Ebola-tauti (13.9.2014)

Suoja-asuihin pukeutunutta sairaalan henkilökuntaa Monroviassa, Liberiassa, 7. syyskuuta.
Sairaalan työntekijät käyttävät suojavaatteita Ebolan takia. Kuva: Dominique Faget / AFP / Lehtikuva
Ebola on paha tauti. Ebola-potilaalla on esimerkiksi kova kuume. Potilaasta voi vuotaa verta.

Nyt Ebola-tautia on Afrikassa. Siellä monta tuhatta ihmistä on saanut Ebolan. Monet potilaat ovat kuolleet.

Ebolaa on paljon Länsi-Afrikan maissa. Esimerkiksi Guineassa, Liberiassa ja Sierra Leonessa on paljon Ebolaa. Lääkäreitä ja sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi.

Ebola ei ole uusi tauti. Ebolaa on ollut myös ennen, mutta nyt tilanne on pahempi. Tällä kertaa Ebolaa on isolla alueella, ja tauti on tappanut ihmisiä jo monta kuukautta.

Ebola-tauti tappaa yli 50 prosenttia potilaista. Ebolaa vastaan ei ole lääkettä tai rokotetta. Lääkefirmat yrittävät tehdä Ebola-lääkettä.

Hyvä asia on, että ihminen ei saa Ebola-tautia helposti. Ebola tarttuu potilaasta toiseen ihmiseen esimerkiksi veren kautta. Ebola ei tartu ilman kautta niin kuin flunssa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä