Kahvi (5.10.2014)

Kahvikuppi
Suomalainen tarvitsee kahvia joka päivä. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Suomalaiset juovat paljon kahvia. Suomessa monet juovat kahvia melkein koko ajan. Se ei ole tavallista muissa maissa.

Suomalaiset juovat kahvia enemmän kuin muut. Esimerkiksi Italia on iso kahvimaa, mutta italialainen juo kahvia vähemmän kuin suomalainen. Suomalainen juo kahvia 2 kertaa niin paljon kuin italialainen.

Kahvi on Suomessa halpaa. Yksi kuppi kahvia maksaa alle 6 senttiä, kun suomalainen keittää kahvia kotona. Kun italialainen keittää kahvia kotona, yhden kupin hinta on yli 10 senttiä.

Suomalaiset juovat paljon suodatinkahvia. Monet keittävät kotona vain suodatinkahvia. Tavallinen suodatinkahvi maistuu hyvältä, koska vesi on Suomessa hyvää.

Suomalaiset käyvät myös kahvilassa. Kahvilassa monet juovat myös muuta kuin suodatinkahvia. Esimerkiksi italialainen espressokahvi on myös monen suomalaisen mielestä hyvää.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä