Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 18.8.2017 (tv)

Espanjassa on tehty kaksi terrori-iskua. Matkustusilmoitus kannattaa aina tehdä. Suomessa moni somalialainen on työtön. Pääsykokeita uudistetaan. Viikonloppuna on sateista.

Sunnuntai 20.8.2017 (radio)

Turun puukkohyökkäys

Turku puukotus
Poliisi on kuulustellut miestä, jota epäillään perjantain puukkohyökkäyksestä Turussa. Kuva: Tapani Teittinen

Poliisi jatkaa Turun puukkohyökkäyksen tutkintaa.

Poliisi on kuulustellut pääepäiltyä, 18-vuotiasta marokkolaismiestä. Poliisi esittää häntä vangittavaksi maanantaina käräjäoikeudessa.

Poliisi on myös kuulustellut 4 muuta epäiltyä. Vielä on kuitenkin epäselvää, olivatko he jotenkin osallisia puukotuksissa.

Lisäksi poliisi on kuulustellut silminnäkijöitä ja tehnyt kotietsintöjä Turussa.

Turun perjantain puukotuksissa kuoli 2 ihmistä ja 8 haavoittui.

Työttömien haastattelut

Jonotusta Te-toimistossa.
Hallitus on luvannut, että kaikki työttömät haastatellaan 3 kuukauden välein. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Vain vähän yli 50 prosenttia työttömistä haastatellaan niin usein kuin pitää.

Hallitus on luvannut, että työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot haastattelevat kaikki työttömät 3 kuukauden välein. Kuitenkin vain noin 57 prosenttia työttömistä oli haastateltu kesäkuun alussa, kertoo työministeriö.

SAK sanoo, että haastatteluja ei ole tehty, koska TE-toimistoissa ei ehkä ole tarpeeksi työntekijöitä. 

Asuntolainan lyhennysvapaa

Asuntolaina.
Lyhennysvapaan aikana asuntolainasta maksetaan vain korkoa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monet ihmiset ottavat lyhennysvapaata asuntolainasta.

Lyhennysvapaata on ottanut noin 40 prosenttia niistä ihmisistä, joilla on asuntolainaa. Lyhennysvapaata ovat ottaneet etenkin lapsiperheet.

Lyhennysvapaa tarkoittaa sitä, että sovitaan pankin kanssa tauko asuntolainan takaisinmaksulle. Lyhennysvapaan aikana lainasta maksetaan pankille vain korot. Silloin myös lainan takaisinmaksuaika pitenee.

Pankin kannalta lyhennysvapaa on kannattavaa, koska se saa silloin enemmän korkotuloja.

Karhun- ja sorsanmetsästys

Karhu kerää rasvakerrosta ennen painumistaan talviunille.
Karhujen määrä on kasvanut etenkin Itä-Suomessa. Kuva: Tuomo Björksten / Yle

Tänään sunnuntaina on alkanut karhunmetsästyskausi.

Tänä vuonna on annettu lupa kaataa eli metsästää yhteensä 255 karhua. Se on noin 70 enemmän kuin viime vuonna.

Luonnonvarakeskus sanoo, että karhuja on Suomen metsissä enemmän kuin ennen. Aikuisia karhuja on yhteensä ehkä noin 1700. Karhujen määrä on kasvanut etenkin Itä-Suomessa.

Karhunmetsästyskausi kestää lokakuun loppuun.

Tänään alkoi myös sorsanmetsästyskausi. Se kestää joulukuun loppuun.

Suomessa on noin 300 000 ihmistä, jotka harrastavat metsästystä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä