Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 22.8.2017 (tv)

Turun puukotusten pääepäilty vangittiin. Laitonta maassaoleskelua koskevaa lakia aiotaan muuttaa. Moni huolehtii huonosti terveydestä, koska rahat eivät riitä. Aurinko pimeni. Sää villenee.

Tiistai 22.8.2017 (radio)

Epäiltyjä vangittiin

Turun puukottajan vangitsemisoikeudenkäynti.
Pääepäiltyä kuultiin videoyhteydellä, koska hän on vielä sairaalassa. Kuva: Eino Kossila / Yle
Turun puukotuksista pääepäiltynä oleva mies on vangittu. Häntä epäillään kahdesta murhasta, jotka on tehty terroristisessa tarkoituksessa.

Lisäksi häntä epäillään kahdeksasta murhan yrityksestä. Pääepäilty myöntää, että hän on aiheuttanut kuolemaan johtaneet teot, mutta ei sitä, että ne ovat murhia. Poliisi selvittää vielä sitä, onko pääepäilty kertonut oikean nimen ja iän.

Pääepäillyn lisäksi kolme muuta miestä on vangittu. Yksi mies vapautettiin eikä häntä enää epäillä osallisuudesta puukotuksiin.

Lakia aiotaan muuttaa

Miehiä varvastossut jalassa
Jotkut turvapaikanhakijat oleskelevat laittomasti Suomessa sen jälkeen, kun ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen. Kuva: Toni Määttä / Yle
Hallitus suunnittelee lakiin muutoksia, jotka vaikeuttavat laitonta oleskelua Suomessa. Rangaistuksia aiotaan koventaa.

Tällä hetkellä laittomasta maassaoleskelusta saa sakkorangaistuksen. Jos laki muuttuu, laittomasti Suomessa oleva voi saada jopa 6 kuukauden vankeusrangaistuksen. Laki voi myös muuttua niin, että poliisi voi paikantaa ihmisen matkapuhelimen perusteella.

Mielenilmaus Torniossa

Turvapaikanhakijoita Tornion järjestelykeskuksen edessä.
Turvapaikanhakijoita Tornion järjestelykeskuksessa Kuva: Kati Teirikko / Yle
Turvapaikanhakijat aikovat järjestää rauhanomaisen mielenilmauksen Torniossa. He haluavat esittää vastalauseen Suomen turvapaikkapolitiikkaa vastaan. Mielenilmaus järjestetään 5. syyskuuta.

Rahat eivät riitä terveydenhoitoon

Lääkäri kuuntelee miehen sydäntä.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
Moni suomalainen huolehtii huonosti omasta terveydestä, koska rahat eivät riitä. Joka viides sanoo, että ei ole ottanut lääkkeitä tai ei ole mennyt lääkäriin tai hoitoon. Erityisesti pienituloiset tinkivät terveydenhoidosta. 

Kela maksaa korvausta lääkekuluista, mutta asiakkaan pitää ensin maksaa itse omavastuuosuus. Se on 50 euroa.

Viileä kesä haittasi hyttysiä

Hyttynen pistää
Viileä kesä oli hyttysille ankea. Kuva: Tarja Porkkala
Viileä kesä on ollut huono hyttysille ja pikkulinnuille. Hyttysiä on ollut vähemmän, koska ankeassa säässä hyttysparvet eivät kasva. Ja pikkulintujen pesintä meni pieleen, koska alkukesä oli niin kylmä.

 

 

 

 

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä