Jouluaatto, tiistai 24.12.2019 (radio)
Turun joulurauha
Joulu on alkanut. Suomalaisille joulu alkaa jouluaattona kello 12. Silloin Turussa julistetaan joulurauha.
Joulurauha on vanha perinne. Turussa joulurauha on julistettu noin 700 vuoden ajan. Niin on tapahtunut melkein joka joulu. Viimeksi joulurauhanjulistus jäi pois 80 vuotta sitten, koska silloin Suomessa oli sota.
Vanhoina aikoina joulurauha kesti 20 päivää. Jos joku teki joulurauhan aikana rikoksen, hän sai kovemman rangaistuksen kuin tavallisesti.
Nykyään joulurauhan teksti luetaan Brinkkalan talon parvekkeelta, joka on Turun Vanhalla Suurtorilla. Tapahtuma esitetään myös televisiossa, radiossa ja netissä.
Apua perheille
Monet köyhät lapsiperheet ovat saaneet apua ruuan ostamiseen joulua varten. Apua on mennyt 28 000 perheelle. Perheet saivat 70 euron lahjakortin, jolla voi ostaa ruokaa.
Rahat kerättiin Hyvä Joulumieli -keräyksellä. Keräyksen järjestivät Suomen Punainen Risti ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Hyvä Joulumieli -keräys on järjestetty jo 23 kertaa.
Älykkäät porot
Poro kuuluu jouluun. Porot auttavat joulupukkia viemään lapsille lahjoja eri puolille maailmaa.
Tarinoissa porot jopa lentävät, mutta myös oikeat porot ovat nopeita. Tutkija Anna-Kaisa Salmi kertoo, että poro voi kulkea päivän aikana jopa 180 kilometriä.
Salmi on mukana Oulun yliopiston poroprojektissa. Projektissa tutkiaan, milloin peurasta kehittyi poro. Peurat ovat villieläimiä, mutta porot ovat tottuneet ihmisiin.
Ihmiset ovat hoitaneet poroja jo noin 1000 vuotta. Poronhoitajia ovat olleet saamelaiset, jotka asuvat Lapissa.
Tutkija Anna-Kaisa Salmi sanoo, että poro on älykäs ja sosiaalinen eläin. Poro on oppinut, mitä tapoja ihmisellä on. Siksi se osaa esimerkiksi vetää rekeä ja totella käskyjä.
Joulun sää
Joulun sää on sateinen. Meren lähellä rannikolla sataa vettä, muualla lunta.
Joulupäivänä eli keskiviikkona sataa lunta Keski-Suomessa. Lunta voi tulla yli 10 senttimetriä.
Tapaninpäivänä eli torstaina sataa vähän lunta Itä-Suomessa ja Pohjanmaalla. Torstaina sää myös kylmenee, ja koko maassa on pakkasta.
Selkouutiset toivottaa oikein hyvää joulua!