Keskiviikko 10.11.2021 (radio)


Verotiedot

Kuvassa verohallinnon logo
Kuva: Heini Holopainen / Yle

Verohallinto on julkaissut viime vuoden verotiedot. Verotiedot kerrottiin keskiviikkona.

Verotiedoista näkee, kuinka paljon suomalaisilla on tuloja ja kuinka paljon he maksavat veroja.

Viime vuonna Suomen suurimmat tulot oli Mikko Kodisojalla ja Ilkka Paanasella. Molemmilla oli tuloja noin 90 miljoonaa euroa, ja molemmat maksoivat veroja yli 30 miljoonaa euroa.

Kodisoja ja Paananen muistetaan siitä, että he perustivat pelifirma Supercellin.

Lisää verotietoja on Ylen verkkosivuilla. Osoite on yle.fi.

Yle kertoo verotietoja avoimuuden takia. Kaikilla on oikeus tietää, mistä verorahat tulevat ja kuinka isot tulot tärkeillä johtajilla on.

Wolt

WOLT ruokakuljettajia Aleksanterinkadulla.
Woltin ruokalähettejä. Kuva: Matti Myller / Yle

Keskiviikkona on kerrottu myös isosta kaupasta. Suomalainen firma Wolt myydään.

Wolt on ruokalähettifirma. Asiakkaat voivat tilata ruokaa ravintoloista Woltin kautta.

Woltin ostaja on amerikkalainen firma Doordash. Se toimii samalla alalla kuin Wolt.

Kauppahinta on noin 7 miljardia euroa. Hinta maksetaan osakkeilla.

Wolt arvioi, että Suomi saa kaupasta veroja yli 600 miljoonaa euroa.

Wolt toimii 23 maassa. Woltin toiminta jatkuu kuten ennen myös kaupan jälkeen.

Vuoden isät

Kolme kukkaseppelein palkittua miestä ja perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru.
Vuoden isät ovat Sergei Silkin, Dan Wickholm ja Marko Oikarainen. Kuva: Nella Nuora / Yle

Vuoden isä -palkinto annettiin keskiviikkona 3 isälle. He ovat Sergei Silkin, Dan Wickholm ja Marko Oikarainen.

Helsinkiläinen Sergei Silkin tunnetaan venäjänkielisten joukossa. Silkin on moderni isä. Hän haluaa näyttää, kuinka yhteisvanhemmuus toimii eron jälkeen. Silkin on myös vetänyt monikielisten lasten harrastuskerhoja.

Sipoolainen Dan Wickholm kasvataa perheen lapsia ja on myös vaimon omaishoitaja. Vaimo sairastui vuonna 2014. Wickholm sanoo, että lapset tuovat iloa elämään.

Kouvolalaisen Marko Oikaraisen perheessä on 5-vuotiaat kaksoset. Siksi Oikarainen on aktiivinen Monikkoperheet-yhdistyksessä. Yhdistys antaa tietoa ja tukea perheille, joilla on kaksoset tai kolmoset. Oikarainen on tuonut yhdistykseen isän näkökulmaa.

Vuoden isät valittiin nyt, koska sunnuntaina vietetään isänpäivää.

Sää

sääkartta

Sää on lauhaa. Vain Lapissa on pakkasta.

Torstai on poutainen eli sateeton. Myös aurinko paistaa ainakin osassa Suomea.

Perjantaina on pilvistä ja paikoin myös sataa vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä