Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 23.6.2017 (tv)

Suomessa vietetään juhannusta. Britannia ja Euroopan unioni keskustelevat Britannian EU-erosta. Sipoossa potilaat saavat metsäterapiaa. Valtti-koira ajaa hanhet pois pellolta. Juhannuksen säätiedot.

Sunnuntai 25.6.2017 (radio)

 

Ramadan loppui

Oulunkylän liikuntapuiston urheilukenttä täyttyi rukoukseen osallistujista
Helsingin Oulunkylässä yli 600 muslimia rukoili yhdessä, kun id al-fitr alkoi. Kuva: Yle/ Toni Määttä

Muslimeilla on nyt juhla-aika. Muslimien paastokuukausi ramadan on loppunut. Ramadanin aikana aikuiset muslimit eivät syö tai juo päivän valoisana aikana.

Kun ramadan loppuu, alkaa id al-fitr -juhla. Se kestää 3 päivää. Hyvä ruoka, lahjat ja vierailut kuuluvat id al-fitr -juhlaan.

Id al-fitr alkoi rukoushetkellä. Muslimit rukoilivat yhdessä myös eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Helsingin Oulunkylän liikuntapuistossa rukoili yhdessä yli 600 muslimia.

Öljyauton onnettomuus Pakistanissa

Pakistanin kartta.
Öljyauto syttyi tuleen Bahawalpurin alueella Pakistanissa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Aasiassa Pakistanissa on tapahtunut paha onnettomuus. Noin 150 ihmistä kuoli, kun öljyauto kaatui ja syttyi tuleen. Loukkaantuneita on paljon.

Onnettomuus tapahtui Bahawalpurissa, Itä-Pakistanissa. Öljyauto kaatui tiellä, ja paikalle tuli paljon ihmisiä. He halusivat kerätä talteen öljyä, jota valui autosta.

Öljyauto kuitenkin syttyi tuleen ja räjähti. Tulipalo oli iso. Sen syy oli ehkä tupakka.

Maanvyöry Kiinassa

Kiinan kartta.
Maanvyöry tapahtui Xinmon kylässä Sichuanin alueella. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Myös Kiinassa on tapahtunut paha onnettomuus. Onnettomuus tapahtui Sichuanin alueella. Siellä Xinmon kylä jäi maanvyöryn alle.

Vuoren rinteeltä vyöryi talojen päälle maata ja kiviä. Ainakin 60 kotia tuhoutui.

Ihmisiä maanvyöryn tapahtumapaikalla.
Pelastajat etsivät ihmisiä maakasojen alta. Kuva: AOP

Pelastajat ovat löytäneet noin 10 kuollutta. Yli 100 ihmistä on vielä kateissa. Heitä etsitään maakasojen alta.

Asiantuntijat sanovat, että maanvyöryn syy oli ehkä sade.

Kuumaa vettä Helsingin kaduilla

Vesihöyryä kadulla.
Helsingin keskustassa oli paljon höyryä, kun kaukolämpöputki men rikki. Kuva: yleisökuva

Helsingin keskustassa oli epätavallinen tilanne sunnuntaiaamuna. Kaukolämpöputki meni rikki. Putkesta pääsi kadulle kuumaa vettä ja höyryä. Näytti siltä, että keskustassa on paljon sumua.

Kuuma vesi häiritsi myös liikennettä. Vesi toi kaduille soraa ja pieniä kiviä. Myös jotkut bussit ja raitiovaunut ajoivat sunnuntaina poikkeusreittiä.

Virtuaalilasit ja vanhukset

virtuaalilasit
Mummot virtuaaliretkellä. Vasemmalla Eila Harju. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Virtuaalilasit sopivat myös vanhuksille. Virtuaalilasit tuovat seikkailuja vanhuksille, jotka eivät enää pääse kauas kodista.

Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat veivät virtuaalilasit palvelukeskuksen vanhuksille ja näyttivät videoita meristä ja revontulista. Kaikki vanhukset halusivat kokeilla.

Virtuaalilasit veivät Eila Harjun sukellusretkelle mereen. Hän näki erikoisia kaloja. Tuntui siltä, että olin itse mukana, tyytyväinen Harju sanoi virtuaaliretken jälkeen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä