Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 13.11.2018 (tv)

Ammattisotilaiden työaika. Lasten kohtelu laitoksissa. Suomalaisten velkaantuminen. Bensa-asemien erikoiset hinnat.

Keskiviikkona 14.11. televisiossa ei ole selkouutisia, koska tv näyttää keskustelua eduskunnasta.

Keskiviikko 14.11.2018 (radio)


Hintojen nousu

Mieshenkilö polttaa tupakkaa.
Tupakan hinta on noussut. Kuva: Mari Kahila / Yle

Hinnat ovat vähän nousseet. Hinnat olivat tämän vuoden lokakuussa 1,5 prosenttia korkeampia kuin viime vuoden lokakuussa. Sähkö, bensiini ja tupakka ovat kallistuneet eniten.

Jotkut hinnat ovat nyt halvempia kuin vuosi sitten. Lasten päivähoito ja matkapuhelimet ovat halventuneet eniten.

Tiedot ovat Tilastokeskukselta.

Lapin jouluturistit

Kittilän matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 26 prosenttia.
Kittilän lentoasema on valmis ottamaan vastaan jouluturistit. Kuva: Finavia

Lappiin odotetaan paljon turisteja jouluna. Lappiin tulee tänä jouluna noin 680 tilauslentoa eli charterlentoa. Se on 15 prosenttia enemmän kuin viime jouluna.

Jouluturisteja tulee monista maista. Suurin osa jouluturisteista tulee Britanniasta. Lentokoneita laskeutuu esimerkiksi Joulupukin kaupunkiin Rovaniemelle.

Liikenne kasvaa eniten Kittilän lentokentällä. Kittilän lentoaseman remontti on pian valmis, ja lentoasema on nyt paljon suurempi kuin ennen. Remontti maksoi 20 miljoonaa euroa.

Nuorten parisuhdesanasto

Nuoripari joen rannalla.
Joko tässä "aletaan oleen"? Kuva: Pixabay

Kieli muuttuu. Nuoret puhuvat esimerkiksi parisuhteesta eri sanoilla kuin vanhemmat.

Kahdella nuorella on "juttu", kun he tutustuvat toisiinsa. Silloin nuoret tapaavat niin, että paikalla on myös muita nuoria.

"Säätö" tarkoittaa sitä, että nuoret viettävät jo enemmän aikaa kahdestaan. He voivat esimerkiksi käydä kahdestaan kahvilla.

"Aletaan oleen" tarkoittaa seurustelua. Silloin parisuhde on jo vakava. Nuoret voivat esimerkiksi kertoa suhteesta vanhemmille ja aloittaa seksin.

70-vuotias Charles

Britannian kuninkaallista perhettä RAF100-paraatin juhlien aikana Buckinghamin palatsin parvekkeella seuraamassa ylilentoa Lontoossa, 10. heinäkuuta 2018.
Prinssi Charles (vasemmalla), kuningatar Elisabet (keskellä), prinssit Harry ja William (oikealla). Kuva: STR / EPA

Britanniassa Walesin prinssi Charles on täyttänyt 70 vuotta. Prinssin syntymäpäivä oli keskiviikkona.

Charles on kuningatar Elisabetin vanhin lapsi. Charlesista tulee Britannian hallitsija Elisabetin jälkeen. Kuningatar Elisabet on nyt 92-vuotias.

Prinssit William ja Harry ovat Charlesin lapsia. Prinssit syntyivät, kun Charles oli naimisissa prinsessa Dianan kanssa.

Pilvinen sää

Syksyinen maisema pyörätiestä, jossa jalankulkija ja pyöräilijä merkit.
Sää on nyt kostea ja harmaa. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Säätietoja: Torstaina taivas on pilvinen. Lapissa sataa lunta tai räntää. Muualla maassa sataa paikoin tihkua eli pieniä vesipisaroita. Lämpötila on melkein koko maassa nollan yläpuolella.

Perjantaina sää on melko samanlainen kuin torstaina.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä