Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 25.5.2018 (tv)

Tietoturva-asetus tuli voimaan. Suomenlahden fosforia puhdistetaan suomalaisvaroilla. Pohjois-Korea on edelleen valmis keskusteluihin USA:n kanssa. Murteet muuttuvat. Sää

Perjantai 25.5.2018 (radio)

EU:n tietosuoja-asetus tuli voimaan

Reijo Aarnio
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio. Kuva: Matti Hämäläinen / Yle

EU:n uusi tietosuoja-asetus on tullut voimaan perjantaina. Siitä on tullut paljon postia monille.

Asetus määrittää, kuinka erilaisten organisaatioiden pitää käsitellä henkilötietoja. Niitä ovat esimerkiksi nimet, osoitteet tai sähköpostiosoitteet. Tietoja saa esimerkiksi käyttää vain juuri niihin tarkoituksiin, joihin ne on alun perin kerätty.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo, että uudistus parantaa tavallisen ihmisen asemaa.

Vuoto perustuslakivaliokunnassa

Eduskuntatalo
Eduskunnassa on tapahtunut tietovuoto. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Eduskunnan perustuslakivaliokunta muuttaa työtapoja tietovuodon takia. Valiokunta käyttää tästä lähtien vain paperisia asiakirjoja ja lukitsee oven kokousaikojen ulkopuolella. Myös netin sähköinen työtila lopetetaan.

Perustuslakivaliokunnasta vuodettiin torstaina lausuntoluonnos useille tiedotusvälineille. Luonnos koski sotea eli sosiaali- ja terveysuudistusta.

Perustuslakivaliokunnasta ei ole aiemmin tapahtunut yhtä laajaa tietovuotoa. Eduskunnan puhemies Paula Risikko sanoi, että eduskunnassa tarvitaan nyt ryhtiliike.

Kuluttajariitalautakunta ja Finnair

Matkustajia lentokentällä.
Lentomatkustajien valitukset koskevat usein myöhästymisiä. Kuva: Elina Ervasti / Yle

Lentoyhtiö Finnair on joutunut kuluttajaviranomaisen seurantalistalle. Yritykset joutuvat kuluttajariitalautakunnan listalle, jos ne eivät noudata lautakunnan suosituksia. Finnair on listan ainoa valtionyhtiö.

Listalle päätyi tapaus, jossa Finnair jätti maksamatta asiakkaalle 600 euron korvauksen. Korvaus koski lennon viivästymistä. Vakiokorvaussumma perustuu EU-asetukseen. Finnair on ollut seurantalistalla kerran aiemmin, vuonna 2015.

Finnairista kanneltiin viranomaiselle viime vuonna 700 kertaa.

Suomessa on yli puoli miljoonaa mökkiä

Kesämökki joen rannassa.
Väkimäärältä pieneksi maaksi Suomessa on paljon mökkejä. Kuva: Pirkko Kukko-Liedes/Yle

Melkein 70 prosenttia mökinomistajista on ulkopaikkakuntalaisia.

Tilastokeskuksen uusi mökkitilasto kertoo, että Kustavissa ulkopaikkakuntalaiset omistavat yli 90 prosenttia kesämökeistä. Oulussa vain noin 20 prosenttia mökeistä omistaa joku muu kuin oululainen.

Suomessa on kaikkiaan noin 507 000 mökkiä. Yksityishenkilöt omistavat noin 430 000 mökkiä. Suosituimmat mökkikunnat ovat Kuopio, Mikkeli, Parainen, Lohja ja Savonlinna. Maakuntien mökkiykkönen on Varsinais-Suomi, jossa on lähes 50 000 mökkiä.

Viime vuonna rakennettiin eniten uusia mökkejä Lappiin, Etelä-Savoon ja Varsinais-Suomeen. Uudet kesämökit ovat pinta-alalta yhä suurempia. Viime vuosina uusien mökkien keskimääräinen pinta-ala on yli 70 neliömetriä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä