Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.6.2017 (tv)

Suomessa vietetään juhannusta. Britannia ja Euroopan unioni keskustelevat Britannian EU-erosta. Sipoossa potilaat saavat metsäterapiaa. Valtti-koira ajaa hanhet pois pellolta. Juhannuksen säätiedot.

Lauantai 24.6.2017 (radio)

 

Juhannuksen onnettomuudet

Rovaniemen juhannusjuhla Ounaskosken uimarannalla.
Juhannusjuhla Rovaniemellä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Suomalaiset ovat viettäneet juhannusta melko rauhallisesti.

Poliisilla on kuitenkin ollut vähän tavallista enemmän työtä. Syynä on alkoholi. Ihmiset ovat häirinneet muita, tapelleet ja ajaneet autoa humalassa.

Myös onnettomuuksia on tapahtunut. Ainakin 4 ihmistä on hukkunut. Itä-Suomessa hukkui 2 miestä, kun miesten vene kaatui.

Juhannusyönä tapahtui 2 pahaa onnettomuutta liikenteessä. Toisessa onnettomuudessa loukkaantui 6 ihmistä, toisessa loukkaantui 3 ihmistä.

Suomalainen juhannus

Kuvituskuva miehestä, joka grillaa sateessa.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Yle on selvittänyt, minkälainen on suomalainen juhannus.

Suomalaiset sanovat, että ainakin grillimakkara ja alkoholi kuuluvat juhannukseen. Se on totta. Makkaraa myydään eniten kesän grilliaikana. Silloin Suomessa myydään melkein 15 miljoonaa kiloa makkaraa. Myös alkoholia myydään juhannuksena paljon, vain jouluna alkoholia myydään enemmän.

Juhannukseen kuuluu myös hukkuminen. Ikävää, mutta totta. Tilastoista ei löydy yhtään juhannusta ilman hukkuneita.

Ja juhannuksen sää: Silloin sataa räntää tai lunta, sanovat suomalaiset. Se on joskus totta. Viimeisen 50 vuoden aikana räntää tai lunta on juhannuksena satanut noin 20 kertaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että kuuma keskikesä on Suomessa vasta heinäkuussa.

Suomalaisesta juhannuksesta voi lukea lisää Ylen internet-sivuilla.

Lontoon tornitalot

Asukkaiden evakuointi jatkui myöhään Chalcots Estate -tornirakennuksista Camdenissa, Lontoossa 23. kesäkuuta 2017.
Asukkaita siirrettiin pois tornitaloista Lontoossa lauantaina. Kuva: Tolga Akmen / EPA

Lontoossa on tyhjennetty 5 tornitaloa. Noin 4000 asukasta siirrettiin pois taloista.

Viranomaisten mielestä talot eivät ole turvallisia. Talojen ulkoseinissä on samanlaista materiaalia kuin tornitalossa, joka paloi viime viikolla. Tuli tarttuu materiaaliin helposti.

Tornitalon tulipalossa Lontoossa kuoli viime viikolla noin 80 ihmistä.

Pakolaisten kuntapaikat

Yksityiskohtia kodista.
Kuntapaikka tarkoittaa omaa kotia ihmiselle, jolla on saanut oleskeluluvan tai turvapaikan. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viranomaiset antavat palkkioita kunnille, jotka ottavat lisää pakolaisia.

Suurin palkkio on 100.000 euroa. Sen saa 6 kaupunkia. Ne ovat Joensuu, Jyväskylä, Oulu, Pori, Tampere ja Vaasa. Jokainen niistä on perustanut 150 uutta kuntapaikkaa ihmisille, jotka ovat saaneet oleskeluluvan tai turvapaikan.

Vastaanottokeskuksissa asuu paljon ihmisiä, jotka odottavat kuntapaikkaa. Kuntapaikka tarkoittaa, että he voivat muuttaa vastaanottokeskuksesta omaan kotiin.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä