Estonian onnettomuudesta 20 vuotta (1.10.2014)

Matkustajalautta Estonia noin 80 metrin syvyydessä Itämeren pinnasta.
Estonia-laiva on nyt Itämeren pohjassa. Kuva: Lehtikuva

Estonia oli iso laiva. Se kulki Itämerellä. Estonian onnettomuus oli 20 vuotta sitten.

Syksyllä 1994 Estonia upposi mereen. Estonia oli matkalla Tallinnasta Tukholmaan. Laivassa oli melkein 1000 ihmistä.

Estonian onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä. He hukkuivat Itämereen. Onnettomuudessa kuoli paljon ruotsalaisia ja virolaisia.

Estonian onnettomuus tapahtui kovassa myrskyssä. Estonia meni myrskyssä rikki, ja laivaan pääsi vettä. Estonia upposi mereen nopeasti.

Ihmiset olivat surullisia Estonian onnettomuuden takia. Ihmiset myös oppivat, miten he voivat parantaa laivojen turvallisuutta. Laivat ovat nyt turvallisempia kuin 20 vuotta sitten, kun Estonia upposi.

M/S Estonian keulavisiiriä nostetaan Utön edustalla 19. marraskuuta 1994. Keulavisiiri kuljetettiin Hangon satamaan jatkotutkimuksia varten.
Tutkijat nostivat merestä Estonian osan, joka meni myrskyssä rikki. Kuva: Jaakko Avikainen / Lehtikuva

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä