Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 20.11.2018 (tv)

Ulosottojen määrä kasvaa. Suomi on tyytyväinen Britannian erosopimukseen. Vedenpinnat ovat tosi matalalla. Kauppakeskus Itistä halutaan suojella. Säätiedot. Pahoittelemme ongelmia tekstityksessä.

Tiistai 20.11.2018 (radio)


Koulun katto romahti Loviisassa

Harjurinteen koulun uuden osan sisäkattoa on romahtanut alas noin 60 neliön verran.
Loviisan Harjurinteen koulun katto romahti. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Loviisassa on romahtanut koulun sisäkatto.

Katto romahti maanantain ja tiistain välisenä yönä. Koulu oli tyhjä eikä kukaan loukkaantunut. Koulu on vain 4 vuotta vanha ja sijaitsee Loviisan keskustassa. Romahduksen syytä ei vielä tiedetä.

Sisäkatto on pettänyt jo kolmessa koulussa muutaman viikon kuluessa.


Espanja haluaa muuttaa Britannian EU-erosopimusta

Gibraltar
Gibraltar hiertää Espanjan ja Britannian välejä. Kuva: Matt Cardy / Getty Images

Espanja haluaa, että EU:n ja Britannian suhteista sopiminen eikoske Gibraltaria. Pieni Gibraltarin alue sijaitsee Espanjan eteläkärjessä, mutta kuuluu Britannialle.

Espanja ei voi yksin estää Britannian EU-erosopimusta. Muut EU-maat pitävät sopimusta hyvänä.

Poliisit: Poliiseja pitää saada lisää

Poliisiauto
Poliiseja on nyt noin 7000. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisit haluavat Suomeen lisää poliiseja. Poliisijärjestöjen Liitto sanoo, että Suomeen tarvitaan lisää 1000 poliisia. Poliiseja on nyt noin 7000. Poliisit sanovat, että vuosittain jää hoitamatta noin 100 000 hälytystehtävää, koska poliiseja ei ole tarpeeksi.

Tuhkasta metallit talteen

Jätteenpolttolaitoksen arina.
Tuhka kuumennetaan erittäin kuumaksi, jolloin siitä voidaan erotella höyrystyviä metalleja. Kuva: Anna Wikman / Yle

Itä-Suomen yliopistossa on kehitetty menetelmä, jolla tuhkasta voidaan ottaa talteen metalleja. Menetelmää voidaan ehkä käyttää jätteidenpolttolaitoksissa. Jätteiden poltossa voidaan saada talteen arvokkaita metalleja.

Vedet ovat yhä matalalla

Pyhäjärven vesi on matalalla Tammelassa.
Vedenpinnat ovat tosi matalalla. Kuva: Eeva Hannula / Yle

Vesistöjen pinnat ovat tosi matalalla. Vedenpinnat ovat matalalla, koska sateita on tullut vähän. Sää jatkuu kuivana ja vedenpinnat laskevat ehkä lisää. Vedenpinnan mataluudesta on haittaa vesiputkille, joita jää paljaaksi. Myös kaloja haittaa, kun vesi laskee matalissa järvissä. Myös osa kaivoista voi kuivua.

Työttömyys väheni

Nainen tiskaa Mikkelin työttömien tiloissa.
Työllisyys koheni jälleen vuoden takaisesta. Kuva: Toni Määttä / Yle

Työllisyys on lisääntynyt. Töitä teki viime kuun lopussa 43 000h enkilöä enemmän, kuin vuosi sitten.
Työttömiä oli 42 000 vähemmän, kuin vuosi sitten.

Syksyn ylioppilaat julkistettiin

Ylioppilaslakki ja todistus.
Ylioppilaaksi pääsee yli 2 700 kokelasta. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Syksyn ylioppilaiden nimet on julkistettu. Tänä syksynä ylioppilaaksi pääsee yli 2 700 kokelasta.
Syksyllä ylioppilaskirjoituksiin osallistuvista monet tekevät uusintakokeita.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä