Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 18.9.2018 (tv)

Suomeen perustetaan ehkä rahasto terrorismivahinkojen varalta. Koreat tapaavat jälleen. Verkosto auttaa turvapaikanhakijoita saamaan työtä. Emmy-palkinnot on jaettu.

Tiistai 18.9.2018 (radio)

Suomeen voi tulla rahasto terrorismivahinkoja varten

Sauli Niinistö laskee seppeleen.
Presidentti Sauli Niinistö laski seppeleen Turussa terroristi-iskun uhrien muistoksi elokuussa 2017.. Kuva: Markku Sandell / Yle

Suomeen perustetaan ehkä rahasto, jonka avulla varaudutaan terrorismivahinkoihin.

Nykyään uhrit voivat hakea korvauksia omista vakuutuksista. Tilanteen mukaan korvausta voi hakea myös lakisääteisistä vakuutuksista ja Valtiokonttorista. Esimerkiksi valtiokonttori maksaa henkilövahingoista enintään 61 000 euroa ja esinevahingoista 30 500 euroa. Korvauksilla ansionmenetyksestä ja elatuskorvauksilla ei kuitenkaan ole ylärajaa.

Finanssialan johtava lakimies Kirsi Suopelto sanoo, että mallia terrorismirahastoon voi ottaa muualta Euroopasta. Ranskan rahasto saa rahat verovaroista. Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva sanoo, että ajatus terrorismirahastosta on tärkeä.

Ulkoministeri Soini sai moitteet oikeuskanslerilta

Ulkoministeri Timo Soini eduskunnan täysistunnossa.
Timo Soini eduskunnassa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Oikeuskansleri moittii ulkoministeri Timo Soinia siitä, että Soini osallistui abortinvastaiseen tilaisuuteen virkamatkalla Kanadassa.

Oikeuskansleri arvioi, että ministerin toiminnassa harkinta ja pidättyvyys ovat tarpeen. Silloin ei synny väärinkäsityksiä siitä, mitkä ovat Suomen ja mitkä ministerin omia kantoja, oikeuskansleri arvioi. Oikeuskanslerin mielestä Soinin toiminta ei kuitenkaan ollut lainvastaista.

Soini sanoo, että hän ottaa päätöksestä opiksi.

Junaliikenne seisahtui Helsingissä

Juna lähdössä Helsingistä.
Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Junaliikenne pysähtyi Helsingissä aamulla. Syy oli vika turvalaitteessa. Vika kesti parin tunnin ajan.

Junat esimerkiksi Helsingistä Tampereelle, Turkuun ja Lappeenrantaan lähtivät noin 40 minuuttia myöhässä. Myöhästymiset ovat vaikuttaneet laajasti junaliikenteeseen Etelä-Suomessa.

Kuuturisti on valittu

Taiteilijan näkemys Space X:n Big Falcon Rocket -raketista.
Taiteilijan näkemys Space X:n Big Falcon Rocket -raketista. Kuva: HO / Space X

Ensimmäinen turisti matkalle kuun ympäri on valittu.

Kuumatkalle on lähdössä japanilainen rikas liikemies Yusaku Maezawa. Avaruusmatkailua suunnittelee SpaceX-yhtiö. Matka voi toteutua ehkä vuonna 2023.

Liikemies Maezawa omistaa Zozo-muotivaatekaupan. Maezavan omaisuudeksi arvioidaan kolme miljardia euroa. Hän aikoo ottaa kuumatkalle mukaan 6 tai 8 tuttavaa.

Sää on lähes kesäinen

Ylin lämpötila -grafiikka.
Kuva: Yle Sää

Suomeen on virtaamassa lämmintä ilmaa. Se tuo kesän tuntua etelään ja maan keskiosiin.

Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että etelässä 20 asteen raja voi mennä rikki keskiviikkona. Torstaina ja perjantaina 20 astetta voi ylittyä myös maan keskiosissa. Pohjoisessa lämpötila on 10 - 15 astetta myös lähipäivinä.

Yli 20 asteen lämpötilat syyskuun puolivälin jälkeen ovat harvinaisia.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä