Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 31.3.2023 (tv)

Suomen Nato-jäsenyyden hyväksyminen. Jäsenyyden eteneminen. Suomalisten tyytyväisyys. Sääennuste.

Lauantai 1.4.2023 (radio)


Eduskuntavaalit

Äänestyskoppeja koulun voimistelusalissa.
Äänestäjiä äänestyskopeissa. Kukaan ei saa katsoa, ketä joku toinen äänestää. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Eduskuntavaalit järjestetään tänä viikonloppuna. Vaalipäivä on nyt sunnuntaina.

Lauantaina ehdokkaat ovat vielä tavanneet ihmisiä eri puolilla Suomea. Vaalipäivänä sunnuntaina vaalikampanjat ovat jo kiellettyjä.

Äänestäjät voivat etsiä hyvää ehdokasta myös Ylen vaalikoneesta. Se löytyy nettiosoitteesta yle.fi.

Äänestyspaikat aukeavat sunnuntaina aamulla kello 9, ja ne menevät kiinni sunnuntaina illalla kello 20.

Vaalipäivänä äänestäjä voi äänestää siinä äänestyspaikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessa. Äänioikeusilmoitus on tullut postissa.

Eduskuntavaaleissa valitaan 200 kansanedustajaa. He päättävät Suomen asioista seuraavien 4 vuoden aikana.

Nato-jäsenyys

Kuva turkinkielisestä nettilehdestä.
Turkin virallisessa lehdessä julkaistiin ilmoitus Suomen Nato-jäsenyyden hyväksymisestä. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle, kuvakaappaus Turkin virallisesta lehdestä

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan on vahvistanut lain, jolla Turkki hyväksyy Suomen puolustusliitto Natoon. Turkin parlamentti hyväksyi Suomen Nato-jäsenyyden torstaina.

Turkki oli viimeinen Nato-maa, joka hyväksyi Suomen jäsenyyden. Nyt kaikki Nato-maat ovat hyväksyneet Suomen Natoon, ja Suomen Nato-jäsenyys on varma.

Suomi haki Naton jäsenyyttä viime vuoden toukokuussa. Nato-jäsenyyden avulla Suomi haluaa parantaa omaa turvallisuutta. Euroopassa on pitkästä aikaa sota, koska Venäjä on hyökännyt Ukrainaan.

Nato-lippu

Sinivalkoinen Nato-lippu.
Kuva: Pertti Aherva/Yle

Monet suomalaiset haluavat ostaa Nato-lipun omaan käyttöön. Näin kertoo firma, joka valmistaa lippuja.

Suomessa jokainen saa ostaa Nato-lipun, jos haluaa. Suomen laki ei kiellä Nato-lippua kotipihan lipputangossa.

Lintujen kevätmuutto

Hanhien kevätmuuttoa
Muuttolinnut viettävät talven etelässä ja palaavat Suomeen keväällä. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Lintujen kevätmuutto etelästä Suomeen on hidastunut talvisen sään takia. Näin sanoo lintujärjestö Birdlife Suomi.

Lintujen kevätmuutossa on ollut noin viikon tauko lumen ja pakkasen takia. Monet muuttolinnut ehtivät jo tulla Suomeen, mutta ne kääntyivät huonon sään takia takaisin kohti etelää.

Birdlife Suomi sanoo, että tilanne ei ole harvinainen. Sää vaikuttaa usein lintujen kevätmuuton etenemiseen.

Sää

sääkartta

Sunnuntain eli vaalipäivän sää on selkeä. Vain idässä voi sataa vähän lunta.

Lämpötila on iltapäivällä +3 ja -3 asteen välillä. Pohjoistuulen takia lämpötila kuitenkin tuntuu kylmemmältä.

Maanantaina on poutaa, eli sateita ei tule. Aurinko paistaa suuressa osassa maata.

Myös maanantaina lämpötila on päivällä nollan tienoilla. Yöt ovat kuitenkin nyt kylmiä koko maassa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä