Homoparien avioliitot (30.11.2014)

Hääasuiset naiset pitävät toisiaan kädestä.
Tulevaisuudessa myös 2 naista voi mennä naimisiin. Kuva: AP GraphicsBank

Avioliitto muuttuu Suomessa. Nyt avioliitossa voi olla vain mies ja nainen. Tulevaisuudessa mies voi mennä naimisiin myös miehen kanssa, ja nainen voi mennä naimisiin naisen kanssa.

Monet suomalaiset ovat sitä mieltä, että on väärin, jos miesparit ja naisparit eivät saa mennä naimisiin. He kirjoittivat asiasta Suomen parlamentille eli eduskunnalle. Kirjoittajia oli yli 160 000. He kirjoittivat eduskunnalle, koska eduskunta tekee Suomen lait.

Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa. Suurin osa kansanedustajista on samaa mieltä kuin ihmiset, jotka kirjoittivat eduskunnalle. He haluavat, että myös miesparit ja naisparit eli homoparit voivat mennä naimisiin. Kansanedustajat aikovat tehdä uuden lain, joka antaa homopareille luvan olla naimisissa.

Monet suomalaiset ovat iloisia, että tulevaisuudessa myös homoparit saavat mennä naimisiin. Toiset suomalaiset ovat sen takia surullisia. Kaikki suomalaiset eivät ole samaa mieltä homoparien avioliitoista.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä