Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 22.5.2019 (tv)

Eurovaalien ennakkoäänestys loppui tiistaina. Helsingin kaupunginosilla on oma identiteetti. Suomalainen pakurikääpä on suosittua ulkomailla. Toukokuussa on ollut paljon siitepölyä. Säätiedot.

Keskiviikko 22.5.2019 (radio)


Hallitusneuvottelut

Antti Rinne median haastateltavana Säätytalossa.
Antti Rinne kertoi toimittajille, miten hallitusneuvottelut sujuvat. Kuva: Lauri Heikkinen / valtioneuvoston kanslia

Hallitusneuvottelut tarvitsevat lisää aikaa. Neuvotteluja johtaa SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne.

Rinne sanoo, että neuvotteluille tarvitaan ehkä 2 päivää lisäaikaa. Rinteen suunnitelma oli, että neuvottelijat saavat työn valmiiksi perjantaina.

Neuvottelijat yrittävät sopia Suomen uudesta hallituksesta. Heidän pitää sopia, mitä uusi hallitus tekee ja mihin hallitus käyttää rahaa.

Rinne sanoo, että keskustelut talous- ja veroasioista ovat vielä kesken.

Neuvotteluissa on mukana 5 puoluetta. Jos neuvottelut onnistuvat, ne pääsevät hallitukseen ja Antti Rinteestä tulee Suomen uusi pääministeri.

Perheet

isä ja lapsi seurasaaren sillalla
Lapsiperheitä on Suomessa vähemmän kuin ennen. Kuva: AOP

Perheiden määrä vähenee Suomessa. Viime vuonna perheiden määrä väheni 2800 perheellä. Näin kertoo Tilastokeskus.

Myös lapsiperheitä on vähemmän kuin ennen. Vain lapsettomien parien määrä Suomessa kasvaa. Suomessa on nyt enemmän pareja, joilla ei ole yhtään lasta.

Eurovaalit

Eurovaalien ennakkoäänestyspaikka.
Eurovaalien ennakkoäänestys loppui, mutta varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Eurovaalien ennakkoäänestys loppui eilen tiistaina. Noin 900 000 suomalaista äänesti ennakkoäänestyksen aikana.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai, 26. päivä toukokuuta. Eurovaalit järjestetään kaikissa Euroopan unionin maissa.

EU-maiden kansalaiset valitsevat edustajat Euroopan parlamenttiin. Parlamentissa on yli 750 edustajaa. Suomalaiset valitsevat Euroopan parlamenttiin 13 edustajaa.

Verokortti

Verokortti ennakonpidätysprosentti.
Verokortti kertoo, paljonko pitää maksaa veroa. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Myös kesätöissä tarvitaan verokorttia. Verohallinto muistuttaa nuoria, että työntekijällä pitää olla verokortti myös lyhytaikaisissa töissä.

Verokortin ei tarvitse enää olla paperilla. Työntekijä voi näyttää verokortin myös esimerkiksi puhelimen näytöltä.

Verokortin näyttäminen kannattaa. Jos verokorttia ei näytä, palkasta otetaan 60 prosenttia veroa.

Veroasioista löytyy tietoa netistä. Verokampus.fi on nuorten oma tietopankki veroasioista.

Ukkonen

Salamoit taivaalla
Salamat ja vesisade kuuluvat ukkoseen. Kuva: Leonid Tit / AOP

Suomessa on ollut keskiviikkona ukkossateita. Keski-Suomessa ukkonen oli kova.

Esimerkiksi Jyväskylässä sadevesi nousi kaduille. Myös moniin rakennuksiin pääsi vettä. Vettä pääsi esimerkiksi Jyväskylän Torikeskukseen.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä