yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 18.1.2018 (tv)

Presidenttiehdokkaat vastasivat kyselyymme. Sää

Torstai 18.1. 2018 (radio)

Tulipalo vastaanottokeskuksessa 

Vaatteita hangella Pudasjärven vastaanottokeskuksen rakennuksen ulkopuolla
Pudasjärven vastaanottokeskus. Kuva: Pekka Loukkola / Yle
Vastaanottokeskuksessa on syttynyt tulipalo Pudasjärvellä Pohjois-Suomessa. Poliisi epäilee, että turvapaikanhakija sytytti tulipalon huoneessaan aamulla. Palo sai alkunsa, kun turvapaikanhakija ilmeisesti itse sytytti sänkynsä vuodevaatteet tuleen. Poliisin sanoo, että epäilty oli teljennyt huoneensa oven. 5 ihmistä loukkaantui lievästi. Myös sytyttäjä sai vammoja. Tuli ei levinnyt huoneesta muualle vastaanottokeskukseen. Palo aiheutti suuret savuvahingot. Myös 50 vastaanottokeskuksen asukasta joutui lähtemään asunnoistaan savun takia.

Presidenttiehdokkaat puhuvat maahanmuutosta 

ennakkoäänestys
Äänestyslippu Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Presidentinvaalit järjestetään 28. tammikuuta. Vaaleissa valitaan presidentti 6 seuraavan vuoden ajaksi. Myös Selkouutisissa seurataan vaaleja. Selkouutiset on yhdessä muiden selkomedioiden kanssa tehnyt ehdokkaille oman kyselyn. Siinä kysyttiin 5 kysymystä. Kysyimme jokaiselta ehdokkaalta esimerkiksi, miten hän aikoo ottaa maahanmuuttajat huomioon, jos hänestä tulee presidentti. Kysyimme myös, miten ehdokas presidenttinä voi vaikuttaa siihen, ettei ketään kiusata töissä tai koulussa. Selkouutisten nettisivuilla on juttuja ehdokkaiden vastauksista. Myös kaikkien ehdokkaiden koko vastaukset ovat nettisivulla yle.fi/selkouutiset.

Kesätöitä tarjolla nuorille

Rakennustyöläinen lapioi hiekkaa betonimyllyyn.
Rakennusmiehille on kesätöitä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Kesätyöpaikkoja löytyy nyt hyvin nuorille. Kesätöitä on paljon esimerkiksi matkailu- ja ravintola-alalla. Myös rakennusmiehille on töitä. Kesätyöpaikkoja on paljon, koska Suomen taloustilanne on parantunut. Töitä on paljon suurissa Etelä-Suomen kaupungeissa, mutta huonommin Itä- ja Pohjois-Suomessa. Jos kesätyöpaikkaa ei löydä heti, niin tästä ei kannata huolestua. Uusia kesätyöpaikkoja tulee vielä ennen kesää, kun firmat tietävät paremmin, kuinka hyvin kauppa on käynyt.

Pandat ovat nyt Suomessa

Ähtärin pandat lentokentällä.
Pandat tulivat Suomeen häkeissä. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle
Kiinasta on saapunut Suomeen 2 pandakarhua. Pandat Hua Bao ja Jin Baobao tulivat Suomeen torstaina aamupäivällä lentokoneella. Pandojen matka sujui hyvin ja ne käyttäytyivät rauhallisesti. Matkan aikana pandakarhut söivät bambua, porkkanaa ja omenaa. Pandat saavat Suomessa nimet Lumi ja Pyry. 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä