Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 20.2.2020 (tv)

Saksassa kuoli monta ihmistä ampumisessa. Jako naisten ja miesten töihin on pysynyt samana jo kauan. Lapset ja vanhukset kohtaavat Elämänkaarimuskarissa. Sää.

Torstai 20.2.2020 (radio)


Ampumistapaus Saksassa

Poliiseja joukkoampumispaikalla Saksan Hanaussa.
Ampuja iski 2 vesipiippukahvilaan Hanaussa. Kuva: Thomas Lohnes / AFP

Saksassa on kuollut ihmisiä ampumisessa. Ampuja tappoi 9 ihmistä Hanaussa, lähellä Frankfurtin suurkaupunkia.

Kuolleet olivat maahanmuuttajia. Ampuminen tapahtui 2 vesipiippukahvilassa keskiviikkona.

Ampuja oli 43-vuotias saksalainen mies. Teon jälkeen mies ampui itsensä. Poliisi löysi ruumiin ampujan kodista.

Poliisi löysi ampujan kodista myös toisen kuolleen. Hän oli ampujan äiti. Ampuja todennäköisesti tappoi myös hänet.

Ampumista tutkitaan terrorismina. Saksan lehdet kertovat, että ampuja jätti videoviestin. Viestissä oli vihaa maahanmuuttajia kohtaan.

EU-johtajien kokous

Sanna Marin
Suomen pääministeri Sanna Marin on mukana Brysselin kokouksessa. Kuva: Ian Langsdon / EPA

EU-maiden johtajat ovat kokoontuneet Brysseliin. He neuvottelevat Euroopan unionin rahoista.

EU:n rahat vähenevät, koska Britannia ei enää maksa jäsenmaksuja EU:lle. Britannia erosi EU:sta tammikuun lopussa.

EU-maat ovat eri mieltä siitä, mitä uudessa tilanteessa pitää tehdä.

Rikkaat EU-maat haluavat, että EU alkaa säästää. Ne eivät halua maksaa suurempia jäsenmaksuja EU:lle.

Köyhät EU-maat eivät kannata säästämistä. Ne pelkäävät, että niiden EU-tuet pienenevät.

EU-maiden neuvotteluista tulee vaikeat.

Presidentin terveys on hyvä

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö terveys on hyvä. Uusi lääkärinlausunto kertoo, että Niinistöllä ei ole sairauksia, jotka haittaavat presidentin tehtävien hoitamista.

Suomessa on julkaistu tietoja presidentin terveydestä jo melkein 40 vuoden ajan. Tavan aloitti presidentti Mauno Koivisto.

Ennen Koivistoa Suomen presidenttinä oli Urho Kekkonen. Presidentti Kekkonen oli lopuksi niin sairas, että hänen piti erota presidentin työstä.

Ruotsin asukasluku kasvaa

Katunäkymä Tukholmasta.
Ruotsin ja sen pääkaupungin Tukholman asukasluku on kasvanut. Kuva: Frida Lönnroos

Suomen naapurimaan Ruotsin asukasluku kasvaa. Ruotsalaisia on nyt vähän yli 10 miljoonaa.

10 viime vuoden aikana Ruotsin asukasluku on kasvanut noin miljoonalla.

Ruotsin asukasluku on kasvanut erityisesti maahanmuuton takia.

Larry Tesler on kuollut

Larry Tesler
Larry Tesler keksi copy/paste -komennon. Kuva: Wikimedia / CC BY 2.0

Tietotekniikan tutkija Larry Tesler on kuollut. Amerikkalainen Tesler oli 74-vuotias.

Tesler teki pitkän uran tietotekniikan parissa. Hän teki töitä esimerkiksi Applelle.

Tesler halusi tehdä tietokoneiden käytöstä helpompaa. Hän keksi esimerkiksi kopioi/liitä -komennon eli copy/paste -komennon.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä