Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.6.2017 (tv)

Suomessa vietetään juhannusta. Britannia ja Euroopan unioni keskustelevat Britannian EU-erosta. Sipoossa potilaat saavat metsäterapiaa. Valtti-koira ajaa hanhet pois pellolta. Juhannuksen säätiedot.

Perjantai 23.6.2017 (radio)

 

Juhannus

Laituri, tyyni ilta.
Juhannusyö järven rannalla on monen suomalaisen toive. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa on nyt juhannus. Perjantaina on vietetty juhannusaattoa.

Kokot ovat syttyneet eri puolilla Suomea. Kokkojen polttaminen on Suomessa vanha tapa.

Juhannus on myös Suomen lipun päivä. Lippu nostetaan lipputankoon juhannusaattona illalla, ja lippu on ylhäällä koko juhannusyön ja juhannuspäivän.

Monet matkustavat juhannuksena mökille, mutta nykyään juhannusta voi viettää myös kaupungissa. Esimerkiksi Helsingissä on juhannuksena paljon tekemistä. Seurasaaressa järjestetään joka juhannus suuret juhannusjuhlat. Myös Korkeasaaren eläintarha ja Linnanmäen huvipuisto ovat auki.

Lontoon tulipalo

Palanut tornitalo Lontoossa 16. kesäkuuta 2017.
Grenfell Tower -tornitalo Lontoossa 16. kesäkuuta 2017. Kuva: Chris J Ratcliffe / AFP

Britanniassa poliisi on kertonut, mikä oli Lontoon suuren tulipalon syy. Lontoossa paloi viime viikolla tornitalo, ja noin 80 ihmistä kuoli.

Poliisi kertoo, että tulipalo alkoi jääkaappi-pakastimesta. Tuli levisi nopeasti, koska talon ulkoseinät olivat materiaalia, johon tuli tarttui helposti.

Pelätään, että 600 kerrostalossa Englannissa voi olla samanlaista materiaalia. Viranomaiset tekevät rakennuksissa testejä.

Britannia ja EU

Maysaapuu lippujen välissä.
Pääministeri Theresa May Brysselissä. Kuva: Emmanuel Dunand / AFP

Britannia ja Euroopan unioni ovat aloittaneet tällä viikolla keskustelut Britannian EU-erosta.

Tärkeä asia on esimerkiksi se, mitä tapahtuu EU-maiden kansalaisille Britanniassa ja Britannian kansalaisille EU-maissa.

Britannian pääministeri Theresa May ehdottaa, että EU-maiden kansalaiset saavat jäädä Britanniaan myös eron jälkeen. Jos he ovat asuneet Britanniassa tarpeeksi kauan, he voivat hakea pysyvää oleskelulupaa ja saada samat palvelut kuin britit.

May haluaa, että EU-maat kohtelevat brittejä samalla tavalla. Neuvottelut asiasta jatkuvat.

Britanniassa asuu 3 miljoonaa muiden EU-maiden kansalaista. Muissa EU-maissa asuu 1,5 miljoonaa brittiä.

Valoisat yöt

Mies nukkuu unimaski kasvoillaan.
Unimaskissa voi olla hauska kuva. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Suomen yöt ovat tähän aikaan vuodesta valoisia. Valoisat yöt ovat kauniita, mutta monien on vaikea nukkua.

Unimaski on yksi keino parantaa unta kesällä. Unimaski pannaan kasvoille, niin että se peittää silmät. Unimaskeja myydään esimerkiksi apteekeissa.

Valoisat yöt eivät ole ongelma ulkomaalaisille turisteille. Turistien mielestä on ihmeellistä ja eksoottista, että Suomessa voi lähteä yöllä ulos kävelemään.

Selkouutiset toivottaa kaikille kaunista ja valoisaa juhannusta!

Juhannuskokko
Kuva: Mostphotos
 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä