Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 16.7.2019 (tv)

Ulkomailta tuodaan paljon käytettyjä autoja Suomeen. Uudessakaupungissa asuu paljon miehiä autotehtaan takia. Savonlinnan oopperajuhlilla esiintyy italialainen oopperatalo Milano la Scala. Säätiedot.

Tiistai 16.7.2019 (radio)


Varhaiskasvatusta kaikille

Lapsia ja päiväkodin työntekijöitä puistossa piirileikissä
Lapset saavat päiväkodissa varhaiskasvatusta. Kuva: Eeva Hannula / Yle

Suomen hallitus suunnittelee, että kaikki lapset pääsevät taas kokopäivähoitoon. Hallituksen mielestä kaikilla lapsilla pitää olla samanlainen oikeus varhaiskasvatukseen.

Suomen edellinen hallitus rajoitti varhaiskasvatusta vuonna 2016. Sen jälkeen lapsi on voinut saada varhaiskasvatusta vain 20 tuntia viikossa, jos lapsen vanhemmat eivät ole töissä tai opiskele koko päivää.

Nyt Suomen uusi hallitus aikoo palauttaa oikeuden kokopäivähoitoon kaikille lapsille. Laki muuttuu ehkä vuoden päästä.

Irak karkottaa lapsia

Hunnutettu nainen taluttaa pientä poikaa pakolaisleirin telttojen vieressä.
Isis-terroristin vaimo ja lapsi syyrialaisella leirillä. Kuva: EPA-EFE/AHMED MARDNLI

Irak kertoo, että se on lähettänyt pois Irakista lapsia, joilla on yhteys Isis-terroristijärjestöön.

Irak sanoo, että se on lähettänyt pois maasta melkein 500 lasta. Lapset ovat eri maiden kansalaisia. Irak sanoo, että joukossa on myös suomalaisia.

Suomen ulkoministeriö ei tiedä asiasta tarkemmin, mutta se selvittää asiaa.

Pääministeri Antti Rinne muistuttaa, että kysymys on Irakista, ei Syyriasta. Syyrian Isis-leirillä on suomalaisia naisia ja lapsia, joista Suomessa on puhuttu paljon.

Käytettyjä autoja ulkomailta

autorekka tuo käytettyjä autoja ulos Finnlinesin laivasta Vuosaaren satamassa
Käytettyjä autoja tuodaan eniten Ruotsista ja Saksasta. Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Ulkomailta tuodaan paljon käytettyjä autoja Suomeen. Tänä vuonna syntyy uusi ennätys, melkein 50 000 autoa.

Käytettyjä autoja tuodaan eniten Ruotsista ja Saksasta. Suomalaiset ostavat eniten Mersuja, Volvoja ja Bemareita.

Samaan aikaan uusia autoja myydään vähemmän kuin ennen. Syynä ovat verot. Verojen takia asiakkaan kannattaa ostaa käytetty auto ulkomailta.

Siksi autoalan mielestä uusien autojen veroja pitää laskea. Autoala muistuttaa, että uudet autot saastuttavat luontoa vähemmän. Siksi on hyvä, jos uusien autojen vero pienenee.

Kuunpimennys

Osittain pimentynyt punertava kuu järven yllä.
Tältä näytti osittainen kuunpimennys 2 vuotta sitten. Kuva: Markku Ruonala

Taivaalla näkyy kuunpimennys tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Pimennys on osittainen eli vain osa Kuun pinnasta jää Maan varjoon. Kun pimennys on suurin, yli puolet Kuun pinnasta on Maan varjossa.

Pimennyksen aikana Kuu on matalalla ja sen väri on melko punainen.

Pimennystä kannattaa seurata kello 23:n ja 3:n välillä. Pilvet voivat peittää pimennyksen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä