Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 18.12.2018 (tv)

Irtisanomisia tänä vuonna vähän. Opettajat toivovat numeroarvostelua. Muovijäte on iso ongelma. Lappiin rakennetaan suuria lumilinnoja. (Pahoittelemme ongelmia tekstityksessä.)

Tiistai 18.12.2018 (radio)


Irtisanomislaki hyväksyttiin

Eduskuntatalo
Monet ammattiliitot vastustivat irtisanomislakia. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eduskunta on hyväksynyt uuden irtisanomislain.

Pienet firmat voivat sanoa irti työntekijän aiempaa helpommin. Lakiin ei tullut mainintaa firmojen koosta. Monet ammattiliitot vastustivat lakia irtisanomisten helpottamisesta.

Hallitus sanoo, että laki auttaa työpaikkojen syntymistä pieniin firmoihin.

Talouskasvu hidastuu

Aluksia lastataan Vuosaaren satamassa.
Suomen vienti vetää. Jos vienti hidastuu, se vaikuttaa Suomen talouteen. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen Pankki ennustaa, että talouskasvu hidastuu ensi vuonna vähän. Myös seuraavana vuonna talouskasvu hidastuu, Suomen Pankki ennustaa.

Suomen vienti ulkomaille on kasvanut. Vienti voi hidastua. Suomen Pankki arvioi, että tänä vuonna Suomeen syntyy noin 60 000 uutta työpaikkaa.

Luontotyyppien tila heikentyy

Kanervamittari (Chlorissa viridata)
Suomessa on noin 400 luontotyyppiä. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Suomen luonto voi huonosti. Luontotyyppejä uhkaavat metsien uudistaminen, metsien hoito, peltojen rakentaminen ja vesien rehevöityminen. Luontotyyppejä ovat esimerkiksi metsä tai niitty. Luontotyyppien tila on heikentynyt jo 10 vuotta. Suomessa on noin 400 luontotyyppiä.

Poliisille uusia panssariautoja

Poliisin käyttöön hankittuja panssaroituja ajoneuvoja esiteltiin Helsingin poliisilaitoksen tiloissa 18. joulukuuta 2018.
Poiisi hankkii 15 luotisuojattua Mercedes-Benz-merkkistä autoa tämän ja ensi vuoden aikana. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Poliisille tulee uusia panssariajoneuvoja. Poliisi ostaa 15 luodinkestävää panssariajoneuvoa. Panssariajoneuvoja tulee kaikkien poliisilaitoksien käyttöön. Suomessa on 11 poliisilaitosta.

Poliisi voi käyttää panssariajoneuvoja esimerkiksi yleisötapahtumissa ja hälytystehtävissä.

Autojen päästövähennyksistä syntyi sopu

Autoja risteyksessä talvella
Liikenne tuottaa paljon päästöjä. Kuva: YLE / Tiina Kokko

EU:ssa on päästy sopimukseen autojen päästöistä. Uusien autojen päästöjen pitää vähentyä vuoteen 2030 mennessä paljon.

Autotehtaiden pitää rakentaa autoja, joista tulee vähemmän saasteita. Autojen päästötavoitteista on neuvoteltu pitkään.

Pakkasta ja lumisadetta

Tyhjä Turunväylä lumisateessa.
Lumen vuoksi voi olla liukasta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Talvinen sää jatkuu. Enimmäkseen on pilvistä ja monin paikoin sataa lunta.
Koko maassa on pakkasta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä