Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 21.9.2012 (tv)

Eduskunta luottaa ulkoministeri Timo Soiniin. Matkustajalaiva upposi Viktorianjärvellä, Tansaniassa. Vihreä liikennevalo palaa kävelijälle usein liian vähän aikaa. Myrkytystietokeskus on neuvonut ihmisiä jo melkein 60 vuotta. Syysmyrsky saapuu Suomeen lauantaina.

Uutisissa ei ole tekstitystä teknisen vian takia. Anteeksi.

Sunnuntai 23.09.2018 (radio)


Arvokas kirkko paloi

Palomies sammuttaa Kiihtelysvaaran kirkon raunioita.
Tuli poltti Kiihtelysvaaran kirkon kokonaan. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Kiihtelysvaaran arvokas kirkko on palanut. Kiihtelysvaara on Joensuussa, Itä-Suomessa.

Poliisi sanoo, että joku ehkä sytytti tulipalon tahallaan. Tuli poltti kirkon kokonaan.

Kiihtelysvaaran kirkko oli puukirkko. Se oli noin 270 vuotta vanha.

Poliisioperaatio jatkui

Tutkintaviranomaisia ja poliiseja Turun saaristossa 22. syyskuuta.
Poliisioperaatioon osallistui iso joukko poliiseja. Kuva: Kirsi Kanerva / Lehtikuva

Poliisin iso operaatio Turun seudulla on jatkunut.

Operaation syy on se, että poliisi epäilee rahanpesua. Rahanpesulla rikolliset yrittävät peittää, että raha on saatu rikosten avulla.

Operaation kohde on firma, jonka nimeä poliisi ei ole vielä kertonut.

Pääministeri Juha Sipilä kommentoi operaatiota radiohaastattelussa. Sipilä sanoi, että operaatio on epätavallisen iso.

Pääministeri sanoi myös, että poliisi kertoo, miten operaatio edistyy. Se ei ole poliitikkojen tehtävä.

Ulkomaanmatkailu lisääntyy

turisti
Monet suomalaiset viettävät talviloman ulkomailla. Kuva: Juho Tuomisto / Yle

Suomalaiset tekevät ulkomaanmatkoja enemmän kuin ennen. Esimerkiksi matkatoimisto Tjäreborg kertoo, että ulkomaanmatkailu on lisääntynyt melkein 80 prosenttia viimeisten 10 vuoden aikana.

Suomalaiset tykkäävät matkustaa paikkaan, joka on tuttu ja turvallinen. Ensi talvena suomalaiset matkustavat paljon Kanariansaarille, kertoo Suomen matkatoimistojen liitto.

Kesä loppui

söderfjärden kurjet
Aurinko pakenee nyt pohjoisesta. Kuva: Antti Haavisto/Yle

Tänään sunnuntaina on syyspäiväntasaus. Päivä ja yö ovat tänään yhtä pitkiä. Päivän ja yön pituus on 12 tuntia kaikkialla maapallolla.

Täällä pohjoisessa syyspäiväntasaus lopettaa kesän. Kesällä päivä on pitempi kuin yö. Syyspäiväntasauksen jälkeen yö on pitempi kuin päivä.

Yö lyhenee koko syksyn ajan noin jouluun asti.

Erikoisia suklaamakuja

Taiga-suklaan kalasuklaa
Taiga-suklaa -firma valmistaa kalasuklaata. Kuva: Merja Siirilä / Yle

Suomessa tehdään epätavallisia suklaamakuja. Vaasalainen suklaafirma tekee esimerkiksi porosuklaata ja kalasuklaata. Kalasuklaassa on tummaa suklaata ja kuivattua kalaa.

Vaasalaisfirma osallistui elokuussa ruokatapahtumaan Hong Kongissa. Sen tuotteet saivat palkinnon, koska ne olivat tapahtuman parhaita tuotteita.

Firman johtaja kertoo, että ihmiset ihmettelivät kalasuklaata, mutta he uskalsivat kuitenkin maistaa sitä. Ja kun he maistoivat, he tykkäsivät. Suomalainen kalasuklaa oli aasialaisten mielestä hyvää.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä