Herääminen (17.12.2014)

Nukkuvan jalat sängyssä.
Kuka jaksaa nousta aamulla aikaisin? Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Onko sinusta vaikea herätä aamulla? Monet ovat sitä mieltä, että aamulla on vaikea herätä. Se on monille tosi vaikeaa talvella, kun on pimeää.

Tarja Stenberg.
Unitutkija Tarja Stenberg. Kuva: Yle

Tarja Stenberg on unitutkija. Hän sanoo, että on keinoja, jotka auttavat ihmistä heräämään. Paras keino on, että ihminen menee illalla aikaisin nukkumaan. Silloin hän ei ole aamulla niin väsynyt.

On myös muita keinoja. Melkein kaikki juovat aamulla kahvia, koska kahvi piristää. Myös suihku piristää ihmistä. Ihminen herää hyvin, jos suihkun vesi on melko kylmää.

Unitutkija Stenberg sanoo, että myös musiikki voi piristää ihmistä. Monet kuuntelevat aamulla musiikkia radiosta. Monet käyvät aamulla myös kävelemässä, koska ulkoilma ja liikunta piristävät ihmistä.

Keinoja on paljon. Ihmisen täytyy löytää se keino, joka auttaa häntä. Joku herää kahvin avulla ja joku toinen liikunnan avulla. Ihmiset ovat erilaisia.

Joskus ihminen on aamulla väsynyt, koska hän nukkuu yöllä huonosti. Hän ei ehkä saa unta, kun hän menee sänkyyn. Ihminen voi olla aina väsynyt, jos hän ei nuku tarpeeksi.

Monet ottavat unilääkettä, jos he eivät saa unta. Unitutkija Stenberg sanoo, että ihmisen ei kannata käyttää unilääkettä pitkän aikaa. Uni ei ole samanlaista kuin tavallisesti, jos ihminen nukkuu unilääkkeen avulla.

Valo on paras apu, kun ihminen on väsynyt. Ihmisen on mukava herätä, kun aurinko paistaa. Odotetaan kesää yhdessä!

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä