Haaga-Helian toimittajakoulutus maahanmuuttajille

Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa alkoi keväällä koulutus maahanmuuttajille, jotka ovat journalisteja eli toimittajia. Koulutus kestää vuoden. Mukana on opiskelijoita eri maista.

Opiskelijoilla on jo alan koulutusta tai työkokemusta omasta maasta. Nyt he opiskelevat, minkälaista toimittajan työ on Suomessa.

Opetus on suomeksi. Opiskelijoilla on lähiopetusta, tiimityöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Selkouutiset pyysi kurssin opiskelijaa Rasoul Khorramia kertomaan koulutuksesta omien valokuvien avulla.

Miksi menit kurssille, Rasoul?

Ihmisiä pöydän ympärillä.
Halusin oppia uutta Suomen journalismista. Tarvitsen alan koulutuksesta todistuksen, kun haen työpaikkaa. Kuva: Rasoul Khorram

Mitä olette kurssilla tehneet?

Ihmiset tutkivat kameroita.
Tässä opettaja esimerkiksi neuvoo kameran RAW-asetuksista. Toimittajat Katya (Venäjä) ja Esraa (Irak) testaavat kameraa. Kuva: Rasoul Khorram

Onko kurssilla ollut hienoja hetkiä?

Nainen haastattelee miestä.
Afrikkalainen Martha haastattelee toimittaja Jussi Kärkeä. On hauskaa, kun monet koulutehtävät tehdään kaupungilla. Marta kertoi, että oli oikein hauskaa haastatella tv:stä tuttua. Kuva: Rasoul Khorram

Kiitos kurssin esittelystä, Rasoul!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä