Yle Uutiset selkosuomeksi

Keskiviikko 8.12.2021 (tv)

Korkeakoulutetut työntekijät. Ruotsin pääministeri. Elämänmuutokset. Sää.

Keskiviikko 8.12.2021 (radio)

Marinin ravintolaillasta nousi kohu

Pääministeri Sanna Marin tapasi mediaa ulkosalla Puhemiehen aukiolla eduskuntatalon takana Helsingissä 8. joulukuuta
Pääministeri Sanna Marin kertoo medialle, mitä lauantaina oikein tapahtui. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on noussut kohu pääministeri Sanna Marinin ympärille.

Marin vietti iltaa yökerhossa viime lauantaina, vaikka hän tiesi, että on altistunut koronavirukselle. Marin altistui koronalle, koska hän oli samoissa kokouksissa kuin ulkoministeri Pekka Haavisto. Haavistolla todettiin lauantaina korontartunta.

Marin ei noudattanut hallituksen koronaohjeita. Ohjeissa sanotaan, että ministerien on hyvä välttää kontakteja heti, kun he ovat saaneet tiedon korona-altistumisesta. Ohjeita oli päivitetty vajaat 2 viikkoa sitten.

Pääministeri Marin sanoo, että hän ei ollut saanut uusia ohjeita.

Marinin virkapuhelimeen lähetettiin lauantai-iltana myös viesti, että altistumisen takia hänen pitää välttää kontakteja. Marin ei kuitenkaan saanut viestiä, koska hänellä ei ollut virkapuhelinta mukana.

Ministerien koronaohjeet ovat tiukemmat kuin tavallisten kansalaisten.

Koronapotilaat täyttävät tehohoidon

tehohoito-monitori
Potilaan elintoiminnot näkyvät monitorissa. Kuva: Yle

Koronapotilaiden määrä tehohoidossa kasvaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että tehohoidossa on nyt 60 koronapotilasta. 50 tehohoitopotilasta on pidetty rajana, minkä jälkeen esimerkiksi kiireettömiä leikkauksia pitää perua.

Sairaalassa on tällä hetkellä noin 300 koronapotilasta. Se on noin kolmekymmentä enemmän kuin eilen.

Uusia tartuntoja on tänään kirjattu noin 1300. Uusia kuolemantapauksia on 11.

Hoitajille halutaan rokotuspakko

Hoitaja auttaa pöydän ääressä ruokailevaa vanhusta.
Hallitus ehdottaa, että koronarokotuksesta tulee pakollinen hoitajille, jotka tekevät työtä riskiryhmien kanssa. Kuva: Antro Valo / Yle

Hoitoalan työntekijöiltä aletaan ehkä vaatia koronarokotusta.

Hallitus esittää, että koronarokotuksesta tulee pakollinen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, jotka työskentelevät riskiryhmien kanssa.

Rokotuksesta voi kieltäytyä vain terveyssyistä. Jos rokotusta ei voi ottaa, pitää esittää negatiivinen koronatestitulos.

Valta vaihtui Saksassa

Olaf Scholz ja Frank-Walter Steinmeier kävelevät maskit kasvoillaan
Saksan uusi liittokansleri Olaf Scholz ja liittopresidentti Frank-Walter Steinmeier. Kuva: Mirtin Divisek / EPA

Saksassa Angela Merkelin valtakausi on ohi. Merkel ehti olla Saksan liittokansleri 16 vuotta.

Uudeksi liittokasleriksi on nimitetty Olaf Scholz. Hän on Saksan sosiaalidemokraattisesta puolueesta, SPD:stä.

Scholz johtaa hallitusta, jossa ovat mukana sosiaalidemokraatit, vihreät ja liberaalipuolue FDP.

Torstain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Torstaina pilvisyys vaihtelee ja enimmäkseen on poutaa. Länsirannikolla voi tulla lumikuuroja.

Pakkanen on 12 ja 25 asteen välillä, maan länsiosassa lauhtuu kolmen ja 12 pakkasasteen välille.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä