Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 22.1.2021 (tv)

EU:n koronarokotukset. Vanhusten koronarokotukset Suomessa. Turvapaikanhakijat. Sääennuste.

Lauantai 23.1.2021 (radio)


Matkustajille tulee rajoituksia

Maria Ohisalo ja Krista Kiuru hallituksen tiedotustilaisuudessa.
Hallituksen ministerit kertoivat uusista rajoituksista perjantai-iltana. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomi tiukentaa matkustajien rajoituksia.

Suomi haluaa, että liikenne Suomen rajoilla vähenee. Koronatesti halutaan tehdä kaikille matkustajille, jotka tulevat Suomeen.

Suomi yrittää estää sen, että muuntunut koronavirus leviää Suomessa. Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti.

Muuntunutta koronavirusta on löydetty Suomesta vasta vähän, mutta ulkomailla sitä on paljon. Siksi Suomi määrää uusia rajoituksia.

Suomen hallitus on päättänyt esimerkiksi lopettaa työmatkaliikenteen Suomeen melkein kokonaan. Suomeen saavat matkustaa vain ne työntekijät, joiden työ on välttämätöntä. Heitä ovat esimerkiksi terveydenhuollon työntekijät.

Uudet rajoitukset alkavat keskiviikkona. Rajoitukset jatkuvat kuukauden eli 25. helmikuuta asti.

Viro vastustaa rajoituksia

Näkymä Länsisataman terminaalista 5. maaliskuuta.
Uudet rajoitukset vähentävät matkustusta Virosta Suomeen. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Viro pyytää Suomea helpottamaan uusia rajoituksia. Viron mielestä rajoitukset ovat liian tiukkoja.

Rajoitusten takia esimerkiksi rakennusalan työntekijät eivät pääse kulkemaan Suomen ja Viron rajan yli. Suomessa on töissä paljon virolaisia rakennusmiehiä.

Koronarokotusten aikataulu on epävarma

En person håller i en dos med AstraZenecas coronavaccin. I bakgrunden syns fler doser.
Vielä ei tiedetä, kuinka nopeasti AstraZenecan koronarokotteita tulee Suomeen. Kuva: ullstein bild - Sven Simon/ All Over Press

Koronarokotukset viivästyvät. Kaikkien asukkaiden koronarokotuksia ei voida aloittaa Suomessa niin nopeasti kuin toivottiin.

Syynä ovat lääkefirma AstraZenecan ongelmat. AstraZeneca ei pysty lähettämään koronarokotteita Eurooppaan niin paljon, kuin se aikaisemmin arvioi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei pysty sanomaan, milloin terveiden aikuisten koronarokotukset Suomessa alkavat.

Venäjällä on mielenosoituksia

mellakkavarusteisiin pukeutuneet poliisit pidättävät mielenosoittajaa lumisessa kaupungissa
Poliisi on pidättänyt ihmisiä Venäjän mielenosoituksissa. Kuva: Dmitry Morgulis / TASS / All Over Press

Venäjällä on ollut isoja mielenosoituksia. Mielenosoitus järjestettiin esimerkiksi Venäjän pääkaupungissa Moskovassa.

Mielenosoittajat haluavat tukea oppositiojohtaja Aleksei Navalnyia. He ovat suuttuneet siitä, että poliisi pidätti Navalnyin viime sunnuntaina.

Navalnyi pidätettiin, kun hän palasi Saksasta Venäjälle. Häntä hoidettiin Saksassa myrkytyksen takia.

Navalnyin kannattajat sanovat, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin myrkyllä. Navalnyi on presidentti Vladimir Putinin vastustaja.

Sateet jatkuvat viikonloppuna

sääkartta
Kuva: Yle

Viikonloppu jatkuu sateisena.

Sunnuntaina lunta sataa maan keskiosassa.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä lumisateita tulee Itä- ja Etelä-Suomeen.

Maanantaina lunta sataa pohjoisessa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä