Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 18.7.2018 (tv)

Ruotsissa on metsäpaloja. Lapsen ei ole hyvä mennä yksin uimaan. Pandakarhut Lumi ja Pyry ovat houkutelleet turisteja Ähtäriin. Pohjolan tummaa mehiläistä suojellaan. Säätiedot.

Keskiviikko 18.7.2018 (radio)


Poikien tiedotustilaisuus Thaimaassa

Thaimaalaisen jalkapallojoukkueen pojat tiedotustilaisuudessa Chiang Raissa.
Pojat tulivat iloisina tiedotustilaisuuteen. Kuva: Lillian Suwanrumpha / AFP

Thaimaassa on pidetty iloinen tiedotustilaisuus. Toimittajat saivat tavata pojat, jotka pelastettiin luolasta vähän yli viikko sitten. Pojat pääsivät keskiviikkona pois sairaalasta.

Pojat näyttivät terveiltä ja iloisilta, kun he kertoivat kokemuksista luolassa.

Pojat olivat luolassa yli 2 viikkoa. He eivät päässeet ulos luolasta, koska sadevesi täytti osan luolasta nopeasti.

Nyt pojat pääsevät vihdoin kotiin. Tiedotustilaisuus järjestettiin, että pojat voivat sen jälkeen jatkaa normaalia elämää, ilman että toimittajat häiritsevät heitä.

Finnair menestyi kyselyssä

Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä 16. heinäkuuta 2018.
Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomalainen Finnair on matkustajien mielestä Pohjois-Euroopan paras lentoyhtiö. Kansainväliset matkustajat valitsivat Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi jo 9. kerran.

Yli 20 miljoonaa matkustajaa arvioi yli 300 lentoyhtiötä. Matkustajat arvioivat lentoyhtiöiden asiakaspalvelua lennon aikana ja lentokentillä.

Matkustajien mielestä maailman 3 parasta lentoyhtiötä ovat Singapore Airlines, Qatar Airways ja japanilainen All Nippon Airways.

Lämmintä ilmaa ja vettä

Aurinko paistaa Vaasassa lämpöennätyspäivänä
Tämän kesän lämpöennätys on nyt 33,7 astetta. Kuva: Tuomo Rintamaa / Yle

Suomen kesä on nyt ennätyslämmin. Eri puolilla Suomea on mitattu uusia lämpöennätyksiä.

Lapin uusi lämpöennätys mitattiin Utsjoella. Siellä oli keskiviikkona 33,4 astetta lämmintä.

Länsi-Suomessa Vaasassa mitattiin kaupungin uusi lämpöennätys, 33,7 astetta. Se on myös koko Suomen lämpöennätys tänä kesänä.

Myös uimavedet ovat lämpimiä. Järvissä vesi on nyt jopa 6 astetta lämpimämpää kuin tavallisesti.

Veden lämpötila on yli 25 astetta esimerkiksi Näsijärvessä Tampereen seudulla.

Lasten uimista pitää valvoa

Auringonottajia Hietaniemen uimarannalla Helsingissä 12. heinäkuuta
Lasten on turvallista uida yhdessä muiden kanssa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Lämpimät vedet houkuttelevat ihmisiä uimaan.

Monet vanhemmat kuitenkin miettivät, milloin he voivat päästää lapsen uimaan ilman vanhempia.

Uimaopettajat sanovat, että lapsella pitää olla ainakin kavereita mukana. Lapsen ei ole hyvä mennä yksin uimaan.

Lapsen pitää myös osata uida, jos hän lähtee uimaan ilman vanhempia. Uimataito tarkoittaa, että ihminen pystyy uimaan ainakin 200 metriä.

Vanhempien pitää myös muistaa, että vastuu lapsesta on aina vanhemmilla. Myös silloin kun rannalla on uimavalvoja.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä