Hyppy 41 kilometrin korkeudesta (26.10.2014)

Video: Mies roikkuu ilmassa avaruuspuvussa.
 

Yhdysvaltalainen Alan Eustace on hypännyt laskuvarjolla tosi korkealta. Kukaan muu ei ole hypännyt laskuvarjolla niin korkealta kuin Eustace. Eustace hyppäsi maahan 41 kilometrin korkeudesta.

Eustace nousi ilmaan pallon avulla. Pallossa oli kaasua. Pallo nosti Eustacen melkein avaruuteen. Sieltä hän hyppäsi maahan.

Eustace ei avannut laskuvarjoa heti. Siksi Eustacen nopeus oli tosi iso. Hän putosi yli 367 metriä sekunnissa. Eustacen nopeus oli suurempi kuin äänennopeus. Sitten hän avasi laskuvarjon.

Eustacella oli avaruuspuku, koska hyppy oli vaarallinen. Laskuvarjo ja avaruuspuku auttoivat Eustacea. Hän ei loukkaantunut.

Se oli kaunista, Eustace sanoi hypyn jälkeen. Ehkä itävaltalainen Felix Baumgartner tietää, mitä Eustace tarkoittaa. Baumgartner hyppäsi laskuvarjolla 39 kilometrin korkeudesta vuonna 2012.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä