Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 27.7.2017 (tv)

Venäjän presidentti on vierailulla Suomessa. Voin hinta on noussut maailmalla. Mansikanpoimijat ansaitsevat tunnissa enemmän kuin metsämarjojen poimijat. Perthin Suomi-koulu lähettää terveisiä 100-vuotiaalle Suomelle. Lämmin sää jatkuu vielä perjantaina.

Torstai 27.7.2017 (radio)

 

Presidentti Putin

Presidentit Vladimir Putin ja Sauli Niinistö tiedotustilaisuudessa.
Presidentit Putin ja Niinistö vastasivat torstaina toimittajien kysymyksiin Hotelli Punkaharjussa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Venäjän presidentti Vladimir Putin on vierailulla Suomessa. Presidentti Sauli Niinistö otti vieraan vastaan Savonlinnassa.

Presidentit neuvottelivat Hotelli Punkaharjussa. He keskustelivat esimerkiksi talousasioista ja Itämeren turvallisuudesta.

Illalla presidentit ovat Savonlinnan Oopperajuhlilla. He katsovat oopperan, jonka esittää venäläinen Bolshoi-teatteri.

Putin vierailee Suomessa nyt, koska itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta.

Marjanpoimijat

Marjanpoimijoita mansikkaviljelmällä
Mansikanpoimijoita mansikkapellolla. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Kesän marjat alkavat olla kypsiä. Ulkomailta tulee marjanpoimijoita Suomeen myös tänä kesänä.

Mansikkapelloilla on ukrainalaisia ja venäläisiä poimijoita. Mansikanpoimijat ansaitsevat usein yli 11 euroa tunnissa.

Metsämarjojen poimijat tulevat Thaimaasta. He ansaitsevat noin 5 tai 7 euroa tunnissa. Thaimaalaiset kuitenkin tekevät niin pitkiä työpäiviä, että he ansaitsevat kesän aikana enemmän kuin mansikanpoimijat.

Unikeko

Unikeko heitetään veteen
Unikeko Tuomas Levanto heitettiin mereen heti aamulla. Kuva: Eino Kossila / Yle

Torstaina on vietetty unikeonpäivää. Vuoden virallinen Unikeko valittiin Naantalissa. Hän on johtaja Tuomas Levanto.

Sana "unikeko" tarkoittaa ihmistä, joka nukkuu pitkään. Vanha perinne kertoo, että ihminen on uninen ja laiska koko vuoden, jos hän nukkuu unikeonpäivänä pitkään. Siksi virallinen Unikeko heitetään mereen unikeonpäivän aamuna.

Unikeonpäivä on monta sataa vuotta vanha perinne. Naantalissa unikeonpäivää on vietetty 1880-luvulta lähtien.

Nykyään viralliseksi Unikeoksi valitaan ihminen, joka on tehnyt hyvää työtä Naantalin puolesta. Tämän vuoden virallinen Unikeko Tuomas Levanto on Naantalin Venemessujen johtaja.

Perthin Suomi-koulu

lapsia luokassa kirjaimia kädessä
Perthin Suomi-koulun oppilaat onnittelevat 100-vuotiasta Suomea. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Perthin Suomi-koulusta, Australiasta.

Perthin Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100. Tervehdys on myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Terveisiä Perthin Suomi-koulusta

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä