Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.10.2017 (tv)

Autoon kannattaa pian vaihtaa talvirenkaat. Euroopan unioni jatkaa jäsenyysneuvotteluja Turkin kanssa. Helsingissä nuorisotyötä tehdään myös kouluissa. Säätiedot.

Sunnuntai 22.10.2017 (radio)

 

Varo huijarin puhelua

Puhelu.
Jos joku kysyy sinulta pankkitunnuksia puhelimessa, hän ei ole oikea poliisi. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Poliisi on taas saanut ilmoituksia ihmisiltä, joille huijarit ovat soittaneet.

Huijarit valehtelevat, että he ovat poliiseja tai pankin työntekijöitä. He pyytävät ihmisiltä pankkitunnuksia. Pankkitunnuksia tarvitaan muka siksi, että pankkitilille on murtauduttu ja tilin rahat ovat vaarassa.

Tosiasia on, että huijarit yrittävät itse varastaa rahaa pankkitunnusten avulla.

Poliisi muistuttaa, että oikea poliisi ei koskaan kysy pankkitunnuksia puhelimessa.

#metoo-mielenosoituksia Ruotsissa

#metoo kirjoitettuna naisen käteen.
#metoo-kampanjassa monet naiset muistuttavat, että myös he ovat kokeneet seksuaalista häirintää. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on ollut isoja mielenosoituksia. Mielenosoitukset liittyivät #metoo-kampanjaan, jonka teema on seksuaalinen häirintä.

#metoo-kampanja on levinnyt sosiaalisessa mediassa ympäri maailmaa. Kampanja vastustaa seksuaalista häirintää eli esimerkiksi rumia ja rivoja puheita.

Nuoret naiset kokevat seksuaalista häirintää kaikkein eniten. Kampanja muistuttaa, että seksuaalinen häirintä on aina väärin.

Tosi kallis kirje

Alexander Oskar Holverson vaimonsa Mary Alicen kanssa joulukuussa 1911 laivan kannella.
Alexander Oskar Holverson kuoli Titanicin onnettomuudessa. Mary-vaimo pelastui. Kuva: Henry Aldridge & Son / AOP

Lontoossa on myyty kallis kirje.

Kerroimme perjantaina, että Britanniassa myydään viikonloppuna harvinainen kirje.

Kirje on kirjoitettu Titanic-laivalla vuonna 1912. Amerikkalainen Alexander Oskar Holverson kirjoitti sen päivää ennen kuin Titanic upposi mereen. Kirje löytyi, kun Holversonin ruumis nostettiin ylös merestä.

Nyt kirje on myyty. Kirjeestä maksettiin enemmän kuin odotettiin. Ostaja maksoi kirjeestä 140.000 euroa.

Selkouutisia radiossa 25 vuotta

Selkokieliset radiouutiset 25v.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kerrotaan lopuksi, että radion selkouutiset täyttää 25 vuotta. Ensimmäiset selkouutiset lähetettiin lokakuussa 1992.

Aluksi selkouutisten suurin kuuntelijaryhmä oli ulkomailla. Ulkosuomalaiset halusivat kuulla uutisia vanhasta kotimaasta helpolla suomen kielellä. Esimerkiksi Amerikassa asuu paljon ihmisiä, joiden suku on kotoisin Suomesta.

Nykyään selkouutisia kuunnellaan eniten Suomessa. Selkouutiset on monille suomen opiskelijoille hyvä tapa seurata Suomen uutisia. Siksi maahanmuuttajat ovat iso selkouutisten kuuntelijaryhmä. Myös monet suomenkieliset vanhukset kuuntelevat selkouutisia, koska he pitävät selkouutisten hitaasta puherytmistä.

Nykyään selkouutisia voi seurata myös televisiosta ja netistä. Mutta kaikki siis alkoi radiossa 25 vuotta sitten. Selkouutiset kiittää kuuntelijoita yhteisistä vuosista!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä