yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 11.12.2017 (tv)

Pankkikonttorien määrä vähenee. Monet koululaiset toivovat todistukseen numeroita aikaisemmin kuin nyt. Milanon Suomi-koulu lähettää terveisiä Italiasta Suomeen.

Maanantai 11.12.2017 (radio)


Nuorten tupakointi

Nuori nainen polttaa tupakkaa.
Nuoret tupakoivat nykyään vähemmän kuin ennen. Kuva: AOP

Nuorten tupakointi vähenee. Tupakointi ei ole nuorten mielestä enää coolia. Se on vain huono tapa.

Tutkija Mikko Piispa on kuitenkin huolissaan muista tupakkatuotteista. Esimerkiksi pojat käyttävät nuuskaa enemmän kuin ennen. Nuuska on tupakkajauhetta, jota pannaan suuhun tai vedetään nenään.

On myös ryhmiä, joissa nuoret tupakoivat enemmän kuin muut. Esimerkiksi ammattikoulujen oppilaat polttavat tupakkaa enemmän kuin lukioiden oppilaat.

Helsingin lapset

Pauliina ja Mami Katami eivät viihtyneet pikku-kaupungissa.
Pauliina ja Mami Katami viihtyvät Helsingissä. Kuva: Markku Rantala / Yle

Lasten määrä kasvaa Helsingissä. Arvioidaan, että kaupunki saa yli 18000 lasta lisää vuoteen 2030 mennessä. Se tarkoittaa, että Helsingissä tarvitaan yli 20 uutta isoa päiväkotia ja 13 uutta isoa koulua.

Monet nuoret perheet haluavat asua Helsingissä. Helsingissä on työpaikkoja ja palveluita ja liikkuminen on helppoa.

Helsinki on poikkeus. Muualla Suomessa lasten määrä vähenee. Tilastokeskus ennustaa, että vuonna 2030 koko Suomessa lapsia on yhtä vähän kuin noin 120 vuotta sitten.

Joulukortit

Sari Pokelan askartelemia joulukortteja pöydällä, aiheina muun muassa enkeleitä, tonttuja ja pupuja.
Suomalaiset lähettävät miljoonia joulukortteja joka vuosi. Kuva: Kati Latva-Teikari / Yle

Tiistaina on viimeinen päivä lähettää joulukortit joulupostimerkillä. Joulupostimerkki on halvempi kuin tavallinen postimerkki.

Suomalaiset lähettävät paljon joulukortteja. Viime vuonna suomalaiset lähettivät 29 miljoonaa joulukorttia. Se on kuitenkin miljoona vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Vaikka joulukorttien määrä vähenee, suomalaiset haluavat jatkaa joulukorttiperinnettä. Joulukorttiperinne on tärkeä etenkin naisille. 70 prosenttia yli 35-vuotiaista naisista haluaa jatkaa joulukorttien lähettämistä.

Huono ajokeli

Aura-auto, lumisade, talvi, liikenne
Tiistaina liikenteessä on myös aura-autoja. Kuva: Jani Aarnio/Yle

Tiistaina liikenteessä on syytä olla varovainen. Lunta voi sataa jopa 20 senttimetriä. Etelä-Suomessa sataa myös vettä. Lumisateen takia ajokeli on huono.

Suomi-koulun terveiset

Milanolaisia koululaisia
Terveisiä Milanosta! Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Nyt Suomen 100-vuotisjuhlavuonna Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Milanon Suomi-koulusta, Italiasta. Terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, sivulla Suomi 100.

Terveisiä Milanon Suomi-koulusta

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä