Karkin ja jäätelön hinnat (30.9.2015)

Makeisvero pienenee -grafiikka.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
 

Karkin ja jäätelön hinta laskee vuonna 2017. Hinta laskee, koska vero poistuu. Valtio ei enää saa verorahaa karkista ja jäätelöstä. Veron nimi on makeisvero.

Valtio saa karkeista eli makeisista ja jäätelöstä verotuloja esimerkiksi tänä vuonna yli 100 miljoonaa euroa. Virvoitusjuomissa vero säilyy.

Euroopan unionin eli EU:n komissio sanoo, että Suomen makeisvero suosii suomalaisia makeisia. Komissio sanoo, että Suomen makeisvero ei ole tasapuolinen. Ulkomaisissa makeisissa on veromaksuja ja tullimaksuja. Siksi makeisvero poistuu.

Veronmaksajain keskusliitto laski, kuinka paljon makeisten hinnat laskevat.

Esimerkiksi 200 gramman suklaalevyn hinta laskee noin 20 senttiä. Jos suklaalevyn hinta on nyt 2 euroa ja 20 senttiä, uusi hinta on noin 2 euroa.

Jäätelölitran hinta laskee noin 50 senttiä. Ison karkkipussin hinta laskee noin 35 senttiä.

Karkkitehtaat ja jäätelötehtaat uskovat, että niihin tulee lisää työpaikkoja. Työpaikkoja voi tulla lisää, jos ihmiset alkavat ostaa enemmän karkkia ja jäätelöä.

(Lukija Pälvi  Tammi)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä