Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 16.1.2020 (tv)

Sellun hinta on laskenut. Vantaalla testataan bussia, jossa ei ole kuljettajaa. Suomalaisen taiteilijan Helene Schjerfbeckin elämästä on tehty elokuva. Sääennuste.

Teknisen vian takia televisiossa ei ollut selkouutisia perjantaina. Anteeksi! Tv:n selkouutiset tulevat taas maanantaina.

Sunnuntai 19.1.2020 (radio)


Lentokoneiden myöhästymiset ja pysäköinti

Lapin keskussairaalan pysäköintimaksuautomaatti näyttää päällepäin enemmän kuin vaikealta.
Joskus pysäköinnin maksaminen menee pieleen, jos autoilija vaikka laittaa rekisterinumeron väärin. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Moni asiakas tekee valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Asiakas voi tehdä valituksen, jos hän on sitä mieltä, että ostoksessa meni jotakin pieleen.

Myyjä tai yritys voi olla kuitenkin eri mieltä asiasta. Kuluttajariitalautakunta ratkaisee sitten asian.

Asiakkaat valittavat eniten siitä, että he haluavat korvausta, jos lentokone on myöhästynyt.

Paljon riitoja tulee myös autojen pysäköintimaksuista.

Kuluttajariitalautakunta saa joka vuosi aina vain enemmän valituksia.

Taksimatkat ovat kallistuneet

Taksikyltti, taustalla taksiautoja
Taksimatkat ovat kallistuneet. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Suomessa on ollut jonkin aikaa voimassa uusi taksilaki. Se tarkoittaa, että taksinkuljettajaksi voi alkaa melkein kuka vain.

Nyt on selvinnyt, että isoissa kaupungeissa on paljon uusia taksinkuljettajia.

Taksimatkojen hinnat ovat kallistuneet. Jos taksimatka maksoi ennen uudistusta 30 euroa, nyt se maksaa lähes 34 euroa.

Alun perin oli tarkoitus, että taksimatkojen hinta laskee, kun uusi laki tulee voimaan.

Nyt Suomen hallitus tutkii taksilakia. Lakia ehkä muutetaan, koska siinä on jonkin verran ongelmia.

Nightwish on suosittu suomalainen yhtye

Nightwishin Tuomas Holopainen ja Floor Jansen Levillä.
Tuomas Holopainen (vas.) on Nightwishin kosketinsoittaja ja Floor Jansen (oik.) laulaja. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Nightwish-yhtye on maailmalla tunnetuin suomalainen yhtye.

Yhtye julkaisee pian uuden levyn. Edellisestä levystä on 5 vuotta.

Nightwish: Noise, uudelta levyltä

Uusi levy kertoo ihmisistä, luonnosta ja ihmisluonteesta.

Nightwishin soittajat sanovat, että he haluavat kertoa myönteisiä asioita, joita ihmiskunta on saanut aikaan.

Nightwish keikkailee paljon ulkomailla. Keikoilla on aina paljon yleisöä.

Utsjoella mitattiin pakkasennätys

Näkymä Utsjoelta.
Utsjoella oli viime yönä 37,9 astetta pakkasta. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pohjois-Suomessa oli viime yönä todella kylmä.

Suomen pohjoisimmassa kunnassa Utsjoella oli viime yönä 37,9 astetta pakkasta. Se on tämän talven pakkasennätys.

Pohjois-Suomen ja Etelä-Suomen lämpötilaero on suuri. Etelä-Suomessa oli yöllä 5 astetta lämmintä.

Sää jatkuu samanlaisena.

Huomenna maanantaina on sateinen ja tuulinen päivä.

Maanantain jälkeen tiistaina on aurinkoista.







Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä