Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 15.2.2019 (tv)

Maahanmuuttajat ovat tällä viikolla vierailleet vanhusten ja kehitysvammaisten ihmisten luona ja lukeneet heille ääneen. Paperipakkaukset tulevat muovipakkausten tilalle. Lukioissa on vietetty vanhojentansseja. Liikenne on vilkasta hiihtoloman takia. Säätiedot.

Lauantai 16.2.2019 (radio)


Trumpin rajamuuri

Donald Trump
Presidentti Donald Trump. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

Riita rajamuurista jatkuu USA:ssa.

Presidentti Donald Trump haluaa rakentaa muurin USA:n ja Meksikon rajalle. Presidentti ei ole kuitenkaan saanut kongressilta tarpeeksi rahaa muurin rakentamista varten. Kongressi päättää valtion rahoista.

Perjantaina Trump päätti, että USA:ssa on kansallinen hätätila. Hätätilan syy on Trumpin mielestä se, että Meksikosta tulee USA:han rikollisia ja huumeita. Hätätilan avulla presidentti saa lisää valtaa valtion raha-asioissa, ja niin hän voi saada lisää rahaa muuria varten.

Demokraattipuolue on eri mieltä presidentin kanssa. Demokraatit sanovat, että USA:ssa ei ole oikeasti hätätila. Demokraattien mielestä Trumpin päätös hätätilasta on laiton. On mahdollista, että asia menee vielä oikeuteen.

Nigerian vaalit

Muhammadu Buhari
Nigerian presidentti Muhammadu Buhari vaalitilaisuudessa. Kuva: EPA

Afrikassa Nigeria siirtää vaaleja viikolla eteenpäin. Nigerian piti järjestää lauantaina presidentinvaalit ja parlamenttivaalit.

Nigeria kertoi kuitenkin lauantaina, että vaalit ovat vasta viikon päästä. Vaalijärjestelyt eivät ole vielä valmiita.

Nigerialaiset pelkäävät väkivaltaa vaalien aikana. Terroristijärjestö Boko Haram on tehnyt hyökkäyksiä Pohjois-Nigeriassa 10 vuoden ajan.

Nigeria on iso maa. Asukkaita on noin 190 miljoonaa.

Elokuvapalkinto

Rosa Honkonen ja Jere Ristseppä elokuvassa Hölmö nuori sydän
Rosa Honkonen ja Jere Ristseppä näyttelevät elokuvassa Hölmö nuori sydän. Kuva: Tuffi Films / Uwa Iduozee

Suomalainen elokuva on voittanut palkinnon Berliinin elokuvajuhlilla Saksassa.

Elokuvan nimi on Hölmö nuori sydän. Se oli juhlien paras nuorten elokuva. Juhlilla esitettiin noin 60 elokuvaa, jotka on tehty nuorille.

Hölmö nuori sydän kertoo itähelsinkiläisistä nuorista. Nuoret rakastuvat, ja tyttö tulee raskaaksi.

Elokuvan kirjoittaja on Kirsikka Saari, ja sen ohjaaja on Selma Vilhunen.

Berliinin elokuvajuhlat on tärkeä kansainvälinen elokuvatapahtuma. Se järjestetään joka vuosi.

Liukkaat kadut

mies liukkaalla kadulla
Ilmatieteen laitos varoittaa liukkaista kaduista. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Kadut ovat nyt liukkaita. Kaduilla on paljon jäätä.

Ilmatieteen laitos varoittaa erityisesti jalankulkijoita. Kävelijä voi liukastua ja kaatua jäisellä kadulla. Siksi ihmisten pitää olla varovaisia, kun he liikkuvat ulkona.

Ilmatieteen laitos varoittaa myös kovasta tuulesta Pohjois-Suomessa. Tuuli voi haitata esimerkiksi laskettelijoita.

Muuten viikonlopun ulkoilusää on hyvä. Sää on melko lämmin, ja aurinko paistaa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä