Hiihtoloma ja tietokonepelit (18.2.2015)

Lapset laskevat mäkeä sukset jalassa
Vanhempien mielestä lasten täytyy hiihtää hiihtolomalla. Kuva: Elina Mäyrä / Yle

Koululaisilla on talvella hiihtoloma. Hiihtoloma eli talviloma on Etelä-Suomessa helmikuun lopussa ja Pohjois-Suomessa maaliskuun alussa. Hiihtoloma kestää viikon.

Ennen oli tavallista, että koululaiset olivat hiihtolomalla paljon ulkona. Kaikki lapset hiihtivät, jos se oli mahdollista. Monet koululaisten vanhemmat ajattelevat myös nyt, että lasten täytyy hiihtää hiihtolomalla.

Nuori nainen selailee tablettitietokonetta sohvalla.
Koululainen haluaa hiihtolomalla ehkä pelata tietokonepelejä. Kuva: Sari Vähäsarja / Yle

Monet koululaiset eivät enää hiihdä tai ulkoile hiihtolomalla. He pelaavat mieluummin tietokonepelejä. Monet vanhemmat ovat huolissaan asiasta.

Asiantuntijat sanovat, että vanhempien ei tarvitse olla huolissaan. Koululaisen ei ole pakko hiihtää ja ulkoilla hiihtolomalla. On hyvä, että koululainen saa joskus levätä, niin kuin itse haluaa.

Lapsi käyttää tablettitietokonetta.
Vanhemmat voivat pelata yhdessä lasten kanssa. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Vanhemmat ehkä pelkäävät, että lapsi on yksin, jos hän pelaa tietokonepelejä. Niin ei aina ole. Monet koululaiset pelaavat tietokonepelejä internetissä yhdessä kavereiden kanssa. Lapsella on kavereita internetissä, vaikka vanhemmat eivät näe heitä.

Vanhempien ei tarvitse pelätä tietokonepelejä. He voivat pelata niitä yhdessä lapsen kanssa. Tietokonepelit ovat ihan hyvä harrastus, asiantuntijat sanovat koululaisten vanhemmille.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä