yle.fi-etusivu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 15.1.2018 (tv)

Tutkija: Pisa-testin merkitystä liitoitellaan. Some halutaan helpoksi kaikille. Iranilaistankkerin uppoaminen voi aiheuttaa ympäristökatastrofin. Jäätilanne on tosi huono. Sää on kylmää.

Maanantai 15.1.2018 (radio)

SAK järjestää mielenosoituksen aktiivimallia vastaan

SAK:n toimitiloja.
SAK on Suomen suurin palkansaajajärjestö. Kuva: Petteri Paalasmaa / AOP

Työntekijöiden järjestö SAK aikoo järjestää ison mielenosoituksen hallituksen aktiivimallia vastaan.

Aktiivimalli heikentää työttömien turvaa. Työttömät saavat vähemmän rahaa, jos he eivät tee välillä töitä tai hanki koulutusta. SAK sanoo, että se on työttömille nöyryyttävää.

Maaseudulla on myös hankalampaa saada töitä kuin kaupungissa, SAK muistuttaa.

Mielenosoitus järjestetään 2. helmikuuta Helsingissä.

Osuuspankin tileiltä kadonnut rahaa

OP-pankki
Osuuspankin tekninen vika on vienyt rahaa asiakkaiden tileiltä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Osuuspankin asiakkaiden pankkitileltä on kadonnut rahaa.

Pankin järjestelmään on tullut vika, ja siksi asiakkaiden tileiltä on hävinnyt rahaa, kertoo Osuuspankki.

Moni asiakas kertoo, että rahaa oli kadonnut tililtä viime yönä. Vikaa korjataan ja rahat palautetaan asiakkaiden tileille.

Kirkosta erosi yli 50 000 ihmistä

Tuomiokirkko
Kirkon jäsenmäärä vähenee Suomessa. Kuvassa Turun tuomiokirkko. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Evankelis-luterilaisesta kirkosta erosi viime vuonna yli 52 000 ihmistä.

Se on enemmän kuin vuonna 2016.

Kirkkoon liittyi viime vuonna noin 16 000 ihmistä.

Kirkkoon kuuluu lähes 4 miljoonaa ihmistä eli noin 70 prosenttia suomalaisista.

Koreat jatkavat neuvotteluja olympialaisista

Olympiakylää Etelä-Koreassa.
Talviolympialaiset pidetään Etelä-Koreassa. Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Pohjois-Korea ja Etelä-Korea neuvottelevat lisää Pyeongchangin olympialaisista.

Maat sopivat, että Pohjois-Korea voi lähettää 140 hengen orkesterin olympialaisiin ensi kuussa.

Talviolympialaiset on saanut Koreat neuvottelemaan ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen.

Norja voi lopettaa turkistarhauksen

Minkki häkissä turkistarhalla Ypäjällä.
Turistarhoissa eläimet ovat yleensä pienissä häkeissä. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Norja aikoo kieltää turkistarhauksen.

Norjassa on 340 turkistarhaa, joissa kettuja ja minkkejä kasvatetaan häkeissä. Suomessa turkistarhoja on 914 kappaletta. Se on toisiksi eniten koko Euroopassa.

Norjan hallitus esittää, että turkistarhaus loppuu vuoteen 2025 mennessä.

Helppoja somepalveluita ideoitiin Helsingissä

Eficoden tiimin Markotti-virtuaalilemmikki oli paras idea helpoksi somepalveluksi Kohdataan-hack-tapahtumassa.
Eficoden tiimi ideoi hauskan ja älykkään virtuaalilemmikin. Kuva: Tanja Räsänen

Sosiaalisesta mediasta voi löytää uusia ystäviä. Sosiaalisen median käyttö on kuitenkin monille vaikeaa.

Helsingissä järjestettiin viikonloppuna tapahtuma, jossa osallistujat ideoivat helppoa somepalvelua. Tapahtuma oli osa Kehitysvammaliiton ja Suomen mielenterveysseuran hanketta.

Hankkeen tavoitteena on palvelu, jossa on helppo tutustua uusiin ihmisiin.

Tapahtuman paras idea palkittiin. Se oli Markotti, virtuaalinen lemmikki. Markotin avulla ihmisten on helpompi lähestyä toisiaan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä