Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 31.3.2020 (tv)

Rajoitukset jatkuvat. Ruotsin ja Norjan vastaiset rajat tiukkenevat. Asuntokauppa on hiljentynyt. Muumilaakso-sarja nähdään pian pohjoissaamen kielellä. Sää.

(Valitettavasti tekstitys puuttuu.)

__

Olemme koonneet tähän tietoja rajoituksista, jotka koskevat jokaista ihmistä Suomessa. Tietoja päivitetään. Päivämäärästä näkee, milloin päivitys on tehty.

Lisätietoa koronaviruksesta ja sen aiheuttamista rajoituksista Suomessa.

Tiistai 31.3.2020 (radio)


Rajoitukset jatkuvat

Hallituksen neuvottelu Säätytalossa.
Hallitus on istunnossa. Kuva: Lauri Heikkinen / Valtioneuvoston kanslia

Hallitus jatkaa monia rajoituksia koronaviruksen takia. Rajoitukset kestävät toukokuun 13. päivään saakka.

Esimerkiksi sisärajavalvonta, kokoontumisrajoitukset ja koulujen etäopetus jatkuvat. Rajoitukset kestävät ainakin kuukauden pidempään kuin aiemmin on kerrottu.

Yleisötapahtumissa ja ravintoloissa rajoitukset ovat voimassa toukokuun loppuun asti. Hallitus antaa tänään asetuksen ravintoloiden sulkemisesta koko maassa. Ruokaa saa kuitenkin myydä ulos.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että rajoitukset ovat jo alkaneet tehota mutta niitä pitää jatkaa.

Nyt on paljon yt-neuvotteluja ja lomautuksia

Sandvikin Turun tehtaan sisätiloja.
Sandvikin Turun toimipisteessä työskentelee noin 650 henkilöä. Arkistokuva. Kuva: Yle/Samuli Holopainen

Koronaepidemia on vaikuttanut työpaikkoihin. Yt-neuvotteluissa eli yhteistoimintaneuvotteluissa on jo yli 303 000 ihmistä. Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo, että yli 15 300 työntekijää on saanut lomautuksen.

Luvut kertovat vain määrien noususta. Ilmoituksia ei voi erotella niihin, jotka johtuvat koronaviruksesta tai muista syistä.

Yt-neuvotteluista on ilmoittanut melkein 3300 työnantajaa.

Yksinyrittäjät voivat saada tukea

Tampereen Kauppahallin Neljä Vuodenaikaa-ravintola oli suljettuna 25. maaliskuuta 2020.
Tampereen Kauppahallin Neljä Vuodenaikaa -ravintola oli suljettuna 25. maaliskuuta. Kuva: Miikka Varila / Yle

Yksinyrittäjät voivat hakea tukea kunnilta koronaviruksen takia. Tuki on 2000 euroa.

Tuki myönnetään menoihin, jotka johtuvat firman toiminnasta. Yksinyrittäjä on yrittäjä, jolla ei ole muita työntekijöitä.

Avustuksen ehto on taloustilanne, joka on heikentynyt paljon. Myös liikevaihdon pitää olla alentunut.

Tuki on harkinnanvarainen, eli sitä ei anneta automaattisesti. Tukea ei voi myöntää, jos firma on ollut talousvaikeuksissa jo ennen koronakriisiä. Lisäksi tukea ei anneta firmalle, jolla on verovelkoja.

Lakkiaisten pitäminen on epävarmaa

Ylioppilaiden lakitustilaisuus.
Ylioppilasjuhlien eli lakkiaisten pitäminen on vielä epävarmaa. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Suomen Lukiolaisten Liitto haluaa, että ylioppilasjuhlat järjestetään koronasta huolimatta. Liitto vaatii, että kevään ylioppilasjuhlapäivää eli lakkiaisia ei peruta.

Liitto haluaa, että lakkiaispäivä siirretään koko Suomessa yhdelle ja samalle päivälle. Yo-juhlat voivat olla esimerkiksi alkusyksyllä.

Lakkiaisten järjestäminen on vielä epävarmaa, koska nyt on poikkeusolot.

Jotkin koulut ovat miettineet esimerkiksi virtuaalisten lakkiaisten järjestämistä. Virtuaaliset lakkiaiset voidaan pitää verkossa.

Teille alkaa tulla kesänopeusrajoituksia

Tielaitoksen työntekijä vaihtaa nopeusrajoitusmerkkejä moottoritien varressa.
Kesänopeuksia alkaa tulla maanteille tästä päivästä alkaen. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

__

Olemme koonneet tähän tietoja rajoituksista, jotka koskevat jokaista ihmistä Suomessa. Tietoja päivitetään. Päivämäärästä näkee, milloin päivitys on tehty.

Lisätietoa koronaviruksesta ja sen aiheuttamista rajoituksista Suomessa.



Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä