Charlie Hebdo (10.1.2015)

Aseistetut hyökkääjät ja poliisi vastakkain kadulla Charlie Hebdon toimitukseen kohdistuneen hyökkäyksen aikana.
Terroristit hyökkäsivät taloon, jossa ihmiset tekevät lehteä. Lehden nimi on Charlie Hebdo. Kuva: Anne Gelbard / AFP / Lehtikuva

Ranskassa tapahtui surullinen asia tammikuun alussa. Terroristit tappoivat ihmisiä. Tämä tapahtui Ranskan pääkaupungissa Pariisissa.

Henkilö näyttää ranskalaisen satiirisen sanomalehden Charlie Hebdon etusivua.
Charlie Hebdo on lehti, jossa on pilakuvia. Kuva: Bertrand Guay / AFP

Terroristit menivät Pariisissa taloon, jossa ihmiset tekevät lehteä. Terroristit ampuivat ihmisiä. 12 ihmistä kuoli.

Terroristit olivat vihaisia lehdelle, jonka nimi on Charlie Hebdo. Lehdessä on pilakuvia. Terroristit ampuivat ihmisiä ehkä siksi, että lehdessä on ollut pilakuvia myös profeetta Muhammedista.

Terroristit lähtivät pakoon ampumisen jälkeen. Heitä oli 2, ja molemmat olivat miehiä. Poliisi yritti ottaa miehiä kiinni 3 päivää. Miehet kuolivat, kun he taistelivat poliisin kanssa.

Kuva Said Kouachin henkilökortista.
Terroristit olivat Ranskan kansalaisia. Kuva: AFP / Lehtikuva

Miehet olivat veljiä. Toinen veli oli 34 vuotta ja toinen 32 vuotta. Heidän perhe tuli Algeriasta Ranskaan. Pojat syntyivät Ranskassa.

Pojat kasvoivat ilman vanhempia. He tunsivat terroristeja. Myös pojista tuli terroristeja, ja lopuksi he tappoivat ihmisiä Pariisissa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä