Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 2.12.2022 (tv)

Sähkövero. Veteraanijuhlat. Ukrainalaistytön päiväkirja. Sää.

Perjantai 2.12.2022 (radio)


Marin Australiassa

Anthony Albanese ja Sanna Marin kävelyllä, heidän edessään kävelee valkoinen koira.
Sanna Marin Australian pääministeri Anthony Albanesen kanssa Sydneyssä 2. joulukuuta. Kuva: Dan Himbrechts / EPA Kuva: Dan Himbrechts / EPA

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että Eurooppa ei ole tarpeeksi vahva. Venäjän sota Ukrainassa on näyttänyt, että Euroopalla on vaikeuksia ilman USA:ta.

Pääministeri Marin puhui Australiassa, jossa hän on vieraillut. Marin tapasi vierailulla Australian pääministerin.

Marin sanoi myös, että Ukrainan pitää saada kaikki mahdollinen apu, jotta se voittaa sodan.

Ukrainan armeijan menetykset

Ukrainalainen panssarivaunu takana ajavasta autosta kuvattuna.
Ukrainan armeijan panssarivaunu. Kuva: Anatolii Stepanov / AFP

Ukraina on menettänyt paljon sotilaita, sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi maahan. 

Ukraina arvioi, että sodassa on kuollut yli 10 000 ukrainalaista sotilasta. Kuolleita ukrainalaisia sotilaita voi olla jopa 13 000.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Sähköveron alennus

Sähköpatteri.
Sähköverolla on iso merkitys, jos talossa on sähkölämmitys. Kuva: Jyrki Utriainen / Yle

Sähkön hinta laskee, koska sähkövero alenee. 

Tavallisesti sähköstä pitää maksaa veroa 24 prosenttia. Tänä talvena sähkövero on vain 10 prosenttia.

Esimerkiksi omakotitalon asukas säästää noin 100 euroa kuukaudessa, jos talossa on sähkölämmitys.

Pieni sähkövero on voimassa joulukuun alusta huhtikuun loppuun.

Näin valtio haluaa auttaa ihmisiä, joilla on vaikeuksia maksaa sähkölaskuja.

Venäjän sota Ukrainassa on nostanut sähkön hintaa koko Euroopassa.

Maanteiden valot

Lumisadetta.
Kuva: Risto Degerman / Yle

Osa maanteiden valoista joudutaan ehkä sammuttamaan, jos sähköstä tulee talvella pulaa.

Jos sähköä pitää säästää, osa maanteiden valoista voidaan sammuttaa aamulla kello 7 ja 9 välillä ja illalla kello 16 ja 19 välillä.

Sähköä tarvitaan eniten juuri aamulla, kun ihmiset heräävät. Sähköä kulutetaan paljon myös illalla, kun ihmiset tulevat töistä kotiin. Siksi sähköstä voi tulla pulaa näihin aikoihin.

Teiden valoja ei aiota sammuttaa alueilla, joilla on paljon liikennettä. Valot aiotaan pitää päällä myös risteyksissä ja aamulla koulujen lähellä.

Joulukuun sääennuste

Lahden kaupunginkirjasto talvimaisemassa.
Tänä vuonna joulukuussa on pakkasta. Kuva: Emilia Malin / Yle

Joulukuusta tulee ehkä vähän kylmempi kuin tavallisesti. Näin ennustaa Ylen meteorologi Elias Paakkanen. 

Joulukuun puolivälissä on ehkä 3-6 astetta kylmempää kuin tavallisesti. Se tarkoittaa, että päivälämpötila on pakkasen puolella myös Etelä-Suomessa.

Myös jouluviikolla voi olla vähän pakkasta, ja lumi ehkä pysyy maassa myös etelässä. Nyt Etelä-Suomessa on 1-10 senttimetriä lunta.

Lauantain sääennuste

sääkartta

Lauantain sääennuste lupaa Itä-Suomeen lumisadetta. Myös pohjoisessa voi vähän lunta sataa, mutta suuressa osassa maata on poutaa ja pilvistä. Pakkasta on noin 5 astetta, ja tuuli on heikkoa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä