Eläkeikä nousee (28.9.2014)

Kolme vanhaa naista istuu penkillä kirkon pihalla.
Suomessa on paljon vanhoja ihmisiä, jotka tarvitsevat eläkettä. Kuva: Sini Salmirinne / Yle
Eläke on kaikille tärkeä asia. Kun ihminen on tarpeeksi vanha, hänen ei tarvitse enää tehdä työtä. Hän saa eläkerahaa eli eläkettä.

Nykyään ihminen voi saada eläkettä, kun hän on vähintään 63 vuotta vanha. Mutta eläkeikä nousee. Tulevaisuudessa ihminen voi saada eläkettä vasta sitten, kun hän täyttää 65 vuotta.

Eläkeikä nousee melkein kaikilla. Tärkeä vuosiluku on 1955. Eläkeikä nousee kaikilla, jotka ovat syntyneet vuonna 1955 tai sen jälkeen.

Ehkä joku nyt miettii, miten hän jaksaa tehdä työtä niin kauan, että hän täyttää 65 vuotta. Hyvä tieto on, että myös tulevaisuudessa alle 65-vuotias voi ehkä saada eläkettä. Se on mahdollista, jos ihmisellä on tosi raskas työ.

Eläkeikä nousee, koska muuten eläkerahat loppuvat. Tulevaisuudessa on paljon vanhoja ihmisiä, jotka tarvitsevat eläkettä. Ihmisten täytyy tehdä työtä pitempään kuin ennen, koska ihmiset myös elävät pitempään.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä