Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 2.12.2020 (tv)

Monikieliset koronaneuvojat. Vieraskielisten yhteisöt. Suomen jalkapallovoitto. Sääennuste.

Keskiviikko 2.12.2020 (radio)


Britannian koronarokotukset

Influenssarokotusta pistetään.
Britannia alkaa rokottaa myös koronaa vastaan. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Britannia aloittaa koronarokotukset. Britannia on Euroopan ensimmäinen maa, joka aloittaa koronarokotukset.

Britannian rokotukset käynnistyvät ensi viikolla. Britannia rokottaa ensin hoitokotien asukkaat ja hoitajat. Sen jälkeen rokotetaan muut vanhukset.

Britannian hallitus antoi käyttöluvan koronarokotteelle, jonka ovat tehneet lääkefirmat Pfizer ja BioNTech.

Euroopan unioni ei ole vielä antanut lupaa millekään koronarokotteelle.

Suomen koronaluvut

Suomessa on 9 uutta koronakuolemaa. Yhteensä 408 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Keskiviikkona kerrottiin myös, että Suomessa on 420 uutta koronatartuntaa. Suomesta on löydetty yhteensä melkein 26 000 koronatartuntaa.

Eniten koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Monikieliset koronauutiset

Arabiankielinen teksti, jossa lukee koronatietoa arabiaksi
Kuva: Maiju Hakalahti / Yle

Suomessa monet vieraskieliset ovat saaneet koronatartunnan. Vieraskielisillä on jokin muu äidinkieli kuin suomi tai ruotsi.

Vieraskielisten on kuitenkin ollut vaikea saada tietoa koronasta. Siksi Yle on aloittanut uudelleen monikieliset koronauutiset.

Ylen koronauutisten kielet ovat arabia, kurdi, somali ja persia. Yle teki monikielisiä koronauutisia myös viime keväänä huonon koronatilanteen aikana.

Koronauutisia eri kielillä löytyy osoitteesta yle.fi/coronainfo. Korona kirjoitetaan osoitteeseen c-kirjaimella.

Koronatietoa tekstiviestillä

Nainen pitää puhelinta sinisen taustan edessä, puhelimen näytöllä näkyy tekstiviesti jossa kerrotaan koronatestin tulos.
Koronatietoa tulee myös tekstiviestillä. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Suomen asukkaat saavat koronatietoa myös tekstiviestillä.

Viesti tulee sosiaali- ja terveysministeriöltä. Ministeriö alkaa lähettää viestejä tänään keskiviikkona.

Viestissä pyydetään, että ihmiset noudattavat koronaohjeita. Viestit lähetetään suomen, ruotsin, saamen ja englannin kielellä.

Tämä on 3. kerta koronakriisin aikana, kun valtio lähettää tekstiviestejä.

Suomen jalkapallovoitto

Amanda Rantanen.
Amanda Rantanen teki Suomen voittomaalin. Kuva: AOP

Suomi on saanut tärkeän voiton jalkapallossa.

Suomen naisten joukkue voitti tiistaina Skotlannin EM-karsintapelissä. Suomi voitti Skotlannin 1-0.

Voitto tuli, kun Amanda Rantanen pääsi Skotlannin puolustuksen läpi ja teki pelin ainoan maalin.

Suomella oli tilanteessa myös onnea. Pallo pomppasi Skotlannin maaliin Rantasen päästä.

Suomella on nyt hyvä mahdollisuus päästä EM-kilpailuihin eli kilpailemaan Euroopan mestaruudesta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä