Jouluaatto, tiistai 24.12.2019 (radio)


Turun joulurauha

Joulurauhan julistus Turussa vuonna 2016.
Joulurauha julistetaan Brinkkalan talon parvekkeelta Turussa. Kuva: Yle

Joulu on alkanut. Suomalaisille joulu alkaa jouluaattona kello 12. Silloin Turussa julistetaan joulurauha.

Joulurauha on vanha perinne. Turussa joulurauha on julistettu noin 700 vuoden ajan. Niin on tapahtunut melkein joka joulu. Viimeksi joulurauhanjulistus jäi pois 80 vuotta sitten, koska silloin Suomessa oli sota.

Vanhoina aikoina joulurauha kesti 20 päivää. Jos joku teki joulurauhan aikana rikoksen, hän sai kovemman rangaistuksen kuin tavallisesti.

Nykyään joulurauhan teksti luetaan Brinkkalan talon parvekkeelta, joka on Turun Vanhalla Suurtorilla. Tapahtuma esitetään myös televisiossa, radiossa ja netissä.

Apua perheille

Hyvä joulumieli keräyksen logo.
Hyvä Joulumieli -keräys on järjestetty jo monta kertaa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Monet köyhät lapsiperheet ovat saaneet apua ruuan ostamiseen joulua varten. Apua on mennyt 28 000 perheelle. Perheet saivat 70 euron lahjakortin, jolla voi ostaa ruokaa.

Rahat kerättiin Hyvä Joulumieli -keräyksellä. Keräyksen järjestivät Suomen Punainen Risti ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Hyvä Joulumieli -keräys on järjestetty jo 23 kertaa.

Älykkäät porot

poro Sevettijärvellä, Inarissa
Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Poro kuuluu jouluun. Porot auttavat joulupukkia viemään lapsille lahjoja eri puolille maailmaa.

Tarinoissa porot jopa lentävät, mutta myös oikeat porot ovat nopeita. Tutkija Anna-Kaisa Salmi kertoo, että poro voi kulkea päivän aikana jopa 180 kilometriä.

Salmi on mukana Oulun yliopiston poroprojektissa. Projektissa tutkiaan, milloin peurasta kehittyi poro. Peurat ovat villieläimiä, mutta porot ovat tottuneet ihmisiin.

Ihmiset ovat hoitaneet poroja jo noin 1000 vuotta. Poronhoitajia ovat olleet saamelaiset, jotka asuvat Lapissa.

Tutkija Anna-Kaisa Salmi sanoo, että poro on älykäs ja sosiaalinen eläin. Poro on oppinut, mitä tapoja ihmisellä on. Siksi se osaa esimerkiksi vetää rekeä ja totella käskyjä.

Joulun sää

Nainen kulkee lumisella suolla koiran kanssa
Joulu on pohjoisessa valkoinen, etelässä jatkuu lumeton sää. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Joulun sää on sateinen. Meren lähellä rannikolla sataa vettä, muualla lunta.

Joulupäivänä eli keskiviikkona sataa lunta Keski-Suomessa. Lunta voi tulla yli 10 senttimetriä.

Tapaninpäivänä eli torstaina sataa vähän lunta Itä-Suomessa ja Pohjanmaalla. Torstaina sää myös kylmenee, ja koko maassa on pakkasta.

Selkouutiset toivottaa oikein hyvää joulua!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä