Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 20.9.2017 (tv)

Meksikon maanjäristys. Hurrikaani Maria. Alkoholilakien uudistus. Hirvi- ja peurakolarit.

Keskiviikko 20.9.2017 (radio)

Niinistö: Pohjois-Korean ydinaseohjelman täytyy loppua

Niinistö puhuu YK:ssa 20. syyskuuta 2017.
Presidentti Sauli Niinistö puhui YK:ssa. Kuva: Justin Lane / Yle

Suomen presidentti Sauli Niinistö on pitänyt Suomen puheenvuoron YK:n yleiskokouksessa New Yorkissa.  Niinistö puhui maailman konflikteista ja sanoi, että ydinaseet ovat vakava uhka ihmiskunnalle.

Niinistö sanoi, että Pohjois-Korean tilanne on tosi huolestuttava. Hänen mielestä Pohjois-Korean ydinaseohjelma on uhka rauhalle ja ydinaseohjelman täytyy loppua.

Niinistö sanoi, että Suomi tukee Pohjois-Korean pakotteita. Presidentin mielestä ratkaisua voidaan etsiä vain neuvottelemalla Pohjois-Korean kanssa ja Pohjois-Korean hallituksen täytyy osallistua neuvotteluihin.

Ensi vuoden budjetti eduskunnassa

eduskuntasali
Kansanedustajat kiistelivät rahasta, kun budjetti tuli sen käsittelyyn. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eduskunta on kiistellyt ensi vuoden budjetista. Opposition vasemmistoryhmät vaativat, että hallituksen täytyy perua valtion ja kuntien työntekijöiden lomarahojen pienentäminen.

Hallituksen mielestä päätöksen leikata eli pienentää lomarahoja tekivät työnantajien ja työntekijöiden järjestöt. Kansanedustajat arvostelivat hallitusta myös tuloerojen kasvamisesta eli siitä, että köyhät ovat köyhtyneet ja rikkaat rikastuneet.

Meksikossa suuri järistys

Maanjäristyksen uhreja etsitään raunioista.
Romahtaneen talon raunioista etsitään hengissä selvinneitä ihmisiä. Kuva: Yuri Cortez / AFP

Meksikossa on ollut suuri maanjäristys. Järistyksessä on kuollut yli 200 ihmistä. Pelätään, että kuolleita löytyy lisää, kun pelastustyöt etenevät.

Järistys sattui lähellä pääkaupunki Méxicoa. Siellä asuu noin 20 miljoonaa ihmistä. Järistyksen voimakkuus oli 7,1 magnitudia. Miljoonat ihmiset ovat järistysalueella ilman sähköä. 

Meksikossa on ollut jo kaksi maanjäristystä alle kahdessa viikossa. Meksiko on herkkä alue maanjäristyksille. Siellä törmää kaksi mannerlaattaa toisiinsa.

Maria raivoaa Karibialla

San Juan
Maria-hurrikaanin tuulet ovat olleet jopa 70 metriä sekunnissa. Kuva: Hector Retamal / AFP

Karibialla hurrikaani Maria on iskenyt Yhdysvaltain Puerto Ricon saarelle. 900 000 puertoricolaista on ilman sähköä ja tuuli repii irti kattoja, ovia ja ikkunoita.

Hurrikaani on tappanut kahdeksan ihmistä.  Aiemmin Maria tuhosi Ranskan Martiniquen, Dominican ja Ranskan Guadeloupen saaria.

Maria-hurrikaani on vähän heikentynyt. Ihmisiä varoitetaan kuitenkin vieläkin hengenvaarasta.

Aamulehden Jouko Jokinen Yleen

Jouko Jokinen
Jouko Jokinen on uusi Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja. Kuva: Jyrki Valkama / Yle

Ylen uusi uutistoiminnan johtaja on Aamulehden päätoimittaja Jouko Jokinen. Jokinen aloittaa tehtävässä joulukuun alkuun mennessä.

Yle uutisten edellinen päätoimittaja Atte Jääskeläinen jätti Ylen toukokuussa.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä