yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.11.2017 (tv)

Black Friday kaupoissa. Huumeiden käyttö kasvaa. Maatilojen muutos. Eini on laulanut jo 40 vuotta.

Perjantai 24.11.2017 (radio)

Egyptissä verinen isku moskeijaan

Kartta
Hyökkäys tehtiin Pohjois-Egyptissä lähellä Arishin kaupunkia.

Egyptissä on tehty paha isku moskeijaan. Egyptin televisio kertoi illalla, että hyökkäyksessä on kuollut ainakin 235 ihmistä. Kuolleita voi olla enemmän. Lisäksi ainakin 130 ihmistä on haavoittunut.

Hyökkäys tehtiin Siinailla, Arishin kaupungin lähellä Välimeren rannikolla. Hyökkäys tehtiin, kun moskeijassa oli perjantairukous. Perjantai on muslimien pyhäpäivä ja sen takia moskeijassa oli paljon ihmisiä.

Kerrotaan, että hyökkääjät räjäyttivät moskeijassa pommin. Lisäksi he ampuivat ihmisiä.

Siinailla on ollut viime aikoina paljon väkivaltaa. Yleensä hyökkäyksissä on surmattu sotilaita ja poliiseja.

Lastensuojelusta löytyi suuria ongelmia

Nukke
Viranomaiset ovat huolissan lastensuojelusta Suomessa. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Suomessa on vaikea saada hyviä työntekijöitä lastensuojeluun. Yle Uutiset teki lastensuojelusta kyselyn. Kyselyssä selvisi, että monissa kunnissa lastensuojelu on huonontunut, koska töihin ei saada päteviä työntekijöitä eli ammattilaisia.

Ammattilaisten löytäminen on asiantuntijoiden mukaan vaikeaa tosi monessa kunnassa. Työntekijöitä on niin vähän, että yksi työntekijä voi joutua hoitamaan 140 lapsen asioita. Kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi, monien asioiden hoitaminen on hidasta ja virheitä voi tulla paljon.

Joulukauppa alkoi Black Fridaylla

Mainos.
Black Friday on USA:sta Suomeen tullut vilkas ostospäivä. Kuva: Heli Kaski / Yle

Tänään on ollut kaupoissa Black Friday eli musta perjantai. Black Friday on kaupoille tärkeä ostospäivä. Black Friday on tullut Suomeen USA:sta. Kauppiaiden mukaan ihmiset alkavat tehdä jouluostoksia, kun Black Friday tulee.

Ennen sanottiin, että jouluostosten tekeminen alkaa joulukuun alussa. Silloin suomalaiset saavat valtiolta veronpalautuksia. Valtio maksaa ihmisille takaisin verorahaa, kun veroa on otettu palkasta liikaa. Se on veronpalautus.

Kaamos alkoi pohjoisessa

Utsjoen kirkkotuvat kylmänä talvi-iltana.
Kaamos on hämärä mutta ei pimeä. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pohjois-Lapissa Nuorgamissa on alkanut kaamos. Kaamos tarkoittaa, että aurinko ei nouse taivaalle. Päivä ei kuitenkaan ole aivan pimeä vaan hämärä. Taivaalla voi nähdä revontulia ja lumi tuo valoa luontoon.

Kaamosaika tulee joka vuosi Suomen pohjoisosiin. Maapallo on talvella kallistunut niin, että aurinko ei pääse paistamaaan pohjoisille alueille päivällä. Huomenna kaamos alkaa Utsjoella.

Kaamos on tosi voimakas juuri ennen joulua. Sitten päivä alkaa lyhentyä ja valo lisääntyy koko Suomessa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä