Keskiviikko 10.10.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä yhtiö HKScan on?

Oikea vastaus:

HKScan on liha- ja ruokayhtiö.

2.Kuinka moni saa potkut?

Oikea vastaus:

165 työntekijää saa potkut.

3.Missä on Mallorcan saari?

Oikea vastaus:

Mallorcan saari on Vällmeressä.

4.Mille maalle saari kuuluu?

Oikea vastaus:

Saari kuuluu Espanjalle.

5.Mitä bussille tapahtui?

Oikea vastaus:

Bussi ajoi alamäessä ulos tieltä. Bussi putosi 20 metriä, ja bussin katto irtosi.

6.Mihin joutsenet muuttavat?

Oikea vastaus:

Joutsenet muuttavat etelään.

7.Kenen päivää tänään on vietetty?

Oikea vastaus:

Tänään tiistaina on vietetty Aleksis Kiven päivää

8.Kuka Aleksis Kivi on?

Oikea vastaus:

Aleksis Kivi on Suomen kansalliskirjailija.

9.Mikä on Kiven tärkein kirja?

Oikea vastaus:

Kiven tärkein kirja on Seitsemän veljestä.

10.Minä vuonna se ilmestyi?

Oikea vastaus:

Se ilmestyi vuonna 1870.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä