Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 20.7.2017 (tv)

Kaikki hallituspuolueet ovat menettäneet kannatusta. Pesäpallon MM-kilpailut pelataan tällä viikolla Turussa. Kellokosken sairaalassa voi tutustua siihen, miten psykiatrinen hoito on muuttunut. Säätiedot.

Torstai 20.7.2017 (radio)

 

Finnair

Finnairin Airbus A319 Lappeenrannan lentokentällä.
Finnairilla riittää matkustajia. Kuva: Mikko Savolainen/Yle

Lentoyhtiö Finnairilla menee hyvin. Finnairilla on ollut paljon matkustajia. Finnair on myös kuljettanut paljon tavaroita.

Suuret matkustajamäärät ja tavaramäärät ovat syy siihen, että Finnairin tulos on kasvanut. Finnair on tuottanut rahaa viimeisten 3 kuukauden aikana selvästi enemmän kuin vuosi sitten.

Jalkapallostadion tyhjennettiin

Raatin stadion Oulu
Oulusa tyhjennettiin Raatin stadion. Kuva: Yle

Oulussa tyhjennettiin jalkapallostadion keskiviikkoiltana. Yli 3600 ihmistä oli katsomassa jalkapallopeliä, kun poliisi määräsi ihmiset pois stadionilta.

Poliisi tyhjensi stadionin, koska joku ilmoitti puhelimella, että stadionilla on pommi. Poliisi tutki stadionin, mutta ei löytänyt pommia.

Nyt poliisi selvittää, kuka ilmoitti vaarasta turhaan.

Muumimuseo

Ensimmäinen japanilaisturistien ryhmä saapui Muumimuseoon heti avajaispäivänä.
Japanilaisia Muumimuseon pihalla muumipatsaan ympärillä. Kuva: Heli Mansikka / Yle

Tampereen Muumimuseo kiinnostaa turisteja. Muumimuseo on Tampere-talossa.

Museo avattiin kesäkuussa. Ensimmäisen kuukauden aikana museossa on käynyt 17.500 vierasta.

Muumimuseo kiinnostaa ainakin japanilaisia. Ensimmäiset japanilaiset ryhmät tulivat museoon jo avajaispäivänä.

Muumimuseossa on esimerkiksi Tove Janssonin piirroksia ja maalauksia. Tove Jansson kirjoitti muumikirjat. Ne on käännetty kymmenille kielille.

Kalevan kisat

Pikajuoksijoita.
Kalevan kisoissa kilpaillaan yleisurheilun eri lajeissa. Kuva: Yle

Länsi-Suomessa Seinäjoella on tänä viikonloppuna iso urheilutapahtuma, Kalevan kisat. Kalevan kisat ovat yleisurheilun Suomen mestaruuskilpailut.

Suomalaiset juoksijat, hyppääjät ja heittäjät kilpailevat koko viikonlopun ajan. He yrittävät tehdä niin hyviä tuloksia, että heidät valitaan Lontoon MM-kilpailuihin. Sunnuntaina kerrotaan, ketkä suomalaiset urheilijat lähtevät Lontooseen elokuun alussa.

Pesäpallon MM-kilpailut

Pesäysien ja Rauman Lukon välinen ottelu Lappeenrannan Vanhiksella.
Pesäpallo on Suomen kansallispeli. Kuva: Yle/ Ulla Ylönen

Myös Turussa on mielenkiintoinen urheilutapahtuma. Siellä pelataan tällä viikolla pesäpallon MM-kilpailut.

Pesäpallo on suomalainen pallopeli. Se muistuttaa amerikkalaista baseballia.

Turussa on pelaajia monesta maasta.

Mukana on pelaajia esimerkiksi Australiasta. Australian joukkueessa melkein kaikilla pelaajilla on sukuside Suomeen. Siksi pesäpallo kiinnostaa heitä.

Pelaajia tulee myös Intiasta. Heillä ei ole sukusidettä Suomeen. Intialaiset löysivät pesäpallon Youtubesta. He katsoivat pelejä ja halusivat sitten kokeilla myös itse. Suomalainen pesäpallo on intialaisten mielestä jännittävä peli.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä