Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 19.10.2017 (tv)

Äänekoskella vihittiin biotuotetehdas. Katalonian tilanne kiristyy. Suojuoksu on tehokasta kuntoilua. Itsenäinen Suomi saa terveiset Kuala Lumpurin Suomi-koulusta. Sää.

Torstai 19.10.2017 (radio)

Toimeentulotuen menot kasvavat

Kela
Toimeentulotukea hakee yhä useampi ihminen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Perustoimeentulotuen menot kasvavat nopeasti. Kela kertoo, että toimeentulotukea maksetaan tänä vuonna noin 850 miljoonaa euroa. Se on yli 100 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2015.

Kelassa kasvua osattiin odottaa, kun perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelalle vuodenvaihteessa.

Tukea sai viime kuussa lähes 150 000 tuhatta ihmistä.  Sitä kuitenkin tarvitsee vielä suurempi joukko. 

Paavo Väyrynen palaa eduskuntaan

Paavo Väyrynen aikoo lähteä presidentinvaaleihin kannattajayhdistyksen kautta.
Paavo Väyrynen kesällä Kansalaispuolueen tiedotustilaisuudessa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Europarlamentin jäsen Paavo Väyrynen aikoo palata Suomen eduskuntaan kevätkaudella. Väyrynen kertoo, että hän palaa kansanedustajaksi, ellei häntä valita presidentiksi. Väyrynen tarvitsee 20 000 kannattajakorttia, ennen kuin hän pääsee ehdokkaaksi.

Väyrynen syyttää presidentti Sauli Niinistöä Suomen viemisestä kohti Natoa.

Presidentinvaalit ovat tammikuussa.

Katalonian tilanne kiristyy

Ihmiset heiluttivat Espanjan ja Katalonian lippuja Espanjassa pysymisen puolesta järjestetyssä mielenosoituksessa Espanjan kansallispäivänä Barcelonassa 12. lokakuuta.
Tässä ihmiset heiluttavat Espanjan ja Katalonian lippuja, koska he haluavat, että Katalonia pysyy osana Espanjaa eikä itsenäisty. Kansanäänestyksessä enemmistö katalaaneista oli itsenäisyyden kannalla. Kuva: Enric Fontcuberta / EPA

Espanja aikoo ryhtyä rajoittamaan Katalonian itsehallintoa.

Espanjan hallitus pitää lauantaina ylimääräisen kokouksen. Siinä päätetään, mihin toimiin Espanja ryhtyy Katalonian takia. Artikla 155 antaa mahdollisuuden aloittaa Katalonian itsehallinnon purkamisen.

Katalonian aluehallinto ei ole vieläkään kertonut selvästi, onko se julistanut itsenäisyyden vai ei. Takaraja ilmoitukselle umpeutui torstaina aamupäivällä. Katalonian johto vaatii neuvotteluja Espanjan kanssa.

Taas on mustan jään aika

Autoilua liukkaalla mustalla jäällä
Petollisinta talvessa on musta jää. Sitä on vaikea nähdä, ja se tekee tiestä vaarallisen liukkaan. Kuva: Risto Degerman / Yle

Talven tulo alkaa näkyä maanteillä. Ilmatieteen laitos kertoo, että tiet voivat olla tulevina päivinä liukkaita. Pohjoisesta virtaa Suomeen vuodenaikaan nähden kylmää ilmaa. Samalla yöpakkaset yleistyvät.

Länsi-Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla sataa yöllä lunta tai räntää. Vähäisiä lumisateita tai räntäsateita voi tulla sunnuntaina myös maan eteläosassa ja keskiosassa. Myös alkuviikolla etelärannikolla voi tulla vesikuuroja  tai lumikuuroja.

Petollisinta teillä on kuitenkin musta jää. Sitä voi olla yöllä ja aamulla vesistöjen lähellä.

Kylmä sääjakso jatkuu ehkä ensi viikon puoliväliin, jonka jälkeen sää mahdollisesti lauhtuu.

Suomi 100 -terveiset tulevat nyt Malesiasta

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.
Kieltä voi opiskella myös rennosti nurmikolla istuen. Kuva: Yle

Suomen kieli on rakas ja tärkeä myös suomalaisille, jotka asuvat ulkomailla. Ulkosuomalaiset lapset ja nuoret opiskelevat suomea Suomi-kouluissa eri puolilla maailmaa.

He lähettävät Suomelle terveisiä, kun itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Tällä kertaa terveiset tulevat Malesiasta, Kuala Lumpurin Suomi-koulusta

Ne voit katsoa selkouutisten nettisivulta osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä