Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 24.6.2019 (tv)

Juhannus sujui rauhallisesti. Hallitus haluaa osa-aikatöihin ihmiset, jotka eivät jaksa tehdä 40:tä tuntia viikossa. Kemijokeen suunnitellaan uutta isoa vesivoimalaa. Kyläkaupoissa on nyt paljon asiakkaita. Sää.

Maanantai 24.6.2019 (radio)

Iran ja Yhdysvallat

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Pekka Haavisto. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Ulkoministeri Pekka Haavisto ajattelee, että Iranin ja Yhdysvaltojen sota on mahdollinen. Haavisto sanoo, että jostakin yhdestä asiasta voi lähteä liikkeelle tapahtumia, jotka kasvavat sodaksi.

Ulkoministeri Haavisto toivoo, että Iran noudattaa edelleen ydinsopimusta. Sopimuksen on allekirjoittanut moni valtio, vaikka Yhdysvallat irtosikin sopimuksesta. Haavisto sanoi Ylen haastattelussa, että Suomella on tiivis suhde Iraniin ja Suomi on pyytänyt, että Iran pysyy rauhallisena.

Vihreiden Pekka Haavisto on ollut ulkoministerinä noin kaksi viikkoa.

Kemijokeen ehkä uusi voimala

Sierilän voimala tulisi keskelle kuvassa näkyvää Sieriniemeä, jonka poikki kaivetaan runsaan kilometrin pitkä voimalaitoskanava. Kuva on alajuoksun suuntaan taustalla näkyy Kemijoen ylittävä Oikaraisen silta. Sieriniemi, Rovaniemi 12.6.2019
Voimalaa suunnitellaan kuvan Sieriniemeen. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Kemijoki-yhtiö suunnittelee uutta isoa vesivoimalaa Kemijokeen. Voimalaitos rakennetaan Sierilään noin 20 kilometrin päähän Rovaniemen kaupungista.

Kemijokeen rakennettiin ensimmäiset vesivoimalat 1940-luvulla. Sen jälkeen lohi ei ole päässyt Kemijokeen kutemaan. Jokeen ei ole rakennettu kunnollisia kalaportaita, joita pitkin lohi pääsee voimaloiden ohi.

Ministeri Sirpa Paatero sanoo, että on mahdollista rakentaa lisää vesivoimaa ja samalla kuitenkin palauttaa lohi Kemijokeen.

Biodiesel tukkii moottoreita

Mies korjaa konetta.
Alec Hahma korjaa traktorin moottoria. Kuva: Tenho Tornberg / Yle

Biodieselistä tulee ongelmia veneiden ja maatalouskoneiden moottoreille.

Biodieselin bakteerit kasvattavat tankkiin levää, joka tukkii moottoreiden suodattimet. Se on jopa vaarallista, jos veneen moottori sammuu keskellä aallokkoa. Moottorien korjaus ja tankkien puhdistus on kallista.

Biodiesel tehdään uusiutuvista raaka-aineista, esimerkiksi palmuöljystä tai ravintoloiden paistinrasvasta. Öljy-yhtiöt sekoittavat sitä tavalliseen dieselöljyyn.

Pride-tapahtuma alkoi

Pride Helsinki 2018
Vuonna 2018 Pride-kulkueessa oli 100 000 ihmistä. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Homojen, lesbojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen kulttuuritapahtuma Helsinki Pride alkaa tänään maanantaina.

Tapahtuma kestää viikon. Lauantaina Senaatintorilta lähtee suuri Pride-kulkue. Siinä oli viime vuonna mukana 100 000 ihmistä.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on tänä vuonna yksi Priden virallisista tukijoista.

Mansikka kypsää

Mansikoita Kuopion torilla.
Kotimainen mansikka on makea kesäherkku. Kuva: Petra Husu / Yle

Kotimainen mansikka alkaa olla kypsää.

Viljelijät sanovat, että kauan jatkunut hyvä sää on saanut mansikan kypsäksi melkein koko maassa. Asiakkaat pääsevät jo itsekin poimimaan mansikkaa Etelä-Suomen pelloilta.

Viljelijät sanovat, että mansikat ovat nyt tosi makeita, koska päivät ovat olleet lämpimiä ja yöt viileitä.


Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä