Itsenäisyyspäivä (1.12.2014)

Suomen lippu ja kaksi kynttilää.
Suomen lippu ja kynttilät kuuluvat itsenäisyyspäivän juhlaan. Kuva: Arja Lento / Yle

Joulukuun 6. päivä on Suomen itsenäisyyspäivä. Silloin suomalaiset juhlivat sitä, että Suomi on itsenäinen maa. Itsenäisyys tarkoittaa, että Suomi päättää itse omista asioista. Se on tärkeä asia.

Tuomas Gerdt kättelee presidenttiparia.
Presidentti kättelee vieraat. Kuvassa presidentti Sauli Niinistö ja hänen puolisonsa Jenni Haukio kättelevät vieraita itsenäisyyspäivänä vuonna 2012. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Itsenäisyyspäivänä on monenlaisia juhlia. Suurin ja tärkein juhla on Presidentinlinnassa. Presidentillä on paljon vieraita itsenäisyyspäivänä.

Melkein kaikki suomalaiset katsovat presidentin juhlia televisiosta. He haluavat nähdä, kun vieraat tulevat Presidentinlinnaan. Presidentti ja presidentin puoliso kättelevät vieraat.

Presidentin juhlissa vierailla on hienot vaatteet. Television katsojat haluavat nähdä, kenellä on hienoin ja kaunein puku. Itsenäisyyspäivän jälkeen lehdissä on paljon kuvia presidentin juhlista.

Presidentinlinnan sali.
Presidentinlinna on nyt hienossa kunnossa. Kuva: Anna-Maria Talvio / Yle

Tänä vuonna ihmiset haluavat nähdä myös, miltä Presidentinlinna näyttää. Presidentinlinnan korjaus on valmis, ja kaikki huoneet ovat hienossa kunnossa. Presidentinlinnan korjaus maksoi 45 miljoonaa euroa.

Monet suomalaiset katsovat presidentin juhlia televisiosta yhdessä ystävien kanssa. He laittavat hyvää ruokaa ja juhlivat itsenäisyyspäivää omassa kodissa. Kodin ikkunalla palaa 2 kynttilää.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä