Äitiyspakkaus (31.1.2015)

äitiyspakkaus
Äitiyspakkauksessa on vauvan vaatteita ja hoitotarvikkeita. Kuva: Kela

Suomessa kaikki äidit saavat äitiyspakkauksen.

Äitiyspakkauksessa on vauvan vaatteita ja tarvikkeita, joilla äiti voi hoitaa vauvaa. Vaatteet ja tarvikkeet ovat kauniissa pahvilaatikossa. Pieni vauva voi myös nukkua pahvilaatikossa.

Äitiyspakkaus on vanha asia. Se on melkein 80 vuotta vanha. Äitiyspakkaus on joka vuosi erilainen.

Englantilainen BBC kirjoitti uutisen suomalaisesta äitiyspakkauksesta kesällä 2013. Uutinen on BBC:n internet-sivulla.

Vuoden 2011 äitiyspakkauksen laatikko.
Äiti ja isä voivat tehdä äitiyspakkauksen laatikosta vauvalle sängyn. Kuva: Annika Söderblom / Kela

Jo 10 miljoonaa ihmistä on lukenut BBC:n uutisen. Ulkomaalaiset haluavat tietää, mikä on suomalainen äitiyspakkaus.

BBC:n uutinen kertoo hauskaa tietoa suomalaisesta äitiyspakkauksesta. Uutisella on myös hauska nimi. Sen nimi on "Miksi suomalaiset vauvat nukkuvat pahvilaatikossa".

(Lukija Elina Laiho)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä