Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 20.10.2017 (tv)

Autoon kannattaa pian vaihtaa talvirenkaat. Euroopan unioni jatkaa jäsenyysneuvotteluja Turkin kanssa. Helsingissä nuorisotyötä tehdään myös kouluissa. Säätiedot.

Perjantai 20.10.2017 (radio)

 

Digiosaajia tarvitaan

Servesali.
It-alalle tarvitaan lisää työntekijöitä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa on liian vähän digiosaajia. Tietotekniikka-alalla pelätään, että osaajien puute haittaa Suomen talouskasvua.

Arvioidaan, että Suomesta puuttuu jo nyt 9000 digiosaajaa. Määrä kasvaa koko ajan.

Jyväskylän yliopisto ehdottaa, että it-alan eli informaatio- ja tietotekniikan opiskelupaikkoja lisätään. Paikkoja tarvitaan yliopiston mielestä 2 kertaa niin paljon kuin nyt.

EU ja Turkki

Sipilä ja Löfven keskustelevat, taustalla muita pukuun pukeutuneita miehiä.
Myös Suomen ja Ruotsin pääministerit olivat mukana EU-johtajien kokouksessa. Kuva: Olivier Hoslet / EPA

Euroopan unioni jatkaa jäsenyysneuvotteluja Turkin kanssa. EU-johtajat keskustelivat asiasta torstaina.

Keskustelujen aihe oli, pitääkö neuvottelut lopettaa Turkin huonon ihmisoikeustilanteen takia. Turkin hallitus kohtelee huonosti ihmisiä, jotka ovat eri mieltä hallituksen kanssa.

Suomen pääministeri Juha Sipilä kannattaa neuvottelujen jatkamista. Sipilä ei kuitenkaan usko, että neuvotteluissa päästään nyt eteenpäin.

Euroopan unioni ja Turkki ovat neuvotelleet jo monta vuotta siitä, tuleeko Turkista EU-maa.

Talvirenkaat autoon

Nastarenkaita Nokian Hakkapeliitta 7.
Nastarenkaita tarvitaan jäisellä tiellä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Autoon kannattaa pian vaihtaa talvirenkaat. Tiet voivat jo olla liukkaita ainakin aamulla pakkasyön jälkeen. Siksi kesärenkaat ovat riski liikenteessä.

Autoilijan kannattaa vaihtaa jo nastarenkaat, jos hän on matkalla Pohjois-Suomeen. Nastarenkaiden käyttöaika alkaa varsinaisesti marraskuussa.

Kitkarenkaita voi käyttää milloin vain. Kitkarengas on talvirengas, jossa ei ole nastoja.

Kaikissa autoissa pitää olla talvirenkaat viimeistään joulukuun alussa.

Kirje Titanicilta

Kirje
Alexander Oskar Holverson kirjoitti tämän kirjeen Titanic-laivalla 13.4.1912. Kuva: Henry Aldridge & Son / AOP

Britanniassa myydään lauantaina harvinainen kirje. Kirje on kirjoitettu Titanic-laivalla vuonna 1912.

Amerikkalainen Alexander Oskar Holverson kirjoitti kirjeen huhtikuun 13. päivä. Seuraavana päivänä Titanic törmäsi jäävuoreen ja upposi Atlantin valtamereen.

Myös Holverson kuoli onnettomuudessa, mutta Holversonin ruumis nostettiin ylös merestä. Holversonilta löytyi muistikirja, jonka välissä oli kirje.

Holversonin kirje on ainoa kirje, joka on kirjoitettu Titanicilla ja joka on löydetty merestä. Siksi kirje on niin harvinainen, että monet ovat valmiita maksamaan siitä paljon.

Huutokauppafirma uskoo, että Holversonin kirjeestä maksetaan ehkä 90.000 euroa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä