Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 22.6.2017 (tv)

Kahtia jakautuneen perussuomalaisten ja Uuden vaihtoehdon kannatus on mitattu ensimmäistä kertaa. SDP:llä on nyt 3 presidenttiehdokasta. Suomessa on viisi 5 tähden leirintäaluetta.

Torstai 22.6.2017 (radio)

Yle on mitannut myös Uuden vaihtoehdon kannatuksen

Puoluekannatusgrafiikka

Yle on tehnyt ensimmäisen puolueiden kannatuskyselyn sen jälkeen, kun perussuomalaiset hajosi 2 ryhmäksi.

Perussuomalaisten kannatus on nyt 9,7 prosenttia. Puolueesta irtautui Uusi Vaihtoehto -ryhmä, jonka kannatus on 2,3 prosenttia. Se mitattiin nyt ensimmäistä kertaa.

24 prosenttia vastaajista sanoo, että  voi ehkä äänestää perussuomalaisia tai Uutta vaihtoehtoa.

Kyselyssä suosituin puolue on edelleen kokoomus, jonka kannatus on yli 21 prosenttia. SDP ja keskusta ovat lähes tasoissa, niiden kannatus on noin 17 prosenttia.

Kannatusgrafiikka.

Ritva "Kike" Elomaa palasi perussuomalaisiin

Kike Elomaa.
Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva Elomaa loikkasi puoluekokouksen jälkeen Uusi vaihtoehto -ryhmään mutta katui päätöstä. Nyt hän palasi takaisin perussuomalaisiin. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Kansanedustaja Ritva "Kike" Elomaa loikkaa takaisin perussuomalaisten eduskuntaryhmään. Elomaa kertoi asiasta tiedotustilaisuudessa eduskunnassa.

Elomaa loikkasi 19 muun kansanedustajan kanssa perussuomalaisten eduskuntaryhmästä Uusi vaihtoehto -ryhmään. Tämä tapahtui vain 2 päivää puoluekokouksen jälkeen. Jussi Halla-aho valittiin kokouksessa perussuomalaisten uudeksi puheenjohtajaksi.

Elomaan loikkaus tarkoittaa sitä, että perussuomalaisten eduskuntaryhmän koko kasvaa 16 edustajaan. Uusi vaihtoehto -eduskuntaryhmässä on loikkauksen jälkeen 19 kansanedustajaa.

Yle-verosta vapautuu lisää pienituloisia

Yle Linkkitorni ja lippu.
Yle-vero postuu niiltä, joiden vuositulot ovat alle 14 800 euroa Kuva: Derrick Frilund / Yle

Yle-verosta vapautuu lisää ihmisiä, joilla on pienet tulot. Yle-veron alaraja on nyt 11 100 euroa. Uusi raja on 14 800 euroa. Suomessa on ehkä 400 000 ihmistä, joiden vuosiansiot ovat vähemmän kuin 14 800 euroa.

Hyvätuloisten Yle-vero nousee noin 20 euroa vuodessa.

Muutos herätti kiistaa eduskunnassa, mutta sopu löytyi torstaina.

Yle Areena uudistuu

Skam -ohjelman sivusto Yle Areenassa.
Yle Areena palvelee entistä paremmin mobiilissa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Yle Areena uudistuu, ja radion kuuntelu mobiilissa helpottuu juhannuksen jälkeen. Maanantaista lähtien kaikki Ylen radiokanavat ja muut äänisisällöt ovat Areenassa yhden palvelun alla.

Esimerkiksi alueradion voi valita suorien lähetysten valikosta.

Uuden version saa käyttöön kun päivittää Yle Areena -sovelluksen.

Villiä mesimarjaa kesytetään

Mesimarjaa ruukuissa.
Mesimarjan viljely on onnistunut jopa ruukussa - ainakin yliopiston katolla. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Mesimarja on nyt kesytetty kasvamaan jopa ruukussa.

Itä-Suomen yliopisto on kehittänyt villimarjaa niin, että sitä voidaan viljellä torniruukuissa. Toistaiseksi mesimarjaa kasvatetaan yliopiston katolla. Tutkijat toivovat, että mesimarjasta voidaan jalostaa myös viljelymarja. Mesimarjaa on jo viljelty pellossa, mutta tulokset ovat olleet heikkoja.

Mesimarjalla on lähes rajaton kysyntä elintarviketeollisuudessa, ravintoloissa ja liköörinvalmistuksessa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä