Estonian onnettomuudesta 20 vuotta (1.10.2014)

Matkustajalautta Estonia noin 80 metrin syvyydessä Itämeren pinnasta.
Estonia-laiva on nyt Itämeren pohjassa. Kuva: Lehtikuva

Estonia oli iso laiva. Se kulki Itämerellä. Estonian onnettomuus oli 20 vuotta sitten.

Syksyllä 1994 Estonia upposi mereen. Estonia oli matkalla Tallinnasta Tukholmaan. Laivassa oli melkein 1000 ihmistä.

Estonian onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä. He hukkuivat Itämereen. Onnettomuudessa kuoli paljon ruotsalaisia ja virolaisia.

Estonian onnettomuus tapahtui kovassa myrskyssä. Estonia meni myrskyssä rikki, ja laivaan pääsi vettä. Estonia upposi mereen nopeasti.

Ihmiset olivat surullisia Estonian onnettomuuden takia. Ihmiset myös oppivat, miten he voivat parantaa laivojen turvallisuutta. Laivat ovat nyt turvallisempia kuin 20 vuotta sitten, kun Estonia upposi.

M/S Estonian keulavisiiriä nostetaan Utön edustalla 19. marraskuuta 1994. Keulavisiiri kuljetettiin Hangon satamaan jatkotutkimuksia varten.
Tutkijat nostivat merestä Estonian osan, joka meni myrskyssä rikki. Kuva: Jaakko Avikainen / Lehtikuva

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä