Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 3.4.2020 (tv)

Tukihakemuksista tulee iso ruuhka. Koronatilanne lisää alkoholin myyntiä. Lisätty todellisuus parantaa kerrontaa. Sääennuste.

Perjantai 3.4.2020 (radio)

Pikavippien korkokatto puolitetaan

Nainen ottaa lainaa kännykällä
Pikavippejä haetaan esimerkiksi puhelimella. Kuva: Yle

Suomi rajoittaa pikavippien korkoa.

Suurin korko, jota pikavipistä saa periä, alennetaan puoleen nykyisestä. Pikavipin korko saa jatkossa olla enintään 10 %.

Pikavippi on lainaa, jota saa helposti, mutta pikavipin korko on usein korkea. Koronatilanne pahentaa monien ihmisten taloustilannetta ja pikavippien kysyntä voi lisääntyä.


Tukihakemuksista tulee kova ruuhka

kelan tukihakemuspaperi
Tukihakemuksia tulee Kelaan ja työttömyyskassoihin ehkä 100 000 kahdessa viikossa. Kuva: Yle

Koronatilanne aiheuttaa ison ruuhkan tukihakemusten käsittelyyn Kelassa ja työttömyyskassoissa.

Paljon ihmisiä on lomautettu tai jää työttömäksi, koska monilla firmoilla menee nyt tosi huonosti. Kela ja työttömyyskassat saavat tosi paljon tukihakemuksia. Hakemuksien käsittely voi kestää monta kuukautta. Kela palkkaa lisää työntekijöitä käsittelemään hakemuksia.

Kela pyytää, että tukihakemukset tehdään verkossa, koska Kelan toimipisteisiin ei ole hyvä mennä koronatilanteen takia.

Koronatilanne lisää alkoholin myyntiä

Alko
Olutvalikoimaa kaupassa. Kuva: Yle

Alkoholin myynti kaupoissa ja Alkossa on lisääntynyt koronatilanteen takia.

Oluiden ja lonkeroiden myynti on lisääntynyt kaupoissa noin 10 %. Alkon myymälöistä moni asiakas ostaa alkoholia kerralla enemmän kuin aiemmin. Myynti ehkä kasvaa lisää, koska ravintolat menevät kiinni.

Ruoan ostaminen varastoon kaupoista on vähentynyt. Kun koronatilanne alkoi, ihmiset ostivat paljon ruokaa ja tavaraa kaupasta. Nyt ostosmäärät ovat taas tavallisia.

Paketteja liikkuu nyt postissa paljon

Postipaketteja hihnalla
Paketteja postin lajittelussa. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Postipakettien määrä on lisääntynyt paljon koronatilanteen takia. Ihmiset tilaavat nyt tavaroita verkkokaupoista, koska tavalliseen kauppaan ei ole hyvä mennä.

Posti kuljettaa paketteja ihmisille kotiin moninkertaisesti tavanomaista enemmän. Pakettien kuljetus voi kestää vähän tavallista kauemmin.

Koronatilanteen takia posti ei anna pakettia vastaanottajalle käteen vaan posti laittaa paketin maahan tai lattialle.

Bensiinin hinta laski

Nainen tankaamassa autoa.
Beniinin hinta on halventunut, koska kulutus on vähentynyt. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Bensiinin hinta on halventunut selvästi viime viikkoina.

Bensiinin hinta on laskenut, koska ihmisten liikkuminen on vähentynyt koronatilanteen takia paljon. Siksi myös öljyn kulutus on vähentynyt.

Esimerkiksi autoilla ajetaan nyt paljon vähemmän kuin tavallisesti.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä