Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 12.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.


Suomen talous paranee hitaasti

Vuosaaren satama
Rahtilaivoja Vuosaaren satamassa. Syksy voi olla vaikea vientifirmoille. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suomen talous paranee hitaasti koronatilanteesta. Talousasiantuntijat sanovat, että Suomen talous paranee hitaammin, kuin muiden Euroopan maiden talous.

Monet suomalaiset säästävät nyt rahaa eivätkä osta paljon tavaroita tai palveluita. Myös monet firmat säästävät rahaa eivätkä osta esimerkiksi uusia koneita tai kehitä uusia tuotteita.

Silloin talous ei kasva ja työttömyys voi lisääntyä.

Poliisi tutkii senioritalon tulipaloa

Tulipalon vaurioittama seniorikortteli ilmakuvassa Jyväskylässä 11. heinäkuuta.
Senioritalo ja viereinen talo vahingoittuivat pahasti tulipalossa. Kuva: Hannu Rainamo / Lehtikuva

Poliisi on alkanut tutkia Jyväskylän senioritalon tulipaloa. Poliisi tutkii palopaikkaa ja keskustelee asukkaiden kanssa.

Senioritalo ja toinen kerrostalo sen vieressä, paloivat perjantaina illalla. Poliisi tutkii erityisesti sitä, miksi tulipalo levisi niin nopeasti toiseen taloon.

Poliisi sanoo, että Jyväskylän senioritalon tulipalon syttyi ehkä vahingossa.
Palon tutkimus voi kestää monta kuukautta.

Peliautomaatit avataan taas

Espoon Ison Omenan markettikerroksen peliautomaatit oli pois käytöstä 24. maaliskuuta.
Peliautomaatit suljettiin maaliskuussa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Peliautomaatit avataan koronatauon jälkeen ensi keskiviikkona. Peliautomaatteja on esimerkiksi kaupoissa tai huoltoasemilla. Peliautomaatit ovat olleet kiinni koko kevään, koronatilanteen takia.

Peliautomaattien määrää kuitenkin vähennetään tänä vuonna. Pelifirma Veikkaus vie pois noin 8000 peliautomaattia. Peliautomaatteja vähennetään, että pelihaitat vähenevät.

Monet ihmiset tuntevat, että heidän on pakko pelata peliautomaatteja. Siksi peliautomaatteja vähennetään.

Pyöräkauppa on jatkunut vilkkaana

Polkupyöriä myynnissä.
Polkupyöriä on myyty tänä vuonna paljon aiempaa enemmän. Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Polkupyöräkauppa jatkuu vilkkaana. Polkupyöriä myytiin kesäkuussa melkein 70 % enemmän kuin viime vuonna kesäkuussa. Keväällä ennen kesäkuuta polkupyöriä on myyty 36 % enemmän kuin viime vuonna keväällä.

Polkupyöräily on lisääntynyt nyt paljon, koska monet harrastukset loppuivat keväällä koronatilanteen takia.

Myös aiempina vuosina polkupyöräilyn suosio on kasvanut, mutta tänä vuonna se on kasvanut tosi paljon.

Sää

Kesäinen maisema Saimaalla.
Välillä voi tulla sadekuuroja. Loppuviikolla sää muuttuu ehkä kaunnimmaksi. Kuva: Petri Vironen / Yle

Maanantaina iltapäivällä eri puolilla Suomea tulee sadekuuroja ja ukkosia.
Lapissa on alueita, joilla ei sada.
Lämpötila on maanantaina 14 ja 20 asteen välillä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä