Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 20.10.2021 (tv)

Kolmannet koronarokotukset. Vetytutkimus. Varoitusvalot. Sää.

Keskiviikko 20.10.2021 (radio)

Koronaepidemian hinta

Sairaanhoitaja työskentelee teho-osastolla
Teho-osaston sairaanhoitaja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa lokakuussa 2021 Kuva: Arash Matin / Yle

Suomessa on tehty laskelmia koronaepidemian hinnasta yhteiskunnalle. Koronan kustannuksia on arvioinut tuotantotalouden professori Paul Lillrank Aalto-yliopistosta.

Lillrank sanoo, että koronapotilaiden hoito on kymmeniä kertoja kalliimpaa kuin tavallinen hoito. Pandemian vaikutukset ovat kuitenkin monimutkaiset, joten tarkkaa hintaa on vaikea selvittää.

Lillrank on arvioinut koronan hoidon hyötyjä ja haittoja. Laskelmassa on mukana esimerkiksi se, kuinka monta ihmishenkeä hoito ehkä säästää. Laskelma kertoo, että tähän mennessä on voinut säästyä yli 2000 ihmishenkeä.

Koronan kokonaishinta on tähän mennessä voinut olla valtion budjetissa noin 20 miljardia euroa.

Konatartunnat telakalla Helsingissä

Helsinki Shipyard
Helsinki Shipyard. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsinki Shipyard Oy:n telakalla aloitetaan pakolliset terveystarkastukset. Ne on määrännyt Etelä-Suomen aluehallintovirasto.

Yli tuhat työntekijää testataan koronaepidemian vuoksi.

Aluehallintovirasto kertoo, että telakalla on todettu tänä syksynä laajoja tartuntaketjuja.

Selvitys koulukiusaamisen ehkäisystä

Nuori hyppää repun päälle.
Nuoret ja lapset eivät saa aikuisilta tarpeeksi apua koulukiusaamisessa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koulujen menetelmiä kiusaamista vastaan aletaan tutkia ensi keväänä. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi selvittää menetelmien tehoa.

Samanlaista arviointia ei ole Suomessa aiemmin tehty.

Noin puolet koulukiusaamisesta ei tule lainkaan aikuisten tietoon.

Cannonballsin lakkauttaminen

cannonball liivi poliisin arkistosta.
Kuva: Poliisin arkisto / Lehtikuva

Syyttäjät hakevat moottoripyöräjengi Cannonballin ja sen alayhdistys Squad 32:n lakkauttamista.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun valtakunnallista moottoripyöräjengiä yritetään lakkauttaa. Syyttäjä sanoo, että Cannonball on järjestäytynyt rikollisryhmä.

Aiemmin Suomessa on lakkautettu uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike sekä liivijengi United Brotherhood.

Saharov-palkinto

Aleksej Navalnyj
Oppositiovaikuttaja Aleksei Navalnyj. Kuva: AFP / Lehtikuva

Venäläinen oppositiovaikuttaja Aleksei Navalnyi saa Euroopan parlamentin Saharov-ihmisoikeuspalkinnon.

Navalnyi on tällä hetkellä vankilassa Venäjällä. Navalnyi on presidentti Vladimir Putinin äänekkäimpiä arvostelijoita.

Navalnyi joutui myrkytyksen kohteeksi viime vuonna. Häntä hoidettiin Saksassa, minkä jälkeen hän palasi Venäjälle.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sadealue väistyy torstaiksi itään ja tuuli heikkenee.

Lapissa sataa vielä paikoin vähän lunta. Etelässä tulee vähän sadekuuroja tai tihkusadetta.

Lämpötila on etelässä 10 asteen yläpuolella. Lapissa on pakkasta.

Torstaina illalla maan eteläosaan saapuu runsaita sateita.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä