Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 24.4.2018 (tv)

Kanadassa on kuollut ihmisiä yliajossa. Osa päiväkodeista voi mennä keskiviikkona kiinni Uudellamaalla, kun monet päiväkotien työntekijät marssivat ulos työpaikalta. Helsingin aikuisopiston peruskoulu osallistuu Uutisluokan päivään. Säätiedot.

Maanantai 23.4.2018 (radio)


Sellutehdas

Havusellutehtaan tontti.
Tälle paikalle Kuopiossa rakennetaan ehkä iso sellutehdas. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Kuopioon suunnitellaan isoa tehdasta. Suomalainen firma Finnpulp aikoo rakentaa Kuopioon sellutehtaan.

Finnpulp kertoi maanantaina, että kiinalainen firma Hengan International sijoittaa tehtaaseen rahaa. Rahan avulla voidaan aloittaa tehtaan suunnittelutyöt.

Jos tehdas rakennetaan, siitä tulee maailman suurin havusellutehdas. Tehdas valmistaa sellua havupuusta, esimerkiksi männystä. Sellua käytetään paperin valmistamiseen.

Finnpulp arvioi, että tehdas on valmis aikaisintaan 3 vuoden päästä.

Vankien ääriajattelu

Riihimäen vankila
Suomen vankiloissa on ääriajattelua. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Suomessa on vankeja, jotka voivat mennä mukaan terroristiseen toimintaan.

Rikosseuraamuslaitos tutki asiaa vankiloissa. Se löysi yli 100 vankia, joilla oli väkivaltaista ääriajattelua. Osa vangeista oli kiinnostunut islamismista ja osa äärioikeistosta.

Ääriajattelu voi levitä vankilassa. Siksi Rikosseuraamuslaitoksen mielestä on tärkeää löytää vangit, jotka voivat ottaa huonoa esimerkkiä muista vangeista.

Tervehtiminen

Anja Salmi
Anja Salmi sanoo, että hän moikkailee ihmisiä usein. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Suomalaisen on vaikea päättää, tervehtiikö hän muita vai ei. Yle kysyi ihmisten mielipidettä tervehtimisestä ja sai netin kautta yli 600 vastausta.

Iso osa vastaajista toivoi, että ihmiset tervehtivät useammin. Monet sanoivat, että ulkomailla on mukavaa, koska ihmiset tervehtivät toisiaan.

Osa vastaajista oli kuitenkin tyytyväisiä, että suomalaiset antavat toisten olla rauhassa. Suomessa ei tarvitse olla supersosiaalinen koko ajan.

Suomalaisia harmittaa eniten silloin, kun joku ei vastaa tervehdykseen. Myös asiakaspalvelutilanteissa suomalaiset toivovat tervehtimistä. Jotkut vastaajat kehuivat maahanmuuttajataustaisia bussikuskeja. He usein tervehtivät matkustajia.

Uusi prinssi

Rojalistien kannattajia Lontoossa.
Kuninkaallisten fanit odottivat uutisia kuninkaallisesta vauvasta lontoolaisen sairaalan ulkopuolella. Kuva: Daniel Leal-Olivas / AFP

Britannia on saanut uuden kuninkaallisen. Prinssi William ja herttuatar Catherine saivat vauvan maanantaina.

Poikavauva syntyi lontoolaisessa sairaalassa. Äiti ja vauva voivat hyvin, Britannian hovi kertoo.

Uusi prinssi on Williamin ja Katen kolmas lapsi ja kuningatar Elisabetin kuudes lapsenlapsenlapsi. Pikkuprinssin nimi kerrotaan myöhemmin.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä