoliisi on ottanut kiinni yhden ihmisen, jonka Ruotsin poliisi on etsintäkuuluttanut tuhopoltoista.

Ruotsissa poltettiin toissayönä melkein sata autoa. Viime yönä neljä autoa sytytettiin tuleen.

Yhdellä palopaikalla kuvattiin video, jossa tulipaloja sytyttävät nuoret, joilla on naamiot ja tummat vaatteet.

Italiassa raivataan romahtanutta siltaa

Romahtanut moottoritiesilta Genovassa.
Romahtanut moottoritiesilta Genovassa. Kuva: Valery Hache / AFP

Italiassa Genovassa jatketaan eilisen siltaromahduksen raivaustöitä.

Kuolleita on löytynyt jo 39, kertoo Italian sisäministeriö.

Moottoritien silta romahti eilen noin sadan metrin matkalta. Yli 30 autoa putosi melkein 50 metrin korkeudesta.

Perhoskannat vahvistuivat

Sinisiipi. Kuva: Erkki Suonio / YLE

Tämä kesä on ollut hyvä perhosille. Suomen ympäristökeskus kertoo, että päiväperhosia oli enemmän kuin edellisvuosina.

Tänä kesänä oli paljon esimerkiksi sinisiipiä ja hopeatäpliä. Myös esimerkiksi nokkosperhosia, ohdakeperhosia ja keisarinviittoja on ollut enemmän kuin viime kesänä.

Pitkän helleaallon takia päiväperhoset kuoriutuivat jopa 3 viikkoa etuajassa.

Pohjoisessa oli jo pakkasyö

Perjantain, lauantain ja sunnuntain sääennustegrafiikkaa.
Kesä jatkuu vielä. Kuva: Yle Sää

Kesä taitaa vaihtua vähitellen syksyksi, sillä ensimmäiset yöpakkaset on mitattu.

Viime yönä mitattiin pakkasta yhteensä 6 eri mittausasemalla Pohjois-Suomessa. Miinusasteita mitattiin esimerkiksi Taivalkoskella, Ylitorniossa ja Vaalassa.

Ilmatieteen laitos sanoo, että ensimmäiset yöpakkaset tulivat nyt vähän aikaisemmin kuin tavallisesti.

Myös ensi yönä voi olla pakkasta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Meteorologi Marjo Hoikkanen kuitenkin sanoo, että kesä jatkuu yhä. Ja sääkin lämpenee taas loppuviikosta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä